معرفی انواع سقف های جدید ساختمانی، بهترین سقف کدام است؟

5/5 - (1 امتیاز)

معرفی انواع سقف های جدید ساختمانی، بهترین سقف کدام است؟

سقف های جدید ساختمانی

حتما به خوبی می‌دانید که سقف یکی از مهمترین قسمت‌های ساختمان محسوب می‌شود. چنانچه سقف استحکام و مقاومت کافی نداشته باشد، امنیت ساکنان ساختمان به خطر می‌افتد. در نتیجه، مهندسان ساختمان به سقف به عنوان یکی از اصلی‌ترین اجزای ساختمان توجه دارند و سعی می‌کنند مناسب‌ترین نوع آن را انتخاب کنند.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

شاید در نظر برخی از افراد مبتدی، سقف‌ها تفاوت چندانی نداشته باشند. اما امروزه سقف های جدیدی نیز اجرا می‌شوند که هر کدام ویژگی‌های منحصر به‌فرد خودشان را دارند.

بنابراین ما در این مطلب انواع سقف های جدید ساختمانی را به شما معرفی می‌کنیم و کاربردهای آنها را برایتان شرح می‌دهیم. در ادامه همراه وبلاگ آیرومارت باشید.

معرفی انواع سقف های جدید ساختمانی

انواع سقف جدید ساختمان

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و تغییر ساختار ساختمان‌ها، سقف‌های زیادی اجرا می‌شوند. ما در این بخش مهمترین آنها را بررسی می‌کنیم:

۱. سقف تیرچه بلوک

تیرچه‌ها، تیرهای فرعی سازه به شمار می‌روند که به صورت پیش ساخته با استفاده از میلگرد، بتن و مفتول فلزی تولید می‌شوند. تیرچه‌ها بر روی تیر اصلی سازه بتنی یا فلزی قرار می‌گیرند و فضای خالی بین تیرها نیز با یونولیت، بلوک سفالی یا بتنی پر می‌شود.

مزیت اصلی سقف تیرچه بلوک، وزن سبک آن است که به همین دلیل در برابر فشار در هنگام زلزله از خود مقاومت بالایی نشان می‌دهد. در درجه بعدی، مقرون به‌صرفه بودن را می‌توان مزیت دیگر این سقف دانست.

۲. سقف وافل یا دال دو طرفه

این سقف‌ها با استفاده از سیستم دال قابلمه‌ای تولید می‌شوند و برای اجرا نیازی به میلگردهای تقویتی ندارند. سقف وافل شکلی شبیه به دال دو طرفه دارد و از این رو، به نام سقف دال دو طرفه نیز شناخته می‌شود.

برای اجرای این سقف به روان‌کننده بتن نیازی نیست، بنابراین می‌توان آن را در دسته انواع سقف ارزان و اقتصادی قرار دارد. سقف وافل در محیط‌های بزرگ مانند بیمارستان‌ها، پارکینگ‌های سرپوشیده، فرودگاه‌ها، کارخانه‌های صنعتی و ایستگاه‌های درون شهری به کار می‌رود.

۳. سقف کامپوزیت

این نوع سقف فقط در اسکلت فلزی قابل استفاده است و برای اجرای آن باید به فکر خرید ورق گالوانیزه باشید. اجزای آن شامل تیر فرعی، برشگیر، بتن و آرماتور حرارتی می‌شود.

از آنجایی که برای اجرای سقف های کامپوزیت نیازی به شمع‌بندی نیست، می‌توان چندین سقف را به صورت همزمان بتن‌ریزی کرد. البته، به هیچ وجه نباید تخته‌ها یا ورق‌های قالب‌بندی را پیش از موعد باز کرد.

۴. سقف کوبیاکس

از انواع جدید سقف های ساختمانی، می‌توان به سقف کوبیاکس اشاره کرد. این نوع سقف که اخیرا در صنعت ساختمان ایران معرفی شده است، از نظر ساختاری به دال دو طرفه شباهت دارد. به این صورت که در ضخامت دال به طور منظم، گوی‌های توخالی سبک قرار می‌دهند تا آن قسمت با بتن پر نشود.

کاری که در این گوی‌های توخالی سبک صورت می‌گیرد، مشابه کاری است که بلوک‌های فوم در سقف‌های تیرچه بلوک انجام می‌دهند. یعنی از پر شدن بتن در فضاهایی که نیازی به بتن نیست، جلوگیری می‌کنند. گوی به شکل یک توپ فوتبال کم باد است که آن را با دست از بالا و پایین فشار می‌دهید.

این گوی‌ها در فضای بین شبکه آرماتور بالا و پایین قرار می‌گیرند. برای حفظ نظم و ترتیب مشخص گوی‌ها در کنار یکدیگر، آنها را در یک قفس فلزی که به صورت خرپایی ساخته شده است، قرار می‌دهند و سپس بین شبکه‌های آرماتور بالا و پایین جایگذاری می‌کنند.

این گوی‌ها از جنس پلی اتیلن بازیافتی یا پلی پروتئین ساخته می‌شوند. کوبیاکس به دلیل هزینه زیاد و زمان‌بر بودن، نتوانسته جایگاه مناسبی را در بین سقف‌های موجود در ایران پیدا کند.

سقف کوبیاکس

۵. سقف عرشه فولادی

سقف عرشه فولادی سرعت اجرای بسیار بالایی دارد و به همین دلیل یکی از پرطرفدارترین سقف‌ها در ساختمان سازی به حساب می‌آید. این نوع سقف معمولا از تیرهای فرعی، ورق‌های گالوانیزه ذوزنقه‌ای، بتن و آرماتور تشکیل می‌شود.

