عوامل موثر در انتخاب چسب کاشت میلگرد

5/5 - (1 امتیاز)

عوامل موثر در انتخاب چسب کاشت میلگرد

عوامل موثر در انتخاب چسب کاشت میلگرد

یکی از راه‌‌های افزایش مقاومت بتن، انجام عملیات کاشت میلگرد است. این عملیات به برطرف کردن ضعف طراحی و اجرا کمک می‌کند و از این‌رو به تمهیداتی نیز احتیاج دارد. یکی از این موارد، خرید چسب کاشت میلگرد باکیفیت است که دغدغه بسیاری از پیمانکاران محسوب می‌شود. زیرا در بازار، چسب های مختلفی به فروش می‌رسند و افراد کمی درباره ویژگی‌های آن‌ها اطلاع دارند.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

کاشت میلگرد چیست؟

بنابراین ما در این مطلب به شما می‌گوییم که انواع چسب کاشت میلگرد چیست؟ و هنگام انتخاب چسب به چه عواملی توجه کنید. در ادامه همراه وبلاگ آیرومارت باشید.

کاشت میلگرد چیست؟

کاشت میلگرد روشی برای تقویت و استحکام سازه‌های بتنی است که به ما امکان می‌دهد تغییرات ایجاد شده در پلان کاری یا طرح‌های مقاوم‌سازی را به راحتی اعمال کنیم. از طریق کاشت میلگرد، این قابلیت برای اتصال بتن جدید به قدیمی و اتصال اجزا و سازه‌های فولادی به سازه‌های بتنی موجود فراهم می‌شود. کاشت میلگرد به دلیل اهداف زیر صورت می‌گیرد:

  •  اتصال عناصر ساختاری جدید به ستون موجود
  •  قرار دادن میلگرد در ستون برای اجرای شمشیری راه‌پله
  •  اتصال تیر بتنی در ستون اجرا شده
  •  امتداد ستون در جهت ستون موجود
  •  اضافه کردن یک کنسول به ساختمان
  •  بهبود موقعیت و جابجایی ستون بر روی فونداسیون

عوامل موثر در انتخاب چسب کاشت میلگرد

در انتخاب چسب کاشت میلگرد، باید برخی نکات را مدنظر قرار داد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

۱. هدف از کاشت میلگرد

از میلگرد آجدار و ساده در مقاوم‌سازی ساختمان استفاده می‌شود و میلگرد را می‌توان بر روی عناصر مختلف سازه مانند پی، دیوارها، دال‌ها، تیرها و عناصر موقتی انجام داد. میلگرد برای افزایش مقاومت و تحمل بار سازه‌های ضعیف از اهمیت بالایی برخوردار است.

۲. توجه به شرایط محیطی کاشت میلگرد

محل قرارگیری میلگرد نیز باید از نظر اکسیداسیون بررسی شود. تاثیرپذیری چسب های کاشت میلگرد از عوامل محیطی می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری را به همراه داشته باشد. اگر فکر می‌کنید که میلگرد ممکن است در آینده اکسید شود و به آن آسیب برسد، بهتر است از چسب‌هایی استفاده کنید که در برابر اکسیداسیون مقاومت دارند.

همچنین در صورت استفاده از چسب میلگرد در مکان‌هایی که ممکن است در آینده با مواد مختلفی از جمله مواد نفتی، آب دریا و فاضلاب در تماس باشد، باید چسبی را انتخاب کنید که تحت تاثیر چنین عواملی قرار نگیرد. زیرا اگر برخی از چسب‌ها در این شرایط قرار بگیرند، دچار خوردگی می‌شوند و خواص اولیه خود را از دست می‌دهند.

عوامل موثر در انتخاب چسب کاشت میلگرد

۳. سطوح مورد نیاز برای کاشت میلگرد

هنگام آرماتوربندی باید به تمامی سطوح افقی، مسطح، مایل، عمودی یا سقفی دقت کنید. زیرا بعضی از چسب‌ها خاصیت جاری شدن دارند و شما باید این را پیش از استفاده، در کاتالوگ چسب مطالعه کنید.

