سقف کلالیت چیست؟

5/5 - (3 امتیاز)

سقف کلالیت چیست؟

سقف کلالیت چیست

سقف كلاليت، یک شبکة سازه‌ای فضا کار و پیش‌ساخته است که از عناصر بازویی به طول ۸ الي ۱۵ متر، دهنة ۲ تا ۴ متر و ارتفاع ۴۰ تا ۶۰ سانتيمتر ساخته می‌شود. این قبیل سازه‌ها توسط اسکلتی که قادر است به‌تنهایی به‌عنوان یک سازه صلب، بدون وابستگی به کف یا دیوار برای مقاومت در برابر تغییر شکل، پایدار بماند.

۵/۵ - (۳ امتیاز)

سقف کلالیت یا سقف سیمانی یک نوع سقف است که در آن از بلوک‌های سیمانی بزرگ یا پانل‌های فلزی استفاده می‌شود که به هم متصل شده‌اند. این نوع سقف در ساختمان‌های صنعتی، انبارها، سالن‌های ورزشی، پارکینگ‌ها و ساختمان‌های بزرگ استفاده می‌شود.

سقف کلالیت

سقف کلالیت به دلیل سازگاری خوب با بارهای سنگین، ایمنی بالا، انعطاف‌پذیری در طراحی و مقاومت بالا در برابر زلزله، یکی از گزینه‌های محبوب در صنعت ساخت‌وساز است. همچنین، نصب و اجرای سقف کلالیت نسبتاً سریع و آسان است و معمولاً به دلیل هزینه کمتر نسبت به سایر روش‌های ساخت سقف، انتخاب موردعلاقه بسیاری از مهندسان و معماران است.

بااین‌حال، برای استفاده از سقف کلالیت در ساختمان‌های مسکونی، لازم است که به توجه به جزئیات مهمی همچون عایق حرارتی، عایق صوتی و طراحی مناسب برای جلوگیری از گرمای زیاد در تابستان و سرما در زمستان بپردازید.

این روش یکی از سبک‌ترین اشکالی را ارائه می‌کند که می‌شود سقف یک فضا را با آن ساخت. به‌عبارت‌دیگر، به کمک این روش، نیاز یک سازه به انواع ستون در ساختمان به حداقل می‌رسد.

درحقیقت، اسپیس فریم‌ها که سقف کلالیت هم یکی از انواع آن است، یک روش رایج در ساخت‌وساز فعلی به شمار می‌روند. این سازه‌های فضا کار، اغلب در ساختمان‌های تجاری و صنعتی بزرگ با سقف‌های مدرن با حداقل پشتیبانی یافت می‌شوند.

آنها معمولاً برای ساخت موارد زیر استفاده می‌شوند:

  •  آشیانه هواپیما
  •  کارخانه‌ها
  •  آمفی‌تئاتر روباز و سینما
  •  غرفه‌های نمایشگاهی
  •  نمایشگاه‌ها
  •  فرودگاه‌ها
  •  چترهای بزرگ شهری

پیش‌بینی می‌شود که نفوذ ساختارهای فضایی و سازه‌ای جدید و بهبودیافته همراه با افزایش تقاضا برای سازه‌های سبک‌وزن فضا کار، رشد صنعت سقف کلالیت را تقویت کند.

در آینده نزدیک، اسپیس فریم‌ها در سراسر جهان محبوبیت زیادی پیدا می‌کنند و به طور گسترده در غرفه‌های نمایشگاهی، میدان‌های ورزشی، پایانه‌های حمل‌ونقل، سالن‌های مونتاژ، انبارها و کارگاه‌ها دیده خواهند شد.

