سقف کوبیاکس چیست، آشنایی با مشخصات، نحوه اجرا، مزایا و معایب آن

5/5 - (1 امتیاز)

سقف کوبیاکس چیست، آشنایی با مشخصات، نحوه اجرا، مزایا و معایب آن

سقف کوبیکاکس

سقف کوبیاکس

۵/۵ - (۱ امتیاز)

تابه‌حال به این فکر کرده‌اید که می‌شود به‌جای بتن در سقف‌های پروژه‌هایتان از هوا استفاده کنید؟ برای اولین‌بار در یک پروژه ساختمانی در کشور آلمان، تیم سازنده موفق شد مصالح ساختمانی جدیدی تحت عنوان سقف کوبیاکس را به دنیا معرفی کند.

این گروه سازنده خلاق با گنجاندن توپ‌های پلاستیکی پرشده از هوا در دال‌ بتنی که همگی ساخته شده از پلاستیک بازیافتی بودند، از ورود حدوداً ۱۳۶ تن دی‌اکسیدکربن به جو جلوگیری کرد.

این تنها مزیت این فناوری جدید نیست. درواقع، دو ساختمان در منطقه گلوکشتاین مانهایم با صفحات بتنی توسعه‌یافته به دست تیم سازنده معروف به Cobiax ساخته شدند که شامل فضاهای خالی بود تا بتن کمتری استفاده شود.

به همین دلیل به چنین سقف‌هایی کوبیاکس می‌گویند که نوع جدیدی از کار با بتن مسلح است. در ادامه مطلب، ضمن پاسخ به سوال سقف کوبیاکس چیست، با این نوع سقف بیشتر آشنا خواهید شد.

تعریف سقف کوبیاکس یا عرشه‌ حبابی

در واقع سقف کوبیاکس یا صحیح‌تر، دال عرشه حبابی، یک دال توخالی و مسطح است که در دو جهت توسعه می‌یابد و در آن توپ‌های پلاستیکی برای پرکردن فضاهای خالی کمتر تحت‌فشار تعبیه شده‌اند. در این روش، به بیان بسیار ساده، بتن را در وسط یک دال معمولی که به عملکرد سازه‌ای آن کمک نمی‌کند، حذف می‌کند.

در سقف کوبیاکس یا عرشه حبابی، هم‌زمان از مزیت‌های فناوری دال پرشده، سازه فضاکار و سازه‌های پیش‌ساخته بهره برده شده است. به این اعتبار، در این روش یک مدول از پیش‌ساخته به کمک جرثقیل در سقف جاگذاری می‌شود و از این جنبه تا حد زیادی از هزینه‌های حمل‌ونقل کم‌ می‌کند. از طرفی در نقاطی که نیاز به بتن ضروری نیست، دال با توپ‌های پلاستیکی پرشده با هوا چیده می‌شود.

تعریف سقف عرشه‌ حبابی

تاریخچه استفاده از هوا در ساخت‌وساز

Cobiax محصول خود را توسعه‌ای از یک تکنیک ساخت‌وساز می‌داند که از زمان‌های قدیم کاربرد داشته است؛ این پیمانکار خلاق به محفظه‌‌هایی خالی در پانتئون‌های رومی اشاره می‌کند که وزن سقف را کاهش می‌دهند و وسعت بی‌نظیر آن را امکان‌پذیر می‌کنند.

کارستن فافر، بنیان‌گذار شرکت، دیدگاه خود را در مورد این رویکرد از طریق تحقیقات دکترا در اواخر دهه ۱۹۹۰ توسعه داد و محصول کوبیاکس را از آنجا رشد داد.

امروزه مسئله‌ بتن و کمبود آن با افزایش آگاهی در مورد تأثیرات زیست‌محیطی‌اش در صنعت معماری و ساخت‌و‌ساز در کانون توجه قرار دارد. این ماده به‌تنهایی حدود هشت درصد از کل انتشار دی‌اکسیدکربن در جهان را تشکیل می‌دهد.

پُر پیداست که باید دیریازود ما هم در ایران به کاستن از میزان مصرف بتن فکر کنیم؛ هرچند، این تکنولوژی در ایران هم وجود دارد و بسیاری از پیمانکاران قادرند که سقف کوبیاکس را به بهترین شکل اجرا کنند.

تاریخچه استفاده از هوا در ساخت و ساز

اجزای سقف کوبیاکس

سقف کوبیاکس دارای اجزای مختلفی است که هر کدام از آنها وظیفه خاصی را برعهده دارد. از جمله اجزای سقف کوبیاکس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بتن

بتن بخش اصلی انواع سقف کوبیاکس است. بتن ریزی برای تحمل بار وزنی و نیز تحمل بار بر روی ساختمان و همچنین ایجاد سختی و استحکام در سقف استفاده می‌شود.

