آشنایی با ماشین آلات گودبرداری و کاربرد آن‌ها

4.7/5 - (3 امتیاز)

آشنایی با ماشین آلات گودبرداری و کاربرد آن‌ها

ماشین آلات گودبرداری

گودبرداری ساختمان از مقدمات اجرای یک پروژه عمرانی است که با استفاده از ماشین آلات مخصوص انجام می‌شود. امروزه با افزایش ساخت و سازها و نیاز به گودبرداری‌های با عمق کم و زیاد، انواع ماشین آلات ساختمانی چون لودر، بیل مکانیکي، کامیون و بولدوزر استفاده می‌گردد.

۴.۷/۵ - (۳ امتیاز)

در این مقاله قصد داریم ضمن آشنایی با ماشین آلات گودبرداری، کاربرد هر یک از ‌آن‌ها را شرح داده و عوامل موثر در انتخاب این ادوات را بررسی کنیم؛ با ما همراه باشید.
گفتنی است پس از گودبرداری ساختمان، فونداسیون آن بنا نهاده می‌شود و یکی از مراحل مهم این کار آرماتور بندی است. برای آشنایی با انواع پی ساختمان و اینکه بدانید فونداسیون چیست، مقاله ما را در این باره مطالعه کنید.

گودبرداری ساختمان چیست؟

گودبرداری یا پی کنی اولین مرحله از اجرای یک پروژه و بخش مهمی از هر عملیات ساختمانی است. در این فرآیند از تجهیزات و روش‌های مختلف برای جابجایی خاک، سنگ و سایر مواد به منظور آماده‌سازی محل مورد نظر برای ساخت و ساز استفاده می‌شود.

جنس زمین، فضای موجود برای مانور این ماشین‌ آلات و امکان رفت و آمد و جابه‌جایی آسان آن‌ها از جمله مهمترین عوامل انتخاب تجهیزات گودبرداری و استفاده از این ادوات به شمار می‌رود.
اجرای گودبرداری بعد از تخریب ساختمان‌های قدیمی و ساخت سازه‌های جدید نیز انجام می‌شود که البته پیش از آن می‌بایست از اصول تخریب مطلع باشید.

شما عزیزان می‌توانید با مطالعه مقاله اصول تخریب ساختمان با مراحل این فرآیند آشنا شوید. همچنین با مراجعه به مطلب قرارداد گودبرداری از صفر تا صد این قراردادها مطلع شده و نمونه آن را نیز دانلود کنید.

گودبرداری ساختمان چیست

گودبرداری ساختمان

انواع ماشین آلات گودبرداری

ماشین آلات گودبرداری انواع مختلفی دارند که پرکاربردترین آن‌ها شامل لودر، بیل مکانیکی، کامیون و بولدوزر می‌شوند. در ادامه علاوه بر ذکر نام ماشین آلات گودبرداری پرکاربرد، توضیحات جامعی درباره آن‌ها ارائه می‌دهیم.

لودر

لودر را می‌توان هم‌خانواده تراکتور دانست، با این تفاوت که حمل مصالح و نخاله‌های حین عملیات گودبرداری را با داشتن چنگال جلویی ممکن می‌کند. لودر با وجود این چنگک می‌تواند به عمق زمین نفوذ کرده و خاک را از زمین جدا کند، اما این نوع ماشین آلات گودبرداری فقط برای زمین‌های نه چندان سخت کاربرد دارند و برای زمین‌های سخت به بیل مکانیکی نیاز است.

لودر را می‌توان هم‌‌خانواده تراکتور دانست، با این تفاوت که لودر با داشتن چنگال جلویی، حمل مصالح و نخاله‌ها را در زمان عملیات گودبرداری ممکن می‌کند. در لودرها، چرخ‌ها می‌توانند لاستیکی یا زنجیری باشند که در عملکرد آن تاثیرگذار است، به ‌نحوی که در زمینی با شیب ۱۵ تا ۳۰ درجه، از لودر با چرخ لاستیکی استفاده می‌شود و در زمین با شیب ۳۵ درجه تا حتی ۶۰ درجه که بسیار تندتر است، از نوع چرخ زنجیری بهره می‌برند.

لودر به‌عنوان یکی از انواع ماشین الات خاکبرداری در تمیز کردن نهایی زمین نیز کمک می‌کند. لودرها در انواع گوناگونی چون لودر کوچک یا بابکت، متوسط، بیل‌گردان، زیرزمینی و بازویی وجود دارند.

