مراحل ساخت ساختمان از صفر تا صد

3.7/5 - (3 امتیاز)

مراحل ساخت ساختمان از صفر تا صد

صفر تا صد مراحل ساخت ساختمان

درک کامل اصول ساخت ساختمان و آگاهی از صفر تا صد مراحل ساختمان سازی، اولین قدم برای یک پروژه ساخت و ساز موفق است. ساختمان سازی بر اساس محاسبات دقیق و برنامه از پیش تعیین شده و در واقع مشخص کردن چارت مراحل ساخت ساختمان، مجری پروژه را در اجرای اصولی آن یاری خواهد کرد.

۳.۷/۵ - (۳ امتیاز)

تهیه جدول زمانبندی مراحل ساخت ساختمان به گونه‌ای که از ابتدا همه چیز مشخص باشد، ضمن صرفه‌جویی در زمان و جلوگیری از افزایش هزینه‌ها، به رعایت استانداردهای کیفی پروژه کمک می‌کند. همچنین لازم است مجزی پروژه یک برآورد کلی از هزینه ساخت ساختمان داشته باشد تا در حین انجام کار به لحاظ مالی دچار مشکل نشود.

ما در این مقاله، آموزش رایگان صفر تا صد ساخت ساختمان را به ترتیب مراحل آن برای شما شرح خواهیم داد. این مراحل گام‌های مهم و اساسی پروژه بوده و می‌بایست آن‌ها را به شکل اصولی انجام دهید تا به نتیجه مناسب برسید؛ در ادامه با ما همراه باشید.

صفر تا صد مراحل ساختمان سازی ۱۴۰۲

برای ارائه ساده ریز مراحل ساخت ساختمان، آن‌ها را به سه بخش کلی تقسیم‌بندی می‌کنیم؛ اقدامات پیش از ساخت، اجرای ساختمان و دریافت پایان کار. مراحل ساخت ساختمان بتنی از صفر تا صد و ساختمان اسکلت فلزی در کل شبیه هم است، اما به لحاظ فنی در اجرای عملیات ساختمان سازی تفاوت‌هایی دارند.

ساختمان سازی

اقدامات پیش از ساخت

مجموعه فعالیت‌هایی که باید قبل از شروع به ساخت ساختمان انجام شوند، به شرح زیر است:

تعیین و تملک زمین

اولین گام در ساخت یک ساختمان تعیین زمین و تملک آن است. در این مرحله قطعه زمین مورد نظر را نقشه‌برداری می‌کنیم تا بتوان محدوده ساختمان را به طور دقیق مشخص کرد.

برآورد بودجه

در این مرحله با استفاده از روش متره و برآورد، هزینه کل ساخت سازه را مشخص می‌کنیم.
متره در حقیقت تعیین دقیق تمام مقادیر مربوط به اجرای پروژه شامل مقدار مصالح مورد نیاز و فعالیت‌های اجرایی کارگران می‌شود که بر اساس نقشه‌های موجود صورت می‌گیرد. در نتیجه لازم است پیش از آغاز فرآیند ساخت و ساز از قیمت مصالح ساختمانی مختلف مطلع باشید.

برآورد نیز میزان بودجه‌ای است که برای اجرای مراحل ساخت ساختمان نیاز است و با داشتن اعداد و ارقام و مراجعه به فهرست بها محاسبه می‌شود. برای اینکه بدانید متره و برآورد چیست و چگونه انجام می‌شود، مطلب ما را در این خصوص مطالعه کنید. همچنین اگر می‌خواهید بدانید در سال جاری ساخت ساختمان متری چند محاسبه می‌شود، با مراجعه به برخی سایت‌ها می‌توانید محاسبه آنلاین هزینه ساخت ساختمان را انجام دهید.

پس از انجام برنامه‌ریزی‌ها و محاسبات، جزئیات به مجری ساختمان داده می‌شود تا بررسی و برآورد هزینه مصالح ساختمانی، انواع ماشین آلات و تجهیزات شامل ماشین آلات گودبرداری و همچنین نیروی کار مورد نیاز برای اجرای پروژه ساختمانی را انجام دهد. قابل ذکر است که بسیاری اوقات مجریان پروژه‌ها به صورت تجربی و بر اساس قیمت تمام‌شده هر متر زیربنا هزینه کل ساختمان را تخمین می‌زنند.

دریافت پروانه ساخت

پیش از آغاز ساخت ساختمان لازم است از شهرداری جواز ساخت و ساز دریافت کنیم؛ مجوزی که به آن پروانه ساخت می‌گویند. در پروانه ساخت اطلاعات مختلفی از جمله مشخصات مالک، نوع اسکلت ساختمان و تعداد طبقات آمده است. اطلاعات جامع درباره پروانه ساخت و مراحل اخد این مجوز را در مقاله ما بخوانید.
گفتنی است پروانه ساخت و جواز ساخت به لحاظ تعریف هیچ تفاوت خاصی ندارند و جواز یا مجوز برای این منظور در حقیقت به تمام مراحل اداری می‌گویند که به صدور پروانه منجر می‌شود.