سقف های عرشه فولادی از ایمنی قابل قبولی به خصوص در حین اجرا برخوردارند، زیرا پس از چسباندن ورق به سازه اصلی ساختمان، عرشه فولادی بزرگی ایجاد می‌شود که سطح ایمن را در اختیار سازندگان قرار می‌دهد. بنابراین به آنها اجازه می‌دهد تا به راحتی به کار خود ادامه دهند. شما می‌توانید قیمت عرشه فولادی را در سایت آیرومارت چک کنید.

۶. سقف روفیکس

این سقف در واقع یک سقف کامپوزیت با صفحه فلزی مشبک به نام روفیکس است که به عنوان قالب ماندگار به جای تخته یا ورق استفاده می‌شود. جنس روفیکس ورق گالوانیزه با ضخامت ۰.۷ تا ۰.۸ میلی‌متر است.

به دلیل مشبک بودن روفیکس، بتن جدید به خوبی با آن مخلوط می‌شود و به دلیل ترکیب بتن و فلز، مقاومت حاصله در حمل بار روی سقف قابل توجه خواهد بود. فاصله تیرهای فرعی می‌تواند تا حداکثر ۸۰ سانتی‌متر باشد، زیرا بیشتر از آن باعث شکم دادن روفیکس در زمان بتن‌ریزی می‌شود.

دو نکته بسیار مهم درباره بتن ریزی سقف روفیکس وجود دارند. اول اینکه نسبت آب به سیمان بتن، به هیچ وجه نباید زیاد باشد یا به عبارتی بتن شل نباشد. در ضمن، باید از تجمع بتن در یک نقطه اجتناب شود. زیرا در این صورت ممکن است بار تجمع پیدا کند و روفیکس پاره شود.

اجزای این نوع سقف شامل روفیکس، آرماتور و بتن است. سادگی اجرا و سرعت بالای کار، از مزایای دیگر این سقف به شمار می‌روند. اما از آنجایی که روفیکس ماهیت دائمی دارد، به عنوان مصالح مصرفی سقف محسوب می‌شود و در نتیجه هزینه آن افزایش می‌یابد.

۷. سقف طاق ضربی

اگرچه این نوع سقف منسوخ شده و دیگر مورد تایید ضوابط و مقررات نیست، اما هنوز ساختمان‌های زیادی وجود دارند که با استفاده از این سقف ساخته شده‌اند. از این‌رو افراد زیادی روزانه به دنبال اطلاع از قیمت روز تیرآهن هستند، زیرا برای ساخت آن به تیرآهن نیاز است.

از طرفی با اینکه سقف طاق ضربی جدید نیست، مهندسان و سایر افراد شاغل در صنعت ساختمان علاوه بر شناخت انواع سقف های نوین ساختمانی باید با این نوع سقف آشنا باشند. این سقف به راحتی و با قیمت ارزان ساخته می‌شود. اما به دلیل وزن زیاد و عملکرد بسیار ضعیف در هنگام زلزله، سقف ایمنی نیست.

۸. سقف پیش تنیده

این نوع سقف جدیدترین سقفی به حساب می‌آید که وارد صنعت ساختمان ایران شده است. در سقف پیش تنیده با استفاده از کابل و نحوه قرارگیری آن در دال بتنی سقف، قبل از بهره‌برداری از سازه، نیروی فشاری اولیه در ناحیه کشش دال بتنی ایجاد می‌شود. بنابراین سازه پس از بهره‌برداری دچار ترک خوردگی نمی‌شود و از حداکثر ظرفیت باربری بتن استفاده می‌کنند.

یکی از مزیت‌های اصلی استفاده از سقف پیش تنیده این است که اجازه می‌دهد ساخت و ساز با ستون‌های کمتری نسبت به سقف‌های دیگر اجرا شود. به همین دلیل با وجود هزینه بالای اجرای سقف پیش تنیده، متخصصان ساختمان ترجیح می‌دهند که این سقف را اجرا کنند. البته، برای اجرای سقف باید ابزار لازم و دانش تخصصی کافی داشته باشید.

سقف تیرچه بلوک

بهترین سقف کدام است؟

همانطور که در ابتدای این مقاله گفتیم، در انتخاب انواع سقف جدید بیاد دقت کنید. زیرا هر سقف برای مکانی خاص مورد نیاز است و به طور دقیق نمی‌توان گفت کدام یک بهترین سقف محسوب می‌شود. به طور خلاصه می‌توان گفت که:

  • در دهانه‌های متوسط، به عنوان مثال تا ۷ متر، می‌توانید تیرچه بلوک را انتخاب کنید.
  • در دهانه‌های بلند به عنوان مثال بیش از ۱۰ متر، سقف وافل بهترین گزینه محسوب می‌شود.
  • در سقف‌هایی که بارهای سنگین را تحمل می‌کنند، مانند پارکینگ‌ها یا کارگاه‌های صنعتی، دال‌های تخت بتنی انتخاب مناسبی به حساب می‌آیند.

بهترین سقف جدید ساختمانی

 

خرید انواع تجهیزات لازم برای ساخت سقف

ما در این مطلب درباره انواع سقف جدید ساختمان صحبت کردیم و به طور کوتاه درباره مزایا و نوع اجرای هر کدام توضیح دادیم. شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت میلگرد امروز، قیمت تیرآهن و سایر مصالح ساختمانی که برای ساخت سقف استفاده می‌شوند، وارد سایت آیرومارت شوید و محصول مورد نظرتان را بخرید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره‌های رایگان، کافیست با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید.

غزاله کریمی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (1 امتیاز)

021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.