این قاب‌های سبک نه‌تنها در سقف‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرند، بلکه در دیوارهای خارجی، کف و سایبان‌ها نیز کاربرد دارند. علاوه بر این، این سازه‌ها همچنین به میزبانی کنسرت‌های مختلف، مسابقات ورزشی و اجتماعات دسته‌جمعی با مزیت امتداد و انقباض برحسب قدرت جمع‌آوری کمک می‌کنند که از مزایای اصلی اسپیس فریم‌ها و سقف‌های کلالیت در سیستم‌های سقف دال بتنی است.

سقف کلالیت با استفاده از ورق عرشه فولادی و پروفیل نبشی ساخته می‌شود. در این زمینه هزینة بالایی که بابت قیمت پروفیل ساختمانی پرداخت می‌شود واقعا قابل توجه است. در ادامه بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت.

برای درک بهتر این موضوع به قیمت ورق عرشه فولادی نگاه کنید که از مصالح اصلی ساخت سازه‌های فضا کار است.

سقف سیمانی

مزایای سقف کلالیت

سازه هاي فضاكار مزیت‌های فراوانی نسبت به سقف‌های دیگر برای مثال سقف وافل دارند. هرچند شاید این مقایسه اصلا صحیح نباشد. این مزیت‌ها عبارتند از:

  •  پيوستگي
  •  ایستایی
  •  افزايش دامنه‌ی فركانس طبيعي
  •  خنثی‌سازی ارتعاشات
  •  امکان ايجاد دهانه‌هاي بزرگ
  •  توزيع يكنواخت بار

برای کسب اطلاعات در مورد معایب و مزایای سقف وافل می‌توانید روی لینک کلیک کنید.

آَشنایی با سقف کلالیت

معایب سقف کلالیت

از سویی دیگر، به دليل مشکلاتی که در طی مراحل ساخت ساختمان پدید می‌آورند و در زیر آورده شده، در هر مکانی نمی‌شود آن‌ها را اجرا کرد:

  •  هزينه بالاي ساخت؛
  •  نياز به تكنولوژي بالا؛
  •  نيروي كار ماهر؛
  •  زمان طولاني ساخت.

اجزای تشکیل‌دهنده سقف کلالیت

سقف کلالیت یا سقف سیمانی، از چندین قسمت تشکیل شده است. در ادامه به توضیح برخی از اجزای سقف کلالیت می‌پردازیم:

بلوک‌های سیمانی

بلوک‌های سیمانی بزرگ به‌عنوان قسمت اصلی سقف کلالیت استفاده می‌شوند. این بلوک‌ها به‌صورت بلوک‌های مربع یا مستطیل در ابعاد مختلف تولید می‌شوند و در ساخت سقف کلالیت به یکدیگر متصل می‌شوند.

فولاد آرماتور

فولاد آرماتور به‌عنوان تقویت‌کننده در ساخت سقف کلالیت استفاده می‌شود. این تیرآهن‌ها در داخل بلوک‌های سیمانی قرار گرفته و به همراه سیمان، ساختاری قوی و مقاوم برای سقف ایجاد می‌کنند.

آرماتور بندی یکی از روش‌های استفاده شده در ساختمان‌سازی است که با استفاده از میلگردهای فولادی به‌عنوان آرماتور، مقاومت و استحکام بتن را افزایش می‌دهد.

با استفاده از آرماتوربندی، مقاومت سازه به‌شدت افزایش می‌یابد؛ زیرا آرماتورها به‌عنوان یک فلز سخت و مقاوم در برابر کشش و فشار عمل می‌کنند و بتن به‌عنوان یک ماده سخت و مقاوم در برابر فشار و خمش است. همچنین، آرماتورهای فولادی باعث افزایش پایداری سازه در برابر تغییرات دما و رطوبت نیز می‌شوند.

بتن

بتن در ساخت سقف کلالیت به‌عنوان ماده‌ای برای پر کردن فضای بین بلوک‌های سیمانی به کار می‌رود. بتن همچنین به دلیل خصوصیات مقاومتی بالایش، به تقویت‌کننده فولاد آرماتور کمک می‌کند تا سقف کلالیت مقاومت بالایی در برابر بارهای سنگین و شوک‌های زمین‌لرزه داشته باشد.