۴. در نظر گرفتن نیازها و الزامات طراحی

هر کدام از انواع چسب کاشت میلگرد، خواص و قدرت چسبندگی متفاوتی دارند. در واقع باید توجه داشت که چسب‌ها از نظر مقاومت برشی، فشاری و …، شبیه به هم نیستند. بنابراین در هنگام خرید باید به پارامترها و الزامات طراحی توجه ویژه‌ای داشت.

۵. توجه به بارهای وارده

جهت تقویت سازه‌ها باید حتما مقاومت بار را در نظر گرفت. زیرا خستگی ناشی از بارهای متقابل مانند بار دینامیکی، حرکت جرثقیل، ضربه و … در چسب‌ها و اتصالات زیاد است. در این مواقع باید قدرت چسبندگی چسب را در نظر گرفت، چرا که برخی از چسب‌ها انعطاف چندانی ندارند و نمی‌توانند بار وارده بر سازه را تحمل کنند. این امر باعث تضعیف چسبندگی کاشت میلگرد و شکستگی یا تخریب ساختار می‌شود. در چنین سازه‌هایی بهتر است از چسب‌هایی استفاده شود که در برابر بارهای ساکن مقاومت بالایی دارند.

۶. دمای محیط در حین کار

هنگام خرید چسب کاشت میلگرد باید به محدوده‌ی تحمل دمای آن دقت کنید. برخی از آن‌ها می‌توانند بازه‌های دمایی مختلفی از حداقل ۴۰- درجه تا حداکثر دمای ۷۰+ درجه را تحمل کنند و از این نظر محدودیت‌هایی وجود دارد. زیرا در بسیاری از چسب های میلگرد دیگر موجود در بازار، این مقادیر ممکن است متفاوت باشند.

۷. مقاومت در برابر آتش

لازم به یادآوری است که هنگام کاشت میلگرد بر روی سقف، باید از چسب بسیار مقاوم در برابر آتش استفاده کرد. بسیاری از چسب‌های تولید شده، در برابر حرارت بالا مقاومت نمی‌کنند و در صورت آتش سوزی استحکام خود را از دست می‌دهند. برخی از چسب‌های استاندارد می‌توانند تا دمای ۱۲۰ درجه سانتیگراد را تحمل کنند، بسیاری از چسب‌های دیگر موجود در بازار ممکن است مقاومت بسیار کمتری داشته باشند.

۸. ارزیابی نوع سطح از نظر ترک‌خوردگی

از آنجایی که کاشت میلگرد روی بتن اجرا می‌شود، باید تعیین کنید که کاشت میلگرد بر روی سطوح ترک خورده صورت می‌گیرد یا بر روی بتنی که ترک‌نخورده اجرا می‌شود. زیرا بسیاری از چسب‌ها را فقط می‌توان روی سطوح بتنی ترک خورده استفاده کرد و برای این کار عملکرد خوبی دارند. در مقابل، اگر آنها را بر روی بتن ترک خورده اعمال کنید، خواص خود را از دست داده و نتیجه مطلوبی نمی‌گیرید.

انواع چسب کاشت میلگرد

۹. استانداردهای تولید محصول

مهم‌ترین نکته در مورد استاندارد چسب کاشت میلگرد این است که بر اساس گواهینامه‌ها و کدهای محاسباتی خاص تولید شده باشد. این چسب‌ها باید از نظر زمان پردازش، ضوابط لرزه‌ای، بهره‌برداری و ضد حریق بودن، ویژگی‌های معتبری داشته باشند تا در حین استفاده از آنها به مشکل برنخورید.

