سقف وافل چیست؟ بررسی کامل مزایا، معایب و روش اجرای آن

5/5 - (2 امتیاز)

سقف وافل چیست؟ بررسی کامل مزایا، معایب و روش اجرای آن

سقف وافل

[video width="800px" mp4="https://iromart.com/wp-content/uploads/2023/04/how-to-make-waffle-ceiling-iromart.com.mp4"][/video]

۵/۵ - (۲ امتیاز)

سقف وافل انتخاب خوبی است، اگر به دنبال ساخت یک سازه قوی هستید به طوری که برای ده‌ها سال بدون بروز هیچ نشانه‌ای از فرسودگی پایدار بماند. اما آیا می‌دانید سقف وافل چیست و چگونه اجرا می‌شود؟

این سیستم دارای ایستایی و استحکام بیشتری در مقایسه با روش‌های سقف بتنی یا تیرچه‌ای معمولی است و نسبت به دال‌های بتنی رایج ظرفیت تحمل بار بیشتری از خود نشان می‌دهد. این نوع دال دارای آرماتورها در دو جهت و در قسمت تحتانی است و یک معماری زیبا مشابه شیرینی وافل به شما ارائه می‌کند.

به طور خلاصه، دال‌های وافل برای سقف‌هایی با دهانه‎های بزرگ استفاده می‌شوند و زمانی کاربرد دارند که باید تا حد امکان فاصله‌ ستون‌ها را زیاد کرد و از تعدادشان کاست. برخی از ساختمان‌هایی که به کمک دال وافل بتنی بنا شده‌اند عبارتند از ساختمان مترو واشینگتن و تئاتر ملی سلطنتی لندن در بریتانیا.

اگر در مراحل ساخت ساختمان خود به دنبال استفاده از سقف وافل هستید، می‌توانید قیمت آهن را برای برآورد هزینه‌های آن بررسی کنید. در این مطلب به بیان توضیحاتی جامع درباره مشخصات، مزایا و معایب سقف وافل و نحوه اجرای آن می‌پردازیم. ابتدا در ویدئوی زیر می‌توانید آموزش نحوه اجرای سقف وافل را تماشا کنید:

مشخصات سقف وافل

به‌طورکلی، ضخامت دال وافل ۸۵ تا ۱۰۰ میلی‌متر توصیه شده است، درحالی‌که عمق کلی دال به ۳۰۰ تا ۶۰۰ میلی‌متر محدود می‌شود. همچنین، عرض تیرچه‌ها در دال وافل معمولاً ۱۱۰ تا ۲۰۰ میلی‌متر و فاصله مناسب برای آن‌ها بین ۶۰۰ تا حداکثر ۱۵۰۰ میلی‌متر است و تاحدامکان نباید بیشتر شود.

حداکثر دهانه سقف وافل

سقف‌های وافل برای دهانه‌های بیشتر از ۱۲ متر توصیه می‌شوند. به‌علاوه، حداکثر دهانه سقف وافل ۱۶ متر است و برای بیش از این طول، دال وافل پیش‌ساخته ترجیح داده می‌شود. از مهم‌ترین ویژگی‌های سقف وافل این است که در برابر انقباض خوب عمل می‌کند.

به علاوه، دال وافل تنها به ۷۰ درصد بتن و ۸۰ درصد فولاد، نسبت به بتن و فولاد مورد استفاده برای دال‌های بتنی رایج نیاز دارد و از این نظر هزینه سقف وافل نسبت به تیرچه بلوک کمتر است.

سقف وافل چیست

انواع سقف وافل

انواع سقف وافل بر اساس شکل دال‌ها (ورق‌های پی‌وی‌سی) به صورت زیر طبقه‌بندی می‌شود:

  • دال مثلثی که در آن غلاف به شکل مثلث است.
  • دال مربعی که در آن غلاف به شکل مربع اجرا می‌شود.

در یک حالت دیگر سقف وافل به دودسته یک طرفه و دو طرفه تقسیم‌بندی می‌شود که ویژگی‌های آن به شرح زیر است:

  • سقف وافل یک ‌طرفه مخصوص دهانه‌های کوچک‌تر
  • سقف وافل دو طرفه برای دهانه‌های بزرگ‌تر

شایان ذکر است علاوه بر سقف وافل، در بین انواع سقف‌های جدید ساختمانی که بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند، سقف کوبیاکس نیز طرفداران زیادی دارد.

