پروانه ساخت چیست و چگونه پروانه ساخت بگیریم؟

5/5 - (2 امتیاز)

پروانه ساخت چیست و چگونه پروانه ساخت بگیریم؟

پروانه ساخت

اگر به دنبال ساخت و ساز هستید، قبل از اقدام باید از مراجع قانونی مربوطه مانند شهرداری مجوز بگیرید که به آن پروانه ساخت یا پروانه ساختمانی گفته می‌شود.

۵/۵ - (۲ امتیاز)

در واقع صدور این مجوز تایید می‌کند که کار شما قانونی است و در صورت عدم صدور، هرگونه ساخت و ساز غیر قانونی تلقی می‌شود. پس هنگام بررسی مراحل ساخت ساختمان، حتما به موارد موجود در پروانه ساخت دقت کنید تا دچار مشکل نشوید.

پروانه ساختمان

از این رو پیشنهاد می‌کنیم در ادامه مقاله همراه وبلاگ آیرومارت باشید تا صفر تا صد پروانه ساختمان را برای شما توضیح دهیم.

پروانه ساختمان چیست؟

پروانه ساخت مدرکی است که توسط شهرداری (یا سایر مراجع صدور مجوز مانند دهیاری) برای مالک صادر می‌شود. جهت ساخت هر بنا باید مجوز لازم از مرجع ذی صلاح اخذ شود.

همه پروژه‌های مسکن و نوسازی نیاز به مجوز ساخت ندارند. در بیشتر موارد، یک پیمانکار حرفه‌ای یا صاحب خانه می‌تواند تعمیرات و تعویض‌های ساده را بدون درخواست مجوز ساختمان انجام دهد.

با این حال، پروژه‌هایی که شامل اضافه کردن ساختمان یا تغییرات عمده در ساختار ساختمان می‌شوند، معمولا به مجوز ساختمان از شهرداری نیاز دارند. اگر برای این تغییرات یک پیمانکار استخدام کنید، وی فرآیند صدور پروانه ساختمان و فرآیند ساخت و ساز را انجام می‌دهد و هزینه پروانه ساختمانی را برآورد می‌کند. اگر خودتان کار را انجام می دهید، باید از شهرداری منطقه درخواست مجوز دهید.

به خاطر داشته باشید که برخی از تغییرات به تاییدیه کارشناس شهرسازی نیاز دارد و فقط آن‌ها می‌توانند این کار را انجام دهند. به عنوان مثال کار کردن بر روی خطوط گاز ممنوع است و در صورت بروز مشکل یا تغییر، باید به واحد گاز اطلاع داده شود تا برای انجام عملیات در محل حضور یابند.

مبحث الزامات و مجوزها بسیار گسترده است و به طور جداگانه برای هر منطقه تعیین می‌شود. بنابراین جهت اطمینان از مجوزها، باید با شهرداری محل خود تماس بگیرید، زیرا در برخی مناطق حتی برای تغییرات جزئی ساختمانی مانند ساخت و سازِ حیاط، مجوز لازم است.
پروانه ساختمان چیست؟

چه زمانی و چرا پروانه ساخت لازم است؟

در زیر خلاصه‌ای از سایر دلایل اخذ پروانه ساختمانی آورده شده است:

  • اطمینان از ساخت و ساز قانونی
  • بهره‌گیری از تسهیلات بانکی و کمک به گردش اقتصاد کشور
  • استفاده از اتصالات آب، برق، گاز و تلفن برای این املاک
  •  بیمه شدن افراد مرتبط با ساخت و ساز
  •  حضور مهندسان ناظر چهار رشته و ایجاد اشتغال برای افراد متخصص
  • جلوگیری از بروز حوادث ساختمانی برای ساختمان‌های مجاور و افراد
  •  صرفه‌جویی در هزینه‌ها به دلیل استفاده از تجربیات فنی و مهندسی

ناظر ساخت و ساز وظیفه دارد هرگونه تخلف از مفاد پروانه را به مرجع صدور پروانه گزارش کند. در این صورت سازنده به کمیسیون ۹۹ ارجاع داده می‌شود و پس از پرداخت جریمه، ساخت و ساز ادامه می‌یابد. البته این کار باید با رعایت مقررات ملی ساختمان و مسائل مربوطه انجام شود.

