برای دریافت گواهی پایان کار چه باید کرد؟ مراحل دریافت گواهی پایان کار

5/5 - (1 امتیاز)

برای دریافت گواهی پایان کار چه باید کرد؟ مراحل دریافت گواهی پایان کار

مراحل دریافت گواهی پایان کار

قبل از شروع هر ساخت و سازی، مالک باید از شهرداری مجوز ساخت دریافت کند. پس از اتمام ساخت و ساز نیز مالک باید به شهرداری مراجعه کرده و جهت دریافت گواهی پایان کار اقدام کند. پس از درخواست گواهی پایان کار، شهرداری بررسی می‌کند که آیا ساختمان ساخته شده با قوانین و مقررات مطابقت دارد یا خیر.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

صدور گواهی پایان کار به این معناست که از نظر سازمان شهرداری و نظام مهندسی، ساختمان احداث شده مشکلی نداشته و مورد تایید است. بنابراین شما باید پیش از خرید میلگرد، آهن آلات و …، حتما در مورد مراحل گرفتن پایان کار اطلاعات کسب کنید تا در آینده مشکلی برای شما پیش نیاید.
از این‌رو ما در ادامه به بررسی تمام مراحل اخذ گواهی پایان کار می‌پردازیم. همراه وبلاگ آیرومارت باشید.

گواهی پایان کار چیست

گواهی پایان کار ساختمان چیست؟

پایان کار سندی است که در آن شهرداری (سازمان متولی صدور پروانه و پایان کار) به سایر مراجع قانونی اعلام می‌کند که مالک سازه موجود مطابق پروانه ساختمانی، مقررات ملی ساختمان و اصول فنی اقدام به ساخت و ساز کرده است.

پس از اتمام مراحل ساخت ساختمان توسط سازنده، زمان صدور سند برای مالک فرا می‌رسد. این گواهی به دفاتر ثبت رسمی، آب، برق، گاز و تلفن امکان صدور اسناد (ثبت سند و انتقال) و انشعابات ملکی لازم را می‌دهد. هزینه گواهی پایان کار با توجه به متراژ، نوع ساختمان، جدید یا قدیمی بودن و … می‌تواند متفاوت باشد.

مراحل گرفتن پایان کار

صدور گواهی پایان کار همانند اخذ پروانه ساختمان، یکی از وظایف شهرداری است. مالکان همانطور که برای پروانه ساختمان پرونده تشکیل دادند، برای پایان کار نیز باید به فکر تشکیل پرونده باشند. در ادامه به مراحل اخذ گواهی پایان کار ساختمان می‌پردازیم:

۱. تشکیل پرونده

برای تشکیل پرونده، مدارک لازم باید در دسترس باشند و در هنگام شکایت باید مالک یا وکیل وی همراه باشد. از این اسناد می‌توان برای تهیه و تکمیل گواهی پایان کار، مالکیت رسمی زمین یا درخواست یک سازه موجود در زمین قبل از ساخت و ساز استفاده کرد. شهرداری مجوز ساخت را ارائه کرده است و برای دریافت پایان کار نیز باید اسناد مربوطه را به شهرداری تحویل داد.

۲. بازدید از محل و صدور پایان کار

کارشناسان فنی پس از تشکیل پرونده، ثبت پرونده در دبیرخانه و دریافت کد رهگیری، نوبتی را برای بازدید از املاک از شهرداری تعیین می‌کنند. زمانی که کارشناس فنی از سازه بازدید کرده و گزارش تهیه می‌کند، مهندس ناظر و مالک، صاحب سند یا وکیل وی باید دارای مدرک شناسایی و فرم تکمیل شده گزارش شروع، پیشرفت و اتمام عملیات ساختمانی باشند.

در صورت رعایت نکات مقرر در قانون و عدم انحراف از برنامه و به اصطلاح عدم تخلف، کار تقریبا به پایان خود نزدیک می‌شود. پس از بازدید کارشناسان فنی از ساختمان، پرونده به اداره دارایی ارائه و عوارض ساخت و ساز را محاسبه می‌شود.

در نتیجه پس از اتمام، گواهی پایان کار صادر می‌گردد. این برگه، پیش‌نویس گواهی پایان کار ساختمان است که آن را با تایید بازرس ارشد برای شما صادر می‌کنند.

