متره و برآورد چیست + نحوه انجام متره و برآورد پروژه

5/5 - (1 امتیاز)

متره و برآورد چیست + نحوه انجام متره و برآورد پروژه

متره و برآورد اسکلت بتنی

متره و برآورد پروژه، روشی است که برای تخمین حجم ساخت و ساز برای پیش‌بینی هزینه ساخت سازه در پروژه شما استفاده می‌شود. نیاز به گفتن نیست که این مساله یکی از مهم‌ترین گام‌هایی است که در مراحل اولیه هر فرآیند مدیریت پروژه ساخت و ساز برداشته می‌شود. درواقع، متره و برآورد ساختمان می‌بایست همه چیز را شامل شود، از متره و برآورد اسکلت بتنی تا موارد جزئی مثل ملات کاشی‌کاری‌ها.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

در این مطلب قصد داریم تا نگاهی به این بخش از عملیات ساختمان‌سازی بپردازیم که نیاز به دانش فنی، اقتصادی و کمی ریاضیات دارد.

متره و برآورد چیست؟

پروژه‌های ساختمانی می‌توانند بسیار پیچیده باشند. برای خرید مصالح، تولید نقشه‌ها، گرفتن مجوزهای لازم، اجاره تجهیزات و ماشین‌آلات، پرداخت هزینه به کارکنان و مهندسین، همه و همه با پول پیش‌ خواهد رفت، دقیقه به دقیقه کار مثل ماشینی است که سوختش وجه رایج کشور است. به همین دلیل است که باید متره‌ و برآورد پروژه را به صورت کامل، از ابتدایی‌ترین تا نهایی‌ترین اقدامات ساخت و ساز، انجام دهید تا مطمئن شوید چیزی را از قلم‌ نیانداخته‌اید.

متره و برآورد به انگلیسی Quantity surveying and estimating، روشی است که تخمین میزان نیاز به منابع مالی را ممکن می‌کند؛ فرآیند ارزیابی تمام هزینه‌های یک پروژه ساختمانی متره و برآورد نام دارد. این هزینه‌ها شامل هزینه‌های مستقیم، غیر‌مستقیم، سربار و حاشیه سود برای پیمانکار عمومی است. درحقیقت هدف از متره و برآورد ایجاد یک برآورد مالی از ساخت و ساز است به مثابه سندی که توسط پیمانکاران عمومی هنگام مناقصه برای پروژه‌های ساختمانی ارائه می‌شود.

به عبارت دیگر، یک متره و برآورد حرفه‌ای، همیشه در مرحله برآورد پیشنهاد قیمت ساخت پروژه آغاز می‌شود. در این مسیر تمام اسناد مربوط به ساخت و ساز، داده‌های زمانبندی و سایر هزینه‌های شناسایی شده به عنوان نقطه شروع برای رسیدن به یک پیش‌بینی دقیق استفاده دارند.

دقت متره‌ و برآورد بر حاشیه سود برای پیمانکاری که ساخت و ساز را هدایت می‌کند، تأثیر مستقیم می‌گذارد. بنابراین، برآورد ساخت و ساز کامل برای دوام هر کسب و کار ساختمانی حیاتی است. همچنین باعث رقابت بیشتر پیمانکاران در هنگام تلاش برای برنده شدن در مناقصه می‌شود تا کار جدید برای سازمان خود دست و پا کنند.

چه آیتم‌هایی در متره و برآورد باید لحاظ شود؟

برای ایجاد بهترین تخمین برای مشتریان بالقوه، باید تمام عناصر مناسب را در نظر بگیرید. با ارائه هرچه بیشتر اطلاعات مرتبط، می‌توانید به آن‌ها در تصمیم‌گیری آگاهانه کمک کنید. این به این معنی است که حداقل باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

  •  شرحی جامع از تک‌تک کارهایی که انجام خواهید داد؛
  •  مروری بر مصالح و نیروی کار برآورد شده که در این کارها درگیر خواهد شد، به عنوان مثال مقدار میلگرد مورد نیاز ساختمان؛
  •  هزینه کل پروژه؛
  •  شرایط و ضوابط پرداخت، به ویژه اگر برای مواد اولیه و مصالح پای کار به پول نیاز دارید؛
  •  اطلاعات تماس، از جمله شماره تلفن، ایمیل، و آدرس دفتر مرکزی.

