دال بتنی چیست؟ روش اجرا، میلگردگذاری و انواع دال بتنی

4.7/5 - (4 امتیاز)

دال بتنی چیست؟ روش اجرا، میلگردگذاری و انواع دال بتنی

دال بتنی
۴.۷/۵ - (۴ امتیاز)

دال بتنی یکی از عناصر باربر ساختمان است که به طور یکپارچه از بتن و میلگردها تشکیل می‌شود. دال بتنی، عضوی مسلح و مقاوم است که به عنوان سقف یا فونداسیون مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در این مقاله، درباره نحوه اجرای دال بتنی و میلگردگذاری در آن و همچنین انواعی که دارد بحث خواهیم کرد.

فرآیند اصلی اجرای سقف دال بتنی

پیش از پرداختن به نکات مهم در اجرای سقف دال بتنی، اجازه دهید بررسی کنیم سقف دال بتنی دقیقاً چیست و چطور ساخته می‌شود. فرآیند اجرای انواع سقف دال بتنی از ۶ مرحله اصلی تشکیل شده است:

۱. آماده‌سازی لوکیشن و حفاری

در صورتی که دال بتنی برای فونداسیون استفاده شود، فرآیند ساخت و ساز با آماده‌سازی سایت آغاز می‌گردد. این شامل پاکسازی منطقه از پوشش گیاهی، زباله‌ها و هرگونه مانعی است که می‌تواند یکپارچگی سقف را تحت تأثیر قرار دهد. سپس حفاری انجام می‌شود تا سطحی هموار فراهم شود.

۲. قالب‌بندی و نصب آرماتور

قالب به عنوان یک چارچوب برای بتن مرطوب، تا زمانی که سخت شود عمل می‌کند. قالب معمولاً از چوب، فلز یا سیستم‌های قالب مهندسی ساخته می‌شود. سیستم قالب‌بندی باید محکم بوده، تراز مناسبی داشته باشد تا بتواند فشار وارد شده توسط بتن را تحمل کند. پس از قالب‌گذاری، نصب آرماتور انجام می‌شود. آرماتور، آرایشی از پیش تعیین شده از میلگرد‌های تقویت‌کننده فولادی در داخل قالب است. آرماتور به طور استراتژیک برای ایجاد استحکام کششی و جلوگیری از ایجاد ترک در سقف دال بتنی استفاده می‌شود.

۳. اختلاط و ریختن مخلوط بتن

میکس بتن، به عنوان یکی از مصالح ساختمانی مهم، بر اساس نیاز‌های خاص پروژه با در نظر گرفتن عواملی مانند مقاومت، دوام، کارایی و شرایط محیطی تعیین می‌شود. یک مهندس یا تکنسین بتن می‌بایست محاسبات طراحی مخلوط را انجام دهد. تکنیک‌های بتن ریزی مناسب مثل لرزش برای حذف فضا‌های خالی هوا در زمان ریزش استفاده می‌شود.

۴. تسطیح و تکمیل

بتن پس از ریختن با استفاده از ابزار مناسب تراز می‌شود تا ضخامت یکنواخت و سطح صافی حاصل شود. تسطیح برای اطمینان از پایداری سازه و توزیع یکنواخت بار در سراسر سقف بسیار مهم است.

۵. قراردادن و حفاظت از مفاصل

اتصالات و مفاصلی عمداً در سقف دال بتنی گنجانده می‌شوند تا انقباض و انبساط حرارتی و حرکت ناشی از عوامل مختلف آسیبی به سازه وارد نکنند. . نصب صحیح مفصل برای جلوگیری از ایجاد ترک‌های تصادفی و اطمینان از عملکرد و طول عمر سقف ضروری است.

۶. عمل‌آوری و کنترل رطوبت

عمل‌آوری مناسب برای ارتقای فرآیند مرطوب ماندن سیمان و اطمینان از حداکثر مقاومت و دوام مطلوب سقف دال بتنی ضروری است. عمل‌آوری شامل ایجاد و حفظ شرایطی است که به بتن اجازه می‌دهد رطوبت را حفظ کند و به مرور زمان استحکام پیدا کند. هنگامی که بتن به اندازه کافی سخت شد و استحکام پیدا کرد، قالب برداشته می‌شود و سقف دال بتنی برای عایق کاری بیشتر، عایق کاری و سایر عملیات تکمیلی مطابق با الزامات پروژه آماده می‌شود.