آرماتور یا فولاد

از آرماتور و آرماتور بندی برای افزایش مقاومت ساختمان، در داخل سقف استفاده می‌شود.

شبکه مش تحتانی

این شبکه وظیفه اتصال ماژول کوبیاکس به سیستم سقف یا همان قالب‌ها را دارد. ارتفاع این شبکه باید بادقت مشخص شود.

بسته ماژول کوبیاکس

از اصلی‌ترین و مهم‌ترین بخش انواع سقف‌ کوبیاکس، قالب‌های مشکی رنگ بادکرده توخالی است که به دو شکل توپی شکل و بیضی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

شبکه مش فوقانی

همان‌طور که از اسم آن مشخص است این قسمت در بالای ماژول کوبیاکس قرار می‌گیرد. شبکه مش فوقانی روی سقف قرار می‌گیرد و به‌وسیله میلگرد و سیم‌های آرماتوربندی به شبکه تحتانی اتصال پیدا می‌کند. این شبکه بر اساس نقشه اجرایی از قبل مشخص شده، ساخته می‌شود.

اجزای سقف کوبیاکس

کاربرد سقف کوبیاکس چیست

سقف کوبیاکس برای انواع پروژه‌های عمرانی مورداستفاده قرار می‌گیرد. از جمله پروژه‌های عمرانی می‌توان به ساختمانی‌های مسکونی، مراکز تجاری، کارخانه‌ها، بیمارستان‌ها، هتل‌ها و … اشاره کرد.

کشورهای غربی و شرقی در پروژه‌های عمرانی و ساخت سازه‌های مرتفع و آسمان‌خراش‌ها عموماً از سقف کوبیاکس بهره می‌برند.

انواع سقف کوبیاکس به دلیل ویژگی‌هایی که دارند، در بسیاری از ساختمان‌ها و فضاهای مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرند. برخی از کاربردهای سقف کوبیاکس عبارت‌اند از:

  • ساختمان‌های اداری و تجاری
  • سالن‌های ورزشی
  • ساختمان‌های صنعتی
  • ساختمان‌های مسکونی
  • بنادر و ایستگاه‌های اتوبوس
  • فضاهای سبز
  • سالن‌های نمایشگاه
  • کارخانه‌ها
  • فضاهای عمومی

کاربرد سقف کوبیاکس چیست

انواع قالب کوبیاکس

قالب‌های انواع سقف کوبیاکس در سه نوع مختلف تولید می‌شوند که در ادامه در مورد این سه نوع قالب به‌صورت مختصر صحبت می‌کنیم:

قالب Cobiax Eco-Line

قالب Cobiax Eco-Line، اولین نوع قالب سقف کوبیاکس است که با استفاده از قالب‌های ساده کروی ساخته می‌شود.

این قالب برای ساخت سقف‌های با دهانه بلند و ضخامت زیاد کاربرد دارد. در این مدل از ۵ تا ۸ قالب کروی در ماژول، برای اجرای سقف بهره می‌برند.

همچنین قدیمی‌ترین روش برای اجرای سیستم کوبیاکس محسوب می‌گردد و برای ساخت سازه‌های مختلف در دنیا مورداستفاده قرار می‌گیرد و عملکرد آن مورد تأیید کلیه کشورها است.

قالب Cobiax Slim-Line

قالب Cobiax Slim-Line، دومین سیستم کوبیاکس است که طراحی به شکل بیضی دارد و همین شکل باعث نصب و جابه‌جایی راحت آن شده است.

این قالب برای ساخت سقف‌هایی با دهانه بزرگ و ضخامت کم، در نظر گرفته شده است. ماژول‌های این قالب ۶ تا ۷ بیضی و دو المان نگهدارنده فولادی دارد.

قالب Cobiax CLS

نسل سوم سیستم کوبیاکس، قالب CLS است. این قالب که به شکل مربعی – بیضوی است، نسبت به انواع قالب‌های دیگر، نصب راحت‌تری دارد و ایمنی و عملکرد بهتری از خود نشان داده است.

سقف توپی کوبیاکس

سقف توپی کوبیاکس نوعی سقف است که با استفاده از گوی‌های بتنی کوبیاکس با شکل کروی ساخته می‌شود. این توپی‌ها دارای فضای توخالی است و به‌صورت یکپارچه در کنار هم قرار می‌گیرند تا سقف توپی بیضی‌شکل با شعاع معین بسازند. سقف توپی کوبیاکس در واقع ترکیبی از سقف کوبیاکس و سقف توپی است.

