ترمیم بتن ترک خورده + بررسی کامل دلایل آن

5/5 - (1 امتیاز)

ترمیم بتن ترک خورده + بررسی کامل دلایل آن

ترمیم ترک های بتن

بتن یکی از مهمترین مصالحی است که در حین ساخت انواع سازه‌ها استفاده می‌شود. اما یکی از معایب بتن، این است که ترک می‌خورد. ترک خوردگی بتن می‌تواند قسمت‌های مختلف ساختمان مانند سقف، کف و فونداسیون را تحت تاثیر قرار دهد و مشکلاتی را به وجود آورد. بررسی و ارزیابی علل ترک بتن، نوع ترک و تاثیر آن بر پایداری سازه، از اهمیت زیادی برخوردار است.
بنابراین ما در این مطلب به علت ترک خوردگی بتن می‌پردازیم و روش ترمیم بتن ترک خورده را با شما به اشتراک می‌گذاریم. در ادامه همراه وبلاگ آیرومارت باشید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

روش ترمیم بتن ترک خورده

انواع ترک در بتن

دو نوع ترک در بتن وجود دارند:

  •  ترک های سازه‌ای: این نوع ترک ها در صورت عدم تعمیر، خطرات جبران‌ناپذیری را ایجاد می‌کنند. این‌ها معمولا به صورت عمودی در بتن به وجود می‌آیند و باید فورا جلوی رشد آنها گرفته شود. سپس باید اقدامات ثانویه مانند مقاوم سازی صورت بگیرد.
  •  ترک های غیر سازه‌ای: این نوع ترک‌ها خیلی ما را آزار نمی دهند و معمولا عمق و عرض آنها ناچیز است. دلیل ایجاد ترک های غیر سازه‌ای به عواملی مانند زلزله، رطوبت بالا و استفاده از مصالح بی کیفیت در مراحل ساخت ساختمان بستگی دارد.

دلیل ایجاد ترک خوردگی بتن

بتن معمولا با گذشت زمان دچار ترک می‌شود و این موضوع اجتناب‌ناپذیر است. یکی از دلایل مهم ترک خوردگی در بتن، این است که تمام اقدامات احتیاطی هنگام تولید بتن یا بتن ریزی انجام نشده‌اند. بررسی اندازه، نمونه ترک ایجاد شده و تشخیص زمان ظهور آن، نقش مهمی در تعیین علت ترک خوردگی بتن دارد. به طور کلی، ترک بتن به چندین دسته قابل تقسیم است که عبارتند از:

۱. ترک خوردگی بتن به دلیل تغییر حجم آن

یکی از دلایل ترک بتن این است که بتن تازه ریخته شده حالتی خمیری دارد و اگر بتن کاملا یکنواخت نباشد، مواد سنگین در ته آن ته‌نشین می‌شوند و آب روی سطح بتن باقی می‌ماند. در نتیجه‌ی تبخیر آب، لایه سطح بتن خشک و حجم آن کاهش می‌یابد که تغییر در حجم، باعث ایجاد ترک در سطح بتن می‌شود.

۲. ترک خوردگی بتن به دلیل انبساط حرارتی

واکنش شیمیایی آب با سیمان به نام هیدراتاسیون بتن شناخته می‌شود که یک واکنش گرمازا است. در این فرآیند بتن توسط واکنش هیدراتاسیون، منبسط و گرم می‌شود. هرگونه مقاومت در برابر این منبسط شدن، تنش فشاری ایجاد می‌کند و منجر به ترک خوردن بتن پس از خشک و تبخیر شدن آب می‌شود.

۳. ترک خوردگی بتن به دلیل عدم رعایت نسبت آب و مخلوط سیمان

یکی از اقدامات احتیاطی مهم، نظارت بر نسبت بین مخلوط سیمان و آب است. با خشک شدن بتن و تبخیر آب در آن، بتن دچار انقباض می‌شود. این انقباض باعث به وجود آمدن ترک‌های کوچک روی سطح بتن می‌شود. این ترک‌ها معمولا بلافاصله بعد از خشک شدن بتن در مناطقی به وجود می‌آیند که ضخامت کمتری نسبت به مناطق دیگر دارند. اگر این نسبت را رعایت نکنید و آب بیشتری اضافه شود، آب اضافی تبخیر و در نتیجه منجر به ترک خوردگی می‌شود.