انواع ماشین آلات گودبرداری

لودر

بیل مکانیکی

بیل مکانیکی یکی از تجهیزات سنگین ساختمانی است که عمدتا برای حفاری و گودبرداری و گاهی حمل و نقل استفاده می‌شود. اندازه بیل‌های مکانیکی بسته کاربرد آن‌ها متفاوت است. این نوع ماشین آلات خاک برداری همراه با ابزار ویژه خود می‌توانند طیف وسیعی از فعالیت‌ها را انجام دهند.

بيل مکانیکی در زمین سخت می‌تواند با چنگک قوی خود تا عمق ۶ متر در خاک نفوذ کند و آن را از دل زمین بکند. در خاک برداری، پیاده‌سازی نقشه ساخت و پنل برداری، برداشت ترانشه و کمک به بارگیری در کامیون‌های کمپرسی از بیل مکانیکی استفاده می‌شود.

بيل مکانیکی دارای دونوع ارابه یا شاسی لاستیکی یا زنجیری و انواع مختلف جام چون کج بیل، بیل کششی و بیل مکانیکی کابلی است. کج بیل یا جام معکوس جای پای خود را در انواع عملیات پی‌کنی یا گودبرداری باز کرده است. بیل کششی یا دراگلاین، بازوهای طویلی دارد که به گودبرداری عمیق کمک می‌کند. در بيل مکانیکي کابلی نیز جام و بازوها با کابل کنترل می‌شوند. بیل کلامشل یا منقاری نیز از جمله دیگر مدل‌های بیل مکانیکی است.

گاهی دستگاهی به نام پیکور را نیز روی بازوی هیدرولیکی بیل مکانیکی نصب می‌کنند که از آن برای عملیات حفاری در بافت‌های سنگی و سخت استفاده می‌شود. از پیکور می‌توان به عنوان نوعی ماشین خاکبرداری کوچک نام برد.

گفتنی است بیل مکانیکی و لودر هر دو از فولاد سخت و ضدسایش تولید می‌شوند؛ به خصوص قسمت مربوط به چنگک آن‌ها که در معرض تنش اصلی قرار می‌گیرد. همچنین بدنه و سایر قسمت‌های این خودروها را از ورق ضد سایش می‌سازند. شما عزیزان می‌توانید قیمت ورق آهن و قیمت ورق ضد سایش را از این لینک‌ها مشاهده کنید.
پس از اتمام کار با ماشین گودبرداری، حجم زیادی از خاک و نخاله‌ در کنار محل عملیات جمع می‌شود که می‌بایست از آنجا به جایی دیگر انتقال یابند.

انواع مختلف ماشین آلات گودبرداری

بیل مکانیکی

کامیون

کامیون وسیله‌ای است که از آن برای جابجایی حجم بالایی از خاک و نخاله به مناطق دور از محل گودبرداری و دفن آن‌ها استفاده می‌شود. کامیون‌ به دو دسته معمولی و کمرشکن تقسیم می‌شود و این دو نوع نیز می‌توانند تک یا دو محوره باشند که وقتی از آن‌ها به عنوان تجهیزات گودبرداری استفاده شود، نوع کمرشکن آن را به کار می‌گیرند.

در کل می‌توان گفت تفاوت اصلی کامیون با لودر و بیل و مکانیکی در میزان بارگیری، جابه‌جایی و در نتیجه کاربرد آن است. مثلا کامیون‌های کمرشکن دومحوره به کامیون‌های سنگین معروفند و سنگ و کویل ورق‌های سنگین را به‌عنوان بار خود جابه‌جا می‌کنند.

یکی از انواع پرکاربرد کامیون‌ها در ساخت و ساز، کامیون کمپرسی است. فرق این نوع کامیون با نوع معمولی وجود اتاقک و جک هیدرولیکی پرس بوده و تفاوت انواع آن در شکل اتاق بارگیری و نوع مصالح قابل حمل است.

انواع متفاوت ماشین آلات گودبرداری

کامیون

بولدوزر

بولدوزر یکی دیگر از انواع ماشین آلات ساختمانی است که در عملیات های گودبرداری نیز استفاده می‌شود. این ماشین یک تیغه فلزی در جلوی خود دارد که هدف از آن وارد کردن فشار به موادی مانند خاک، قلوه سنگ، ماسه و انواع سنگ است.

