گالوانیزه کردن مقاطع فولادی و هرآنچه باید درباره آن بدانید

4.6/5 - (5 امتیاز)

گالوانیزه کردن مقاطع فولادی و هرآنچه باید درباره آن بدانید

گالوانیزه کردن مقاطع فولادی

گالوانیزه کردن مقاطع فولادی و فلزات به معنای پوشاندن سطح فلز با لایه‌ای از روی است. این فرایند به‌منظور جلوگیری از زنگ‌زدگی، افزایش مقاومت آن‌ها در برابر خوردگی، ایجاد ظاهری جذاب و بهبود هدایت الکتریکی و حرارتی فلزات انجام می‌شود.

۴.۶/۵ - (۵ امتیاز)

آیرومارت، خدمات گالوانیزه کردن کلیه مقاطع فولادی را با بهترین کیفیت و قیمت ارائه می‌دهد. 

روش گالوانیزه کردن در بسیاری از صنایع مورداستفاده قرار می‌گیرد؛ از جمله صنایع خودرو، ساخت‌وساز، لوله‌سازی و ساخت قطعات الکتریکی. این روش بسیار مؤثر بوده و باعث افزایش عمر مفید و کیفیت محصولات فولادی می‌شود.

مراحل گالوانیزه کردن مقاطع فولادی

از جمله مراحل گالوانیزه کردن به روش غوطه‌وری به این شرح است:

پس از چربی‌زدایی مقطع با محلول سود سوزآور و ازبین‌رفتن چربی و سایر آلودگی‌ها مقطع با آب شست‌وشو داده شده تا سطح آن از محلول سود پاک شود، سپس در وان اسید، برای ازبین‌رفتن لایه‌های اکسیدی اسیدشویی می‌شود.

در نهایت پس از غوطه‌وری مقطع در محلول فلاکس حاوی آمونیوم کلرید روی، درون حمام مذاب روی گالوانیزه می‌شود.

انواع روش گالوانیزه کردن

گالوانیزه کردن یک فرایند محافظت فلز در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی است که با نشاندن لایه‌ای از روی در سطح فلز انجام می‌شود. این روش شامل چندین روش مختلف است، از جمله:

گالوانیزه گرم

در این روش، فلز موردنظر در یک حوض بسیار داغ و گرم که شامل روی است، قرار می‌گیرد. فلز به طور کامل در حوضچه فرومی‌رود و با روی پوشیده می‌شود.

قیمت ورق گالوانیزه گرم نسبت به سایر ورق های فولادی بیشتر است و عواملی مانند وزن، اندازه و ضخامت، استاندارد و کیفیت و … روی قیمت این ورق تأثیرگذار است.

گالوانیزه گرم مقاطع فولادی

گالوانیزه سرد

گالوانیزه سرد به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. الکتروگالوانیزه، یکی از متداول‌ترین روش های گالوانیزه کردن مقاطع فولادی است که در گروه گالوانیزه سرد قرار می‌گیرد. در این روش، مقطع مورد نظر در حوضی شامل محلولی از نمک‌های فلزی قرار می‌گیرد و به یک دستگاه الکترولیتی متصل می‌شود. با اعمال جریان الکتریکی، لایه الکترولیتی سرتاسر قطعه فلزی را پوشش می‌دهد.

در این روش، از محلول آب و نمک روی و یا نمک روی و محلول اسیدی استفاده می‌شود که می‌تواند فلز را در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی محافظت کند. این روش برای پوشش‌دادن قطعات فلزی کوچک و اشکال پیچیده، مناسب است. در این روش از روی غنی شده با غلظت ۹۲ درصد برای گالوانیزه استفاده می‌شود.

در این ویدئو نحوه گالوانیزه کردن مقاطع فولادی به روش غوطه وری را بررسی می‌کنیم:

 از پرکاربردترین روش‌های محافظت از فلزات در برابر خوردگی، گالوانیزه کردن است. گالوانیزه کردن معمولاً به دو روش سرد و گرم انجام می‌شود که در این ویدئو ما به روش گرم آن پرداخته‌ایم. تفاوت ورق گالوانیزه گرم و سرد را می‌توانید با کلیک بر روی لینک بخوانید.

