معرفی انواع ماشین‌ آلات ساختمانی و کاربرد آن‌ها

5/5 - (3 امتیاز)

معرفی انواع ماشین‌ آلات ساختمانی و کاربرد آن‌ها

معرفی انواع ماشین‌ آلات ساختمانی و کاربرد آن‌ها

برای هر پروژه ساخت و ساز، باید به فکر جدیدترین ماشین آلات ساختمانی باشید. زیرا دریافت تجهیزات مناسب برای هر پروژه، به کارایی، ایمنی و کیفیت ساخت کمک می‌کند. همانطور که برای استخراج سنگ آهن از ماشین معدن استفاده می‌شود.

۵/۵ - (۳ امتیاز)

به همین دلیل، ضروری است که هنگام انتخاب تجهیزات، از کاربرد درست آن‌ها اطلاع داشته باشید و باکیفیت‌ترین‌ها را انتخاب کنید. بنابراین، اگر شما هم به دنبال لیست ماشین آلات ساختمانی پرکاربرد هستید، در ادامه همراه وبلاگ آیرومارت باشید.

لیست ماشین آلات ساختمانی

برای اجرای فرایند تخریب، ساخت، حمل و نقل و … از ماشین آلات زیر استفاده می‌شود:

۱. بیل مکانیکی

بیل مکانیکی یکی از پرکاربردترین و مهمترین ماشین آلات ساختمانی محسوب می‌شود. کابین بیل مکانیکی طوری طراحی شده است که بتوانید آن را کاملا بچرخانید.

این کابین به یک بازو و سطل بلند متصل است تا از آن برای حفاری، تخریب، حمل و نقل و حتی قطع درختان استفاده کنید. به دلیل اینکه در ساخت این کابین‌ها از ورق سیاه استفاده می‌شود، بنابراین قیمت ورق فولادی در ساخت ماشین آلات ساختمانی تاثیر دارد.

اندازه بیل مکانیکی‌ها متفاوت است و هر کدام برای کاربردهای مختلف به کار می‌روند:

  •  مینی بیل مکانیکی: مینی بیل مکانیکی می‌تواند در مناطق کوچک و صعب‌العبور در سایت‌های ساخت و ساز حرکت کند و برای پروژه‌های خانگی یا در مقیاس کوچک نیز ایده‌آل است.
  •  بیل مکانیکی متوسط: بیل مکانیکی متوسط می‌تواند کارهای بزرگ‌تری را نسبت به مینی بیل مکانیکی انجام دهد، اما بدون اشغال فضایی به اندازه یک بیل مکانیکی بزرگ. بازسازی در مقیاس بزرگ، پروژه‌های بازسازی خانه و سایت‌های ساختمانی در مقیاس متوسط تا بزرگ می‌توانند از این وسیله بهره‌مند شوند.
  •  بیل مکانیکی بزرگ: بیل مکانیکی‌های بزرگ قدرت زیادی دارند و برای عملیات‌های با حجم بالا و مقیاس بزرگ به کار می‌روند.

ماشین آلات ساختمانی

۲. بولدوزر

بولدوزرها نوع دیگری از ماشین آلات ساختمانی به شمار می‌روند که برای حذف لایه سطحی خاک تا عمق خاصی استفاده می‌شوند. حذف خاک توسط صفحه فلزی پهن با لبه‌های تیز که در جلوی دستگاه قرار دارد، صورت می‌گیرد.

این صفحه را می‌توان با استفاده از پیستون‌های هیدرولیک پایین و بالا کرد. این وسیله به طور گسترده‌ای برای حذف خاک ضعیف یا لایه‌های سنگی، بلند کردن خاک و … استفاده می‌شود.

کاربرد ماشین ساختمانی

۳. گریدر

گریدر نوع دیگری از ماشین آلات ساخت و ساز است که بیشتر برای ساخت جاده و مسطح کردن خاک استفاده می‌شود. این وسیله شامل یک تیغه افقی در بین چرخ‌های جلو و عقب است و این تیغه هنگام کار به داخل زمین پایین می‌آید.