بولدوزرها لاستیک‌های پهنی دارند که ضمن کمک به توزیع وزن آن‌ها، فشار وارده به زمین را کاهش می‌دهد. این امر موجب می‌شود بولدوزر در زمین‌های شنی یا گِلی فرو نرود.      گفتنیست برای توسعه ماشین آلات گودبرداری از قطعات و تجهیزات مختلفی بهره می‌برند که ورق ck45 به عنوان ورقی با مقاومت سایشی مناسب یکی از این قطعات به شمار می‌رود. برای مشاهده قیمت ورق ck45 و سایر انواع فولاد ضد سایش کلیک کنید.

انواع ماشین های گودبرداری

بولدوزر

عوامل موثر بر انتخاب تجهیزات گودبرداری ساختمان

حجم خاک قابل برداشت و میزان تراکم خاک در محدوده عملیاتی، در انتخاب نوع ماشین آلات گودبرداری و تعداد آن‌ها نقش ایفا می‌کند. پرواضح است که هرچه حجم خاک بیشتر باشد، تجهیزات بیشتری برای عملیات گودبرداری مورد نیاز است و یا با تعداد محدود ادوات، انجام عملیات زمان بیشتری خواهد برد. همچنین تراکم بالای خاک می‌تواند موجب افزایش زمان گودبرداری شود.

شیب زمین یکی دیگر از عوامل موثر در انتخاب تجهیزات گودبرداری است. مثلا در شیب‌های کم، انتخاب لودر با چرخ‌های لاستیکی به‌علت وزن سبک‌تر نسبت به نوع زنجیری آن منطقی‌تر است، حال آن که در شیب تند، لودر چرخ زنجیری نقش بهتری ایفا می‌کند.

فضای موجود در محدوده عملیاتی از عوامل دیگری به شمار می‌رود که در انتخاب نوع ماشین آلات گودبرداری موثر است. مثلا برای گودبرداری با عمق کم از مینی لودر استفاده می‌شود و برای پی‌کنی عمیق مینی بيل مکانیکي را به کار می‌گیرند که هر دو جزو ماشین آلات گودبرداری کوچک به حساب می‌آیند. هرچه محدوده وسیع‌تر باشد، معمولا ابعاد تجهیزات مورد استفاده بزرگتر و تعداد آن‌ها هم برای تسریع عملیات گودبرداری بیشتر خواهد بود.

سخن پایانی

گودبرداری از جمله مراحل حساس ساخت و ساز است که در صورت انجام غیراصولی آن می‌تواند به وقوع حوادثی فاجعه‌بار ختم شود. بارها شنیده‌ایم که ساختمان‎های مجاور در اثر گودبرداری غیراصولی فروریخته‌اند؛ از این رو لازم است از افراد متخصص و باتجربه در استفاده از انواع ماشین آلات گودبرداری بهره بگیریم.

همچنین اگر قصد ساخت و ساز و تهیه آهن آلات را دارید، می‌توانید قیمت برندهای معتبر انواع مقاطع فولادی از جمله قیمت میلگرد اصفهان و قیمت میلگرد اهواز را از وبسایت ما مشاهده کرده و به صورت آنلاین تنها با چند کلیک یا از طریق تماس با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ اقدام به ثبت سفارش کنید.

ادمین

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
4.7/5 - (3 امتیاز)

  1. یعقوب
    آبان ۲۴, ۱۴۰۰ ۱۶:۳۱
    متاسفانه برخی ساختمان سازان به دلیل رعایت نکردن اصول گودبرداری ساختمان باعث تخریب خونه های مردم میشن
    1. آیرومارت
      آبان ۲۵, ۱۴۰۰ ۱۶:۳۶
      سلام وقت شما بخیر. بله متاسفانه سالانه شاهد رخداد حوادث ساختمانی مختلف به دلیل بی دقتی در استفاده از ماشین آلات ساختمانی، عدم رعایت اصول ساخت و … هستیم.
  2. مسعودی
    خرداد ۲۱, ۱۴۰۱ ۱۶:۵۶
    فضا و محیط حتی رو نوع سازه نگهبان برای گودبرداری هم تاثیرگذاره
    1. آیرومارت
      خرداد ۲۲, ۱۴۰۱ ۰۹:۴۱
      سلام. در حال حاضر هفت نوع سازه نگهبان در ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرد که هرکدام تجهیزات و روش اجرایی خاص خودشان را دارند. برای انتخاب مناسب‌ترین روش باید به نوع گودبرداری و مزایای و معایب هرکدام از روش‌ها توجه کنید.
021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.