انواع پنجره در ساختمان (مقایسه انواع پنجره ها)

5/5 - (3 امتیاز)

انواع پنجره در ساختمان (مقایسه انواع پنجره ها)

پنجره ساختمانی

پنجره‌ها یکی از مهم‌ترین بخش‌های ساختمان محسوب می‌شوند، زیرا هم در زیبایی خانه تاثیر دارند و هم امنیت را فراهم می‌کنند. امروزه در بازار، انواع پنجره های ساختمانی وجود دارند و این موضوع می‌تواند باعث سردرگمی ساختمان‌سازان و خریداران شود.

۵/۵ - (۳ امتیاز)

ما در این مقاله به توضیح انواع مدل پنجره ساختمان می‌پردازیم و با شرح مزایا و معایب هر کدام، پنجره‌ها را باهم مقایسه می‌کنیم. در ادامه همراه وبلاگ آیرومارت باشید.

مدل های مختلف پنجره برای ساختمان

پنجره های ساختمانی در انواع مختلفی در بازار موجودند. هرکدام از این انواع، مشخصات، مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند. در ادامه به معرفی مشخصات انواع مختلف پنجره خواهیم پرداخت.

پنجره ارسی

یکی از قدیمی ترین انواع پنجره برای ساختمان، پنجره ارسی است که به صورت یک لنگه ساخته می‌شود و در چهارچوب قرار می‌گیرد. این پنجره به شکل افقی یا عمودی باز و بسته می‌شود و دو بخش ثابت و متحرک دارد.

سطح پنجره ارسی به شکل مشبک است و به همین دلیل، کمک قابل توجهی در مسیر نور می‌کند و دید بهتری را برای ساکنان خانه به وجود می‌آورد. در این پنجره از طرح‌ها و رنگ‌های مختلف استفاده می‌شود.

 پنجره آهنی

پنجره‌های آهنی، یکی از بهترین انواع پنجره‌ های ساختمانی به شمار می‌روند، زیرا خیلی راحت‌تر تعمیر می‌شوند. اما این پنجره‌ها انرژی خانه را به مقدار زیادی هدر می‌دهند، چراکه عایق خوبی برای گرما و سرما به حساب نمی‌آیند. نصب درزگیر نیز بر این پنجره‌ها تاثیر ندارد و اغلب هنگام بارندگی، مقدار آب زیادی به داخل خانه می‌ریزد.

زنگ‌زدگی یکی دیگر از مشکلات این مدل پنجره‌هاست که به مرور زمان، به دلیل تغییرات آب و هوایی ایجاد می‌شود. البته انواع پنجره آهنی ساختمان، از نظر ضربه‌پذیری بسیار ماندگارتر بوده و تغییر شکل کمتری می‌دهند.

پنجره های آهنی را می‌توانید به هر رنگی که می‌خواهید رنگ‌آمیزی کنید. با این حال پنجره‌های آهنی معایب دیگری هم دارند. مثلا وزن آنها بسیار زیاد است و به همین دلیل، نصب و حمل و نقل پنجره سخت می‌شود.

به علاوه، وزن کل سازه افزایش یافته و احتمال خطر در صورت وقوع زلزله نیز بالا می‌رود. به دلیل حمل و نقل سخت این پنجره‌ها، باید از انواع ماشین آلات ساختمانی استفاده کرد و پنجره را برای نصب، به بخش‌های بالایی ساختمان رساند.

این نوع پنجره می‌تواند از شیشه‌ی دو جداره ساخته شود، اما صدا و گرما را به قسمت آهنی پنجره منتقل می‌کند و این شیشه‌های دوجداره، کمک چندانی به مصرف انرژی نمی‌کنند.

در انواع پنجره‌های فرفورژه، آهن، تحت فشار و حرارت زیاد شکل خود را از دست می‌دهد و با اعمال تنش زیاد می‌توان آن را به اشکال مختلف برای پنجره تبدیل کرد. استحکام بسیار بالا، زیبایی، تنوع و مقرون به‌صرفه بودن از ویژگی‌های انواع پنجره آهنی فرفورژه محسوب می‌شوند.