ترک بعد از بتن ریزی

۴. ترک خوردگی بتن به دلیل فشار خارجی

اگر دقت کرده باشید، در زیر کفِ بتنی پارکینگ‌ها نیز ترک‌هایی دیده می‌شوند. این ترک‌ها معمولا به دلیل فشار بیش از حد ساختاری از جهات مختلف به بتن ایجاد می‌شوند. عناصر طبیعی مانند باد و طوفان در نهایت می‌توانند ترک خوردگی در بتن را به وجود آورند. از آنجایی که بتن سفت و سخت است، خم نمی‌شود. بنابراین فشار اضافی بر روی آن، ترک و شکاف را در جهات مختلف بتن ایجاد می‌کند. علاوه بر به هم زدن زیبایی ظاهری، این ترک‌ها می‌توانند مشکل‌ساز و خطرناک باشند. بنابراین سریعا باید به فکر ترمیم ترک بتن کف باشید.

۵. ترک خوردگی بتن به دلیل نشست سازه

بعضی اوقات، به دلیل تراکم خاک زیر پی و کم شدن رطوبت خاک، ساختمان دچار نشست می‌شود. اگر ساختمان به طور مساوی از هر طرف نشست نداشته باشد، تغییر ارتفاع رخ می‌دهد و باعث ایجاد ترک در تیرها و دیوارهای ساختمان می‌شود. همچنین در زمستان، خاک متخلخل شده و ساختار آن تغییر پیدا می‌کند که نهایتا منجر به نشست سازه می‌شود.

علت ترک برداشتن بتن فونداسیون

خاک ناپایدار، زهکشی ضعیف و نشست، از مهمترین عواملی محسوب می‌شوند که انواع فونداسیون را دچار ترک می‌کنند. ترک های بتن فونداسیون معمولا در نقاط ضعیف مانند گوشه‌ها، قاب پنجره‌های زیرزمین، دیوارها و بخش‌هایی از لوله ظاهر می‌شوند. یکی از علل ترک خوردگی بتن فونداسیون، خشکی یا رطوبت زیاد است. وقتی رطوبت خاک از بین می‌رود، مثل یک اسفنج منقبض می‌شود و وقتی این اتفاق می‌افتد، از پایه ساختمان جدا می‌شود و شکاف ایجاد می‌کند. البته ترمیم ترک بتن فونداسیون با تزریق اپوکسی امکان‌پذیر است و کار سختی نیست.

علت ترک برداشتن بتن سقف

ترک در بتن سقف ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شود. ترک‌های سازه‌ای، ترک‌های ناشی از باز شدن زودرس قالب‌ها، ترک‌های انقباضی، ترک‌های ناشی از آسیب به بتن، ترک‌های ناشی از مقاومت ضعیف بتن و … از جمله عوامل ایجاد ترک در بتن سقف به شمار می‌روند. برای ترمیم ترک بتن سقف، باید در مرحله اول علت ایجاد ترک‌های بتن سقف مشخص شود و سپس راهی مناسب برای ترمیم آن پیدا کنید.