پروانه ساخت روستایی

در پروانه ساخت چه مواردی ثبت می شوند؟

با اخذ پروانه ساختمانی می‌توانید به اطلاعات زیر دسترسی داشته باشید:

  • هویت مالک و مشخصات متقاضی پروانه ساختمان
  • نوع مالکیت
  • شماره و تاریخ صدور پروانه
  • مهلت شروع بهره‌برداری و اعتبار پروانه ساختمانی
  • نوع اسکلت ساختمان
  • ویژگی‌های مهندسان ناظر
  • مساحت ساختمان
  • شمالی یا جنوبی بودن ملک
  • طراح و مجری ساخت بنا
  • امکانات موجود در ساختمان
  • تعداد طبقات و مشخصات هر طبقه
  • شرایط پارکینگ
  • آدرس دقیق و کروکی ملک
  • گواهی عدم تخلف و گواهی پایان کار

مراحل صدور پروانه ساختمان

صدور پروانه ساختمان، نیاز به طی کردن چند مرحله دارد که در ادامه به بررسی هر مرحله خواهیم پرداخت.

پروانه ساختمانی

۱. تشکیل پرونده

در مرحله اول مالک یا فردی که دارای وکالت از طرف مالک است، باید ثبت نام پروانه ساختمانی را به دفاتر خدمات الکترونیک یا شهرداری ارائه کند. برای درخواست پروانه ساختمانی، مالک باید کپی و اصل سند مالکیت، اصل و کپی کارت ملی یا شناسنامه و همچنین برگه تسویه حساب عوارض نوسازی و عوارض شهرداری را ارائه کند.

۲. دستور بازدید

پس از تشکیل پرونده از سوی مالک، مسئولان شهرداری اقدامات دیگری را برای پیشبرد پرونده انجام می‌دهند. لذا مسئول شهرسازی جهت بررسی ابعاد ملک، عرض خیابان و بنای ساختمان‌های مجاور، باید به محل برود و از ملک بازدید کند.

این بازدید در صدور مجوز ساخت طبقات جدید، موثر خواهد بود. به عنوان مثال اگر متراژ خانه کمتر از میزان تعیین شده باشد، برای بیش از چهار طبقه پروانه ساختمانی صادر نمی‌شود.

۳. بررسی گزارش مسئول فنی و کاربری ملک

در بعضی شهرهای بزرگ مانند تهران، به طرح تفصیلی نیاز است، یعنی در هر نقطه از شهر قوانین ساخت و ساز خاصی مشخص می‌شود. کارشناسان نقشه‌های کاربری تفصیلی ملک را در طرح جامع مشخص می‌کنند.

در این ارزیابی اگر مشخص شود ملک در طرح شهرداری قرار دارد، موضوع با دقت بیشتری بررسی می‌شود تا تعیین کنند که ساخت و ساز با پروژه‌های عمرانی منطقه تداخل دارد یا خیر.

در صورت مشاهده مداخله، میزان تراکم باید تعیین شود و اصلاحاتی صورت گیرد. بنابراین پیش از اطلاع از قیمت انواع مصالح ساختمانی و در راس آن‌ها آهن آلات مانند قیمت تیرآهن، میلگرد، پروفیل و … ابتدا باید بدانید که ملک شما با پروژه‌های دیگر تداخل نداشته باشد. زیرا در این صورت باید تخریب صورت گیرد و بودجه شما به هدر می‌رود.

۴. دستور صدور نقشه

پس از انجام مراحل فوق، کارشناس شهرسازی دستور تهیه نقشه را صادر می‌کند. در این دستور اطلاعاتی مانند ابعاد باقیمانده ملک پس از اصلاحات مورد نظر شهرداری، مساحت زمین پس از اصلاحات، تعداد طبقات و سطح اشغال شده در هر طبقه ذکر شده است.

بر این اساس ابعاد ساختمان، یعنی تعداد طبقات و سطح اشغال هر طبقه با توجه به مساحتی که ملک در آن واقع شده را مشخص می‌کنند. همچنین مساحت سند و عرض گذر را در این مرحله تعیین می‌کنند.

۵. طراحی نقشه

در این مرحله نقشه معماری ملک بر اساس قوانین شهرداری و دستور نقشه صادر شده، تهیه می‌شود. طراحی پلان معماری مهم‌ترین مرحله هنگام صدور پروانه ساخت است، زیرا حداکثر قابلیت طرح را با توجه به متراژ، تعداد پارکینگ و کیفیت فضا ارائه می‌دهد.

پس از تهیه نقشه معماری، باید آن را برای بررسی به دفاتر خدمات شهری یا شهرداری ارسال کنید. در صورتی که نقشه معماری به اصلاح احتیاج داشته باشد، دفتر مهندسی باید نقشه را اصلاح کند و پس از اصلاح، نقشه برای تایید مجدد به دفتر خدمات مهندسی ارسال شود.