 

ممکن است چیزهای دیگری وجود داشته باشد که بخواهید در برآورد خود لحاظ کنید؛ که خوب است، اما فقط مطمئن شوید که حداقل این پنج مورد را ابتدا پوشش داده باشید.

نوشتن متره و برآورد

در این بخش از مطلب برای کمک به شما در انجام این کار، ما یک راهنمای گام به گام در زیر گردآوری کرده‌ایم.

اول) گستردگی پروژه را بررسی کنید

اولین کاری که باید انجام دهید این است که محدوده پروژه را بررسی کنید. شما نمی‌توانید شروع به نوشتن برآورد خود کنید مگر زمانی که آن را به طور کامل درک کرده باشید.

در این بین ممکن است متوجه شوید که کارفرما هنوز ۱۰۰٪ خواسته خود را تنظیم نکرده است و شما باید ابتدا این اطلاعات را از او دریافت کنید. شما همچنین باید تعیین کنید:

  •  انواع خدماتی که باید ارائه دهید و اینکه آیا نیاز به قرارداد فرعی دارید؛
  •  هزینه‌ها چقدر خواهد بود؛
  •  آیا آن‌ها خواهان تفکیک کامل هزینه ها هستند یا خیر؛
  •  تاریخ اتمام؛
  •  چه انتظاراتی از پروژه دارید و مشتری چه انتظاراتی دارد.

برای تعیین این موضوع، ممکن است لازم باشد به سایت مراجعه کنید و ببینید چه چیزی در این مورد وجود دارد. این مرحله، همچنین فرصتی عالی برای شروع ایجاد رابطه با کارفرما است.

دوم) یک جدول زمانی تقریبی ارائه کنید

برآورد شما باید یک جدول زمانی تقریبی را مشخص کند که به کارفرما تاریخ تکمیل تقریبی پروژه را می‌دهد. این مهم است که به مشتری شما ایده‌ای در مورد مدت زمانی که می‌‌تواند کار را ادامه ارائه می‌کند، اما همچنین می‌توانید هزینه‌های نیروی کار را تخمین بزنید.

همیشه بهتر است در مورد تاریخ‌های خود کمی منعطف باشید تا بتوانید انتظارات کارفرما را بدون ذکر تاریخ دقیق مدیریت کنید. یک بازه در نظر بگیرید. به هر حال، همه چیز بارها جلو عقب می‌شود و تغییر می‌کند و شما هم قطعا نمی‌خواهید خود را تحت فشار زیادی برای انجام کار در شرایط غیرممکن قرار دهید.

متره و برآورد

سوم) تعیین کنید که برای انجام قرارداد فرعی با پیمانکار جزء به چه میزان کار و زمان نیاز دارید

ممکن است نتوانید تمام کارها را خودتان به عهده بگیرید. برای مثال، ممکن است به یک برق‌کار یا لوله‌کش نیاز داشته باشید تا به شما در تکمیل پروژه کمک کند. در این مورد، برای ایفای این نقش ها باید با کارگران قرارداد فرعی قرارداد دهید.

شما باید این هزینه‌ها در رابطه با پیمانکاران جزء را در برآورد هزینه و جدول زمانی خود لحاظ کنید.

چهارم) تخمینی از هزینه مصالح را ارائه کنید

مهم است که به یاد داشته باشید که هزینه‌ها، به خصوص در مورد مواد گران‌تر یا سخت‌تر، در نوسان است. مثلا قیمت تیرآهن و یا قیمت میلگرد آجدار همیشه در حال بالا پایین شدن بوده؛ پس بنابراین باید در اطراف خرید کنید و ایده خوبی از هزینه ها و مقدار مواد تهیه کنید.

از طرف دیگر، نوع اسکلت سازه نیز بر برآورد قیمت‌ها اثر می‌گذارد. بنابراین باید از تفاوت اسکلت فلزی و بتنی نیز آگاه باشید.
اما باز هم، در این مورد کمی انعطاف پذیر باشید. بدون اینکه بیش از حد مته به خشخاش بگذارید و یا مشتری را گیج کنید.

