روفیکس چیست؟ کاربرد آن در ساختمان + مراحل اجرا

5/5 - (2 امتیاز)

روفیکس چیست؟ کاربرد آن در ساختمان + مراحل اجرا

روفیکس چیست؟

سقف در ساختمان وظایف مختلفی را بر عهده دارد و از اجزای اصلی سازه محسوب می‌شود. سقف روفیکس یکی از مهم‌ترین انواع سقف‌هاست که این روزها بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. مزایایی همچون سادگی در اجرا و استحکام بالا، باعث شده‌اند تا این سقف محبوبیت زیادی پیدا کند.

۵/۵ - (۲ امتیاز)

ما در این مقاله قصد داریم به بررسی مزایا و معایب سقف روفیکس بپردازیم و نحوه اجرای آن را به شما توضیح دهیم. در ادامه همراه وبلاگ آیرومارت باشید.

سقف روفیکس

روفیکس چست؟

روفیکس نوعی سقف مرکب است که ظاهری بادوام دارد و نوعی دال بتنی آرمه نیز محسوب می‌شود. از طریق قالب‌های مشبک روفیکس می‌توان به صورت همزمان و بدون نیاز به شمع و جک، تمامی طبقات را بتن‌ریزی کرد.

روفیکس همچون سقف کوبیاکس سبک وزن‌ است و فشار اضافی به سازه وارد نمی‌کند. در حقیقت وزن مرده ساختمان را حدود ۴۰ درصد کاهش می‌دهد، چرا که استفاده از مصالح فولادی در این نوع سازه سقف، نسبت به سایر سقف‌ها کمتر است.

مشخصات سقف روفیکس

  •  ورق اولیه: ورق رول فولاد مبارکه ST-12 به ضخامت ۰.۸ میلی‌متر
  •  انواع: دو نوع ورق روغنی و گالوانیزه
  •  ابعاد: عرض ۸۲ سانتی‌متر و حداکثر طول ۱۲ متر
  •  وزن: حدود ۴ کیلوگرم در هر متر مربع
  •  بتن: متراکم کردن بتن با تخته‌ماله به راحتی صورت می‌گیرد.

کاربرد روفیکس

انواع کاربردهای روفیکس شامل موارد زیر می‌شود:

  • انواع کف و پله‌های بتنی ساختمان
  • انواع سقف‌ها مانند سقف‌های کاذب، کامپوزیت‌های بتنی، دال‌های دو طرفه و طاق‌های ضربی
  •  ساخت سقف و گنبد
  •  بتن‌ریزی در مقیاس بزرگ
  •  رمپ و پارکینگ
  •  ساختمان‌هایی با شکل‌های پیچیده و نامنظم
  •  سازه‌های پوسته‌ای
  •  درزهای اجرایی
  •  تقویت بافت‌های فرسودهکاربرد سقف روفیکس

مزایای سقف روفیکس

۱) این سقف‌ها سرعت اجرای بسیار بالاتری نسبت به سایر انواع سقف دارند. به دلیل حمل و نقل و اجرای آسان، جزو بهترین مصالح مورد نیاز ساختمان برای اجرای همزمان سقف چند طبقه به حساب می‌آیند. مثلا حدود ۸۰۰ متر مربع را می‌توان با روفیکس، با دو کارگر و در یک روز قالب‌گیری کرد. همچنین ضایعات این سقف‌ها در بارگیری بسیار کم است.

۲) هنگامی که قالب روفیکس زیر دال قرار می‌گیرد و بتن اطراف را می‌پوشاند، سیستم روفیکس مانند یک شبکه میلگرد عمل می‌کند. قالب های روفیکس را می‌توان به طول دلخواه سفارش داد. این امر نه تنها استفاده از مواد را بهینه می‌کند و ضایعات را کاهش می‌دهد، بلکه دیگر به ابزار برشکاری و نیروی کار برای بدین قالب‌ها نیز احتیاجی ندارد. پیشنهاد می‌شود که همپوشانی قالب روفیکس در میان دهانه‌ها صورت نگیرد. برخلاف شبکه میلگرد، سیستم روفیکس از هم جدا نیست، در نتیجه سطح یکپارچه‌ای را فراهم می‌کند که از نظر لرزه‌ای ایمن‌تر است. وجود روفیکس منجر به کاهش استفاده از آرماتور و در نتیجه باعث کاهش وزن سازه می‌شود.

۳) روفکیس سقف، شکل‌پذیری بالایی دارد که توانایی پیاده‌سازی دیدگاه‌های نوآورانه را ارائه می‌دهد.

۴) قالب فلزی روفیکس نیازی به فضای زیادی ندارد و می‌توان آن را با یک کامیون حمل کرد و در انبار یا کارگاه ساختمانی نگهداری کرد.

۵) زمانی که این قالب‌ها روی تیرهای ساختمان قرار می‌گیرند، نوعی توری تشکیل می‌شود که از سقوط افراد و اشیا جلوگیری می‌کند.

۶) اجرای روفیکس به پرسنل خاصی نیاز ندارد و توسط کارگران نیمه ماهر قابل انجام است.

۷) بارگیری، نگهداری و استفاده از قالب های روفیکس بر خلاف سایر قالب های بتنی باعث تولید ضایعات نمی‌شود.

۸) قالب فلزی روفیکس انعطاف‌پذیری بالایی دارد و ساخت و کارکردن با فرم‌های پیچیده را آسان می‌کند.

۹) سقف های روفیکس به ابزارهایی مانند ابزار، دستگاه جوش و بالابر نیاز دارند.

۱۰) سرعت قالب گیری سقف با قالب های روفیکس بالا است.