سقف کوبیاکس به‌عنوان یک سقف  High-Tech

این نوع سقف را می‌توانیم در رده‌ انواع سقف‌ ساختمان (high-tech) بگنجانیم که شامل سقف‌ کامپوزیت، سقف وافل و سقف سازه فضایی یا همان سقف کلالیت هم می‌شود. نکته اینکه حداقل دهانه با کمک این روش بیشتر از حداقل دهانه سقف کلالیت خواهد بود.

این دال‌ها، به دلیل وجود کره‌های توخالی پلاستیکی، تا ۳۵ درصد مصالح کمتری نسبت به بتن‌ریزی در یک پروژه سنتی دارند.

این شکل‌دهنده‌های توپی شکل، قسمت‌هایی از دال را که برای تحمل بار موردنیاز نیستند، پر می‌کنند و قالب‌بندی بتن را هم ساده‌تر امکان‌پذیر خواهند کرد.

این امر نه‌تنها باعث کاهش مصرف بتن می‌شود که یکی از منابع اصلی انتشار کربن در جهان است، بلکه دال‌های سبک‌تر نیز کاهش مصرف انرژی موردنیاز برای حمل‌ونقل را به همراه دارند.

دراین‌رابطه، بنیان‌گذار شرکت کوبیاکس اظهارنظر جالبی دارد: “حجم کمتر بتن، انتشار آلاینده‌ها را هم کاهش می‌دهد، به‌طوری‌که ما توانستیم با استفاده از سیستم خود در پروژه Quartier 4 به‌صرفه جویی ۱۳۶ تنی CO2 دست یابیم.”

قبل از کوبیاکس، معمار مشهور زاها حدید در برخی پروژه‌هایش از تکنیکی شبیه به همین استفاده کرد و از توپ‌های پلاستیکی در ساخت انواع ستون ساختمان بهره برد.

نحوه اجرای سقف کوبیاکس

کوبیاکس یک فناوری دوطرفه است که هم طول دهانه را افزایش می‌دهد و با کاهش وزن و ضخامت کمتر سقف همراه است؛ درعین‌حال، عملکرد دال‌های بتن مسلح را هم حفظ می‌کند.

این فن بر این واقعیت استوار است که ناحیه بین ستون‌های یک دال جامد اثر ساختاری محدودی فراتر از اضافه‌کردن وزن دارد.

جایگزینی این ناحیه با شبکه‌ای از آرماتوربندی دارای حفره‌هایی که بعداً با توپ پلاستیکی هواداده شده پر می‌شود و بین لایه‌های فولاد سیم جوشی تقویت‌کننده و یک تیر شبکه داخلی قرار می‌گیرد، معمولاً دالی ایجاد می‌کند که ۳۵% سبک‌تر است ولی مانند بتن مسلح جامد عمل می‌کند.

در مرحله‌ی بعد اجرای سقف کوبیاکس، هنگامی که ساندویچ پانل شبکه فولادی/حفره بتن ریزی شد، پانل‌های پیش‌ساخته با اندازه‌های مختلف ازپیش‌ساخته می‌شود و در موقعیت بالابری به دست جرثقیل قرار می‌گیرد.

هنگامی که بتن روی توپ‌های پانل‌ها ریخته می‌شود، سیستم کوبیاکس عملاً به یک دال دوطرفه یکپارچه تبدیل و نیرو را به طور یکنواخت و پیوسته توزیع می‌کند.

نحوه اجرای سقف کوبیاکس

معایب و مزایای سقف کوبیاکس

هر نوع سقفی که برای ساختمان‌سازی مورداستفاده قرار گیرد دارای معایب و مزایایی است. سقف کوبیاکس نیز از این قاعده مستثنی نیست. در ادامه برخی از مزایا و معایب سقف کوبیاکس را بررسی می‌کنیم:

مزایای سقف کوبیاکس

پیمانکاران این نوع سقف ادعا می‌کنند که به مدد این روش، اجرای سقف ۲۰٪ سریع‌تر می‌شود و کف‌ها با قالب و تیرهای کمتر تولید می‌گردند. از مزایای سقف کوبیاکس این است که هزینه‌های ساخت‌و‌ساز نیز تا ۱۰٪ کاهش پیدا می‌کند و با کاهش ۳۵٪ در استفاده از بتن همراه است.

