تفاوت نبشی و ناودانی

5/5 - (3 امتیاز)

تفاوت نبشی و ناودانی

تفاوت نبشی و ناودانی

نبشی و ناودانی دو مورد از پرکابردترین محصولات در صنایع ساخت و ساز محسوب می‌شوند. تفاوت نبشی و ناودانی باعث شده تا آنها در بخش‌های مختلفی استفاده شوند و قیمت‌های متفاوتی نیز داشته باشند. اگر در صنعت ساختمان‌سازی فعالیت دارید، بهتر است از تفاوت نبشی با ناودانی مطلع باشید.

۵/۵ - (۳ امتیاز)

تفاوت نبشی و ناودانی

ما نیز قصد داریم در این مطلب فرق نبشی و ناودانی را برای شما شرح دهیم. در ادامه همراه وبلاگ آیرومارت باشید.

نبشی چیست؟

ما پیش‌تر به طور مفصل در مطلبی درباره این‌که نبشی چیست توضیح داده‌ایم؟ ولی در این مطلب نیز ابتدا کمی در مورد این دو محصول صحبت می‌کنیم، سپس به تفاوت‌های آنها می‌پردازیم. نبشی یک مقطع فولادی پرکاربرد با شکل L انگلیسی است.

به طور کلی دو نوع نبشی وجود دارد، یک نوع نبشی با بال مساوی و نوع دیگر نبشی با بال نامساوی است. نبشی در دو نوع فابریک و پرسی تولید می‌شود. نوع فابریک این محصول به صورت نورد گرم تولید می‌شود و هر کدام کاربردهای متفاوتی دارند.

برای ساخت نبشی فابریک، بیلت فولادی از قبل گرم شده را تحت نورد گرم قرار می‌دهند. در چند مرحله بیلت به شکل L در می‌آید و به همین صورت، نبشی فابریک ساخته می‌شود. نوع دیگری از نبشی به نام نبشی پرسی وجود دارد. این مدل نسبت به نبشی فابریک، دارای خواص مکانیکی ضعیف‌تری است.

نبشی چیست؟

کاربرد نبشی در ساختمان سازی

مهم‌ترین کاربرد نبشی در صنعت ساختمان سازی است. برخی از کاربردهای آن شامل موارد زیر می‌شود:

  •  اتصال پل به ستون
  •  اتصال تیرآهن به بیم‌های باربر
  •  ساخت ستون
  •  ساخت خرپا
  •  ساخت سقف کرمیل
  •  اتصالات ساده
  •  اتصال ستون به صفحات در فونداسیون

مطالعه مطلب نبشی کشی ساختمان، می‌تواند به شما کمک کند تا با یکی از مهم‌ترین کاربردهای نبشی در ساختمان سازی آشنا شوید.

ناودانی چیست؟

یکی دیگر از مقاطع فولادی پرکاربرد، پروفیل ناودانی است. ناودانی‌ها از دو جنس فولاد ساده کربنی و استیل ساخته می‌شوند و هر کدام از این‌ها کاربردهای متفاوتی دارند. ناودانی در دو نوع بال موازی و بال شیبدار طبقه‌بندی می‌شود. نوع بال موازی آن به ناودانی U شکل و نوع بال شیب‌دار آن به ناودانی C شکل معروف است. روش ساخت این محصول نیز به دو صورت پرسی و فابریک صورت می‌گیرد.

ناودانی چیست؟

قیمت ناودانی فابریک بیشتر از ناودانی پرسی است. برخی از مهم‌ترین کاربردهای ناودانی عبارتند از:

  •  ساخت و تولید ماشین‌آلات
  •  ساخت چهارچوب
  •  ترمیم بنا و سازه‌ها
  •  ساختمان‌سازی
  •  تشکیلات دریایی
  •  ساپورت لوله‌های انتقال آب
  •  سینی کابل‌های برق

فرق نبشی و ناودانی

باتوجه به مواردی که در تعاریف نبشی و ناودانی گفته شد، این دو محصول آهنی دارای تفاوت‌هایی‌اند که در دانستن آن‌ها به خرید آگاهانه شما کمک شایانی خواهد کرد.

۱. تفاوت ظاهری

معمولا فقط با نگاه کردن به عکس نبشی و ناودانی تفاوت آنها را متوجه می‌شوید. نبشی شبیه حرف L انگلیسی است، در حالی که ناودانی به شکل حرف U یا C انگلیسی شباهت دارد. طول بال‌ها در ناودانی بین ۳۰ تا ۴۰۰ میلی‌متر است و این پروفیل‌ها در سایزهای ۸ تا ۱۶ ساخته می‌شوند. طول نبشی بین ۶ تا ۱۲ متر و ضخامت آن‌ها بین ۳ تا ۳۵ میلی‌متر است.