پنجم) فضای رقابتی مناقصه را بررسی کنید

هنگام جمع آوری قیمت تخمینی خود و تهیه متره و برآورد ساختمان، ایده ‌خوبی است که به رقبای خود نگاهی بیندازید و کمی تحقیق کنید تا ببینید دیگران هزینه کار و مواد خود را با چه قیمتی انجام می‌دهند. این به شما کمک می‌کند در محدوده قیمت رقابتی باقی بمانید و در آینده می‌تواند به شما کمک کند مشتریان بیشتری جذب کنید.

فقط مراقب باشید که خیلی کم تخمین نزنید. فقط حاشیه سود کمی لحاظ کنید. مراقب باشید پول اصل کاری را از دست ندهید و مجبور شوید از جیب مایه بگذارید.

ششم) شرایط و ضوابط خود را مشخص کنید

متره و برآورد پروژه شما همچنین باید شامل شرایط و ضوابط خدمات شما و همچنین هرگونه استثنا و مانند آن باشد. این مهم است تا اطمینان حاصل شود که هیچ غافلگیری ناخوشایندی برای شما یا مشتری در ادامه خط وجود ندارد.

اطمینان حاصل کنید که شرایط و ضوابط برآورد ساخت و ساز شما تا حد امکان خاص باشد و مشتری بتواند به راحتی آن‌ها را درک کند.

متره چیست

هفتم) سند متره و برآورد خود را حرفه‌ای تنظیم کنید

اکنون می‌دانید که چگونه یک برآورد ساخت و ساز بنویسید. وقت آن است که آن را یک سر و گردن حرفه‌ای تر جلوه دهید. شما باید مطمئن شوید که از جمله‌بندی حرفه‌ای برای برآورد خود استفاده می‌کنید و از اصطلاحات تخصصی ساختمان‌سازی یا مخفف‌نویسی‌های عقب‌مانده که مشتریان عادی متوجه نمی‌شوند استفاده نکنید.
آن را در نرم‌افزار ورد یا اکسل به خوبی صفحه‌آرایی کنید.

هشتم) سند متره و برآورد ساختمان را ارسال کنید

هنگامی که تمام هفت مرحله بالا را کامل کردید، وقت آن است که سند خود را ارسال کنید. برای پروژه‌های آینده، نگهداری از آن به ‌عنوان یک الگو می‌تواند ایده خوبی باشد تا هر بار که نیاز به ایجاد یک سند متره و برآورد جدید دارید، به سادگی آن را ویرایش و به روزرسانی کنید. چون به عنوان مثال، قیمت آهن هر روز تغییر می‌کند.

همچنین مهم است که با مشتری در تماس باشید و اگر ظرف چند روز پاسخی دریافت نکردید، پیگیری کنید. این می‌تواند شانس شما را برای گرفتن پروژه افزایش دهد و همچنین به ایجاد ارتباط موثر کمک می‌کند.

متره و برآورد ساختمان

سخن آخر

همیشه داشتن یک تامین‌کننده قطعات و مصالح، برگ برنده‌ی پیمانکاران حرفه‌ای است. این امر باعث پیشبرد سریع عملیات ساخت و بهبود روحیه کارفرما می‌شود. آیرومات همان تامین کننده‌ای است که همیشه به دنبال آن بودید. همین الان گوشی‌تان را بردارید و از طریق سایت یا تماس با شماره تلفن ۰۲۱۴۵۳۰۶، ما را در جریان نیازهای پروژه‌ای خود بگذارید. آیرومات، یکی از برترین‌های امروز بازار آهن تهران، ثابت کرده‌ است که ضمن پیشتازی در ارتباطات با مشتری، امین در تامین قطعات فولادی و آهن‌آلات ساختمانی بوده و هست. می‌توانید قیمت انواع مصالح ساختمانی چون قیمت میلگرد ۱۶ را از این وبسایت استعلام بگیرید و برای ثبت سفارش خرید خود اقدام فرمایید.

زینب نصیریان

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (1 امتیاز)

  1. سلام وقت بخیر سایت بسیار خوبی دارید استفاده می کنیم تشکر
    1. آیرومارت
      اسفند ۱۴, ۱۴۰۱ ۱۵:۳۸
      سلام و وقت بخیر. شما می‌تونید به سایر مقالات ما که در حوزه عمران تهیه شدند هم مراجعه بفرمایید. مقاله مصالح ساختمانی رو به شما توصیه می‌کنیم.
021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.