تولید پیش‌ساخته خارج از محل، جابه‌جایی کمتر وسیله نقلیه و بالابر جرثقیل و نصب ساده همگی در به‌حداقل‌رساندن خطرات عملیاتی و سلامتی و ایمنی مؤثرند. همچنین در این روش، دیگر نیازی به میلگرد اودکا نیست تا از لرزش سقف جلوگیری شود. ضمن اینکه حداقل فاصله ستون‌ها در سقف کوبیاکس، بسیار مطلوب‌تر از سازه‌های سنتی است.

از طرف دیگر میزان آرماتور مصرفی در سقف کوبیاکس هم کاهش می‌یابد. پس قیمت میلگرد آجدار تاثیر منفی کمتری روی بودجه‌بندی کار خواهد داشت. ما در آیرومارت توصیه می‌کنیم تا هر روز به فکر استفاده از تکنولوژی‌های نو باشید. برای اطلاع از قیمت امروز میلگرد می‌توانید به صفحات آیرومارت در شبکه‌های اجتماعی سر بزنید.

مزایای سقف کوبیاکس

معایب سقف کوبیاکس

هر تکنولوژی جدیدی به‌هرحال معایب خودش را هم دارد. دراین‌رابطه معایب سقف کوبیاکس به شرح زیر است:

  • ضخامت دال محدود می‌شود؛
  • نیروی کار ماهر موردنیاز است؛
  • دال معمولی نسبت به دال سنتی دارای رواداری کمتری خواهد شد؛
  • ظرفیت حمل بار، کمتر از دال معمولی است؛
  • گاهی ممکن است قسمت نازک بتنی در حین حمل‌ونقل شکسته شود.

نقش میلگرد در سقف کوبیاکس چیست؟

میلگرد، یکی از عوامل مهم در ایجاد مقاومت و استحکام سازه سقف کوبیاکس است. در ساخت سقف کوبیاکس، میلگرد در داخل بلوک‌های کوبیاکس قرار می‌گیرد و در کنار بتن به‌عنوان یک واحد یکپارچه عمل می‌کند.

میلگرد به دلیل خواص فوق‌العاده خود مانند مقاومت بالا در برابر کشش و خمش، قابلیت انعطاف‌پذیری و جذب ضربه و لرزش‌ها، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عناصر در ایجاد سازه‌های بتنی و سقف‌های کوبیاکس بشمار می‌آید. به‌علاوه، میلگرد باعث افزایش مقاومت سازه در برابر نیروهای جانبی مانند باد و زلزله می‌شود.

با استفاده از میلگرد در ساخت سقف کوبیاکس، از این امکان استفاده می‌شود که مقاومت سازه در برابر نیروهای کششی و خمشی بالا برود و از تغییر شکل و نابودی سازه جلوگیری شود.

در نتیجه، استفاده از میلگرد در ساخت سقف کوبیاکس، از مزایای اصلی این نوع سازه به شمار می‌آید. برای استعلام قیمت میلگرد ۱۶ روی لینک کلیک کنید.

نقش میلگرد در سقف کوبیاکس

نقش بتن در سقف کوبیاکس چیست؟

بتن به‌عنوان یکی از عوامل اصلی در ساخت سقف کوبیاکس، نقش بسیار مهمی در مقاومت و پایداری سازه دارد. در ساخت سقف کوبیاکس، بتن به‌عنوان مواد پایه استفاده می‌شود.

بتن دارای خصوصیاتی مانند مقاومت بالا در برابر فشار، مقاومت خوب در برابر خمش، ضریب انتقال حرارت و صدا کمتر و قابلیت پخش نور بیشتر است. باتوجه‌به این خصوصیات، بتن می‌تواند به‌عنوان یک جایگزین مناسب برای مصالح دیگر در ساخت سقف کوبیاکس استفاده شود.

با استفاده از بتن در ساخت سقف کوبیاکس، از این امکان بهره می‌برند که مقاومت سازه در برابر فشار، خمش، نیروهای جانبی و زلزله بالا برود.

به‌علاوه، بتن به‌عنوان یک ماده مقاوم در برابر شرایط آب‌وهوایی و انواع آلودگی‌ها نیز شناخته شده است که این ویژگی‌ها در ساخت سقف کوبیاکس بسیار مفید است.

باتوجه‌به نقش مهم بتن در ساخت سقف کوبیاکس، باید به‌خوبی از کیفیت و ترکیب مواد اولیه استفاده شده در تولید بتن و همچنین روش ساخت و پرکردن گوی‌های کوبیاکس اطمینان حاصل شود. این مسائل می‌توانند در کاهش مشکلات و خطرات مرتبط با سازه سقف کوبیاکس و افزایش عمر مفید آنها تأثیرگذار باشند.

