انواع نمای ساختمان

5/5 - (3 امتیاز)

انواع نمای ساختمان

انواع نمای ساختمان

نمای خانه به ضلع بیرونی خانه که معمولاً مشرف به خیابان قرار می‌گیرد گفته می‌شود. کلمه "نما" یا Facade یک کلمه وام گرفته شده از زبان فرانسوی به معنای "چهره" یا "صورت" است. تلفظ "فاساد" در انگلیسی هم استفاده می‌شود و این "فاساد" یکی از مهم ترین بخش‌های طراحی خانه شما است.

۵/۵ - (۳ امتیاز)

در حقیقت نما، با همه سادگی که در ظاهر به نظر می‌آید، بخشی جدایی‌ناپذیر برای طراحی کلی یک ساختمان به‌شمار می‌رود و این فرصت را ایجاد می‌کند که به ساختمان، شخصیت و تمایز اعطا کنید. نمای ساختمان به انگلیسی را Elevation هم می‌گویند.

نمای کامپوزیت

تلاش بر این است که نمای جلویی بیشتر مستحکم و یا تزئینی باشد. مصالح ساختمانی یک نمای خارجی ممکن است به زیبایی ساختمان و طراحی معماری بستگی داشته باشد. اقتصاد، دیگر عامل تعیین کننده محسوب می‌شود؛ اگر قیمت روز پروفیل در حال تجربه کردن جهشی نامتعارف باشد و این هزینه نمای ساختمان را سنگین کند، لاجرم ممکن است طراحان گزینه نمای فلزی ساختمان را کنار بگذارند.

در ادامه این مطلب قصد داریم تا به‌طور مفصل درباره انواع نماسازی ساختمان و ویژگی‌های هرکدام صحبت کنیم.

چه چیزی باعث زیبایی نمای یک ساختمان می‌شود؟

ویژگی‌های بصری (ترکیب، طراحی جزییات و کاراکتر) جنبه‌هایی را شامل می شود که مشخصه یک نما به عنوان یک شی را تعریف می‌کند؛ این در ترکیب با ویژگی‌های روانشناختی، (ارتباط انسانی، فکری و زمینه‌ای) شامل ویژگی‌های رابطه‌ای است که زیبایی درک شده نما را از نظر مخاطب و استفاده‌کننده تعیین می‌کند. مُد، تناسب طراحی نما با زمینه و فرهنگ بومی، و جدید بودن شیوه ساخت نما، همگی روی جالب توجه بودن یک Facade تاثیر گذارند.

انواع نما در ساختمان

این که نما در ساختمان چه اشکال مختلفی دارد می‌تواند موضوع چندین و چند جلد کتاب باشد اما ما سعی خودمان را کرده‌ایم تا در ادامه مطلب به معرفی انواع سبک نمای ساختمان بر اساس مواد و مصالح بپردازیم:

نما‌های پانلی

روکش نما یا نمای پانل‌بندی شده را می‌توان به عنوان پانل‌های غیر باربری تعریف کرد که به نوعی به سازه نگهدارنده ثابت می‌شوند. از آنجایی که آن‌ها باربر نیستند، پانل‌های روکش نما فقط باید وزن خود را تحمل کنند، نه وزن پانل‌های دیگر یا هر عنصر دیگری در سازه.

به عبارت دیگر، وقتی از نما صحبت می‌کنیم، به نمای بیرونی ساختمان اشاره دارد. معمولاً از این اصطلاح برای اشاره به طرح، سبک یا رنگ استفاده می‌شود. از طرف دیگر روکش خارجی به یک لایه محافظ خارجی اشاره دارد که پوشش ساختمان را محافظت و زیبا می‌کند.

پانل‌های سبز: نماهای ساختمانی که اجازه نفس کشیدن به بنا می‌دهند

سیستم پوششی‌ تنفس‌کننده، اختراع جدیدی در دنیای ساخت و ساز است؛ این نمای تهویه‌کننده از یک دیوار باربر، یک لایه عایق و یک پوشش ثابت متصل به ساختمان بر روی یک سازه باربر تشکیل می‌شود. به لطف این سازه، بین دیوار باربر و صفحات پوششی نما، یک شکاف هوا، امکان تهویه را فراهم می‌کند.