به علاوه، گریدر برای حذف برف یا خاک از جاده‌ها، برای صاف کردن سطح خاک قبل از اجرای لایه آسفالت و حذف لایه‌های غیرضروری خاک از سطح زمین به کار می‌رود.

گریدر

۴. ترنچر (خندق‌کن)

ترنچر برای حفاری ترانشه در خاک استفاده می‌شود. این ترانشه‌ها عموما برای خط لوله‌گذاری، کابل‌کشی، زهکشی و … به کار می‌روند. برخی از ترنچرها یک بازوی بلند دارند که در اطراف آن زنجیر فولادی حفاری وجود دارد.

ترنچر چرخ‌دار حاوی یک چرخ فلزی با دندانه حفر در اطراف آن است. برای حفاری لایه‌های سخت خاک، ترانچرهای چرخ‌دار مناسب‌تر به شمار می‌روند.

ترنچر

۵. لودر

لودر جزو مهمترین ماشین آلات در ساختمان است و در پروژه‌های مختلف آن را می‌بینیم. از لودرها برای بارگیری مواد روی کمپرسی‌ها، کامیون‌ها و … استفاده می‌شود. این مواد ممکن است خاک حفاری، ضایعات تخریب ساختمان و مواد خام باشند.

لودرهای چرخدار به طور گسترده در سایت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، در حالی که لودرهای خزنده در مکان‌هایی که وسایل نقلیه چرخ‌دار نمی‌توانند به آنها دسترسی پیدا کنند، به کار می‌رود.

لودر

۶. غلتک

در حین بررسی قیمت ماشین آلات ساختمان، حتما با نام غلتک مواجه می‌شوید. زیرا یکی از مهمترین تجهیزات برای ساخت و ساز است و باید یکی از آن‌ها را تهیه کنید. انواع مختلفی از غلتک‌ها برای مقاصد مختلف فشرده‌سازی وجود دارند. بسته به کاربرد، باید یکی از انواع تک صفحه یا صفحه سنگین را انتخاب کنید:

  •  غلتک تک صفحه: غلتک تک صفحه‌ای برای آسفالت یا پروژه‌های ساختمانی در مقیاس کوچک، مانند بازسازی خانه یا ساخت پیاده‌روها و راهروها مناسب به شمار می‌روند.
  •  غلتک صفحه سنگین: غلتک‌های صفحه سنگین بهترین گزینه برای پروژه‌های صنعتی، ساختمانی یا جاده‌ای در مقیاس بزرگ محسوب می‌شوند.

غلتک

۷. دستگاه برش درختان

این دستگاه که به اسم فلر بلانچر شناخته می‌شود، جزو یکی از ماشین آلات ساختمانی جدید به شمار می‌رود. فلر بلانچر برای قطع درختان بزرگ در هنگام ساخت و ساز استفاده می‌شود. این دستگاه درخت را قطع می‌کند و تمام درختان قطع شده را در یک مکان قرار می‌دهد تا کار برای لودرها آسان‌تر شود.

انواع ماشین آلات ساختمانی

۸. کامیون کمپرسی

کامیون‌های کمپرسی در سایت‌های ساختمانی برای حمل مواد به بخش دیگر از محل ساخت و ساز یا به محوطه زباله استفاده می‌شوند.

عموما برای مصارف وسیع‌تر در کارگاه‌های بزرگ ساختمانی، کمپرسی‌های آفرود به کار می‌روند. این کمپرسی‌ها چرخ‌های بزرگ و فضای بزرگی برای حمل مواد دارند تا مقادیر زیادی مواد را در هر نوع شرایط زمینی حمل کنند.