صرفه‌جویی بتن با سقف عرشه حبابی

در کل اگر بخواهیم خیلی خلاصه درباره این مزیت سقف کوبیاکس بگوییم، برای مجموع ۶۴۵ مترمکعب بتن، تنها ۱۰۰ سفر میکسر بتن موردنیاز است و این یعنی هزینه‌ی شما به میزان بالایی کاهش می‌یابد؛ نه‌تنها در بعد حجم بتن مصرفی؛ بلکه در مقیاس کل فرایند عملیات بتن‌ریزی شما صرفه‌جویی چشمگیری خواهید داشت.

در همین رابطه نکته جالب‌توجه اینکه در یک قرارداد گودبرداری، باید بدانیم که مثلاً هزینه حمل‌ونقل نخاله (که تقریباً با هزینه انتقال بتن یکی است) بخش عمده‌ قرارداد را شامل می‌شود و این یعنی شما به‌اندازه پنجاه‌درصد از مبلغ قرارداد خاک‌برداری‌تان در پروژه صرفه‌جویی خواهید داشت.

صرفه‌جویی بتن با سقف عرشه حبابی

مقایسه سقف وافل و کوبیاکس

سقف وافل و کوبیاکس را می‌توان از جهات مختلف با یکدیگر مقایسه کرد. این دو نوع سقف از نظر عملکردی شباهت زیادی با هم دارند. در ادامه به تفاوت این دو نوع سقف را اشاره می کنیم:

  • از نظر اجرا، هزینه سقف وافل کمتر و نصب آن راحت‌تر است.
  • سقف های کوبیاکس بار مرده بیشتری نسبت به سقف وافل دارد و وزن آن نیز بیشتر است.
  • سرعت اجرا سقف وافل نسبت به سقف کوبیاکس کمتر است.
  • سقف های کوبیاکس نسبت به سقف های وافل از نظر عایق صوتی و حرارتی برتری محسوس‌تری دارند.
  • از نظر ایمنی در برابر زلزله و آتش سقف وافل نسبت به کوبیاکس عملکرد بهتری دارد.
  • جذابیت سقف وافل نسبت به کوبیاکس نیز بیشتر است.

شباهت سقف کوبیاکس با سازه‌های فضاکار

سقف کوبیاکس نوعی سازه ترکیبی است که می‌تواند بخشی از مزایای سازه‌های فضاکار را وارد سیستم بتن مسلح کند. به‌این‌ترتیب همچون سقف روفیکس سبکی بیشتر و سرعت بالاتر در احداث را فراهم می‌کند. ماژول‌های سقف کوبیاکس در دو نوع گوی تخت و کروی جهت طراحی و نظافت با استفاده از پلی اتیلن تولید می‌شود که شبیه به یک توپ است.

شباهت سقف کوبیاکس با سازه‌های فضاکار

قیمت سقف کوبیاکس

قیمت سقف کوبیاکس به عوامل مختلفی بستگی دارد که از آن جمله می‌توان به نوع و متراژ میلگرد، کیفیت و جنس آن، میزان بتن موردنیاز، ابعاد و وزن گوی‌ها و دستمزد و هزینه‌های اجرایی اشاره کرد. قیمت میلگرد روز نیز تأثیر بسزایی بر روی قیمت سقف کوبیاکس دارد. برای استعلام قیمت میلگرد ۱۴، ۱۶، ۱۲ و … می توانید به سایت آیرومارت مراجعه کنید.

کلام‌آخر

ما در آیرومارت ارائه‌دهنده بهترین محصولات فولادی هستیم. از نبشی گرفته تا لوله‌، انواع تیرآهن، میلگرد، پروفیل و … اگر می‌خواهید به زنجیره اعتماد و خدمات آیرومارت بپیوندید. ما همچنین قیمت میلگرد کلاف را به صورت روزانه در کانال تلگرامی آیرومارت همراه با تحلیل‌های بیشتر و اطلاعات کافی در حوزه قیمت آهن امروز و برند‌های برتر محصولات آهنی مثل میلگرد میانه ارائه می‌دهیم.

پیشنهاد می‌کنیم همین حالا با یک تماس کوتاه با کارشناسان آیرومارت به شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ و یا ارتباط ازطریق چت آنلاین سایت، از خدمات و حسن همکاری ما اطلاع پیدا کنید. علاوه‌براین، خرید آهن از آیرومارت تنها نیاز به چند کلیک ساده دارد؛ یکبار امتحان کنید تا برای همیشه شیوه خرید شما را تغییر دهیم.

زینب نصیریان

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (1 امتیاز)

021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.