۳. تعیین تخلف

در صورت وجود تخلف در ملک به دلیل عدم رعایت نقشه و سازه، عدم رعایت موارد مربوط به آتش نشانی و خدمات ایمنی، پرونده به کمیسیونی به نام کمیسیون ۱۰۰ سپرده می‌شود. در صورت وجود مغایرت در طرح و سازه و عدم رعایت مباحث مربوط به ایمنی، باید نسبت به رفع آن یا پرداخت جریمه اقدام شود.

بهتر است هنگام ساخت و سرچ کردن قیمت تیرآهن و تجهیزات ساختمانی دیگر، تنها به ارزان بودن نگاه نکنید و کیفیت را نیز مد نظر قرار دهید. زیرا هنگام دریافت پایان کار اگر ایمنی به اندازه کافی نباشد کارشناس نامه تایید را صادر نمی‌کند.

در صورتی که جریمه در نظرگرفته شود، این موضوع را طی نامه‌ای به مالک ابلاغ می‌کنند و در صورت عدم پرداخت جریمه ظرف ۱۰ روز، پرنده به کمیسیون تجدید نظر ۱۰۰ منتقل می‌شود و برای تخریب آن تصمیم می‌گیرند. در نامه به مالک اعلام می‌شود که سازه در ۲ ماه تخریب می‌شود و در صورت عدم توجه، شهرداری اقدام کرده و هزینه را از مالک دریافت می‌کند.

مراحل دریافت پایان کار ساختمان

مدارک مورد نیاز برای گرفتن گواهی پایان کار

• فرم درخواست
• فرم‌های شروع، پیشرفت و اتمام عملیات ساختمانی مورد تایید مهندس ناظر
• اصل شناسنامه و کارت ملی مالک یا وکیل او (به همراه اصل وکالتنامه)
• ارائه اصل پروانه ساختمان (آخرین مدارک دریافتی شهرداری جهت عملیات ساختمانی)
• گواهی عدم تخلف و در صورت وجود، رسید پرداخت جریمه
• پلان معماری ملک پلمپ شهرداری منطقه با سی دی
• رسید دریافت حق بازدید کارشناس
• در صورت فوت مالک اصلی، ارائه رونوشت انحصار وراثت و رونوشت مدارک شناسایی ورثه
• اصل و کپی رسید پرداخت هزینه عوارض سالیانه
• ارائه کپی و اصل قبوض آب، برق، گاز و تلفن برای ساختمآن‌های قدیمی بدون گواهی پایان کار

مراحل اخذ گواهی پایان کار ساختمان قدیمی

اگر قصد انتقال سند ساختمان یا ملک قدیمی را دارید، باید سند و پایان کار جدیدی را تکمیل کنید. ساختمآن‌هایی با عمر ۲۹ سال یا بیشتر باید پایان کار جدیدی داشته باشند. بسته به ساختمان، سه راه برای طی کردن مراحل پایان کار ساختمان قدیمی وجود دارند:

  • اکثر ساختمآن‌ها یا املاک فرسوده پایان کارِ قدیمی دارند. اگر ملک شما در این دسته قرار می‌گیرد، می‌توانید با ارائه مدارک قدیمی برای گواهی پایان کار جدید اقدام کنید. در بین مدارک مورد نظر، نیازی نیست که برگه اتمام عملیات ساختمانی ارائه دهید.
  • برخی از ساختمان‌های قدیمی اسناد و مدارک قدیمی‌تر دارند، اما مالک تغییراتی در آن‌ها ایجاد کرده است. برای مثال، یک طبقه به ساختمان ویلایی خود اضافه کرده که برای این کار به مجوز شهرداری نیاز است. در صورتی که مالک مجوز این تغییر را نداشته باشد، باید با در دست داشتن کلیه مدارک جهت طی کردن مراحل پایان کار شهرداری اقدام کند. پس از مراجعه به شهرداری، پرونده ساختمان به کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری ارجاع داده می‌شود و جریمه آن را از مالک دریافت می‌کنند. پس از پرداخت جریمه، گواهی پایان کار جدیدی صادر خواهد شد.

در مورد سوم مربوط به ساختمآن‌های قدیمی‌تری است که بدون مجوز، پایان کار یا حتی بدون سند ساخته شده‌اند. دریافت پایان کار برای این ساختمان‌های فرسوده بسیار سخت است و بنابراین مالک باید یک روند قانونی پیچیده و دشوار را طی کند.

