نحوه اجرای دیوار حائل از آرماتوربندی تا بتن ریزی

5/5 - (1 امتیاز)

نحوه اجرای دیوار حائل از آرماتوربندی تا بتن ریزی

دیوار حائل

دیوار حائل یا دیوار تماسی، سازه‌ای است که به منظور جداسازی دو محیط از یکدیگر استفاده می‌شود. این نوع دیوارها معمولا در فضاهای داخلی یا خارجی ساختمان‌ها، باغ‌ها، محوطه‌های عمومی، پارک‌ها و ... استفاده می‌شوند. از آنجایی که این دیوار یکی از دیوارهای پرکاربرد به حساب می‌آید، در این مطلب قصد داریم با پاسخ به سوال دیوار حائل چیست، به بررسی آن بپردازیم. بنابراین در ادامه همراه وبلاگ آیرومارت باشید و با نحوه اجرای دیوار حائل و دیگر جزئیات آن، آشنا شوید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیوار حائل چیست؟

دیوار حائل، سازه‌ای است که برای تثبیت خاک یا سایر مصالحی که شیب تندتری نسبت به شیب طبیعی دارند، استفاده می‌شود. در مهندسی عمران، دیوارهای حائل انواع مختلفی دارند و عموما برای حفظ پای خاکریزها در امتداد جاده، تثبیت بستر رودخانه یا پایداری گود برای جلوگیری از عدم ریزش به کار می‌روند.

دیوار حائل را می‌توان یکی از پرکاربردترین سازه‌ها در پروژه‌های راهسازی و ساختمانی دانست. آنها در بسیاری از پروژه‌های ساختمانی، به طور دائم یا موقت استفاده می‌شوند. مانند سایر سازه‌های مهندسی، دیوارهای حائل از مواد مختلفی ساخته شده و انواع مختلفی دارند. مصالح ساختمانی مورد استفاده در دیوارهای حائل، با توجه به دیوار، شرایط محیطی، نیازهای اقتصادی، عمر مفید طرح و … تعیین می‌شود.

یکی از مصالح به کار رفته در این دیوارها، بتن است که می‌تواند به صورت بتن آرمه (مسلح) یا بتن غیر مسلح باشد. دیوار حائل بتنی غیر مسلح، بسیار بزرگتر از دیوار حائل بتن مسلح است که بسته به محدودیت‌های معماری و فضایی استفاده می‌شود. بارهای وارده بر این دیوار عمدتا از نوع استاتیکی و گاهی از نوع طراحی لرزه‌ای محسوب می‌شوند.

دیوار حائل چیست

کاربرد دیوار حائل چیست؟

دیوار حائل با توجه به ویژگی‌های خود می‌تواند در سازه‌های مختلفی کاربرد داشته باشدکه برخی از مهمترین آنها موارد زیر را در برمی‌گیرند:

  • خاکریزها
  • دیوار زیرزمین
  • دیوار ساحلی
  • سازه نگهبان
  • راهسازی
  • سد سازی
  • پل ‌سازی

کاربرد دیوار حائل

انواع دیوار حائل کدامند؟

هر کدام از دیوارهای حائل بر طبق عملکرد خود، به طور خاصی نامیده می‌شوند. برخی از مهمترین انواع دیوار حائل عبارت‌اند از:

  1. دیوارهای وزنی: این دیوارها وزن زیادی برای مقاومت در برابر نیروهای جانبی خاک دارند. برای ساخت این نوع دیوارها می‌توان از مصالح مختلفی از جمله بتن (معمولا بدون آرماتور بندی و استفاده از عناصر تقویت کننده مانند میلگرد)، آجر، مصالح بنایی، بلوک بتنی سنگین، سنگ و تخته سنگ استفاده کرد.
  2. دیوار حائل طره ای: این دیوارها اغلب به شکل T برعکس یا L در زیر خاک قرار می‌گیرند. شکل آنها به گونه‌ای است که فشارهای افقی پشت دیوار را به فشارهای عمودیِ روی زمین بستر، تبدیل می‌کنند. دیوار حائل مذکور یا در کارگاه ساخته می‌شود و یا در محل موردنظر.
  3. دیوار حائل سپری: معمولا این دیوار در خاک نرم و جاهایی که فضای کمتری وجود دارد، استفاده می‌شود. یکی از این نوع دیوارها، شمع ورق است که از مصالح به هم پیوسته ساخته شده و به صورت بتن مسلح، فولاد و چوب، تولید می‌شوند و در حین خاک‌برداری، پایداری به وجود می‌آورند. این نوع دیوارها در انواع مهار شده و مهار نشده طراحی و اجرا می‌شوند.
  4. دیوار حائل مسلح: این نوع دیوار مقرون به صرفه‌ترین و رایج‌ترین دیوار حائل در جهان است. در واقع خاک مسلح ماده‌ای است که از خاک و مواد مسلح‌کننده ساخته شده است. این مواد، کیفیت خاک موجود را بهبود می‌بخشند و عموما به صورت نوار، مشبک، میله، الیاف یا ورق‌هایی ساخته می‌شوند که وظیفه اصلی آنها افزایش مقاومت کششی و برشی خاک است.

