سبک سازی ساختمان + بررسی انواع روش ها، مزایا و معایب آن

5/5 - (1 امتیاز)

سبک سازی ساختمان + بررسی انواع روش ها، مزایا و معایب آن

در ساخت ساختمان مصالح مختلفی استفاده می‌شود که بسیاری از آن‌ها وزن سنگینی دارند و این امر می‌تواند مشکل‌ساز باشد و وزن کلی سازه را بالا ببرد. اما در سال‌های اخیر مجریان پروژه‌ها توسط برخی روش‌های سبک سازی ساختمان وزن سازه‌ها را کاهش داده و کیفیت آن‌ها را افزایش می‌دهند. این موضوع باعث ایمن‌تر شدن ساختمان می‌شود و مقاومت آن را در برابر زلزله بالا می‌برد.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

اما سبک سازی ساختمان چیست، چگونه انجام می‌شود و چه مزایایی دارد؟ با وبلاگ آیرومارت همراه باشید تا این موضوع را به تفصیل توضیح داده و مصالح ساختمانی مورد استفاده در این فرآیند را معرفی کنیم.

مصالح ساختمانی برای سبک سازی ساختمان

مصالح ساختمانی

روش های سبک سازی ساختمان

سبک سازی ساختمان از طریق راه‌های مختلفی صورت می‌گیرد که شامل موارد زیر می‌شود:

۱. استفاده از اسکلت فلزی سبک

استفاده از اسکلت فلزی سبک یکی از بهترین روش های سبک سازی ساختمان است، زیرا اسکلت بیشترین وزن سازه را تشکیل می‌دهد. جهت این کار معمولا اسکلت فلزی سبک مثل ال اس اف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سازه ال اس اف از ورق‌های فولادی گالوانیزه سرد درست می‌شود، بنابراین مقاومت و استحکام بالایی دارد. اسکلت فولادی در کارخانه به ابعاد دلخواه بریده می‌شود، سپس روکشی از فلز روی، بر روی ورق فولادی قرار می‌گیرد. در آخر، این ورق‌ها آماده مونتاژ می‌شوند که به گالوانیزه معروف است.

یگی از بزرگ‌ترین مزیت‌های این اسکلت، قابلیت استفاده مجدد آن است. بنابراین با محیط زیست سازگاری خوبی دارد و در عین حال هزینه‌های بازسازی ساختمان را کاهش می‌دهد. اسکلت سبک فولادی نسبت به اسکلت فلزی سنتی هزینه کمتری دارد، از این رو قیمت هر متر سبک سازی ساختمان نیز کمتر می‌شود.

در ضمن اسکلت در کارخانه تولید و در کارگاه مونتاژ می‌شود که سرعت اجرای آن را افزایش می‌دهد. انعطاف‌پذیری بالا مهمترین مزیت اسکلت فولادی سبک در طراحی انواع سازه‌ها است. این اسکلت برای سبک سازی خانه‌ها، ویلاها، مدارس، ادارات و … مورد استفاده قرار می‌گیرد.

روش های سبک سازی ساختمان

سازه ال اس اف

۲. استفاده از بتن سبک

اسکلت بتنی از میلگردهای آهنی و بتن تشکیل می‌شود. ما در همین وبسایت درباره تصمیم برای انتخاب اسکلت فلزی یا بتنی برای ساختمان صحبت کرده‌ایم و پیشنهاد می‌کنیم جهت درک بهتر تفاوت آن‌ها در ساخت و ساز، این مطلب را مطالعه کنید. برای سبک سازی اسکلت بتنی معمولا انواع بتن سبک در بتن ریزی مورد استفاده قرار می‌گیرند که شامل موارد زیر می‌شوند:

  • بتن سبک دانه: نوعی بتن است که در آن به جای شن و ماسه از ذرات سبک‌تر استفاده می‌شود. این ذرات وزن مخصوص کمی دارند و در عین حال از مقاومت سازه نمی‌کاهند و باعث مقاوم سازی ساختمان نیز می‌شود.
  • بتن اسفنجی: بتن اسفنجی بتنی است که در آن حفره‌های هوا و گاز باعث ایجاد تخلخل و در نهایت ایجاد بتن سبک می‌شوند. بتن اسفنجی نام‌های دیگری مانند بتن متخلخل، بتن کفی و بتن گازی دارد.
  • بتن بدون ریزدانه: همان‌طور که می‌دانیم بتن از چهار جزء تشکیل شده است؛ سیمان، آب، شن و ماسه. بتن ریز دانه بتنی است که ماسه ندارد و از سه جزء سیمان، آب و شن تشکیل می‌شود. از آنجایی که اندازه دانه‌های ماسه کوچکتر از دانه‌های شن است، به این نوع بتن، بتن بدون ریزدانه می‌گویند.
روش سبک سازی ساختمان

بتن اسفنجی

۳. کاهش نمای ساختمان

انواع نمای ساختمان و دکوراسیون داخلی ساختمان نیز جزو قسمت‌هایی محسوب می‌شوند که با روش‌های نوین می‌توان از آن‌ها برای سبک سازی ساختمان استفاده کرد. به کار بردن سیمان، سنگ، آجر و مصالح دیگر در شاسی کشی نمای ساختمان باعث افزایش وزن ساختمان می‌شود، اما می‌توان از فوم به جای این مصالح استفاده کرد و وزن سازه را کاهش داد.

در سقف کاذب، کنف، گچبری و تزئینات، از فوم استفاده می‌شود و از این طریق می‌توان وزن سازه را کم کرد. البته یکی از راه‌ها برای سبک سازی سقف، اجرای سقف سبک با قوطی است که ما پیش‌تر درباره آن صحبت کرده‌ایم.