نمای‌ آلومینیوم

سیستم‌های نمای آلومینیومی را می‌توان در ساختمان‌ها برای اهداف متعدد مورد استفاده قرار داد. اکثر معماران از سیستم‌های نما برای کنترل حرارت، کنترل آفتاب یا تهویه ساختمان‌ها استفاده می‌کنند. در معماری مدرن، نماهای آلومینیومی به دلیل کاربردهای متفاوت، از محبوبیت بالایی برخوردارند.

آلیاژهای آلومینیوم درست است که بسیار شکل پذیر بوده و خاصیت چکش‌خواری دارند، اما استحکام پایین و به اصلاح دِمُده بودن هم مزید برعلت می‌شود تا این روزها کمتر سازنده‌ای برای نماسازی سراغ آلومینیوم به شیوه‌ی قدیم برود.

پانل‌های کامپوزیت یک راه حل جایگزین

پانل‌های کامپوزیت

پانل های اسپندرل به عنوان پانل‌های پرکننده یا پانل‌های کامپوزیت آلومینیومی عایق نیز شناخته می‌شوند. آنها معمولاً برای پرکردن قسمتی از دیوارهای پیشخوان یا ویترین فروشگاه‌ها استفاده می‌شوند. آن‌ها جای واحدهای شیشه‌ای با ضخامت دو تا پنج سانتی‌متر را می‌گیرند.

نمای کرتین یا پرده ای

نمای کرتین وال به جز وزن بار مرده خود هیچ بار ساختاری را از ساختمان حمل نمی‌کند. دیوار بارهای جانبی ناشی از فشارِ باد و طوفان را که بر آن وارد می‌شود از طریق اتصالات در طبقات یا ستون‌های ساختمان به سازه اصلی ساختمان منتقل می‌کند.

کاربرد چوب در نمای ساختمان

کاربرد چوب در نمای ساختمان

امروزه چوب به عنوان یک متریال سطح بالا یا Luxurious در طراحی و اجرای نماهای ساختمانی استفاده می‌شود.
چوب ازجمله انواع متریال در نمای ساختمان است که مزیت‌های بسیاری دارد. در زیر به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  •  بسیار پایدار؛
  •  ظاهر با کیفیت بالا که منجر به افزایش ارزش ساختمان می‌شود؛
  •  نصب آسان؛
  •  انعطاف و گستردگی در مواد و طراحی؛
  •  مونتاژ ساده و سریع؛
  •  طراحی مدولار؛
  •  یکپارچگی.

از چوب همچنین می‌توان برای تولید روکش نما برای محصولات کوچک مانند تخته‌ها، زونا و همچنین برای پانل‌های متوسط و بزرگ استفاده کرد.

نمای سنگی ساختمان

نمای سنگ طبیعی به معنی استفاده از یک لایه نازک سنگ به عنوان روکش برای بیرون سازه است. سنگ طبیعی گاهی اوقات روی سطوح داخلی نیز استفاده می‌شود. این که شما در نمای سنگی می‌توانید یک نمای رومی ساده با انواع ستون در ساختمان از جمله ستون‌های کرنتی یا یونیک یونانی را اجرا کنید، می‌تواند برای برخی بسیار وسوسه‌انگیز باشد.

نمای سنگی ساختمان

به عبارت دیگر، نمای سنگی لایه‌ای نازک یا تصفیه شده از سنگ طبیعی یا فرآوری شده و مصنوعی است که روی دیوار بیرونی یا در فضای نورگیرها اجرا می‌شود تا این حس را القا کند که گویی بنا تماماً از سنگ ساخته شده است.

مزیت های نمای سنگی

سنگ طبیعی با اصالت‌تر، تداعی‌کننده حس قدمت و بادوام‌تر از گزینه‌های دیگر است و به همین دلیل گاهی بیشتر از سایر گزینه‌ها ترجیح داده می‌شود. درواقع، یک نمای سنگ طبیعی، کیفیت خوبی دارد و سال‌های زیادی دوام می‌آورد. همه‌ی این موارد در یک توضیح مختصر به شرح زیر خلاصه می‌گردد:

  •  زیبایی طبیعی و بی نظیر؛
  •  دوام فوق العاده و عمر طولانی آن؛
  •  تنوع بالایی از سنگ‌ها، رنگ‌ها و قالب‌ها.