انواع قالب سقف وافل (مهانیت یا گرین وافل)

در طراحی سقف وافل شما باید از انواع قالب‌های این دال بتنی مطلع باشید که به نام‌های مهانیت یا گرین وافل هم معروف‌اند. ویژگی‌های گرین وافل به شرح زیر است:

  • با استفاده از این قالب‌ها در بتن و میلگرد مصرفی صرفه‌جویی می‌شود.
  • زمان اجرای دال وافل کم می‌شود.
  • کیفیت سقف بالا می‌رود.
  • به دلیل وزن سبک کار با آن ساده‌تر است.

سقف وافل دو طرفه

مراحل اجرای سقف وافل

اجرای انواع سقف وافل در حالت کلی چند مرحله دارد:

زیرسازی

در این مرحله ابتدا جک نصب می‌شود و اسکلت ساختمان را با استفاده از لوله یا قوطی می‌سازند، درادامه سازه را برای نصب قالب سقف وافل آماده می‌کنند؛ سپس مرحله شاسی‌کشی توسط مهندسان انجام می‌گیرد.

چیدن قالب‌های وافل

قالب‌ها طبق نقشه سازه روی قوطی‌ها جاگذاری می‌شوند و بعد از آن نوبت آرماتور بندی سقف وافل است.

بتن‌ریزی

بتن ریزی روی سقف بعد از عملیات آرماتوربندی و قالب‌بندی اجرا می‌شود.

قالب‌برداری از سقف

پس از گذشت مدت مشخص از بتن‌ریزی و گیرش بتن، نوبت به برداشتن قالب‌ها از سازه می‌شود. در این مرحله باید دقت شود که قالب‌ها آسیب نبینند. در برخی از موارد از روغن‌های گیاهی برای جداسازی قالب استفاده می‌شود.

نازک‌کاری در سقف وافل

آخرین مرحله اجرای انواع سقف وافل مرحله نازک‌کاری است. برخی از مهندسان از همان سازه و برخی دیگر از سقف کاذب به‌عنوان نمای پایانی استفاده می‌کنند و برای ایجاد جلوه‌ای زیبا، نورپردازی‌های متنوع به آن می‌دهند. برای آشنایی با انواع سقف کاذب کلیک کنید.
در فیلم اجرای سقف وافل مراحل زیرسازی، چیدن قالب‌های وافل، بتن‌ریزی، قالب‌برداری از سقف و نازک‌کاری در سقف وافل را مشاهده می‌کنید.

اجرای سقف وافل

مزایا و معایب سقف وافل

سقف وافل دارای مزایا و معایبی است که برای اجرای این نوع سقف در پروژه خود می‌بایست آن‌ها در نظر بگیرید.

مزایای سقف وافل

  • سقف وافل می‌تواند برای دال‌های با‌ دهانه بزرگ تا حداکثر ۱۶ متر استفاده شود.
  • ظرفیت تحمل بار سقف وافل بیشتر از سایر دال‌های بتنی رایج است.
  • سقف‌های وافل ثبات ساختاری خوبی را همراه با ظاهری زیبا ارائه می‌دهند؛ از این رو، برای سازه‌های بزرگ مانند فرودگاه‌ها، بیمارستان‌ها، مساجد و دانشگاه‌ها انتخاب خوبی به شمار می‌روند.
  • دال بتنی وافل به دلیل آرماتوربندی دو طرفه، ظرفیت کنترل ارتعاش خوبی دارد. بنابراین با اجرای این نوع سقف ارتعاشات ناشی از حرکت جمعیت برای ساختمان‌های عمومی بزرگ کنترل می‌شود.
  • صفحات وافل سقف سبک وزن بوده و به بتن کمتری نیاز دارند، از این رو مقرون به صرفه محسوب می‌شوند. ساخت دال وافل به ۳۰ درصد بتن کمتر و ۲۰ درصد میلگرد کمتر نیاز دارد.
  • ساخت دال وافل با نظارت خوب، آسان و سریع انجام می‌شود.
  • حجم مورد نیاز بتن و فولاد در سقف وافل کم است، بنابراین قالب‌های سبک برای دال وافل کفایت می‌کند.
  • خدمات متعددی مانند روشنایی، لوله‌های تاسیساتی، سیم‌کشی برق، تهویه مطبوع، صفحات و لایه‌های عایق را می‌توان با ایجاد سوراخ در سطح زیرین سقف و در عمق دال وافل ایجاد کرد؛ این سیستم Holedeck نامیده می‌شود.