انواع دیگری از دیوارهای حائل مانند گابیون، گهواره‌ای، مخزنی و … وجود دارند که کمتر استفاده می‌شوند. به عنوان مثال، می‌توان به دیوارهای متشکل از بخش‌های پیش ساخته که درون خاک مهار شده‌اند، اشاره کرد. استفاده از این دیوارها به دلیل هزینه نسبتا بالا، محدود است و اکثرا برای نماسازی کنار ترانشه‌های بزرگراه در مناطق شهری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انواع دیوار حائل

مراحل اجرای دیوار حائل چگونه است؟

اجرای دیوار حائل به وسیله مراحل زیر صورت می‌گیرد:

  1. بررسی و برنامه‌ریزی: ابتدا نیازها و نیازمندی‌های پروژه مورد بررسی قرار می‌گیرند. این شامل اندازه، ارتفاع، جنس، طرح و نوع دیوار حائل می‌شود. همچنین مواردی مانند مقاومت در برابر زلزله، نفوذ آب و سایر عوامل محیطی نیز در نظر گرفته می‌شوند.
  2. طراحی: پس از بررسی نیازها، طراحی دیوار حائل انجام می‌شود. در این مرحله، ابعاد دقیق، جزئیات سازه و محاسبات مربوط به استحکام و پایداری دیوار تعیین می‌شود. معمولا از نرم‌افزارهای مهندسی مانند نرم‌افزارهای مدل‌سازی سه‌بعدی و محاسبات سازه برای طراحی استفاده می‌شود.
  3. مواد ساخت: پس از طراحی، مواد لازم برای ساخت دیوار حائل تهیه می‌شود. این مواد ممکن است شامل بلوک‌های سیمانی، سنگ، بلوک‌های شیشه‌ای، فلزات، چوب و غیره باشد. انتخاب مواد بستگی به نیازها و استفاده مورد نظر دارد.
  4. ساخت و نصب: در این مرحله، دیوار حائل با استفاده از مواد تولید شده در مرحله قبل، ساخته و نصب می‌شود. این شامل قرار دادن بلوک‌ها یا مواد ساختاری دیگر در محل مورد نظر و اجرای سیستم تثبیت می‌شود. مثلا شامل استفاده از اتصالات برای اتصال بلوک‌ها یا مواد به یکدیگر و اجرای سیستم‌های پشتیبانی مانند نصب تیرهای فولادی است.
  5. تکمیل و تزئین: پس از نصب دیوار حائل، می‌توان به تکمیل و تزئین آن پرداخت. این شامل فرآیندهایی مانند اعمال پوشش‌های نهایی مانند رنگ، کاشی، سنگ و … می‌شود. همچنین می‌توان تزئیناتی مانند گلدان‌ها، نقاشی‌ها و سایر عناصر زیبایی را در دیوار حائل اضافه کرد. مراقبت و نگهداری مرتب از دیوار حائل نیز بسیار مهم است تا از کیفیت و پایداری آن در طول زمان محافظت شود.

مراحل اجرای دیوار حائل

فرق دیوار حائل و برشی چیست؟

دیوار برشی و دیوار حائل از نظر ظاهری به یکدیگر شباهت دارند. تفاوت بین دیوار حائل و دیوار برشی در کاربرد و عملکرد آنها نهفته است. قالب گیری دیوار برشی معمولا به دو صورت دیوار دو طرفه و یک طرفه صورت می‌گیرد. در حالی که برای قالب بندی دیوار حائل، از دیوار یک طرفه استفاده می‌شود. دیوارهای برشی بتنی برای مقاومت در برابر فشارهای جانبی ساختمان به کار می‌روند.

در صورت عدم رعایت نکات فنی و جزئیات عملیاتی در ساخت اسکلت ساختمان، ممکن است ساختمان آسیب جبران ناپذیری را متحمل شود. طراحی قالب در دیوار برشی به سه عامل مهم ارتفاع دیوار، پایداری قالب و فشار جانبی بتن بستگی دارد.

دیوار حائل عملکرد خارج از صفحه دارد، در حالی که دیوار برشی عملکرد درون صفحه‌ای دارد. طراحی دیوارهای برشی در درجه اول برای بارهای لرزه‌ای در نظر گرفته می‌شود. اما در طراحی دیوار حائل، معمولا بارهای استاتیکی را مد نظر قرار می‌دهند. در دیوارهای برشی جهت نیروی وارده هم راستا با صفحه دیوار است، اما در دیوارهای حائل جهت فشار وارده عمود بر صفحه دیوار است.

ساخت دیوار حائل

خرید تجهیزات ساخت دیوار حائل از آیرومارت

همانطور که مطالعه کردید، در ساخت برخی از انواع دیوار حائل، به آرماتوربندی نیاز است. بنابراین شما به تجهیزاتی مثل میلگرد نیاز خواهید داشت. جهت خرید میلگرد و اطلاع از قیمت میلگرد ۱۶، قیمت میلگرد میانه و سایر سایزها و برندها، وارد سایت آیرومارت شوید و محصول مورد نظرتان را آنلاین خریداری کنید. همچنین جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره‌های رایگان، کافیست با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید و توسط کارشناسان مجرب راهنمایی شوید.

غزاله کریمی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (1 امتیاز)

021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.