معایب نمای سنگی

عیب اصلی سنگ برای برخی فضاها، وزن سنگین آن است که نیاز به یک بستر ساختاری و در برخی موارد، وسایل نصب پیچیده دارد. ساختن یک دیوار ساختاری برای نماکاری ممکن است در هر شرایطی امکان‌پذیر نباشد. در کل، دو مورد از معایب اصلی نمای سنگی به شرح زیر است:

  •  هزینه نمای ساختمان (هزینه بالایی دارد)؛
  •  نیاز به زمان بیشتر برای نصب.

درنهایت باید گفت نماهای سنگی طیف گسترده‌ای دارند و انواع سنگ نما در بازار در دسترس شماست تا مطابق با سلیقه خود نسبت به انتخاب مبادرت بورزید.

نمای سیمانی (بتنی)

نماهای سیمانی معمولا با انجماد خشن و زبر سیمان و بتن نما پرداخت می‌شوند؛ این نماها که نمای بتنی هم نامیده می‌شوند قبل از ریخته گری بتن، آن را به طور کامل رقیق می‌کنند تا ویژگی مورد نظر را پیدا کند و این امکانات فوق‌العاده‌ای به طراح می‌دهد. اجرای نمای سیمانی معمولا به صورت پاششی انجام می‌گیرد و در اقلیم‌های مرطوب بسیار پرکاربرد است.

مزایای نمای سیمانی یا بتنی

نمای سیمانی یا بتنی مزیت‌هایی دارد که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • نماهای بتنی مقاومت بالایی در برابر آتش دارند و همچنین به دلیل تراکم بالای مصالح، مقاومت حرارتی خوبی دارند.
  • اینرسی بتن برای اطمینان از پایداری دما کافی است البته به شرط رعایت اصول طراحی مانند اندازه و جهت نماها.
  • این ماده همچنین دارای کیفیت آکوستیک است، به ویژه در ساخت و سازهای مدرن دو جداره.
  • این نوع طراحی با کاهش پل‌های حرارتی که کف را به دیوارها متصل می‌کند همراه است. این موارد می‌تواند در عایق بین دیوارها آسایش حرارتی و صوتی را با هم به ارمغان بیاورد.

معایب نمای سیمانی

معایب نمای سیمانی

نماهای سیمانی معایبی هم دارند که در زیر به آن‌ها پرداخته‌ایم:

  •  ترک ناشی از فرسودگی؛
  • رنگ‌ورو رفتگی؛ نما پس از مدتی زیر آفتاب رنگ می‌بازد؛
  •  فروریختن بخشی از بتن نما در پی سال‌ها.

مواردی که بیان شد، نه تنها به ما این واقعیت را گوشزد می‌کند که زیرسازی نمای ساختمان در اجرای نمای بتنی چقدر اهمیت دارد، بلکه می‌تواند ما را متوجه اهمیت نگهداری نما نیز بکند.

کنیتکس و سیمان سفید

کنیتکس و سیمان سفید

سیمان سفید از نظر بافت، بسیار ظریف‌تر از سیمان معمولی است، بنابراین پوشش بیشتری نیز می‌دهد. اما ضریب شکست بالاتری دارد. از نظر مقاومت در برابر رطوبت هم بهترین است. بنابراین برای عایق رطوبتی ۴۳ درجه سیمان O.P.C. بهترین گزینه است. شاید به همین دلیل در شمال کشور نمای ساختمان‌ها بیشتر با سیمان سفید و کنیتکس اجرا می‌شود.

نمای کامپوزیت

پانل کامپوزیت را می‌توان در نما استفاده کرد. این ترکیب با تکنولوژی پیچیده‌ای تولید می‌شود که مقاومت آلیاژ را با مواد ترموپلاستیک ترکیب و تقویت می‌کند.

پانل کامپوزیت توسط یک فرآیند لایه‌گذاری پیوسته تولید می‌شود که در آن ورقه‌ای از موادی که هسته را تشکیل می‌دهد بین دو ورق آلومینیومی که همزمان باز می‌شوند اکسترود و فشرده می‌شوند. در نهایت، شفافیت و بی‌موج بودن صفحات، با مواد فشرده و کامل می‌شود؛ همینطور، یک فیلتر محافظ نیز اعمال می‌گردد.

نمای شیشه و فولاد

استفاده از شیشه در نماهای بیرونی، نور بیشتر و محیط مناسبی را برای ساکنین ساختمان فراهم می‌کند که باعث تشویق همگان به استفاده بیشتر از شیشه در نما می‌شود. پوشش شیشه‌ای نمای بیرونی ساختمان را نما‌شیشه‌ای می‌نامند.