معایب سقف وافل

  • یکی از مشکلات سقف وافل، مسئله تامین قالب‌ها است؛ ابزار لازم برای قالب بندی این نوع دال به دلیل نیاز به مقدار زیاد غلاف و برخی تجهیزات خاص هزینه زیادی دارد.
  • ارتفاع سقف وافل نسبت به انواع سقف‌های رایج بیشتر است؛ بنابراین تعداد طبقات کاهش می‌یابد.
  • فرآیند عمل‌آوری و گیرش بتن مشکل بعدی است؛ اقدامات انجام شده در چیدمان وافل بدون نگهداری مناسب، ممکن است باعث آسیب به دال شود. همچنین برای اجرای سقف وافل به کارگرانی ماهر و خبره نیاز است.
  • اقلیم مناسب، نکته دیگری است که برای انتخاب و استفاده از سقف وافل باید مد نظر داشته باشیم. این نوع سقف برای مناطق شیبدار مناسب نیست. در صورت وجود شیب، می‌بایست زمین را با عملیات‌های خاکبرداری یا خاکریزی تسطیح کرد. علاوه‌براین، سقف‌های وافل به دلیل وزن کمی که دارند، در برابر بادهای شدید مناسب نیستند.

سقف وافل پیش ساخته

انواع روش‌های ساخت سقف وافل

ساخت دال وافل به سه صورت انجام می‌شود:

  • درجا یا در محل
  • پیش‌ساخته نوع precast
  • پیش‌ساخته نوع prefabricated

برای ساخت دال وافل به صورت درجا یا در محل اجرای پروژه، پس از آرماتوربندی، برای بتن‌ریزی نیاز به قالب‌بندی داریم و همان‌طور که گفته شد، در اجرای دال وافل از ابزار خاصی برای بستن قالب‌ها استفاده می‌شود.

در اجرای دال‌های وافل از نوع پیش‌ساخته precast، صفحات دال در مکان دیگری مثل یک کارخانه ساخته شده و به محل پروژه منتقل می‌شوند.
مورد سوم، دال وافل پیش ساخته prefabricated گران‌ترین شیوه در مقایسه با دو مورد دیگر است. این روش نیز مانند روش دوم انجام می‌شود، با این تفاوت که دال را به طور یکجا در کارخانه نمی‌سازند و عناصر مختلف در محل با هم یکپارچه می‌شوند.

قالب بندی دال وافل

ابزارهای قالب مورد نیاز در ساخت دال وافل عبارتند از:

  • غلاف وافل
  • گیره‌های افقی
  • گیره‌های عمودی
  • اتصالات دیواری
  • اتصالات مکعبی
  • صفحات سوراخ‌دار
  • کلیت‌ها (clits)
  • آرماتور‌ها

غلاف‌ها عموماً از پلاستیک ساخته شده‌اند و در اندازه‌ها و اشکال مختلف عرضه می‌شوند. انتخاب اندازه غلاف‌ها مطابق با طول دهانه‌ها است که برای طول‌های بیشتر به تعداد زیادی غلاف نیاز داریم. برای یک دال همیشه باید همه غلاف‌ها هم‌اندازه باشند. پس قبل از شروع به اجرا می‌بایست بر اساس روش‌های ساخت و تولید، شیوه اجرای کار کاملا صنعتی شده باشد. سایز ابزار‌ها و اتصالات نیز همسو با شکل و اندازه غلاف انتخاب می‌شوند.

مقایسه سقف وافل با تیرچه بلوک

مقایسه سقف وافل با تیرچه بلوک

همان طور که اشاره شد، سقف وافل در دال‌های با دهانه‌های بزرگ گزینه مناسبی است که مشکل محدودیت دهانه در دال‌های تیرچه بلوک را برطرف می‌کند. در ادامه به مقایسه سقف وافل وسقف تیرچه بلوک از جنبه‌های مختلف می‌پردازیم.

طول دهانه‌ها

در سقف تیرچه بلوک طول دهانه‌ها به ۷ متر می‌رسد، درحالی‌که انواع سقف وافل قابلیت ایجاد دهانه‌های بزرگ‌تر را دارند.

امنیت

سقف وافل از لحاظ امنیتی نسبت به تیرچه بلوک معایب کمتری دارد. آمارها بیانگر آن است که سقف‌های تیرچه بلوک در مقابل عوامل محیطی مانند زلزله و آتش‌سوزی متحمل آسیب‌ها و خسارات فراوانی می‌شوند. سقف وافل به دلیل اینکه قادر به تحمل حرارت‌های بالا است، در آتش‌سوزی تحمل بیشتری داشته و از این جهت جایگزین مناسبی برای سقف تیرچه بلوک به شمار می‌رود.