بدون شک تفاوت شکل نبشی و ناودانی‌ها در استفاده از آن‌ها تاثیرگذار است. در برخی موارد می‌توان با بریدن محوری ناودانی از بخش جان، دو نبشی ایجاد کرد. البته در هر پروژه‌ای استفاده نمی‌شود، زیرا در برخی از پروژه‌ها بر استفاده خاص از نبشی تاکید زیادی شده و باید از نوع فابریک آن استفاده کرد.

کاربرد نبشی در ساختمان سازی

۲. تفاوت در اجزای سازنده

جهت شناسایی بهتر مقاطع فلزی، به اجزای تشکیل‌دهنده آنها یک نام اختصاص داده می‌شود. البته این نام از نظر مهندسی قابل توجیه است. به عنوان مثال، به عضوی که در برابر نیروهای کششی مقاومت می‌کند، جان می‌گویند و عضوی که در برابر نیروهای خمشی و برشی مقاومت دارد نیز با نام بال شناخته می‌شوند:

• جان

قسمت میانی ناودانی که دو بال بر روی آن دیده می‎شوند، جان نام دارد. تفاوت نبشی و ناودانی از این نظر است که در نبشی قسمتی به نام جان وجود ندارد. بلکه با در نظر گرفتن نحوه قرارگیری آن در سازه، می‌توان یک بالِ آن را جان در نظر گرفت. ولی این عضو در ناودانی وجود دارد و برای طراحی‌ها محاسبه می‌شود.

• بال

در ساختار هر دوی این محصولات بال وجود دارد. در ناودانی جان نیز بین دو بال قرار می‌گیرد، ولی در نبشی جان دیده نمی‌شود و دو بال به شکل عمود بر روی هم قرار می‌گیرند. تفاوت دیگر نبشی و ناودانی مربوط به سایز بال آنهاست. در نبشی‌ها ممکن است دو بال هم اندازه نباشند. یعنی پروفیل نبشی به دو صورت با بال مساوی یا غیر مساوی وجود دارد. ولی در ناودانی دو بال همیشه اندازه یکسانی دارند. جدول وزن نبشی بال مساوی و نبشی بال نامساوی و جدول وزن ناودانی را از آیرومارت مشاهده نمایید.

 

فرق نبشی و ناودانی

۳. تفاوت در جنس

از دیگر تفاوت های نبشی و ناودانی می‌توان به تنوع مواد اولیه به کار رفته در نبشی اشاره کرد. اگرچه اکثرا نبشی آهنی را به عنوان نبشی اصلی می‌شناسند، ولی انواع و اقسام متریال برای ساختن این محصول به کار می‌روند. برخی از مهم‌ترین آنها عبارتند از: نبشی گالوانیزه، نبشی پلاستیکی، نبشی پی وی سی، نبشی استیل و نبشی ام دی اف. اما ناودانی در بیشتر مواقع از جنس متریال فلزی به فروش می‌رسد.

۴. تفاوت در استاندارد

استاندارد مورد استفاده برای تولید نبشی BS EN 10056 و استاندارد DIN 1022 است. استاندارد مورد استفاده برای تولید ناودانی BS EN 10279 و DIN 1026 نام دارد.

خرید انواع نبشی و ناودانی از آیرومارت

قیمت نبشی و ناودانی به دلیل استفاده زیاد در صنعت ساخت و ساز و تغییر در مواد اولیه، دچار نوسانات زیادی می‌شود. بنابراین باید به دنبال بررسی قیمت روز این محصولات باشید. ما در آیرومارت قیمت ناودانی ۱۲، قیمت ناودانی ۱۶ و مابقی سایزها را به صورت روزانه آپدیت می‌کنیم و شما می‌توانید تنها با چند کلیک سفارش خود را ثبت کنید. همچنین جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت راهنمایی‌های بیشتر، می‌توانید با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید و یا ازطریق چت آنلاین سایت اقدام کنید تا کارشناسان ما به تمامی سوالات شما پاسخ دهند.

زینب نصیریان

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (3 امتیاز)

  1. aslan mobaraki
    بهمن ۹, ۱۴۰۱ ۱۶:۰۹
    تفاوت نبشی و قوطی چیه؟
    1. آیرومارت
      بهمن ۱۰, ۱۴۰۱ ۱۵:۰۱
      سلام. وقت شما بخیر. نبشی از دو ضلع متقاطع که اغلب عمود بر هم هستند ساخته شده در صورتی که منظور از قوطی، پروفیل‌های چهارگوش است. قیمت قوطی ۱۰*۱۰ به عنوان یکی از مقاطع پرکاربرد، رو از آیرومارت استعلام بگیرید.
021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.