۱۱) در متداول‌ترین روش‌های سقف‌سازی، سقف بعدی تنها در صورت گیرش سقف پایین قابل اجرا است، اما با استفاده از روفیکس می‌توان همه سقف‌ها را به طور همزمان اجرا کرد.

۱۲) هوای مسدود شده داخل سقف نوعی عایق صوتی و حرارتی به حساب می‌آید.

۱۳) اگر فشردگی بتن و برخورد آن با توری روفیکس به درستی انجام شود، ترکیب روفیکس و بتن نقش موثری در حذف یا کاهش مصرف آرماتور دارد.

۱۴) برای نصب توری روفیکس روی طبقات، نیازی به بلند کردن یا حمل جرثقیل نیست.

۱۵) سقف های روفیکس در برابر بلایای طبیعی مانند زلزله، مقاومت بالایی دارند.

معایب سقف روفیکس

معایب سقف روفیکس

  •  در صورت ارتعاش نادرست بتن، مقاومت فشاری سقف کاهش می‌یابد.
  •  هزینه‌هایی مثل حمل و نقل، نگهداری و بهره‌برداری سقف را افزایش می‌دهد.
  •  این نوع سقف برای کنترل کیفیت به نیروی انسانی ویژه و ماهر احتیاج دارد.
  •  هزینه قالب سقف بیشتر از قالب‌های معمولی است.

مراحل اجرای سقف روفیکس

در این قسمت به بررسی مراحل و روش های اجرای سقف روفیکس می‌پردازیم:

۱. قرار دادن ورق روفیکس بر تیرها

ابتدا روفیکس روی تیر فرعی قرار می‌گیرد. این ورق‌ها به صورت انبوه در کارخانه تولید و به محل پروژه حمل می‌شوند. ورق روفیکس وزنی سبک دارد و این موضوع هزینه حمل و نقل را کاهش می‌دهد.

۲. نصب مش تقویت کننده

در مرحله‌ی دوم، برشگیرهایی را بر روی تیرهای فرعی قرار می‌دهند تا بین سقف و تیر درگیری ایجاد شود. هدف از ایجاد این کار، انتقال نیرو از پوشش بتنی به سمت تیر فولادی است. در ضمن از گل‌میخ نیز می‌توان به منظور برشگیر استفاده کرد.

۳. نصب شبکه میلگرد

در این بخش باید میلگردها را اجرا کرد و سپس آنها را به قالب روفیکس بست.

۴. بتن ریزی

قبل از بتن ریزی و قالب بندی بتن، می‌توانید فضای بازشو مثل رایزرهای انتقال تاسیسات را با چوب یا فوم پلی استایرن پر کنید. بنابراین در هنگام بتن‌ریزی، خمیر بتن به داخل فضا نمی‌ریزد. این بخش تا زمان ساخت تاسیسات بسته می‌ماند و از سقوط افراد به داخل آن جلوگیری خواهد شد. در حین استفاده نیازی به تخریب بتن در این ناحیه نیست.

با انجام تمامی مراحل، سقف روفیکس بتن‌ریزی شده و بتن را به وسیله ویبراتور متراکم می‌کنند. فرآیند سقف سازی به روش روفیکس، سریع‌تر از اکثر سقف‌های دیگر است. به طور متوسط، برای یک ساختمان دو طبقه معمولی، در عرض ۱۰ ساعت می‌توان روفیکس سقف را نصب کرد. بتن‌ریزی سقف هم در ۴ طبقه قابل اجرا است. در نتیجه کل عملیاتِ تسطیح تا بتن ریزی، زمان کمتری از اجرای سایر سقف‌ها لازم دارد.

سقف روفیکس

نکات مورد توجه در نصب ورق روفیکس

  •  صفحات قالب باید به خوبی به هم متصل شوند تا از نشت شیره بتن به بیرون جلوگیری کنید، زیرا نشت این ماده باعث ایجاد حفره در سطح بتن می‌شود.
  •  قبل از بتن ریزی، قالب باید در تمام جهات بازرسی شود تا از استحکام دستگیره‌ها، تکیه‌گاه و تیر نگهدارنده اطمینان حاصل شود. داخل قالب روفیکس را هم چک کنید و در صورت وجود موارد اضافی، داخل قالب را کاملا تمیز کنید.
  •  حتما قالب را چندین بار در تمام مراحل بتن ریزی بررسی و تنظیم کنید.
  •  اگر ارتفاع بتن شما بیش از ۱.۵ متر است، از ناودان‌های فلزی یا لوله‌های پلاستیکی برای جلوگیری از جدا شدن ماسه و دوغاب از یکدیگر استفاده کنید.
  •  هنگام ویبره حتما دستگاه ویبره را تا کف بتن پایین بیاورید و بتن ریخته شده قبلی را حداکثر تا ارتفاع ۲۰ سانتی‌متر ویبره کنید.

خرید تجهیزات نصب روفیکس از آیرومارت

با توجه به نکات عنوان شده، برای اجرای این سقف به تجهیزات مختلفی نیاز دارید. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم برای خرید میلگرد، انواع ناودانی و… وارد سایت آیرومارت شوید.

در سایت ما قیمت انواع محصولات فولادی و استیل مانند قیمت ورق گالوانیزه، ورق سیاه، استیل، میلگرد و مقاطع فولادی دیگر، به صورت روزانه آپدیت می‌شوند و شما می‌توانید آنها را به صورت آنلاین خریداری کنید. در ضمن، جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره از کارشناسان مجرب، کافیست با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید.

زینب نصیریان

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (2 امتیاز)

021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.