بتن آرمه یا بتن مسلح نیز نوعی بتن است که در آن، فولاد به‌عنوان مواد تقویتی استفاده می‌شود. با افزودن فولاد به بتن، مقاومت و سختی آن افزایش می‌یابد و به همین دلیل برای ساختمان‌هایی که نیاز به مقاومت بالا و انعطاف‌پذیری دارند، استفاده می‌شود. بتن آرمه در ساختمان‌های بلند، پل‌ها، تونل‌ها و سد‌ها استفاده می‌شود.

عایق حرارتی

به دلیل اینکه سقف کلالیت از جنس سیمان است، می‌تواند در فصول گرما، حرارت زیادی تولید کند؛ بنابراین، برای جلوگیری از گرمای زیاد درون ساختمان، نیاز به استفاده از عایق حرارتی داریم. این عایق در بالای سقف کلالیت قرار داده می‌شود و باتوجه‌به خاصیت آن، از ورود گرمای تابستان به ساختمان جلوگیری می‌شود.

نبشی

نبشی در سقف کلالیت به‌عنوان یکی از جزئیات سازه‌ای مهم در ساختمان‌های بلند مطرح است. در این روش ساخت، پشت سر یکدیگر، تیرهای فولادی بر روی ستون‌های بتنی نصب می‌شوند و در ادامه، نبشی‌ها به‌صورت عمودی و بر روی تیرهای اصلی نصب می‌گردند. سپس پانل‌های سقف کلالیت بر روی این تیرهای فولادی قرار داده می‌شوند.

مزیت استفاده از نبشی در سقف کلالیت، کاهش تعداد ستون‌های بتنی است. با این روش، ستون‌های بتنی را فقط در محیط ساختمان و در هر چهارگوش ساختمان قرار می‌دهند و در بقیه نقاط از تیرهای فولادی استفاده می‌کنند.
با این کار، هزینه ساخت ستون‌های بتنی کاهش‌یافته و فضای بیشتری برای استفاده در زیر سقف به دست می‌آید.

همچنین، استفاده از نبشی در ساخت سقف کلالیت باعث افزایش ایمنی ساختمان در برابر زلزله می‌شود، زیرا نبشی‌ها به‌عنوان عضوی عمودی، به طور قابل‌توجهی سازه را جمع‌وجورتر و استحکام بیشتری به‌ویژه در برابر زلزله ایجاد می‌کنند.

اجزای سقف کلالیت

شیوه‌ی ساخت سقف کلالیت

گزینه انتخابی براي اعضاي فوقاني و تحتاني پروفيل نبشي به صورت ممتد است؛ برای اطلاع بیشتر از مواردی همچون قیمت نبشی باید به صفحات مرتبط مراجعه کنید.

نبشي‌ها طوري باید قرار گیرند كه محور تقارن آنها در راستاي قائم و رأس آن در بخش تحتانی قرار باشد. حالت قرارگيري اين عناصر سازه‌ای، باعث شده تا بال نبشي‌هاي فوقاني در معرض بال نبشي‌هاي تحتاني جوش بخورد و هر نبشي فصل مشترك دو صفحه ضربدری شود. زاویه این صفحات نسبت به خط افق ۴۵ است.

برای درک بهتر رفتار سازه‌ای و آشنایی با سقف کلالیت ما نیاز داریم تا نگاهی به موضوع سازه‌های فضا کار، تعریف و مبانی نظری و اجرایی آن داشته باشیم. در ادامه این موضوع بیشتر بررسی می‌گردد.