صفر تا صد پروانه ساختمان

۶. پرداخت مالیات شهرداری

پس از نهایی شدن طرح معماری و رفع ایرادات ذکر شده توسط دفاتر خدمات شهری، هزینه نوسازی و همچنین عوارض شهرداری بر اساس ابعاد و نوع هر طبقه، توسط واحد پروانه ساختمانی محاسبه و تعیین می‌شود.

۷. تهیه پیش نویس مدارک و اسناد

پس از پرداخت عوارض شهرداری و دریافت تاییدیه اداره درآمد منطقه، نوبت به پیش‌نویس مدارک می‌رسد. برای تهیه پیش نویس، کارفرما باید به اداره خدمات شهری مراجعه کرده و فرم انتصاب سرپرست را پر کند.

سپس باید منتظر تماس و معرفی ناظر از طریق دفاتر خدمات باشد. پس از تعیین ناظر، توافق نامه‌ای بین کارفرما و سرپرست بسته می‌شود. سپس برگه سهمیه آن‌ها باید به عنوان ملاک تکمیلی برای پیش نویس مجوز، به همراه قرارداد به دفاتر خدمات الکترونیک ارائه شود.

در صورتی که زیربنای ساختمان بیش از ۲۰۰۰ متر مربع باشد، مشمول اجرای بند ۳۳ نظام مهندسی ساختمان می‌شود. بنابراین باید تاییدیه نقشه سازه، تاییدیه گزارش آزمایش مکانیک خاک، تاییدیه نقشه تاسیسات برق و مکانیک از سازمان نظام مهندسی دریافت شوند.

۸. چاپ پروانه

پس از تصویب نقشه‌ها و طی مراحل اخذ تاییدیه دفتر خدمات شهری و تاییدیه طرح تفصیلی طبقات، رئیس صدور پروانه ساختمان، معاون شهرسازی و شهردار، این تاییدیه‌ها را به صورت سیستمی تایید کرده و پروانه چاپ شود.

۹. مدت اعتبار پروانه ساختمان

نکته آخر اینکه مدت اعتبار پروانه ساختمانی ۲ سال از تاریخ صدور است و می‌توان آن را برای ۲ سال دیگر تمدید کرد. مهلت تکمیل ساخت و ساز بر اساس متراژ و تعداد طبقات، جدول بندی می‌شود. به عنوان یک معیار کلی، حدود ۴ سال برای این موضوع زمان تعیین می‌شود که ممکن است در حین ساخت و به دلایل گوناگون، طرح معماری اولیه تغییراتی کند.

در این صورت مراحل مشابه صدور پروانه اولیه، اما به عنوان مجوز تغییر نقشه به مراکز مربوطه ارائه می‌شوند. در حین اجرا ممکن است اضافه بنا داشته باشیم که در این صورت مراحل صدور گواهی عدم تخلف طی می‌شود و در صورت عدم تجاوز از مقادیر مجاز، عوارض معادل را اخذ کرده و گواهی عدم تخلف صادر می‌شود.

در غیر این صورت، کمیسیون ماده ۱۰۰ تشکیل می‌دهند و عموما رای به تخریب داده می‌شود. متاسفانه گاهی کارفرمایان ابتدا برای اطلاع از قیمت میلگرد ساده، تیرآهن و… اقدام کرده، مصالح خود را خریداری می‌‌کنند و به این نکات توجهی ندارند. سپس رای تخریب صادر می‌شود و بودجه زیادی به هدر می‌رود.

مراحل صدور پروانه ساخت روستایی

اخذ پروانه ساخت در مناطق غیر شهری اولین مرحله محسوب می‌شود و برای دریافت این مجوز باید مراحل مختلفی را طی کنید که در ادامه توضیح داده شده است. مدارک مورد نیاز عبارتند از:

  •  مدارک شناسایی مالک مانند کارت ملی و شناسنامه
  •  اسناد مربوط به ملک اعم از سند با متراژ دقیق به همراه نقشه UTM
  •  درخواست کتبی

ثبت نام پروانه ساختمان

پس از ارائه این مدارک، مراحل صدور آغاز شده و باید مراحل زیر طی شوند:

۱. درخواست کتبی برای صدور پروانه ساختمان روستایی

این اولین قدم برای اخذ پروانه ساختمانی روستایی است و مالک باید درخواست کتبی مجوز را به دهیار و شورای محل ارائه دهد.

