اجرای سقف سبک با قوطی

5/5 - (1 امتیاز)

اجرای سقف سبک با قوطی

اجرای سقف سبک با قوطی

امروزه اجرای سقف سبک با قوطی بسیار رایج است و به عنوان پوشش و عایقی اصولی محسوب می‌شود. سبک بودن سقف می‌تواند در مقاومت آن در برابر زلزله و تغییرات جوی نیز موثر باشد. البته، نحوه اجرای سقف سبک با قوطی نیز اهمیت زیادی دارد.
بنابراین در این مطلب قصد داریم درباره ساخت سقف سبک با قوطی و نحوه اجرای آن صحبت کنیم. همراه وبلاگ آیرومارت باشید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

انواع سقف سبک

در حال حاضر وزن سبک سقف یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مورد نیاز برای ساخت ساختمان‌هایی با عمر طولانی و کم هزینه است. از این‌رو، امروزه اجرای سقف با قوطی رواج زیادی در ساخت انواع سقف جدید ساختمانی دارد. قوطی را می‌توان یکی از انواع پروفیل دانست. در ادامه برخی از مهمترین سقف های سبک را معرفی می‌کنیم:

۱. سقف تیرچه کامپوزیت

علاوه‌بر اجرای سقف سبک با قوطی، سقف تیرچه کامپوزیت نیز طرفداران بسیاری دارد. کلمه کامپوزیت به معنای ترکیبی است و سقف کامپوزیت معمولا به سقفی می‌گویند که از ترکیب فولاد و بتن ساخته می‌شود.

متداول‌ترین نوع سقف کامپوزیت از بتن، مش فولادی، عرشه فولادی، تیرنگهدارنده و تیر فرعی ساخته شده است. به طور خلاصه، سقف تیرچه کامپوزیت ترکیبی از دال بتنی برای عرشه است و به جای پوتر، از دو لایه برشگیر و ژئوتکستایل و ژئوممبران به عنوان عایق تشکیل می‌شود. در واقع ساختار این سقف فولادی است و عرشه آن با بتن ریزی روی شبکه مشبک آرماتور بندی اجرا می‌شود.

۲. سقف تیرچه بلوک

این سقف با اتصال تیرچه بلوک به تیر بتنی و روی هم چیدن بلوک‌ها برای پر کردن فضای بین تیرها ساخته می‌شود. بلوک‌ها برای ساخت سقف تیرچه بلوک می‌توانند از جنس سفال باشند، اما استفاده از بلوک یونولیتی می‌تواند به سبک‌سازی سقف کمک کند. البته بلوک سفالی در برابر آتش مقاوم‌تر است و دیرتر فرو می‌ریزد.

۳. سقف تیرچه کرومیت

سقف تیرچه کرومیت نسبت به تیرچه بلوک مقاومت بیشتری در برابر نیروهای جانبی دارد. قیمت تمام شده این سقف از سایر انواع سقف، بیشتر است، زیرا فولاد زیادی در آن استفاده می‌شود. یکی از معایب این نوع سقف، هزینه بالا و نیاز به نیروی کار ماهر است که باعث افزایش هزینه می‌شود.

از مزایای آن می‌توان به استفاده کمتر از بتن نسبت به سایر سقف‌ها و در نتیجه سبک شدن ساختمان اشاره کرد. ما پیش‌تر درباره تفاوت تیرآهن و تیرچه صحبت کرده‌ایم و پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را مطالعه کنید.

۴. سقف دال بتنی

در کنار اجرای سقف سبک با قوطی، سقف دال بتنی نیز کاربرد بالایی دارد. دال های بتنی که وزن سبکی را بر روی سازه تحمیل می‌کنند، معمولا باید ۷۵ تا ۱۰۰ میلی متر ضخامت داشته باشند. دال‌های مورد استفاده تجاری باید حداقل ۱۷۵ میلی‌متر ضخامت داشته باشند و با میلگرد حرارتی تقویت شوند. در نتیجه، هنگام اجرای این سقف باید قیمت میلگرد امروز را بررسی کنید. مزایای سقف دال بتنی شامل موارد زیر است:

  • توانایی مقاومت در برابر محیط‌های پر استرس اقلیمی
  • مقاومت در برابر آتش و زلزله
  • امکان شکل‌دهی نامحدود
  • هزینه نگهداری کم
  • نیاز به نیروی کار کمتر

۵. سقف عرشه فولادی

سقف عرشه فولادی را نیز می‌توان نوعی سقف سبک در نظر گرفت. سقف های عرشه فولادی با ورق های فولادی و آهنی اجرا می‌شوند و برای فضاهای عمومی، سازه‌های موقت و پل‌های به کار می‌روند. البته این روش اجرای سقف عرشه فولادی امروزه تا حد زیادی منسوخ شده است و به تدریج سقف‌های سبک دیگر مانند سقف عرشه حبابی جایگزین آن‌ها می‌شود. شما می‌توانید قیمت عرشه فولادی را در سایت آیرومارت مشاهده کنید.