سازه فضاکار

سازه‌ های فضاکار

سازه‌های فضا کار، سازه‌هایی هستند که برای استفاده در فضا و در مرزهای بالایی جو زمین طراحی شده‌اند. این سازه‌ها برای پشتیبانی و انتقال بار و وزن در شرایط فضایی بدون جاذبه کافی مورداستفاده قرار می‌گیرند و انعطاف‌پذیری و سبکی بسیار بالا نسبت به سازه‌های زمینی دارند. سازه‌های فضا کار معمولاً از مواد سبک و با استحکام بالا مانند آلومینیوم تشکیل شده‌اند.

به زبان معماری و مهندسی سازه، اسپیس فریم یا سازه فضا کار (خرپا سه‌بعدی) سازه‌ای سفت‌وسخت، سبک‌وزن و خرپا مانند است که از پایه‌های به‌هم‌پیوسته در یک الگوی هندسی ساخته شده است. از اسپیس فریم‌ها می‌توان برای پوشاندن مناطق بزرگ با تکیه‌گاه‌های داخلی کمی استفاده کرد.

دراین‌رابطه، عناصر فولادی قابل‌حمل و سبک خواهند بود؛ بنابراین، مونتاژ آنها مدولار، ایمن و کارآمد است. توانایی تحمل بارهای سنگین با حداقل انحراف را هم دارند. هزینه حمل‌ونقل در مقایسه با سایر سازه‌های فولادی یا ساندویچ پنل سقفی معمولی، کمتر است.

اعضا و اتصالات که از دو جزء تشکیل شده‌اند، یکپارچگی ساختاری اسپیس فریم را تشکیل می‌دهند. اعضای عناصر، محوری با مقاطع دایره‌ای یا مستطیلی بوده که در برابر کشش و فشار مقاومت می‌کنند، درحالی‌که اتصالات برای استحکام، سختی و ایمنی طرح، نقش بسیار مهمی دارند.

درکل، آنچه تفاوت اصلی سازه‌های فضا کار را ایجاد می‌کند این است که در طراحی آن از مزیت مثلث‌ها برای به حداکثر رساندن قابلیت وزن سبک آن‌ها، بهره برده می‌شود.

به زبان تحلیل سازه، یک قاب فضایی با فرض اتصالات صلب که باعث پیچش و گشتاورهای داخلی در اعضا می‌شود، مورد تجزیه‌وتحلیل قرار می‌گیرد، درحالی‌که یک خرپای فضایی که به‌عنوان اتصالات لولایی در نظر گرفته می‌شود، ممان داخلی عضو ندارد.

اگر بگوییم که یک عضو سازه‌ای ممان داخلی ندارد، به این معنی است که در آن نقطه خاص، انحنا یا خمش صفر است و عضو سازه‌ای به‌صورت مستقیم تحت‌تأثیر قرار نمی‌گیرد. این مورد معمولاً در نقاطی از عضو سازه‌ای رخ می‌دهد که به طور مستقیم تحت بار نیستند، یا نیروی محوری تنها را تحمل می‌کنند. به‌عنوان‌مثال، در یک تیر فولادی که به‌صورت افقی قرار دارد، نقطه‌ای که تحت‌تأثیر نیروی محوری است، ممان داخلی ندارد.

مزیت سازه های فضاکار

با استفاده از سازه‌های فضا کار مانند سقف کلالیت، دهانه می‌تواند بیش از ۱۰۰ متر طول داشته باشد. استاندارد کردن تمام اجزا می‌تواند در کارخانه به‌صورت انبوه تولید شود و بنابراین کنترل کیفیت آسان است. به دلیل تعامل بین اعضای سازه اسپیس فریم، یکپارچگی خوب، ایستایی فضایی زیاد و ساختار بسیار پایداری که دارد، می‌تواند برای فضاهای عمومی استفاده شود.

مطابق آمار منتشر شده، اجرای سقف‌های کلالیت در میان سایر اشکال سازه‌های فضا کار، بیشترین سهم بازار قاب فضایی را در سال ۲۰۱۹ به خود اختصاص داده است و در آستانه از سر گذراندن نرخ رشد ۱۱ درصدی تا سال ۲۰۲۶ است.