انواع چسب کاشت میلگرد

چسب های کاشت میلگرد مانند تمام محصولات و مصالح مورد نیاز ساختمان، در انواع و برندهای مختلف تولید می‌شوند که هر کدام ویژگی‌های منحصر به خود را دارند. اما به طور کلی این چسب‌ها از نظر ترکیب شیمیایی، خواص مکانیکی و کاربرد، متفاوت بوده و از این نظر به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند:

  •  چسب کاشت میلگرد کپسولی
  •  چسب کاشت میلگرد کارتریجی
  •  چسب کاشت میلگرد حجمی

۱. چسب کاشت میلگرد کپسولی

این چسب از خانواده رزین‌های پلی استر و اپوکسی وینیل استرها محسوب می‌شود. از چسب کپسولی برای بولت‌های مخصوص سر مهره‌دار به کار می‌رود. چسب کاشت کپسولی به صورت دو جزئی (خمیر کاشت دو جزئی) ارائه می‌شود. در این روش، چسب کاشت در کپسول‌های شیشه‌ای جاسازی می‌شود. این کپسول‌ها در اندازه‌ها و حجم‌های مختلف در بازار وجود دارند. این نوع چسب باید بعد از شکسته شدن جداره شیشه‌ای استفاده شود و سپس چسب بسیار محکمی ایجاد می‌کند که حتی در برابر زنگ‌زدگی و محیط‌های اسیدی نیز مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد.

۲. چسب کاشت میلگرد کارتریجی

چسب کاشت کارتریجی برای کاشت روی سطوح بتنی، چوبی و سنگی کاربرد دارد. این چسب دو جزئی بوده و بر پایه جزء دوم رزین اپوکسی، پلی استر یا وینیل استر و هاردنر پلی آمین است که برای نصب و تقویت آرماتور بر روی سطوح بتنی استفاده می‌شود.

از بین سه نوع رایج چسب کاشت میلگرد، نوع کارتریجی به دلیل سهولت اجرا، خطای کم و کیفیت بسیار بالا، عموما بهتر از سایرین در نظر گرفته می‌شود. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که قیمت تمام شده این چسب نسبت به دو نوع دیگر بیشتر است.

نحوه استفاده از چسب کاشت میلگرد

۳. چسب کاشت میلگرد حجمی

چسب کاشت میلگرد حجمی معمولا دو یا سه قسمتی است. نوع سه جزئی، بدون حلال بر پایه رزین اپوکسی بیسفنول A، سخت کننده بتن و پلی آمید، طراحی شده است. همچنین به منظور کاشت آرماتور و بولت‌ها در بتن مورد استفاده قرار می‌گیرد. چسب کاشت میلگرد حجمی، چسبندگی بسیار بالایی به سطوح مختلف بتن ایجاد می‌کند و مقاومت کششی و کشسانی حاصل از آن اغلب مورد توجه مهندسان قرار می‌گیرد.

نحوه استفاده از چسب کاشت میلگرد

مراحل استفاده از چسب کاشت میلگرد شامل موارد زیر می‌شود:
۱. با ابزار مناسب روی بتن سوراخ ایجاد کنید.
۲. دانه‌های سست و گرد و غبار را از سطح داخلی سوراخ ایجاد شده، توسط دستگاه مکنده یا برس موئی جدا کنید.
۳. رزین و هاردنر را به نسبت گفته شد ترکیب کنید. البته این مرحله در محصولات کارتریجی به صورت خودکار انجام می‌شود.
۴. چسب پایه را تا مقدار دو سوم حجم سوراخ شده تزریق کنید.
۵. میلگردها را در سوراخ حفر شده فرو کنید.
۶. پس از گیرش نهایی چسب، بارگیری مورد نظر را انجام دهید.

خرید انواع میلگرد و قطعات فولادی از آیرومارت

چنانچه قصد خرید و اطلاع از قیمت میلگرد و سایر انواع مقاطع فولادی و استیل را دارید، کافیست همین حالا وارد سایت آیرومارت شوید. ما در سایت به طور روزانه قیمت‌ها را آپدیت می‌کنیم و دیگر نیازی نیست وقت زیادی را صرف بررسی قیمت‌ها کنید. شما می‌توانید تنها با چند کلیک سفارش خود را به صورت آنلاین ثبت کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره‌های رایگان، با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید.

زینب نصیریان

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (1 امتیاز)

021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.