انواع پنجره ساختمان

پنجره آلومینیومی

یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین انواع پنجره ها برای نمای ساختمان، پنجره آلومینیومی است که می‌توان آن را رنگ‌آمیزی کرد. مزیت مهم انواع پنجره آلومینیومی، نازک، سبک و قابل حمل و نقل بودن آن است. همچنین فضای کمی را اشغال می‌کند و دوام بیشتری دارد.

انواع پنجره‌های آلومینیومی در برابر تغییرات آب و هوایی، به ویژه رطوبت و باران مقاومت بالایی دارند و به همین دلیل بیشتر در مناطق شمالی و مرطوب کشور استفاده می‌شوند. به علاوه برای بهبود منظره خانه، می‌توان پروفیل‌های آلومینیومی را در اندازه‌ها و حجم‌های کوچکتری ساخت.

قیمت پروفیل با توجه به قیمت روز بازار متفاوت است، ولی به هر حال شما می‌توانید با هزینه‌ای مقرون به‌صرفه، پنجره‌ای با کیفیت داشته باشید. مطالعه راهنمای خرید پروفیل آلومینیوم به شما کمک می‌کند که انتخاب بهتری داشته باشید.

یکی از معایب این نوع پنجره های ساختمانی، اتلاف انرژی است و استفاده از شیشه‌های دوجداره روی فریم‌های آلومینیومی موثر نیست. به دلیل اینکه بدنه آن‌ها عایق نبوده و سرما و گرما را منتقل می‌کنند.

یکی دیگر از معایب آن، آسیب‌پذیری آلومینیوم در برابر زنگ زدگی است که با گذشت زمان، افزایش می‌یابد. همچنین تعمیر پنجره آلومینیومی دشوار است و خط و خش این نوع پنجره‌ها قابل ترمیم نیست. در نتیجه گاهی مجبور به تعویض کامل این نوع پنجره‌ها می‌شوید.

پنجره سقفی

درواقع این پنجره کمی شبیه به نورگیر است که بر روی سقف مسطح قرار می‌گیرد. تفاوت پنجره سقفی با نورگیر، به محل نصب آن مربوط می‌شود.

زیرا نورگیر را می‌توان در هر نقطه از ساختمان قرار داد، اما پنجره سقفی روی پشت بام است. همچنین پنجره می‌تواند باز و بسته ‌شود تا هوای تازه جریان داشته باشد.

در واقع پنجره سقفی بهترین گزینه برای لذت بردن از نور طبیعی خورشید است و باعث روشنایی خانه نیز می‌شود. این نوع پنجره را گاهی در خانه‌هایی نصب می‌کنند که امکان نصب پنجره معمولی نیست.

استفاده از پنجره سقفی زیبایی چشمگیری را به وجود می‌آورد و فضاهای داخلی و خارجی را به هم نزدیک می‌کند. در ساخت این پنجره مواد گوناگونی مثل چوب، آلومینیوم و پی وی سی به کار می‌روند.

پنجره سقفی در تابستان به خارج شدن هوای گرم کمک می‌کند و در زمستان، هنگام تابش خورشید، فضای داخل خانه گرم می‌شود. بنابراین انرژی و برق کمتری به هدر می‌رود. زیرا با وجود این پنجره فضای خانه روشن‌تر خواهد شد.

البته این پنجره های ساختمانی به دلیل قرار گرفتن در معرض نور خورشید و بارندگی، در طول زمان، مقاومت و دوام کمتری خواهند داشت.

در ضمن، یکی دیگر از معایب این نوع پنجره سخت بودن نصب آن است، زیرا برای نصب باید سقف را برید و هر فردی نمی‌تواند این کار را به سادگی انجام دهد.

انواع پنجره ساختمان

پنجره چوبی

یکی دیگر از انواع مدل پنجره ساختمان، پنجره چوبی است. شاید این مدل، پنجره‌ی خانه‌های قدیمی را به یاد شما بیاورد، ولی در دنیای مدرن نیز کاربردهای فراوانی دارد. خانه‌های مجلل برای نمای خود از پنجره چوبی استفاده‌های زیادی می‌کنند. متریال چوب، زیبایی منحصر به‌فردی به فضا می‌بخشد.

البته نصب و نگهداری پنجره های چوبی برای ساختمان، دقت و توجه زیادی می‌خواهد. زیرا این پنجره‌ها در معرض آب و هوای مختلف قرار دارند و آفتاب و رطوبت به آن‌ها آسیب می‌رسانند. به همین دلیل برای استفاده از پنجره چوبی باید از جنس چوب مطمئن شوید و به خوبی از آن مواظبت کنید.

