مشخصات ورق st52 | کاربردها و خواص مکانیکی فولاد st52

3.5/5 - (4 امتیاز)

مشخصات ورق st52 | کاربردها و خواص مکانیکی فولاد st52

خواص مکانیکی فولاد st52

ورق st52 یکی از آلیاژهای فولاد با محتوای کربن کم است که در ترکیب شیمیایی خود سیلیسیم و منگنز دارد. فولاد، فلزی بسیار پرکاربرد در زندگی بشر است که با تغییر درصد هر یک از عناصر تشکیل‌دهنده آن می‌توان نوع جدیدی از آلیاژهای فولادی با خواص منحصر به فرد ایجاد کرد. امروزه، نمی‌توان اثر این فلز پرکاربرد در زندگی انسان را نادیده گرفت.

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)

در این مقاله، درباره فولاد ST52، یکی از انواع آلیاژ فولادی با استحکام کششی بالا، سختی مطلوب، انعطاف‌پذیری خوب و جوش‌پذیری بحث خواهیم کرد. خوب است هنگام خرید ورق st52 بدانید که با عنوان فولاد منگنز کم کربن نیز معروف است. با توجه به پرکاربرد بودن این نوع ورق فولادی در صنعت، توجه به خواص مکانیکی ST52 بسیار مهم است. با آیرومارت همراه باشید.

ترکیب شیمیایی فولاد ST52

همانند هر آلیاژ دیگری، قابلیت‌ها و خواص مکانیکی فولاد ST52 با وجود عناصر موجود در ترکیب شیمیایی آن ایجاد می‌شوند. جدول زیر، درصد عناصر تشکیل‌دهنده ورق ST52 را نشان می‌دهد:

درصد عناصر در ورق فولاد ST52
آهن کربن سیلیکون منگنز فسفر سولفور
۹۸/۲۹ ۰/۲۳  < 0/60  < 1/60 ۰/۰۴۵ ۰/۰۴۵

 

فولاد st52 از خانواده فولادهای کم کربن است و کمتر از ۰.۲۵ درصد کربن دارد. عنصر سیلیسیم در این ترکیب شیمیایی، به افزایش استحکام تسلیم و خاصیت ارتجاعی ورق st52 کمک می‌کند. سیلیسیم همچنین منجر به مقاومت سایشی بهبودیافته فولاد می‌شود.

افزایش منگنز در این ترکیب تا ۱.۶% نیز منجر به افزایش سختی، نقطه تسلیم و استحکام نهایی ورق می‌شود. ورق st52 به واسطه حضور منگنز خواص جوش‌کاری و آهنگری مطلوبی نیز دارد.

گریدهای فولاد st52

در ابتدا باید گفت که فولاد مذکور بر اساس استاندارد DIN17006 آلمان که امروزه DIN EN100271 جایگزین آن شده‌است، ساخته می‌شود. در حقیقت نام کامل این ورق، ورق st52-3N است که حرف N به نرمالایز بودن آن اشاره دارد. ۳N گریدهای ورق را مشخص می‌کنند.

عدد قبل از N می‌تواند ۱ تا ۳ باشد که عدد ۱ به گرید معمولی آن اشاره دارد. گرید ۲ فولادی است که برای کاربردهای مهم استفاده می‌شود و گرید ۳، از انواع ورق st52 است که خلوص بالایی داشته و قابلیت جوشکاری بسیار خوبی دارد. به طور معمول در بازار ایران از گرید ۳ ورق st52 استفاده می‌شود. معادل فولاد st52 در astm، فولاد گرید ۵۰ است.

گریدهای فولاد st52

خواص فیزیکی و مکانیکی ورق ST52

اگرچه در بالا به صورت جزئی اثر ترکیب شیمیایی بر خواص مکانیکی فولاد st52 را شرح دادیم، در این قسمت با دقت نظر بالاتری به توضیح این خواص خواهیم پرداخت. ورق فولاد st52، فولادی کم آلیاژی با استحکام بالا است که قابلیت جوشکاری مطلوبی دارد. کم کربن بودن این فولاد، خواص مقاومت به خوردگی آن را بهبود می‌بخشد.

شکل‌پذیری سرد و عملکرد مناسب در دمای بالا و پایین از دیگر خواص این فولاد به شمار می‌روند. شکل‌پذیری خوب ورق st52 به دلیل محتوای کربن پایین آن است. ورق st52 دارای قابلیت ماشینکاری مناسب و پرسکاری خوبی است.

