فونداسیون چیست؟

4.7/5 - (3 امتیاز)

فونداسیون چیست؟

فونداسیون چیست؟

چه به دنبال ساخت یک خانه تک طبقه باشید یا بخواهید آسمان خراش بزرگی را بنا کنید، باید بهترین فونداسیون را انتخاب کنید. فونداسیون هر ساختمان دو هدف اصلی را دنبال می‌کند، یعنی توزیع وزن از دیوارهای باربر به خاک یا سنگ بستر زیر و حفظ رطوبت زیرزمینی و خاک.

۴.۷/۵ - (۳ امتیاز)

عوامل زیادی مثل توپوگرافی، زمین شناسی و خاک شناسی در محل ساخت و ساز و اندازه ساختمان و سایر عوامل مانند نوع ساخت، مدل فونداسیون مناسب برای ساختمان شما را تعیین می‌کنند.

ما در این مقاله به تعریف فونداسیون و کاربردهای آن می‌پردازیم، همچنین انواع فونداسیون را به شما معرفی می‌کنیم. در ادامه همراه وبلاگ آیرومارت باشید.

پی یا شالوده ساختمان چیست؟

تعریف فونداسیون

فونداسیون پایین‌ترین قسمت ساختمان است که مستقیما با خاک در تماس قرار می‌گیرد و بارها را به طور ایمن از سازه به خاک منتقل می‌کند. به طور کلی فونداسیون را می‌توان به دو دسته پی کم عمق و پی عمیق تقسیم کرد.

یک پی کم عمق، مثل پی شناور، بار را به لایه‌ای که در عمق کم قرار دارد، منتقل می‌کند. فونداسیون عمیق بار را به عمق عمیق‌تری در زیر سطح زمین انتقال می‌دهد.

یک ساختمان بلند مانند آسمان خراش یا ساختمانی که بر روی خاک بسیار ضعیف ساخته شده است، نیاز به فونداسیون عمیق دارد. در صورتی که ساختمان ساخته شده در آینده دارای پلان امتداد عمودی باشد، باید فونداسیون عمیق در نظر گرفته شود.

برای ساختن پی، ترانشه‌ها را عمیق‌تر در خاک حفر می‌کنند تا به یک لایه سخت برسند. برای به دست آوردن پایه محکم‌تر، بتن در این ترانشه ریخته می‌شود.

میله‌های فولادی پیش بینی شده که به سمت بیرون قرار می‌گیرند، به عنوان پی عمل می‌کنند و باید به زیرسازی بالا متصل شوند. هنگامی که فونداسیون به درستی نصب شد، می‌توان ساخت ساختمان را آغاز کرد.

ساخت پی را می‌توان با بتن، فولاد، سنگ، آجر و غیره انجام داد. متریال و نوع پی انتخاب شده برای سازه مورد نظر به بارهای طراحی و نوع خاک زیرین بستگی دارد.

برای تعیین مقدار و نوع مصالح مورد استفاده در ساخت سازه خود به عنوان مثال محاسبه مقدار میلگرد مورد نیاز ساختمان، حتما با مهندس پروژه مشورت کنید، تا بهترین و مطمئن‌ترین انتخاب را داشته باشید.

هنگام طراحی فونداسیون باید به اثراتی که بر محل مورد نظر می‌گذارد، توجه کنید. به عنوان مثال، حفاری انجام شده برای فونداسیون عمیق، ممکن است منجر به اختلالات نامطلوب برای خاک مجاور و پی سازه شود. حفاری‌ها گاهی اوقات می‌توانند برای سازه مجاور مشکلاتی را به وجود آورند.

چنین اثراتی باید قبل از انجام چنین عملیاتی مورد مطالعه و مراقبت قرار گیرد. مواد زائد حاصل از عملیات باید به درستی دفع شوند. همچنین ساخت فونداسیون جهت مقاومت در برابر حمله خارجی مواد مضر انجام می‌شود. اگر به دنبال کسب اطلاعات درباره مصالح ساختمانی هستید، بر روی لینک کلیک کنید.

تعریف فونداسیون

هدف از فونداسیون چیست؟

فونداسیون برای تمام سازه‌های باربری به منظور اهداف زیر ارائه می‌شود:

● فونداسیون دلیل اصلی پایداری هر سازه ‌است. هرچه فونداسیون قوی‌تر باشد، ساختار پایدارتر است.
● طراحی و ساخت مناسب فونداسیون‌ها، سطح مناسبی را برای توسعه زیرسازی در سطح مناسب و روی بستری محکم فراهم می‌کند.
● فونداسیون با طراحی خاص، به جلوگیری از حرکات جانبی مواد نگهدارنده کمک می‌کند.
● فونداسیون مناسب، بار را روی سطح تخت به طور یکنواخت توزیع می‌کند. این انتقال یکنواخت به جلوگیری از نشست نابرابر ساختمان کمک می‌کند. نشست دیفرانسیل یک اثر ساختمانی نامطلوب است.
● فونداسیون به منظور توزیع کامل بار از سازه، در یک منطقه پایه بزرگ و سپس به خاک زیر آن عمل می‌کند. این بار منتقل شده به خاک باید در حد ظرفیت باربری مجاز خاک باشد.