ویژگی‌هایی مثل، عایق حرارتی، عایق صدا، قابلیت رنگ شدن و قابلیت ساخت با شیشه دوجداره، از مزایای پنجره چوبی به شمار می‌روند. از سوی دیگر معایب انواع پنجره های چوبی عبارتند از: آسیب‌پذیری در برابر آتش، احتمال وجود آفات و موریانه‌ها، احتمال پوسیدگی، نفوذ آب و کاهش مقاومت در برابر فشار و ضربه.

پنجره upvc

پنجره upvc

پی وی سی یکی از پنجره های مناسب برای ساختمان است که جهت ساخت نما به کار می‌رود. این پنجره از نوعی پلاستیک محکم و سبک ساخته می‌شود که جزو متریال قابل بازیافت به حساب می‌آیند. در نتیجه هیچ ضرری برای طبیعت ندارند. پنجره upvc عایقی عالی را برای گرما و صدا فراهم می‌کند.

استفاده از این پنجره می‌تواند از هزینه‌های اضافی انرژی جلوگیری کند، زیرا هدر رفت انرژی را کاهش می‌دهد و بنابراین عایق خوبی برای سرمایش و گرمایش محسوب می‌شود.

پنجره های upvc خاصیت نسوز دارند و در نتیجه ایمنی ساختمان را بالا می‌برند. به علاوه، این پنجره‌ها عایق خوبی در برابر صداهای محیطی به حساب می‌آیند و گزینه مناسبی در صنعت ساختمان‌سازی به شمار می‌روند.

خرید متریال برای ساخت پنجره

پنجره بخش مهمی از ساختمان است و باید توجه ویژه‌ای به متریال آن داشته باشید. زیرا در صورت بی‌کیفیت بودن متریال، نه تنها زیبایی و امنیت ساختمان خراب می‎شود، بلکه باید برای بازسازی خانه هزینه مجدد خرج کنید.

یکی از مقاطع بسیار پرکاربرد در ساخت در و پنجره، انواع پروفیل‌ است که اغلب در ساخت چهارچوب، مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین، قیمت پروفیل، از عوامل موثر بر قیمت تمام‌شده ساخت در و پنجره محسوب می‌شود.

پروفیل‌ها، ازجمله محصولات آهنی بسیار متنوع در بازار محسوب می‌شوند. این موضوع سبب شده تا انتخاب آن‌ها نیز چالش‌های بیشتری نسبت به سایر انواع مقاطع فولادی داشته باشد. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم برای خرید متریال مورد نظر خود، با آیرومارت در ارتباط باشید.

مشاوران ما با ارائه مشاوره فنی و تخصصی پیش از خرید، به شما کمک می‌کنند تا تجهیزات فولادی و آهنی مورد نیاز خود را با مقرون به‌صرفه‌ترین قیمت تهیه کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره، با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید.

منبع: homestratosphere

سحر اشکواری

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (3 امتیاز)

  1. احمد
    آذر ۲۲, ۱۴۰۰ ۲۲:۴۹
    پنجره آلومینومی رو با ورق نمیشه ساخت؟
    1. آیرومارت
      آذر ۲۸, ۱۴۰۰ ۰۹:۰۷
      سلام روز بخیر. برای تولید این نوع پنجره مستقیما از ورق آلومینیوم استفاده نمی‌شود. بلکه ابتدا پروفیل آلومینیوم از ورق و یا شمش تولید شده و در نهایت این نوع مقطع در ساخت پنجره مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  2. امیر حسینی
    دی ۱۳, ۱۴۰۰ ۱۵:۰۱
    سلام. ممنون از اطلاعات خوبتون. برای مناطق شمال، استفاده از پنجره آهنی بهتره یا پنجره آلومینیومی؟
    1. آیرومارت
      دی ۱۴, ۱۴۰۰ ۱۰:۰۵
      سلام روز بخیر. با توجه به شرایط اقلیمی این ناحیه بهتر است از پنجره آلومینیومی استفاده شود. البته در صورت استفاده از پنجره آهنی می‌توانید با رنگ آمیزی و پوشش دادن مقاومت آن را افزایش دهید.
021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.