طی گالوانیزه شدن، لایه‌ای از جنس فلز روی، بر روی سطح فلز پایه ایجاد می‌شود. فلز روی ازآنجاکه تمایل بیشتری به آند بودن دارد؛ باعث می‌شود فلز پایه دیرتر خورده شود و ازاین‌جهت نقش یک‌لایه محافظتی را بازی می‌کند.

از مزایای گالوانیزه گرم می‌توان به‌سرعت بالا، اقتصادی و مقرون‌به‌صرفه بودن و قابلیت اجرایی آن بر روی فلزات با اشکال پیچیده اشاره کرد.

مراحل گالوانیزه کردن مقاطع فولادی

گالوانیزه کردن فلز یک روش حفاظتی است که با استفاده از یک‌لایه فلز روی بر سطح فلز، آن را در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی محافظت می‌کند. در ادامه مراحل گالوانیزه کردن مقاطع فولادی به‌صورت مختصر توضیح داده شده است.

آماده سازی سطح

اولین مرحله آماده‌سازی، چربی‌گیری است. برای این منظور، از حمام‌های قلیایی گرم، مانند سود سوزآور یا سایر ترکیبات قلیایی استفاده می‌شود. قطعه موردنظر در این محلول غوطه‌ور می‌شود تا آلودگی‌هایی چون خاک، چربی و رنگ از سطح آن پاک شود.

پس از فرایند چربی‌گیری، قطعه در حمام آب شسته می‌شود. پس از شستشو، برای ازبین‌بردن پوسته و زنگ قطعات، از فرایند اسیدشویی کمک گرفته می‎شود. غلظت و دمای اسید، باتوجه‌به آلودگی‌های روی سطح فلز تعیین می‌گردد. در نهایت، قطعه مجدداً در آب شسته می‌شود.

آخرین مرحله آماده‌سازی، فلاکس زنی یا همان روان‌سازی است. این مرحله مبنای تقسیم گالوانیزه به دو نوع خشک و تر است. به بیان دقیق‌تر برای برطرف‌کردن باقیمانده آلودگی‌ها و جلوگیری از اکسیدشدن قطعه هنگام گرم‌شدن، از روان‌ساز استفاده می‌شود.

غوطه وری در مذاب روی

پس از آماده‌سازی سطحی، نوبت به غوطه‌ورشدن قطعه در حمام روی مذاب می‌رسد. روی مذاب و آهن با یکدیگر واکنش داده و چندلایه ترکیبات بین آهن و روی تشکیل می‌دهند.

سانتریفیوژ و سرمایش یا کوئنچ پس از گالوانیزه کردن

این عمل برای خارج‌کردن روی اضافی انجام می‌گیرد. سانتریفیوژ با سرعت ۷۵۰ دور بر ثانیه می‌چرخد و پس از خروج روی اضافی، قطعات داخل آب ریخته می‌شوند تا به یکدیگر نچسبند.

در نهایت برای جلوگیری از تیرگی، مات و حفره‌ای شدن سطح قطعه در نتیجه سردشدن، قطعات بلافاصله پس از خروج از مذاب با کمپرسور هوا سرد می‌شوند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد قیمت هر متر مربع ورق گالوانیزه می‌توانید به سایت آیرومارت مراجعه کنید.

مراحل گالوانیزه کردن مقاطع فولادی

ویژگی های فولاد گالوانیزه شده

فولاد گالوانیزه، فولادی است که با پوشاندن لایة نازکی از روی بر سطح آن، به فولادی مقاوم در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی تبدیل می‌شود. این نوع فولاد به دلیل ویژگی‌های زیر بسیار کاربردی است:

مقاومت در برابر زنگ زدگی

پوشش روی فولاد گالوانیزه باعث می‌شود که فولاد در برابر عوامل زیستی و شیمیایی مانند آب، هوا، اسید و قلیایی‌ها مقاومت کند.

طول عمر بیشتر

به دلیل مقاومت بالا در برابر خوردگی، فولاد گالوانیزه طول عمر بیشتری دارد و می‌تواند در مقابل شرایط خورنده مقاومت بیشتری داشته باشد.

ظاهر زیبا

پوشش روی فولاد گالوانیزه ظاهری زیبا و جذاب دارد و می‌تواند برای کاربردهای دکوراتیو نیز استفاده شود.