وجود پلی‌استایرن در تیرچه بلوک در هنگام آتش‌سوزی باعث ایجاد گازهای سمی می‌شود و همچنین سرعت پخش و فراگیری آتش را بیشتر می‌کند که خسارات جانی و مالی در پی خواهد داشت. اما در سقف‌های وافل از هیچ‌گونه ماده اشتعال‌زایی استفاده نمی‌شود. همچنین استحکام سقف وافل از تیرچه بلوک بیشتر است، ازاین‌رو در برابر زلزله نیز مقاومت بالاتری دارد.

آسایش بیشتر

سقف‌های تیرچه بلوک، صوت را به فضای داخلی انتقال می‌دهند و در حین بهره‌برداری ارتعاشات زیادی دارند. برای اطلاع از علت لرزش سقف تیرچه بلوک کلیک کنید. از سویی، سقف وافل به دلیل داشتن تیرچه‌ها در دو طرف، صلبیت بیشتری را از خود نشان می‌دهد و به دلیل دارا بودن حفره‌های متعدد و منظم، باعث جذب صوت می‌شود.

میزان تیرهای میانی

در سقف تیرچه بلوک امکان حذف تیرهای میانی وجود ندارد، زیرا به‌عنوان تکیه‌گاه عمل کرده و بار را در کل سقف منتقل یا مهار می‌کنند. اما در سقف وافل به دلیل طراحی خاص، می‌توان تیرهای میانی را حذف کرد و آن را به‌عنوان دال تخت بتنی مورد استفاده قرار داد.

قیمت سقف وافل

هزینه سقف وافل به عوامل مختلفی بستگی دارد. حجم و قیمت روز میلگرد، بتن مصرفی، هزینه اجرا، دستمزد کادر اجرایی، خرید یا اجاره قالب‌های وافل و افزودنی‌های بتنی از جمله عواملی محسوب می‌شوند که روی قیمت سقف وافل تأثیرگذارند. کسب اطلاع از قیمت این موارد به شما کمک می‌کند تا دقت بیشتری در امور مالی برای ساخت‌وساز داشته باشید و مطابق با بودجه خود برنامه‌ریزی کنید.

اگر قصد استفاده از سقف وافل را دارید، به مراکز معتبری مراجعه کنید که تخصص لازم را در فروش انواع پیش‌ساخته این نوع سقف‌ها و قالب‌های آن داشته باشند. این مراکز محصولات خود را با مناسب‌ترین قیمت همراه با گارانتی در اختیار شما قرار می‌دهند.

سقف تیرچه بلوک

 

کلام آخر

سقف وافل با معماری ویژه‌ای که دارد به شکل وافل است و می‌تواند برای دهانه‌های بزرگ در ساختمان‌های عمومی مورد استفاده قرار گیرد. صرفه‌جویی در مصرف میلگرد و بتن که از جمله مهم‌ترین مصالح ساختمانی محسوب می‌شوند، جزو نکات مثبت این تکنولوژی است، در حالی که نیاز به ابزارآلات، قالب‌های ویژه و نیروی کار متخصص، نکات منفی انتخاب دال بتنی وافل به شمار می‌روند.

ما در آیرومات می‌توانیم انواع میلگرد و سایر مقاطع مورد نیاز ساختمان سازی را در اختیار مهندسین، توسعه‌دهندگان زمین و مشاورین تخصصی ساخت و تولید قرار دهیم. شما می‌توانید قیمت انواع سایز میلگرد از جمله قیمت میلگرد ۱۴ و قیمت میلگرد ۱۶ به عنوان پرکاربردترین انواع آرماتور در ساختمان‌های معمولی را از وبسایت آیرومارت استعلام بگیرید.

قیمت انواع ورق فولادی مورد نیاز ساخت سقف‌ها و ستون‌ها چون قیمت ورق رنگی، قیمت ورق آهن ۲ میل و انواع دیگر را نیز می‌توانید در وبسایت آیرومارت مشاهده نمایید. همچنین ضمن استعلام قیمت میلگرد آجدار و سایر مقاطع فولادی این امکان را خواهید داشت که سفارش خرید خود را به‌صورت اینترنتی ثبت کنید. ارائه این خدمات به‌صورت تلفنی از طریق شماره تماس ۰۲۱۴۵۳۰۶ نیز برای شما فراهم شده است.

زینب نصیریان

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (2 امتیاز)

021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.