نمای شیشه و فولاد

ساختار فولادی پشت شیشه قرار می‌گیرد تا پشتیبانی جانبی را فراهم کند و یک ساختار مجزا و منحصر به فرد ایجاد می‌کند. یک سیستم پشتیبانی بینابینی (اغلب کابل) برای اتصال شیشه به فولاد استفاده می‌شود. شیشه سکوریت شده بیشتر در این کاربردها استفاده دارد.

آهن فرفورژه در نما

نماهای چدنی پرآذین فرفورژه در ابتدا برای تزئین ساختمان‌های موجود استفاده می‌شد؛ اما بعداً در ساخت و سازهای جدید نیز مورد استفاده قرار گرفت. علاوه‌بر ‌این، می‌توان از همان قالب برای چندین ساختمان استفاده نمود و یک قطعه شکسته را می‌توان به راحتی دوباره قالب‌بندی کرد، که آن را به یک روش تزئینی بسیار کارآمد تبدیل می‌کند.

نمای پی‌وی‌سی

پی‌وی‌سی احتمالا آینده نماسازی در صنعت ساختمان باشد. از نظر عایق، روکش پی‌وی‌سی مدرن بسیار بهتر از نمای ورق فلزی است و اغلب کمی زیبا‌تر از تخته های چوبی. مهم‌ترین و برجسته‌ترین ویژگی این نوع نمای ساختمانی، خاصیت ضد پوسیدگی آن است. روکش نمای پی وی سی کپک نمی‌زند، نم نمی‌کشد، ترک نمی‌خورد و زنگ‌ نمی‌زند. همین امر به سهولت نگهداری آن کمک می کند. بالا بودن قیمت آهن، یکی دیگر از دلایلی است که مردم به نمای P.V.C در سرتاسر دنیا رو آورده‌اند.

ارزانترین نمای ساختمان کدام است؟

از بین تمامی مواردی که در بالا بررسی شد، ارزان‌ترین شکل اجرای یک نما نمای بتنی است. تنها عیب این شکل از نما در حالت کلی سیمای نه چندان جالب آن است. حال‌آنکه روش‌های نوین اجرای سیمان نما مثل شاتکریت‌ها و پاشش‌های حرفه‌ای تا اندازه زیادی این مشکل را برطرف می‌کند.

کلام آخر

اگر می‌خواهید برای ساخت نما یا قاب سازی انواع پنجره‌ در ساختمان از بهترین متریال موجود در بازار استفاده کنید، آیرومارت تامین‌کننده انواع آهن آلات مورد نیاز شماست و این کالاها را با بهترین کیفیت و قیمت در اختیار متقاقضیان قرار می‌دهد. برای دریافت مشاوره فنی و تخصصی کافیست از طریق چت آنلاین سایت اقدام کنید و یا اینکه با شماره ۴۵۳۰۶- ۰۲۱ تماس بگیرید.

در وبسایت آیرومارت، امکان خرید آنلاین مقاطع فولادی مانند خرید میلگرد، ورق، لوله، نبشی، ناودانی و …. وجود دارد. برای ثبت سفارش آنلاین، فقط باید به صفحه مربوط به هر محصول مراجعه کرده و کالای مورد نظرتان را در سایز، برند و …. انتخاب کنید. همین حالا سفارش خود را از طریق وبسایت ما ثبت کنید تا در کمترین زمان، بهترین تجربه خرید را برای خود و کسب و کار خود رقم بزنیم.

زینب نصیریان

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (3 امتیاز)

  1. ali ansari
    بهمن ۹, ۱۴۰۱ ۱۶:۲۷
    از این نوع نماهایی که ذکر کردین کدومش جزء انواع نمای ساختمان ارزان قیمت محسوب می شود؟
    1. آیرومارت
      بهمن ۱۰, ۱۴۰۱ ۱۳:۴۰
      سلام. وقت شما بخیر. نمای آجری، بتنی، سیمانی و اکسپندد متال از نماهای ساختمان ارزان قیمت به شمار می‌رن. البته نمای اکسپندد متال زیبایی و جذابیت رو همزمان داره. در نمای آجری با اینکه قدیمی هست اما امکان ایجاد نمای جذاب هم وجود داره.
021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.