انواع سقف سبک

مزایای استفاده از سقف سبک

استفاده از سقف های سبک وزن در ساختمان‌های امروزی مزایای زیادی دارد که عبارت‌اند از:

۱. هزینه کمتر: یکی از موارد مهم، قیمت کمتر و مقرون به صرفه بودن سقف های سبک است. با بررسی قیمت قوطی ۱۴ و قیمت قوطی ۴۰*۸۰ امروز، متوجه خواهید شد که نسبت به سقف‌های سنگین دیگر، هزینه سقف سبک مقرون به‌صرفه‌تر است. به همین منظور اجرای سقف سبک با قوطی گسترش یافته است.

۲. کاهش وزن سازه و کاهش تلفات جانی: در رویدادهای طبیعی مانند زلزله، سقف‌ها احتمالا فرو می‌ریزند و باعث خسارات و تلفات جانی زیادی می‌شوند. اما اگر سقف و آوارها سبک‌تر باشند، آسیب را به حداقل می‌رسانند. سقف تیرچه کامپوزیت به دلیل سختی و هماهنگی بالا، نمونه‌ای با عملکرد لرزه‌ای خوب محسوب می‌شود.

۳. صرفه جویی در نیروی انسانی، انرژی و سرعت اجرا: سقف سبک به شکل آسان‌تری نصب می‌شود و در اکثر موارد نیازی به تجهیزاتی مانند ماشین‌آلات جرثقیل‌های سنگین برای نصب ندارد؛ موردی که به کاهش هزینه‌ها و مصرف انرژی کمک می‌کند و سرعت کار را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. علاوه بر این، چنین سقفی به بلوک و بتن زیادی نیاز ندارد و مصالح سنگین نیز به کار نمی‌روند. نیروی انسانی مورد نیاز برای اجرای این پروژه‌ها بسیار کمتر از نمونه‌های سنگین است و در این صورت زمان کمتری صرف مراحل ساخت ساختمان می‌شود.

۴. اجرا و نصب دهانه‌های بیشتر با حداقل تعداد ستون: استفاده از کابل‌هایی با مقاومت کششی بسیار بالا به جای آرماتور، امکان اجرای سقف سبک با کمترین تعداد پایه را فراهم می‌کند. در عین حال، زیبایی ساختمان را بالا می‌برد و این به طور قابل توجهی استفاده کاربردی از فضای موجود را افزایش می‌دهد. اجرای سقف سبک با قوطی امکان دستیابی به این مزیت را بالا می‌برد.

مزایای استفاده از سقف سبک

نحوه اجرای سقف سبک

طراحی و اجرای سقف سبک به روش‌های مختلفی قابل انجام است. بنابراین، ساخت و ساز و عملکرد سازه ممکن است به نحوه اجرای سقف بستگی داشته باشد. امروزه اجرای سقف سبک با قوطی مرسوم است.

طراحی و اجرا دو موضوع به هم مرتبط محسوب می‌شوند که بدون در نظر گرفتن یکی در حین فکر کردن به دیگری، قطعا نتیجه مطلوبی حاصل نخواهد شد. بنابراین در طراحی سقف های سبک همیشه باید به شیوه ساخت آن هم دقت داشته باشید.

در بررسی مراحل اجرای سقف می‌توان گفت که بخشی از کار باید در کارخانه انجام شود. به دلیل اینکه سقف سبک یک محصول سازه‌ای فرآوری شده است و نمی‌تواند از مصالح ساختمانی سنتی استفاده کند. در نتیجه به مصالحی نیاز دارد که در آزمایشگاه تا حد ممکن از لحاظ مقاومت و وزن مصالح بهینه شده باشند. بنابراین بخشی از سازه‌های جدید همواره پیش ساخته به شمار می‌روند.