هدف از فونداسیون

کاربرد فونداسیون در ساخت و ساز

بر اساس اهداف فونداسیون در ساخت و ساز، وظایف اصلی فونداسیون را می‌توان به شرح زیر فهرست کرد:

● ایجاد پایداری جانبی کلی برای سازه
● فونداسیون وظیفه ارائه یک سطح تراز برای ساخت زیرسازی را دارد
● توزیع بار به طور مساوی انجام می‌شود
● شدت بار کاهش می‌یابد تا ظرفیت باربری ایمن باشد
● اثر حرکت خاک مقاوم شده و از آن جلوگیری می‌شود
● آبشستگی و فرسایش با ساخت فونداسیون حل می‌شود

کاربرد فونداسیون

ویژگی های فونداسیون خوب

طراحی و ساخت یک فونداسیون با عملکرد خوب باید دارای برخی الزامات اساسی باشد که نباید نادیده گرفته شوند. این الزامات عبارتند از:

● طراحی و ساخت فونداسیون به گونه‌ای انجام می‌شود که بتواند بارهای مرده و بارهای وارده را به خاک تحمل کند. این انتقال باید بدون ایجاد هرگونه نشستی که می‌تواند منجر به هر شکلی از مسائل پایداری برای سازه شود، انجام شود.
● با داشتن یک پایه سفت و سخت برای فونداسیون می‌توان از نشست جلوگیری کرد. این مسائل در مناطقی که بارهای روی هم از نظر ماهیت یکنواخت نیستند، بارزتر است.
● بر اساس خاک و مساحت، توصیه می‌شود که فونداسیون عمیق‌تری داشته باشید تا بتواند از هر گونه آسیب محافظت کند. اینها عمدتا به دلیل مشکل انقباض و تورم ناشی از تغییرات دما ایجاد می‌شوند.
● محل فونداسیون انتخابی باید منطقه‌ای باشد که تحت تاثیر آثار یا عوامل محیطی آینده قرار نگیرد.

انواع فونداسیون

انواع فونداسیون

فونداسیون انواع مختلفی دارد، ما در اینجا به چند مورد از پرکاربردترین آن اشاره می‌کنیم:

۱. فونداسیون اسلب

فونداسیون اسلب، از یک لایه بتن تشکیل می‌شود و یکی از رایج‌ترین انواع پی برای خانه‌های جدید، به ویژه در آب و هوای گرم‌تر است. به طور معمول بین ۱۰ تا ۲۰ سانتی‌متر ضخامت دارند و به شکل مقرون به‌صرفه و آسان ساخته می‌شوند. به علاوه، این فونداسیون‌ها می‌توانند عایق اضافی ایجاد کنند و همچنین می‌توانند به عنوان پایه‌ای برای کفپوش خانه شما عمل کنند.

۲. فونداسیون فضای خالی

این فونداسیون یکی دیگر از انواع متداول پایه‌های مسکن است و برای تمام اقلیم‌ها مناسب محسوب می‌شود. این فونداسیون در بالای سطح زمین با استفاده از ستون‌های بتنی کوچک ساخته می‌شود و فضای کافی در زیر آن برای دسترسی به وسایلی مانند لوله‌ها و تاسیسات مکانیکی یا برای ذخیره‌سازی اقلام کوچک وجود دارد. البته با این حال، این فضا می‌تواند مرطوب و مستعد ابتلا به کپک باشد.

۳. فونداسیون زیر زمینی

فونداسیون زیرزمینی فضای مفیدی را در زیر ساختمان اصلی فراهم می‌کند که می‌تواند به عنوان انباری، پارکینگ ماشین یا حتی یک منطقه نشیمن اضافی عمل کند. ممکن است کاملا محصور یا مجهز به پنجره‌ها و درها باشد. همچنین این فونداسیون می‌تواند از ساختمان در برابر سیل محافظت کرده و عایق و کنترل آب و هوا را اضافه کند. فونداسیون زیرزمینی معمولا یکی از گران‌ترین روش‌های فونداسیون برای ساخت خانه است.

اجرای فونداسیون

خرید آهن آلات ساخت ساختمان

همانطور که مطالعه کردید، جهت ساخت حتی کوچیک‌ترین سازه نیز باید فونداسیون مناسبی داشته باشید تا ساختمان شما مقاومت خود را حفظ کند. شما می‌توانید جهت خرید آهن آلات با آیرومارت در ارتباط باشید و تجهیزات مورد نظر را به صورت آنلاین خریداری کنید. جهت دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر درباره قیمت میلگرد و دیگر مقاطع با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید.

رویا سبزعلی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
4.7/5 - (3 امتیاز)

021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.