علاوه بر این راه‌ها از روش‌های زیر هم می‌توان برای سبک سازی ساختمان استفاده کرد:

  • تغییر در طراحی و هندسه ساختمان
  • چیدمان دقیق عناصر به شکل منظم و مرتب
  • کاهش بار گرانشی و ثقلی
  • بررسی بلایا و تحلیل محیط جغرافیایی در منطقه توسعه سازه
سبک سازی ساختمان چیست

سقف سبک با قوطی

مزایای سبک سازی ساختمان

حال خوب است کمی درباره مزایای ساخت سبک سازی ساختمان صحبت کنیم تا دلایل اصلی انجام این کار را بدانید:

  1. کاهش بار ساختمان: با استفاده از بتن سبک به جای بتن معمولی و با آرماتور بندی آن، تا حد زیادی از بار ساختمان کم می‌شود. این امر باعث کاهش نیروهای عملکردی بر سازه می‌شود و در ساختمان‌هایی که پایه‌ای ضعیف دارند، مفید است.
  2. بهبود عملکرد: بتن سبک خواص عایق حرارتی و صوتی خوبی دارد که باعث کاهش انتقال حرارت و صدا به داخل و خارج ساختمان می‌شود. استفاده از این نوع بتن همچنین موجب صرفه‌جویی در انرژی سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی شده و در نهایت بهبود عملکرد سازه را به همراه خواهد داشت.
  3. دوام و طول عمر: به دلیل وزن کم بتن سبک، خواص مکانیکی و شیمیایی آن بهبود یافته و دوام و طول عمر ساختمان را افزایش می‌دهد، زیرا نیاز به تعمیرات و نگهداری مکرر را کمتر می‌کند.
  4. کاهش هزینه حمل و نقل: بتن سبک به دلیل وزن کم، هزینه حمل و نقل را در فرآیند ساخت و ساز کاهش می‌دهد.
  5. افزایش ایمنی ساختمان: از طریق روش های جدید ساخت و ساز و سبک سازی ساختمان، علاوه بر صرفه‌جویی در زمان و انرژی، می‌توان صدمات ناشی از زلزله را نیز کاهش داد.

سبک سازی ساختمان با مصالح جدید

از آنجایی که برای مقاوم سازی ساختمان انواع میلگرد مورد استفاده قرار می‌گیرد، لازم است قیمت میلگرد میانه امروز و برندهای مختلف دیگر را دائم بررسی کنید. سبک سازی وزن ساختمان به مصالح دیگری هم نیاز دارد، بنابراین باید با انواع و قیمت این متریال نیز آشنا باشید که برخی از آن‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

۱. چوب شفاف

یکی از مصالح جدید برای سبک سازی ساختمان، چوب شفاف است. این ماده با استفاده از چوب، شیشه و اپوکسی طلایی ساخته می‌شود. محصول نهایی ترکیبی از خواص چوب و شیشه را دارد، اما از آن‌ها سبک‌تر بوده و بیشتر در نمای ساختمان به کار می‌رود. همچنین می‌تواند تا ۱۰ برابر چوب مقاومت داشته باشد.

سبک سازی ساختمان با مصالح جدید

چوب شفاف

۲. بتن نساجی یا کربن

این محصول از ترکیب الیاف بتن، کامپوزیت و الیاف کربن تشکیل شده است. وزن آن بسیار کمتر از بتن معمولی است و ضمن طول عمر بالا، می‌تواند ۶ برابر وزن بیشتری را نسبت به بتن معمولی تحمل کند.

۳. بتن خود ترمیم کننده

یکی از بهترین مواد جدید برای سبک سازی ساختمان، بتن خود ترمیم‌کننده است. این محصول از مخلوط بتن معمولی، کپسول آب و باکتری ساخته شده است. یکی از مشکلات بتن، ترک خوردن آن است، اما این محصول با خواص خود و با استفاده از باکتری‌های موجود، آهک ایجاد می‌کند و در نتیجه ترک‌ها را می‌پوشاند. آیا می‌دانید علت ترک خوردن بتن چیست؟ برای آشنایی با دلایل این موضوع مقاله ما را در این باره بخوانید.
گفتنی است بتن خود ترمیم‌کننده باعث افزایش دوام و طول عمر سازه می‌شود و معمولا در ساخت تونل و پل به کار می‌رود.

۴. بلوک سیمانی سبک

استفاده از بلوک سیمانی سبک یکی دیگر از روش های سبک سازی ساختمان است و هزینه نسبتا کمی دارد. این محصول در برابر گرما و حرارت مقاوم است و می‌تواند به جای بلوک‌های سیمانی سنگین به کار رود. بلوک سیمانی سبک را می‌توان در سقف و دیوار استفاده کرد و هسته اصلی آن را با میله‌های فولادی تقویت نمود.

سبک سازی ساختمان به همراه مصالح جدید

بلوک سیمانی سبک

خرید تجهیزات سبک سازی ساختمان از آیرومارت

همان‌طور که عنوان کردیم برای سبک سازی ساختمان از مصالح مختلفی استفاده می‌شود که می‌توانید از برندهای معتبر تهیه کنید. شرکت پیشرو صنعت آسیا با نام تجاری آیرومارت با عرضه مقاطع فولادی مختلف از بهترین برندها در تلاش برای ارائه بهترین کیفیت با خدمات مناسب است.

شما می‌توانید قیمت انواع مقاطع فولادی از جمله قیمت تیرآهن ۱۴ و قیمت میلگرد ۱۶ را روزانه از سایت آیرومارت بررسی کنید و ثبت سفارش خود را به صورت آنلاین یا تلفنی انجام دهید. جهت کسب اطلاعات بیشتر کافی است با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید از کارشناسان مجرب ما مشاوره بگیرید.

غزاله کریمی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (1 امتیاز)

021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.