قاب‌های فضای سقف کلالیت، نهایت یکپارچگی ساختاری را ارائه می‌دهند. این نوع سقف‌ها به طور گسترده در رویدادهای تجاری مورداستفاده قرار می‌گیرند، یعنی جایی که زیبایی ظاهری از اهمیت بالایی برخوردار است.

سازه‌ های فضاکار

معایب سازه های فضاکار

در سازه های فضاکار مثل سقف کلالیت، اجزای پیش‌ساخته می‌توانند به داخل اتصالات فرو بروند. قیمت ناودانی مورد نیاز و حمل‌و‌نقل ممکن است بالاتر از بخش‌های پیش‌ساخته یا حتی گاهی سقف تیرچه بلوک باشد. بخش‌های پیش‌ساخته بزرگ نیاز به جرثقیل‌های سنگین، اندازه‌گیری دقیق و جابجایی دارند.

اقتصاد سازه های فضاکار و اندازه بازار در مقیاس جهانی

آشنایی با سقف کلالیت به ما این امکان را می‌دهد تا واردشدن به بازار سرمایه این صنعت پرمنفعت را برای سازمان خود بررسی کنیم. درواقع هدف ما از این مطلب نیز تا حدی همین موضوع بود. اما در این بخش به شیوه‌ای سرراست می‌خواهیم به اقتصاد سازه‌های فضا کار بپردازیم.

اندازه بازار سازه های فضاکار در سال ۲۰۱۹ از ۵۵۴ میلیون دلار فراتر رفت و از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۶ با CAGR 10.6% رشد را طبق برآورد‌ها تجربه خواهد کرد.

تقاضا برای اشکال ساختاری جدید مثل سقف کلالیت که همراه با نوآوری اجرا می‌شوند و برای مردم هم نو محسوب می‌شوند رو به رشد بوده و در تکنیک‌های ساختمانی منجر به پذیرش فزاینده اسپیس فریم در تجارت‌های مختلف و زیرساخت های صنعتی شده است.

یک نگاه گذرا به گزارش‌های قیمت میلگرد آجدار یا قیمت میلگرد ۱۴ به ما خواهد گفت، استفاده از سازه‌های سبک که با نبشی و مانند آن اجرا می‌شود چقدر می‌تواند ارزان‌تر تمام شود.
بازار سازه‌های فضا کار به شیوه‌های زیر دسته‌بندی می‌شود:

بازار، بر اساس مواد

  •  فولاد
  •  آلومینیوم
  •  آلیاژهای فلزی

بازار، بر اساس ساختار

  •  تک لایه
  •  دو لایه
  •  شبکه سه لایه

بازار، بر اساس مقطع

  • مقطع دایره‌ای
  • مقطع مستطیلی

اسپیس فریم

کلام آخر

سقف کلالیت که موضوع مطلب حاضر است، یکی از انواع سازه‌های فضا کار محسوب می‌شود که می‌تواند تحولی را در شیوه ساخت فضاهای شهری و عمومی و همچنین تجاری و صنعتی ایجاد کند.

ما در این مطلب سعی کردیم زوایای اقتصادی و اجرایی سقف کلالیت را به همراه تعاریف و نکات مرور کنیم. بازرگانی آیرومارت یک مرجع خوب برای اطلاع‌یافتن از قیمت انواع قطعات فولادی و فلزی مثل قیمت ورق گالوانیزه است.

این بازرگانی همچنین تأمین‌کننده اصلی در بازار آهن تهران به شمار می‌رود و یکی از بهترین فروشگاه‌‌های آنلاین فروش آهن لقب گرفته است. همین حالا با ما تماس بگیرید تا بهترین تجربه خرید را با آیرومارت داشته باشید.

زینب نصیریان

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (3 امتیاز)

021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.