پلان ساختمان

پس از صدور پروانه ساخت، مهمترین گام در مراحل ساخت ساختمان ترسیم پلان یا نقشه کلی ساختمان است. این نقشه شامل پلان معماری، پلان سازه و پلان تاسیسات می‌شود و تمام جزئیات در آن ترسیم شده‌اند. چنین پلان‌هایی را برای کل سازه و تمام طبقات تهیه می‌کنند و عموما توسط مهندسان طراح ترسیم می‌شوند.

طراحان می‌بایست نقشه‌ها را بر اساس ضوابط و مقررات ساختمانی موجود تهیه کنند تا در نهایت به تایید مهندسان ناظر تحت نظر نظام مهندسی برسند و بدین ترتیب امکان اجرای آن‌ها به لحاظ قانونی فراهم شود.

اقدامات پیش از ساختمان سازی

اجرای ساختمان

پس از انجام تمام مراحلی که تا به اینجا مرور شد، ساخت ساختمان آغاز می‌شود که در ادامه چک لیست مراحل ساخت ساختمان را توضیح می‌دهیم. این مراحل شامل دو بخش کلی سفت کاری و نازک کاری می‌شوند.

پاکسازی سایت

زمین تعیین شده برای ساختن یک ساختمان خاص را به عنوان «سایت» می‌شناسیم. در شرایطی که قطعه زمین برای مدت طولانی رها شده است، احتمالا درختان، علف‌های هرز و یا آوار ساختمان قبلی در زمین وجود داشته باشد.

در این صورت اولین کاری که باید انجام دهید، این است که موارد اضافه و موانع ساخت ساختمان را حذف و پاکسازی کنید. برای این کار می‌توان از انواع ماشین آلات ساختمانی مانند بولدوزر و بیل مکانیکی استفاده کرد.

البته این در شرایطی است که از قبل در زمین ساختمانی نداشته باشیم؛ در این صورت باید ابتدا عملیات تخریب انجام شود که لازمه آن اطلاع از روش‌ها و اصول تخریب ساختمان است، سپس مراحل ساخت ساختمان را آغاز کرد.

گودبرداری

پس از اینکه زمین آماده اجرای عملیات شد، به مرحله گودبرداری می‌رسیم که پیش‌نیاز اجرای فونداسیون است. گودبرداری به فرآیندی گفته می‌شود که در آن با استفاده از تجهیزات و ماشین آلات گودبرداری، زمین را مطابق با نقشه حفاری می‌کنند. هدف اصلی از این مرحله، برداشتن سطح طبیعی زمین و دستیابی به خاک سفت و اجرای پروژه ساختمان بر بستر این خاک است.

به ‌طور کلی، گودبرداری اصولی نیازمند تجربه، دانش فنی و رعایت استانداردهای ایمنی است. همچنین برای اجرای صحیح عملیات گودبرداری ساختمان، با توجه به تاثیرات آن بر روی زمین و سازه‌های اطراف، ضروری است هماهنگی‌های لازم با متخصصین مربوطه انجام شود تا از وقوع حوادث ناگوار جلوگیری به عمل آید. برای مشاهده نمونه قرارداد گودبرداری کلیک کنید.

فونداسیون

پس از انجام گودبرداری به اجرای فونداسیون یا پی ساختمان می‌رسیم که محل اتصال ساختمان و زمین است. طراحان سازه در طراحی پی ساختمان، با توجه به عوامل مختلفی مانند شرایط خاک و وزن سازه، از میان انواع فونداسیون یکی را انتخاب کرده و در طراحی خود از آن استفاده می‌کنند.

از آنجایی که فونداسیون یکی از بخش‌های اصلی سازه محسوب می‌شود و پایداری کل ساختمان به آن بستگی دارد، می‌بایست به کیفیت ساخت و تهیه مصالح مرغوب اهمیت زیادی داد. شما می‌توانید قیمت مصالح پرکاربرد در پی ساختمان مانند قیمت میلگرد ۱۶ را از آیرومارت استعلام بگیرید و ثبت سفارش داشته باشید.

اجرای ساختمان سازی

ستون‌ها و تیرها

پس از احداث فونداسیون، نوبت به اجرای ستون‌ها و تیرها می‌رسد؛ اعضایی که اساسی‌ترین عناصر سازه محسوب شده و وزن ساختمان را به فونداسیون منتقل می‌کنند. پیش از ساخت سقف اول، ابتدا ستون‌هایی که به فونداسیون متصل شده‌‌اند، اجرا می‌شوند و سپس عملیات اجرای تیرها انجام می‌شود. تیرها نیز در سازه وظیفه انتقال سایر نیروها به ستون‌ها را دارند.