دال بتنی چیست

روش های اجرای دال بتنی

این جز مهم در سازه‌ها، به دو روش اجرا می‌شود:

  • درجا: در محل پروژه، قالب‌ بندی، آمارتور بندی و فرایندهای پیش تنیدگی، پس تنیدگی و بتن‌ریزی انجام می‌گیرند.
  • پیش‌ساخته: قطعات دال و پیش‌تنیدگی‌ها در کارخانه ساخته می‌شوند و اجرا، نصب اتصالات و پس‌تنیدگی‌ها در محل، اجرا می‌گردند.

انواع دال بتنی

در دال بتنی، دال بر روی تیر و ستون قرار می‌گیرد و از این طریق انتقال بار انجام می‌دهد. دال معمولی خود به دو دسته دال یک طرفه و دو طرف تقسیم می‌شود.

در دال یکطرفه بتنی، دال از دو سمت بر روی تکیه‌گاه‌هایی قرار می‌گیرد. دال‌هایی که در آن‌ها نسبت دهانه بزرگ به دهانه کوچک از عدد ۲ بیشتر یا برابر با آن باشد، دال یکطرفه نامیده می‌شوند. خمش و تحمل بار در یک سمت این دال‌ها اتفاق می‌افتد.

در کنار دال  یکطرفه، دال دوطرفه نیز تعریف می‌شود. در دال دو طرفه، در چهار طرف تکیه‌گاه وجود دارد. این نوع، برای دال‌هایی با نسبت طول به عرض کمتر از ۲ مورد استفاده قرار می‌گیرد و در آن بارها به دو طرف وارد می‌شوند.

دال بتنی دو طرفه بیشتر در اجرای سقف و کف ساختمان‌های چند طبقه مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حالی که بیشترین کاربرد دال بتنی یکطرفه در ساخت بالکن و ایوان است.

میلگرد، از مهمترین اجزای دال بتنی است که در تعیین هزینه‌های آن نیز اهمیت دارد. قیمت میلگرد میانه و قیمت میلگرد اهواز را به عنوان دو برند پرمصرف از آیرومارت استعلام بگیرید.

مراحل میلگرد گذاری دال بتنی

به طور کلی، ساخت دال یکطرفه و دال دو طرفه، به صورت زیر انجام می‌شود:

  1. میلگردها برای گیرش هر چه بهتر به بتن، باید از هر گونه آلودگی پاک شوند.
  2. قالب با اندازه‌های دقیق در محل اجرا قرار گیرد.
  3. آمارتور بندی
  4. بتن ریزی

آمارتور بندی در سازه‌های بتنی اهمیت بسیار بالایی دارد. به صورت کلی، بتن توانایی تحمل نیروهای کششی را ندارد و در برابر آن‌ها ضعیف است. استفاده از میلگردهای فولادی که مقاومت کششی بالایی دارند، می‌تواند این ضعف را جبران کند.
میلگردها باید متناسب با اندازه و کاربرد دال بتنی انتخاب شوند. همانطور که در ویدئو زیر نیز مشاهده خواهید کرد؛ میلگردهای اصلی با استفاده از میلگردهای عرضی (خاموت‌ها) به یکدیگر متصل می‌شوند.

استفاده از انواع میلگردهای اصلی و حرارتی، به کاربرد دال و نوع ساختمان و طراحی آن وابسته است.

برخلاف دال های یک طرفه که تنها در یک جهت دارای میلگرد طولی هستند، در دال دو طرفه، میلگردهای خمشی در طول و عرض اجرا می‌شوند.
در شبکه میلگردها و آرماتور بندی متناسب با طراحی سازه ممکن است از میلگردهای قلابی، سنجاقی و … نیز استفاده شود.
پس از تشکیل شبکه میلگردها در دال، بتن ریزی انجام می‌شود.

آیرومارت، انواع میلگرد مورد نیاز در ساختمان سازی را به فعالان این حوزه عرضه می‌دارد. جهت خرید میلگرد و کسب اطلاعات درباره آرماتوربندی، می‌توانید از طریق شماره تلفن ۰۲۱۴۵۳۰۶ با کارشناسان ما در آیرومارت تماس حاصل فرمایید. همچنین می‌توانید از صفحات مخصوص هر یک از مقاطع فولادی، قیمت روز میلگرد، قیمت ورق، قیمت تیرآهن امروز و … را مشاهده نمایید.

احسان ناجی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
4.7/5 - (4 امتیاز)

021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.