مراحل اخذ پایانکار ساختمان قدیمی

مراحل پایان کار ساختمان روستایی

• درخواست مالک یا نماینده قانونی
• ارائه اصل شناسنامه و کارت ملی. در صورت داشتن وکیل، ارائه اصل شناسنامه مالک، کارت ملی وکیل و تصویر وکالتنامه محضری
• تصویر سند مالکیت اصل. در صورت عدم وجود سند مالکیت، فرم گواهی مالکیت زمین تایید شده از سوی شورای اسلامی روستا
• ارائه اسناد معتبر مالکیت برابر اصل (قولنامه، مبایعه‌نامه و …)
• تصویر موقعیت ملک روی نقشه طرح هادی و تایید شورای اسلامی روستا یا هیات امنا
• ارائه قبوض آب، برق، تلفن و گاز به نام مالک
• تکمیل فرم تبصره ۲ بند ۳ بند ۹۹ قانون شهرداری توسط بخشداری
• تصویر پروانه ساختمانی یا آخرین گواهی پایان کار
• سه عکس رنگی از نماهای مختلف ساختمان
• جوابیه استعلام از ادارات کشاورزی، محیط زیست، راه و شهرسازی، آب، برق و …

دلیل عدم صدور گواهی پایان کار

گاهی اوقات تمام مراحل پایان کار آپارتمان و خانه انجام می‌شوند، ولی حتی اگر تمام مدارک مورد نیاز برای گرفتن مجوز کار آماده باشد هم مشکلاتی پیش می‌آید.

این امر صدور مجوز قابل توجهی را به تاخیر می‌اندازد و می‌تواند فراز و نشیب‌های زیادی را در صنعت ساختمان به ضرر مالک ایجاد کند. بنابراین هر گونه اختلال باید در سریع‌ترین زمان ممکن برطرف شود تا از ضرر مالی بیشتر جلوگیری کنید.

عدم صدور گواهی پایان کار ممکن است مربوط به مشکلاتی باشد که مهندس ناظر در تکمیل فرم‌های شروع، پیشرفت و تکمیل با آن‌ها مواجه شده است. شاید در اندازه سازه در مقایسه با نقشه تفاوتی دیده شده باشد که با تشکیل کمیسیون بند ۱۰۰ و پرداخت جریمه رفع خواهد شد.

ممکن است پیمانکار از کارگران ساختمانی غیرمجاز استفاده کرده و شکایتی در این مورد وجود داشته باشد. از طرفی احتمال دارد مغایرتی در سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی گزارش شده باشند که تمامی آن‌ها با پرداخت جریمه رفع خواهد شد. نظارت کارفرما بر روند ساخت و ساز از چنین مواردی جلوگیری می‌کند.

پایان کار خانه پیش خرید شده

شاید این سوال برای شما پیش آید که شخصی در حال پیش خرید خانه است، باید برای پایان کار اقدامی انجام دهد یا خیر؟ در این گونه موارد فرد خریدار باید هنگام بررسی جزئیات به مراحل پایان کار و سند دقت کند و در صورت امکان از اداره مربوطه استعلام بگیرد. همچنین بهتر است که پیش از خرید واحد مسکونی در قرارداد ذکر کند که خانه را با توجه به داشتن پایان کار خریداری می‌کند و هر دو طرف معامله بر آن توافق کنند.

خرید تجهیزات فولادی و آهن آلات برای ساختمان

با توجه به نکات گفته شده، شما باید حتما از تجهیزات باکیفیت استفاده کنید. زیرا در غیر این صورت، کارشناس شهرداری ایمنی ساختمان را تایید نمی‌کند و با مشکلات مختلفی روبه‌رو می‌شوید. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم جهت خرید تجهیزات فولادی قیمت مناسب و ایمن، وارد سایت آیرومارت (پیشرو صنعت نفت آسیا) شوید.

در سایت تمامی قیمت‌ها به صورت روزانه آپدیت می‌شوند و شما می‌توانید تجهیزات مورد نیاز را به صورت آنلاین سفارش دهید. همچنین جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره‌های رایگان، کافیست با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید.

زینب نصیریان

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (1 امتیاز)

  1. عزتی
    اردیبهشت ۴, ۱۴۰۱ ۱۶:۱۷
    اگه قبل از گرفتن گواهی پایان کار خونه رو بخریم مشکلی پیش میاد؟
    1. آیرومارت
      اردیبهشت ۵, ۱۴۰۱ ۱۵:۰۸
      سلام وقت بخیر. در صورتی که قصد خرید منزل بدون دریافت گواهی پایان کار را دارید، حتما باید قرارداد را در دفترخانه تنظیم کنید. فروشنده باید زمان دقیق گرفتن گواهی پایان کار را در زمان تنظیم قرارداد قید کند تا در زمان انتقال سند مشکلی به وجود نیاید.
021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.