۲. بازدید دهیار و شورا از ملک مربوطه

پس از درخواست کتبی مالک از دهیار و شورای محل، فرد مورد نظر از ملک بازدید خواهد کرد. در این مرحله اگر ملک در منطقه مسکونی واقع شده و مالکیت آن ثابت شود، متراژ دقیق ملک را تعیین کرده و به درخواست مالک رسیدگی می‌کنند.

اگر از نظر مالکیت و مساحت ملک مورد نظر مشکلی دیده نشود و همه چیز مطابق اسناد مربوطه باشد، با توجه به طرح‌های هادی و عقب‌نشینی، جواب مثبت داده می‌شود.

۳. ارائه پروانه ساختمان روستایی به بنیاد مسکن روستا

پس از اخذ موافقت کامل از دهیار، مالک باید درخواست دیگری را جهت انجام اقدامات اولیه به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ارائه کند.

۴. بازدید از ملک توسط نماینده بنیاد مسکن

در این مرحله ناظر بنیاد مسکن برای بازدید از محل مورد نظر اعزام می‌شود و با در نظر گرفتن فاکتورهای پروانه ساخت، تاییدیه خود را برای ساخت این ملک ابلاغ می‌کنند.

۵. تایید ناظر بنیاد مسکن و امضای رئیس بنیاد

تاییدیه ناظر در اسرع وقت به رئیس بنیاد ارسال می‌شود و در نهایت برای تایید نهایی باید آن را مهر و امضا کنند. نهایتا درخواست پروانه ساخت روستایی در سامانه ثبت می‌شود.

هزینه پروانه ساختمان چه قدر است؟

هزینه صدور پروانه ساختمانی در هر شهر و استان بر اساس هزینه منطقه تعیین می‌شود. این هزینه را شهرداری محاسبه کرده و به مالک اعلام می‌کند. توجه داشته باشید که حتی برای دو منطقه مختلف در یک شهر نمی‌توان قیمت یکسانی را برای پروانه ساختمان در نظر گرفت.

مبلغ پرداختی به موسسه نظام‌های مهندسی و مهندسین طراحی، سرپرست و مجری، به صورت سالیانه توسط موسسه نظام‌های مهندسی محاسبه و اعلام می‌شود. البته این هزینه‌ها تقریبا در سراسر کشور یکسان است.

خرید انواع مقاطع فولادی و آهن آلات از آیرومارت

هزینه پروانه ساخت چه قدر است؟

در صورت انجام تمامی مراحل ذکر شده در بالا، مشکلی در رسیدگی و اخذ پروانه ساختمان نخواهید داشت و می‌توانید در زمان مشخصی پروانه را دریافت کنید. پس از دریافت پروانه ساختمان، در مرحله بعدی، باید برای خرید مصالح مورد نیاز ساختمان، منبعی معتبر و مناسب را انتخاب کنید.

ازآنجا که معمولا آهن آلات در تناژ بالا برای ساختمان سازی خریداری می‌شوند و بخش عظیمی از هزینه‌های پروژه را دربرمی‌گیرند، انتخاب منبع مناسب برای خرید این اقلام، بسیار حائز اهمیت است.

بازرگانی فولاد آیرومارت با سابقه درخشان بیش از ۳۵ سال فعالیت در بازار آهن، می‌تواند مرجعی قابل اعتماد برای خرید مقاطع فولادی و استیل مورد نیاز شما باشد.

شما می‌توانید برای استعلام قیمت هر روز آهن آلات ازجمله قیمت میلگرد آجدار و ساده، تیرآهن، نبشی، لوله و …، به وبسایت آیرومارت مراجعه کنید و برای ثبت سفارش خود نیز به صورت آنلاین اقدام نمایید.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم جهت کسب اطلاعات بیشتر، دریافت مشاوره‌های فنی و تخصصی در رابطه با آهن و فولاد و استعلام قیمت آهن امروز به صورت لحظه‌ای، با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید تا کارشناسان مجرب تیم، شما را راهنمایی کنند.

زینب نصیریان

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (2 امتیاز)

  1. کرمی
    خرداد ۱, ۱۴۰۱ ۱۴:۰۹
    سلام. فرق مجوز ساخت با پروانه ساخت چیه؟
    1. آیرومارت
      خرداد ۲, ۱۴۰۱ ۱۰:۰۵
      پروانه ساخت با مجوز ساخت فرقی ندارد. کلیه مراحلی که برای دریافت مجوز طی می‌کنید به گرفتن پروانه ساخت منجر می‌شود.
021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.