اجرای تیرها و ستون‌ها در ساختمان سازی چند مرحله دارد که شامل آرماتور بندی، قالب بندی و بتن ریزی می‌شود. پس از گیرش اولیه بتن نیز قالب برداری صورت گرفته و در نهایت فرایند عمل‌آوری بتن را انجام می‌دهند.

دال

پس از احداث تیرها و ستون‌ها، مرحله اجرای دال بتنی انجام می‌شود. این دال‌های افقی از بتن مسلح ساخته می‌شوند و عموما بین ۱۰ تا ۵۰ سانتی‌متر ضخامت دارند. دال‌ها عنصری در سازه هستند که هدف از آن‌ها ایجاد سطوح افقی مسطح مانند کف و سقف است.

گفتنی است همزمان با اجرای هر سقف، راه پله را نیز مطابق با نقشه اجرا می‌کنیم تا بتوان به طبقات بالایی دسترسی داشت. برای ساخت راه پله به آرماتور بندی نیاز داریم؛ جهت تهیه آرماتورهای مورد نیاز خود می‌توانید قیمت میلگرد نیشابور امروز و یا قیمت میلگرد میانه امروز را از آیرومارت استعلام گرفته و به آسانی اقدام به ثبت سفارش کنید.

دیوارچینی

حال که اسکلت ساختمان به طور کامل شکل گرفته است و سقف‌ها نیز اجرا شده‌اند، نوبت به دیوارچینی می‌رسد. دیوارچینی و نصب چارچوب درب و پنجره آخرین مرحله از سفت کاری ساختمان است. دیوارها به طور کلی شامل دیوارهای پیرامونی و تیغه‌های جداکننده می‌شوند. در ساخت درب و انواع پنجره از پروفیل‌های ساختمانی استفاده می‌شود که برای استعلام قیمت پروفیل ساختمانی و ثبت سفارش آسان می‌توانید به سایت آیرومارت مراجعه کنید.

مجری پروژه می‌تواند انواع مختلفی از بلوک‌ها یا آجرها را برای این منظور به کار ببرد که از بهترین مصالح برای دیوارچینی می‌توان به آجر سفالی و بلوک‌ سفالی اشاره کرد. همچنین از ملات سیمان، شن و ماسه برای نگه داشتن آجرها بهره می‌برند. البته باید توجه داشت برخی دیوارها مانند دیوار برشی به عنوان دیوارهای باربر عمل می‌کنند که از ابتدای اجرای سازه و با توجه به پلان‌های ساختمان اجرایی می‌شوند.

تاسیسات ساختمان

تاسیسات ساختمان را به دو گروه مکانیکی و الکتریکی تقسیم‌بندی می‌کنند و شامل تمام تجهیزاتی می‌شود که برق‌رسانی، آب‌رسانی، تخلیه فاضلاب و عملیات سرمایش و گرمایش را انجام می‌دهند. تاسیسات ساختمان مانند سیم‌های برق و لوله‌های آب، مطابق با نقشه‌ها در طول مرحله سفت کاری در دل ساختمان مستقر می‌شوند.

شمشه‌کشی، اندودکاری و سفیدکاری دیوارها

این قسمت از پروژه را می‌توان اولین مرحله از نازک‌کاری ساختمان دانست که طی آن ابتدا ناهمواری‌های سطح دیوارها را با استفاده از شمشه برطرف می‌کنند؛ سپس این سطوح را با مخلوط گچ و خاک می‌پوشانند. بعد از خشک شدن گچ و خاک، دیوارها را با استفاده از ملات گچ و آب سفیدکاری می‌کنند.

مراحل اجرای ساختمان سازی

نقاشی

در این مرحله برای زیباسازی فضای داخلی ساختمان، آن را رنگ‌آمیزی می‌کنند که می‌تواند مطابق با سلیقه مجری یا مالک انجام شود.

قرنیز دیوارها

قرنیز یک بخش نواری مانند از چوب، سنگ، پلاستیک یا برخی مواد دیگر است که در امتداد پایین دیوار نصب می‌شود. قرنیز علاوه بر ارائه ظاهری زیبا، می‌تواند از وارد آمدن آسیب به قسمت پایین دیوار جلوگیری کند.

کف‌سازی

کف‌سازی ساختمان را معمولا ابتدا با استفاده از لایه‌ای از ملات نرم انجام می‌دهند تا سطحی هموار به دست آید؛ سپس روی آن با سرامیک یا مصالحی دیگر فرش می‌شود.