به همین دلیل فولاد گالوانیزه مورد توجه تولیدکنندگان لوازم خانگی قرار گرفته است.

تفاوت فولاد زنگ نزن و فولاد گالوانیزه

فولاد زنگ‌نزن یا Stainless Steel یک آلیاژ فولادی است که از آهن، کروم، نیکل و مولیبدن و فلزات دیگر تشکیل شده است. این آلیاژ فلزی مقاومت بالایی در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی دارد و به دلیل مقاومت بالایش، در برابر شرایط محیطی سخت و دارای عمر طولانی است. فولاد زنگ‌نزن برای ساخت لوازم‌خانگی، صنایع هوا و فضا، ساختمان‌سازی و صنایع پزشکی استفاده می‌شود.

فولاد گالوانیزه، فولادی است که با پوشش دادن لایه‌ای از روی، در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی مقاوم می‌شود. این فولاد معمولاً برای ساخت قطعات خودرو، لوله‌های آب، سیستم‌های گرمایشی و سرد کننده و ظروف نگهداری غذا استفاده می‌شود.

همچنین، فولاد زنگ‌نزن برای کاربردهایی که در معرض شرایط سخت محیطی قرار می‌گیرند و مقاومت بالایی در برابر خوردگی نیاز دارند، استفاده می‌شود.

فولاد گالوانیزه به دلیل قیمت کمتر و پایداری خوب در برابر عوامل محیطی مانند باران و رطوبت، برای کاربردهای خانگی و صنعتی متنوعی نظیر ساختمان‌سازی، ظروف نگهداری غذا و دکوراسیون استفاده می‌شود.

فولاد گالوانیزه در برابر ضربه و خراش مقاومت کمتری نسبت به فولاد زنگ‌نزن دارد.

همچنین، در مقایسه با فولاد زنگ‌نزن، فولاد گالوانیزه دارای عمر کمتری است و پوشش زینک آن با گذر زمان ممکن است از فلز جدا شده و باعث کاهش مقاومت آن در برابر خوردگی شود.

به‌طورکلی، هر کدام از این دو نوع فولاد برای کاربردهای خاص خودشان مناسب‌اند و بهتر است قبل از استفاده از هر کدام از آنها، نیازهای خود را بررسی و باتوجه‌به ویژگی‌ها و مزایای هر کدام، تصمیم‌گیری کنید.

پروفیل، ورق و لوله و غیره از جمله مقاطع فولادی محسوب می‌شوند که می‌توان آنها را گالوانیزه کرد.

برای استعلام قیمت لوله گالوانیزه و قیمت ورق استیل می‌توانید با کارشناسان آیرومارت به شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید.

فولاد گالوانیزه

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم در مورد گالوانیزه کردن مقاطع فولادی صحبت کنیم؛ اما باید یادآوری کنیم که نحوه گالوانیزه کردن باید بادقت انجام شود.

به دلیل اینکه این مقاطع در مکان‌های خاص مورداستفاده قرار می‌گیرند، توصیه می‌کنیم برای خرید مقاطع فولادی گالوانیزه و یا هر مقطع فولادی دیگر به بازرگانی‌های معتبر مراجعه کنید.

بازرگانی آیرومارت کلیه مقاطع فولادی خود از جمله ورق، لوله، میلگرد، تیرآهن و … را با مناسب‌ترین قیمت در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد. همچنین برای رفاه حال مشتریان خود، کلیه محصولات خود را به‌صورت اعتباری و چکی نیز ارائه می‌دهد.

کارشناسان آیرومارت آماده پاسخگویی به شما در این مورد و استعلام مقاطع مورد استفاده در ساختمان سازی از جمله قیمت میلگرد ۱۴، قیمت ورق و غیره با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ هستند.

 

مدیر

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
4.6/5 - (5 امتیاز)

  1. اصغری
    تیر ۲۳, ۱۴۰۱ ۱۲:۴۳
    گالوانیزه کردن بار ۵ تن ورق چقدر طول میکشه؟
    1. آیرومارت
      تیر ۲۵, ۱۴۰۱ ۱۶:۳۲
      سلام وقت بخیر. زمان گالوانیزاسیون کردن مقاطع فولادی بسته به شرایط، مقدار بار و … متفاوت است.
021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.