از آنجایی که روش کار بر اساس اصول ساخت و تولید صنعتی است، ابتدا باید به فکر نیروی آموزش دیده باشید تا بتوانید سقف سبک را بر طبق فناوری مدرن انجام دهید. سپس اگر قصد دارید که سقف تراز اول را در جای خود محکم کنید، به نقشه‌برداری دقیق و اصولی نیاز دارید. بنابراین نیروی انسانی و تجهیزات فوق پیشرفته همیشه ضامن اجرای دقیق و بی عیب و نقص است.

برای اینکه بتوانید سقف سبک را به بهترین شکل ممکن اجرا کنید، حتما باید مواد اولیه مرغوب و استاندارد به کار ببرید. بنابراین برای تامین قوطی و پروفیل بهتر است از بهترین برندها استفاده شود. برای اجرای سقف سبک، تمام مراحل باید با دقت زیادی انجام شوند و تمامی اندازه‌گیری‌ها به شکل دقیق و حرفه‌ای صورت بگیرند.

پس از انجام برآوردهای لازم، می‌توانید برای اجرای سقف سبک با قوطی راهنمای خرید پروفیل را مطالعه کنید و سپس برای خرید آن اقدام کنید. غیر از پروفیل و قوطی، باید ورق گالوانیزه هم بخرید. از این‌رو قیمت ورق گالوانیزه در هزینه‌های شما نیز موثر است. وقتی همه این موارد آماده شدند، نوبت به نصب سازه می‌رسد.

در سقف برای جلوگیری از اتلاف انرژی باید از عایق مناسب استفاده کنید. در حال حاضر، پشم سنگ یکی از گزینه‌های مناسب برای این مشکل خواهد بود. در نهایت تمامی ورق‌ها به ترتیب روی پروفیل آهنی قرار می‌گیرند. توجه کنید که حین قرار دادن ورق‌ها باید همپوشانی بین آنها رعایت شود تا اتصال ورق‌ها به بهترین شکل ممکن انجام شود.

انواع پروفیل و قوطی در ساخت سقف سبک چیست؟

انواع قوطی‌ها را می‌توان به عنوان پروفیل در نظر گرفت. پروفیل یکی از مهم‌ترین مقاطع آهنی محسوب می‌شود که از گذشته تاکنون برای ایجاد سازه‌های ساختمانی مورد استفاده قرار گرفته است. این محصول در ابتدا جهت ساخت انواع در و پنجره‌های فلزی به کار می‌رفت، اما در حال حاضر کاربردهای فراوانی دارد.

در واقع پروفیل از مقاطع فولادی توخالی است که برای مصارف مختلف ساخته و استفاده می‌شود. برای استفاده بهینه از پروفیل، انواع مختلفی از این محصول ارائه می‌شوند که هر کدام ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند. به طور کلی پروفیل ساختمان دارای ویژگی‌های مهمی است که به برخی از مهمترین آنها اشاره می‌کنیم:

  • مقاومت بالا در برابر عوامل محیطی
  • ضخامت بالا و ضد ضربه بودن
  • دقت بالا در سایز و ابعاد

اصولا پروفیل‌های ساخته شده برای ساختمان از نظر ابعاد استاندارد بوده و درصد خطا در آنها بسیار کم است. به علاوه، این محصول خاصیت ضدضربه دارد و در صورت ضربه‌های محیطی، آسیبی نمی‌بیند.

نکته بعدی مقاومت و دوام بالای قوطی است. آلیاژ استفاده شده در این محصول بسیار بادوام و ماندگار بوده و بعد از نصب، سال‌ها بدون مشکل در جای خود باقی می‌ماند و به وظیفه خود عمل می‌کند. بنابراین هنگام بررسی قیمت قوطی آهن برای اجرای سقف سبک با قوطی، حتما به کیفیت آن هم دقت کنید تا محصولی بادوام را خریداری کنید.

انواع پروفیل و قوطی در ساخت سقف سبک

خرید انواع تجهیزات جهت ساخت سقف سبک

همانطور که مطالعه کردید، هنگام ساخت سقف سبک با قوطی به تجهیزات دیگری نیاز دارید. شما می‌توانید تمامی تجهیزات مورد نیاز خود را از آیرومارت با بهترین کیفیت تهیه کنید.

جهت اطلاع از قیمت ورق شیروانی، قیمت قوطی ۱۰*۱۰، قیمت ۴۰*۸۰ و …، وارد سایت شوید و محصول مورد نظرتان را آنلاین سفارش دهید. جهت کسب اطلاعات بیشتر، با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید و سوالات خود را از کارشناسان ما بپرسید.

غزاله کریمی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (1 امتیاز)

021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.