کامیون کمپرسی

۹. بالابر

همانطور که از نام بالابر مشخص است، این وسیله جزو ماشین آلات ساختمانی محسوب می‌شود که برای بلند کردن کارگران از زمین برای کار در پروژه به کار می‌رود. انواع بالابرها عبارتند از:

  • بوم لیفت: این بالابر ساختمانی یک سطل دارد که معمولا به اندازه کافی بزرگ است و یک تا دو کارگر می‌توانند در آن بایستند. برای متحرک کردن دستگاه، از چرخ‌ها یا یک نوار آجدار استفاده می‌شود. جرثقیلی که سطل را بالا می‌برد، توسط یک سیستم بالابر هیدرولیک کار می‌کند.
  •  بالابر قیچی: مانند بوم لیفت، بالابر قیچی سکوی کاری هوایی است که برای بالا بردن کارگران مورد استفاده قرار می‌گیرد. بالابرهای قیچی در دو نوع برقی و موتوری عرضه می‌شوند. بالابرهای قیچی برقی زمانی به کار می‌روند که به محیط کاری ساکت‌تری نیاز باشد. سطل‌های بالابر قیچی توسط سیستمی از جک‌ها بالا می‌روند.
  • لیفتراک: در صورت نیاز به حمل و نقل مواد در فاصله کوتاه، می‌توان از لیفتراک استفاده کرد. این بالابر می‌تواند مواد را هم به صورت عمودی و هم به صورت افقی جابه‌جا کند. لیفتراک معمولا در انبارها استفاده می‌شود و توسط فرمان و کنترل داشبورد کار می‌کند. این تجهیزات برای بارگیری و تخلیه بسته‌ها و مواد سنگین عالی است.
  •  بالابر تک نفره: این بالابر جهت انتقال کارگران بین طبقات ساختمان‌های در حال ساخت استفاده می‌‎شود. به طور معمول ۴ چرخ دارند و بیشتر آن‌ها می‌توانند در اطراف سایت‌ها مانور بدهند. با این حال، این ماشین‌ها گاهی قابلیت جابه‌جایی ندارند و باید روی تریلر جابجا شوند. بالابرهای تک نفره از یک سیستم جرثقیل و از پمپ‌های هیدرولیک برای بالا بردن سطلی استفاده می‌کند که کارگران در هنگام حمل و نقل در آن ایستاده‌اند. این آسانسور ساختمانی برای هر پروژه‌ای که نیاز به رسیدن به ارتفاعات بالا دارد، ایده‌آل است.

لیفتراک

۱۰. جرثقیل

نهایتا لیست ماشین آلات ساختمانی را با معرفی جرثقیل به پایان می‌رسانیم. جرثقیل نوعی ماشین است که از طریق یک طناب یا قرقره برای بالا کشیدن یا پایین آوردن اشیا استفاده می‌شود.

البته جرثقیل‌هایی که در ساخت و ساز به کار می‌روند معمولا به طور موقت نصب می‌شوند یا می‌توان آنها را بر روی وسایل نقلیه دیگر نصب کرد. جرثقیل ‌ها به دو صورت دستی و با بیسیم کنترل می‌شوند. با استفاده از جرثقیل به راحتی می‌توان انواع تیرآهن را بالا برد و در محل ساختمان جابه‌جا کرد.

جرثقیل

نتیجه‌گیری

اگر شما هم به دنبال خرید آهن آلات و تجهیزات فولادی برای ساختمان خود هستید، با آیرومارت در ارتباط باشید. ما با تجهیزات باکیفیت و تیمی از متخصصان متعهد بهترین‌ها را برای شما فراهم می‌کنیم.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد کاربرد مقاطع فولادی و اینکه کدام برای پروژه شما مناسب است، با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید.

منبع: theconstructor

رویا سبزعلی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (3 امتیاز)

  1. یلدا
    آذر ۲۲, ۱۴۰۰ ۲۲:۵۳
    چقدر این تصاویری که برای ماشین آلات ساختمانی گذاشتید قشنگه همشون جذابن:)
    1. آیرومارت
      آذر ۲۸, ۱۴۰۰ ۰۸:۵۹
      سلام وقت بخیر. ممنون از حسن توجه شما.
021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.