عدد ۵۲ که بعد از عبارت st آورده می‌شود، به تنش نهایی این فولاد که برابر با ۵۲۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع است اشاره دارد. تنش تسلیم ورق st52 نیز برابر با ۳۶۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع است. مقاومت در برابر پیچش و خمش، تحمل وزن بالا و خواص ارتجاعی خوب از دیگر خواص این ورق به شمار می‌روند.

خواص مکانیکی فولاد st52 در جدول زیر آورده شده است:

خواص مکانیکی فولاد ST52
استحکام کششی
(Mpa)
استحکام تسلیم
(Mpa)
درصد ازدیاد طول
۵۱۰-۶۳۰ ۳۵۵ ۲۱

درباره این نوع ورق، خوب است بدانید که بر خلاف سایر فولادها که در اثر جوشکاری مقاومت خود را از دست می‌دهند، مقاومت ورق st52 پس از جوشکاری قابل قبول و مناسب است.

کاربرد فولاد ST52

به طور کلی، در صنعت موادی ترجیح داده می‌شوند که ضمن نسبت استحکام به وزن پایینی داشته باشند که این ویژگی در ورق st52 در مقابل ورق st37 فراهم آورده می‌شود. این ویژگی در کنار تمامی خواص مکانیکی و فیزیکی ورق st52 موجب شده تا کاربردهای متعددی در صنایع داشته باشد.

از جمله این کاربردها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  ساخت اسکلت پل‌ها
  •  قطعاتی چون شاسی برای ماشین‌های سنگین
  •  ساخت دیواره مخازن
  •  دیواره ریل
  •  ساخت جرثقیل
  •  لوله کشی و ساخت خطوط انتقال لوله
  •  ساخت قطارها
  •  تولید تجهیزات موبایل
  •  ساخت تجهیزات بالابر
  •  سازه‌های دریایی و زیرزمینی
  •  ساختمان سازی

خواص مکانیکی فولاد st52

تولیدکنندگان ورق ST52

کارخانه فولاد مبارکه اصفهان، فولاد آلیاژی اصفهان، فولاد آلیاژی اسفراین، فولاد کاویان خرمشهر، فولاد اکسین خوزستان و فولاد گیلان از جمله کارخانه‌های داخلی به شمار می‌روند که در حوزه تولید ورق st52 فعالیت دارند. همچنین در بازار ورق فولادی می‌توان یکی از برندهای وارداتی ژاپن، آلمان، هند، چین، کره جنوبی، اوکراین و روسیه را برای خرید ورق st52 انتخاب کرد.

ضخامت ورق st52 معمولا از ۸ تا ۱۵۰ یلی‌متر، عرض آن از ۱۱۰۰ تا ۴۵۰۰ میلی‌متر و طول آن از ۲۵۰۰ تا ۲۴۰۰۰ میلی‌متر متغیر است.
در مقاله تولیدکنندگان ورق فولادی با تمرکز به این موضوع تمامی کارخانجات تولیدی را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

در صورتی که قصد خرید ورق st52 را دارید، فراموش نکنید که استعلام قیمت بسیار مهم است. شما می‌توانید پس از استعلام قیمت ورق st52 از مجموعه آیرومارت، تنها با چند کلیک و در چند دقیقه، بار مورد نیاز خود را خریداری نمایید. جهت کسب اطلاعات بیشتر، می‌توانید از طریق شماه تلفن ۰۲۱۴۵۳۰۶ با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

زینب نصیریان

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
3.5/5 - (4 امتیاز)

  1. مینو خردمند
    خرداد ۱۶, ۱۴۰۱ ۱۶:۵۲
    مشخصات ورق st52 روی کالا درج میشه؟
    1. آیرومارت
      خرداد ۱۷, ۱۴۰۱ ۱۱:۵۹
      سلام. به همراه رول ورقی که از کارخانه خریداری می‌شود پلاکی نصب که اطلاعات کلی از محصول به همراه مشخصات سفارش دهنده ثبت شده است. در صورتی که رول باز شود این پلاک فقط بر روی لایه اول قرار می‌گیرد. مشخصات ورق st52 همچون آنالیز شیمیایی، بر روی برگه آنالیز و کنترل کیفی ثبت می‌شود.
021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.