ترمیم بتن ترک خورده سقف

راه های جلوگیری از ترک بعد از بتن ریزی

  •  کنترل کیفیت مصالح ساختمانی مانند سنگدانه و آب، با توجه به محتوای سولفات
  •  استفاده از سیمان نوع ۵ و ۲
  •  عمل‌آوری کافی، درست و مناسب بتن
  •  استفاده از بتن با کیفیت بالا (نسبت آب به سیمان کم و چگالی بالا)
  •  استفاده از پوزولان‌های مناسب در بتن
  •  استفاده از میلگرد FRP به جای میلگرد فولادی
  •  استفاده از غشا آب بند

روش ترمیم بتن ترک خورده چیست؟

اما چگونه ترک بتن را ترمیم کنیم؟ به طور کلی ترک های ایجاد شده در بتن بسته به سطح و عمق آنها ترمیم می‌شوند. برخی از شکاف‌هایی که به وجود می‌آیند، ممکن است آنقدر عمیق و پیشرفته باشند که هیچ راهی کارساز نباشد. اما به طور کلی برای رفع ترک بتن راه‌های زیر انجام می‌شوند:

۱. تزریق رزین اپوکسی

از این ماده می‌توان برای ترمیم بتن ترک خورده استفاده کرد. با تزریق رزین اپوکسی، ترک‌های ایجاد شده کاملا مسدود می‌شوند. همچنین، از ورود مایعات و گازهای مهاجم جلوگیری می‌کند و مقاطع بتنی به طور سازه‌ای به یکدیگر می‌پیوندند.

۲. آب بندی و مسیریابی ترک بتن

ترک های ایجاد شده را در صورت کوچک بودن می‌توان با دوغاب و کمی فشار پر کرد. ترک‌ها هم به صورت فعال و هم غیرفعال به وجود می‌آیند. در ترک‌های فعال می‌توان از پوشش‌های الاستیک یا الاستومری استفاده کرد. در ترک های غیر فعال از دوغاب، سیمان پرتلند و موادی با خاصیت انبساطی استفاده کنید.

۳. دوختن و بخیه زدن ترک‌های بتن

این روش به دو صورت انجام می‌شود:
روش دوخت متقاطع: سوراخ‌ها با زاویه و فاصله معینی از سطح ترک ایجاد می‌شوند و سیم فلزی به صورت متقاطع یا صلیبی در سوراخ‌ها قرار می‌گیرد. سپس با استفاده از رزین اپوکسی ثابت می‌شوند.
روش بخیه زدن: شکاف‌های عمودی بر محور ترک، به شکل سطحی به وجود می‌آیند و همچنین داخل این ترک‌ها مفتول فلزی به صورت بخیه قرار می‌گیرد.

بتن ترک خورده

۴. اضافه کردن میلگرد

یکی دیگر از روش های ترمیم ترک های بتن، افزودن میلگرد است. در این روش سوراخ‌هایی در صفحه ترک ایجاد می‌کنیم و پس از تمیز کردن آنها، سطح ترک را درزگیری کرده و سوراخ ترک را با اپوکسی پر می‌کنیم. در نهایت میلگردها را به سرعت وارد سوراخ می‌کنیم. بنابراین اگر قصد دارید از این روش ترمیمی استفاده کنید، باید از قیمت میلگرد امروز مطلع باشید.

۵. استفاده از کامپوزیت‌های FRP

استفاده از نوارهایی از جنس الیاف کربن نیز در لیست روش ترمیم ترک های بتن قرار می‌گیرد. در اینجا پس از ترمیم موضعی سطح ترک خورده، نوارهایی از جنس فیبر کربن و با استفاده از رزین اپوکسی، به سطح آسیب دیده چسبانده می‌شوند.

خرید تجهیزات لازم برای ترمیم ترک بتن از آیرومارت

با توجه به نکات گفته شده، برای ترمیم ترک خوردگی بتن راه‌های مختلفی وجود دارند. یکی از آنها استفاده از میلگرد است که قیمت آن بر اساس مدل مورد نظر فرق دارد. بنابراین اگر شما هم می‌خواهید از قیمت میلگرد اطلاع داشته باشید، می‌توانید وارد سایت آیرومارت شوید و قیمت میلگرد ۱۶ روز، قیمت امروز میلگرد اصفهان و … را مشاهده کنید. سپس می‌توانید محصول مورد نظر را به صورت آنلاین و تنها با چند کلیک خریداری کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر از کارشناسان مجرب، همین حالا با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید.

زینب نصیریان

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (1 امتیاز)

021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.