کاشی‌کاری

میزان اجرای این مرحله از نازک‌کاری نیز مانند برخی دیگر از مراحل نازک‌کاری بستگی به نظر مجری یا مالک ساختمان دارد. امروزه عموما تمام دیوارهای سرویس‌های بهداشتی و آشپزخانه را با استفاده از کاشی می‌پوشانند.

عایق‌کاری و ایزوگام

در مرحله عایق‌کاری بخش‌هایی از ساختمان را که در معرض رطوبت قرار دارند، عایق یا ایزوگام می‌کنند تا از وارد آمدن خسارت به سازه جلوگیری شود. ساختمان را می‌توان در برابر صوت و حرارت نیز عایق کرد که این موارد بسته به استانداردهای موجود صورت می‌گیرند.

نمای ساختمان

نمای ساختمان یکی از بخش‌های معماری سازه است و مهندس معمار آن را طراحی می‌کند. در انواع نمای ساختمان از مصالح مختلفی مانند سنگ، آجر، استیل گالوانیزه و چوب استفاده می‌شود.

برای اجرای نمای ساختمان به بستن داربست نیاز داریم که می‌بایست در هزینه‌ها لحاظ شود. شما می‌توانید قیمت لوله داربست ۱۷ کیلویی را به طور روزانه از کارشناسان آیرومارت استعلام گرفته و سپس ثبت سفارش انجام دهید.

نمای ساختمان سازی

پایان کار ساختمان

زمانی که کار ساخت ساختمان به اتمام رسید، کارشناسان شهرداری با مراجعه به ملک، آن را از لحاظ مختلف با نقشه‌ها مطابقت می‌دهند. این امر شامل بررسی تمامی موازین و استانداردها از جمله متراژ ساختمان، آسانسور و رعایت ضوابط آتش‌نشانی می‌شود.
در صورت نبود هیچ گونه تخلفی، صدور گواهی پایان کار از طرف شهرداری صورت می‌گیرد. برای اطلاع از مراحل گرفتن پایان کار ساختمان کلیک کنید.

فیلم مراحل ساخت ساختمان

آنچه تا اینجا خواندید، خلاصه مراحل ساخت ساختمان بود. در ویدئوی زیر می‌توانید تایم لپس مراحل ساخت ساختمان را تماشا کنید:

خرید تجهیزات برای ساخت ساختمان

همان گونه که مشخص است، ساختمان سازی به عنوان یک سرمایه‌گذاری کلان شناخته می‌شود که می‌بایست ضمن توجه به کیفیت مناسب مصالح، آن‌ها را با قیمتی مناسب تهیه کرد تا هزینه تمام‌شده ساختمان منطقی باشد. امروزه به دلایل مختلفی چون هزینه کمتر، مجریان پروژه‌های ساختمانی عمدتا به ساخت سازه‌های اسکلت بتنی تمایل دارند.

یکی از کلیدی‌ترین و پرمصرف‌ترین مصالح مورد استفاده در این نوع سازه‌ها میلگرد است که شما می‌توانید قیمت میلگرد را به صورت روزانه از کارشناسان آیرومارت استعلام بگیرید. جهت اطلاع از قیمت‌ها به سایت ما سر بزنید یا با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس حاصل فرمایید.

فرآیند خرید میلگرد در آیرومارت بسیار آسان است؛ پس از ثبت سفارش اولیه، پیش فاکتور صادر شده و با پرداخت هزینه، کالای خریداری شده در سریع‌ترین زمان ممکن به محل موردنظر شما حمل می‌شود. در تمامی مراحل، کارشناسان فروش در آیرومارت همراه شما هستند و به سوالات شما پاسخ می‌دهند.

گفتنی است آیرورمارت به پشتوانه سخت‌افزاری خود مانند انبار به مساحت ده ‌هزار متر مربع با سالن سرپوشیده، امکان تامین محصولات از کارخانه‌های معتبر سراسر کشور را به صورت مستقیم فراهم آورده است. شما عزیزان می‌توانید پیش از خرید بار آن را رؤیت کرده و از ارائه خدمات انبارداری پس از خرید و عدم جابجایی آن بهره‌مند شوید.

رویا سبزعلی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
3.7/5 - (3 امتیاز)

  1. امیرمحمد
    اردیبهشت ۲۴, ۱۴۰۱ ۱۶:۲۴
    در حال حاضر کدوم اسکلت کاربرد بیشتری داره تو ساختمان سازی؟ اسکلت بتنی یا فلزی؟
    1. آیرومارت
      اردیبهشت ۲۵, ۱۴۰۱ ۱۵:۵۳
      سلام وقت بخیر. انتخاب اسکلت ساختمانی به تعداد طبقات، منطقه جغرافیایی و … بستگی دارد. به طور مثال در حال حاضر برای ساخت ساختمان‌های بلند در شهر تهران از اسکلت فلزی بیشتر استفاده می‌شود.
021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.