همه چیز درباره سازه های سبک LSF

4.8/5 - (16 امتیاز)

همه چیز درباره سازه های سبک LSF

سازه lsf چیست

سازه LSF از فناوری‌های نوین مورد استفاده در ساختمان‌سازی است. این سازه سبک، بارهای مرده ساختمان‌های سنگین را به همراه ندارد. چنین ویژگی‌ای، ترس و وحشت زلزله را کاهش می‌دهد. در مناطق زلزله‌خیز، حفاظت از جان و مال افراد با روش‌های جدید اهمیت بسیاری دارد. اگرچه راهی برای مهار زلزله وجود ندارد اما می‌توان با استفاده از فناوری‌های نوین، خطرات ناشی از آن را کاهش داد. سازه ال اس اف با به حداقل رساندن بارهای پایه با استفاده از اجزای ساخته شده از فولاد گالوانیزه نورد سرد شده، مقاومت و طول عمر ساختمان را به حداکثر می‌رساند.
برای آشنایی با این نوع سازه، نحوه اجرا و مزایا و معایب آن با آیرومارت همراه باشید.

۴.۸/۵ - (۱۶ امتیاز)

سازه LSF چیست؟

سازه LSF که مخفف عبارت LightWeight Steel Frame است، به سازه‌های پیش ساخته و سبک اطلاق می‌شود که معمولا در ساختمان‌هایی با طبقات کم (تا ۸ طبقه) استفاده می‌شوند. اگر تعداد طبقات از ۲ بیشتر شود، الزامات و پیش‌نیازهایی در سازه لازم خواهد بود. این الزامات هزینه‌های بالایی به سازنده تحمیل می‌کند.

سازه ال اس اف

نمایی از سازه ال اس اف

ارزان و سبک بودن سازه LSF موجب شده تا در برخی ساخت و سازها بیشتر از اسکلت فلزی یا بتنی مورد توجه قرار بگیرد. در مقاله تفاوت اسکلت فلزی و بتنی چیست بیشتر درباره این نوع سازه‌ها بخوانید.
سازه ال اس اف ابتدا در کارگاه تهیه شده و بعد به  محل نصب منتقل می‌شود. سپس در محل برپایی سازه، به صورت خشک نصب می‌شود. هر سازه LSF دارای سه جز اصلی است:
● مقاطع فولادی جدار نازک (LGS) به عنوان سازه اصلی
● پنل‌های گچی به عنوان پوشش داخلی سازه
● عایق‌های حرارتی و صوتی

اتصال این اجزا به یکدیگر، سازه LSF را تشکیل می‌دهد.

در سیستم سازه ال اس اف، در دیوارهای باربر و غیرباربر دو جز مهم وجود دارد:
● استادها (پروفیل C) به عنوان ستونک
● رانرها (پروفیل U) به عنوان تیرک

این دو، وظیفه انتقال بارهای عمودی و جانبی به تکیه‌گاه را بر عهده دارند. برای اجرای هرچه ساده‌تر تاسیسات مکانیکی و الکتریکی، عموما از پروفیل‌های C مشبک در سازه استفاده می‌شود.
مهم‌ترین جز در ساخت سازه ال اس اف، ورق‌های گالوانیزه فولادی نورد سرد شده هستند. این ورق‌ها با استفاده از دستگاه‌های غلتک خاص نورد شده و در ابعاد مختلف عرضه می‌شوند.
در ویدئو فرآیند نورد سرد، مراحل این پروسه را مشاهده کنید.

انواع ورق سرد علاوه بر داشتن استقامت بسیار بالا، خاصیت شکنندگی و خم شوندگی ندارند. از این جهت در برابر زلزله مقاومت بیشتری از خود نشان می‌‌دهند. ورق‌های فولادی نورد شده، با یکنواختی و کیفیت بالا تولید می‌شوند. این مقاطع با فاصله کم از یکدیگر در دیوارهای باربر قرار گرفته و مقاومت و سختی بالایی در سازه ایجاد می‌کنند.

سازه ال اس اف چیست

در سازه LSF، از ورق‌های گالوانیزه فولادی نورد سرد استفاده می‌شود

چرا سازه ال اس اف؟

دلایل مختلفی منجر به محبوبیت بیش از حد سازه LSF شده‌است:

انعطاف‌پذیری

به دلیل متنوع بودن ضخامت و ابعاد جدار نازک فولادی، این ورق‌ها در مرحله طراحی انعطاف بالایی دارند. از این رو می‌توان به سادگی از آن‌ها برای ساخت قسمت‌های مختلف ساختمان استفاده کرد.

دوام بالا

استفاده از جدار نازک فولادی و گالوانیزه، احتمال کج شدگی، تغییر شکل، پیچش، خزش، ترک و هجوم حشرات را به حداقل می‌رساند.

سبک وزن بودن سازه

مقاطع فولادی استفاده شده در سازه LSF، صاف، یکدست و با کیفیت هستند و با وزن پایینی که دارند هزینه‌های ناشی از حمل و نقل را کاهش می‌دهند.
مزیت دیگر سبک بودن سازه، کاهش خطرات ناشی از زلزله است. این سیستم از سازه‌های عادی سبک‌تر بوده و در نتیجه با جذب نیروی کمتر زلزله، آسیب و خسارات را کاهش می‌دهد. علاوه بر مقاومت در برابر زلزله، این سازه‌ها مقاومت بالایی در برابر طوفان‌های سهمگین نیز دارند.

استحکام

همان‌طور که گفته شد، از مقاطع جدار نازک نورد سرد در سازه LSF استفاده می‌شود. نسبت مقاومت به وزن این مقاطع بالاتر از دیگر از اجزای فولادی دارند. جایگزین شدن این اجزا به جای مقاطع فولادی سنگین، امکان بهره‌وری را بالا می‌برد.

بالا بودن کیفیت اجرا

سازه‌های معمول اگرچه طراحی باکیفیتی دارند، اجرای آن‌ها چندان دقیق و قوی انجام نمی‌شود؛ بنابراین کیفیت مورد انتظار را ندارند. سازه‌های پیش ساخته LSF، مراحل کنترل کیفی را در کارخانه طی می‌کنند و در نتیجه رفتاری مورد انتظار از خود نشان می‌دهند. اتصالات این نوع سازه‌ها نیز کیفیت اجرایی بسیار بالایی دارند.

سرعت بالای اجرا

مصالح مورد استفاده پیش ساخته بوده و در کارگاه تهیه شده، سپس به محل اجرا منتقل و نصب می‌شوند. این فرآیند سرعت ساخت را افزایش می‌دهد. در خصوص مصالح مورد نیاز ساخت خانه، مقاله‌ای جدا را اختصاص داده‌ایم.

کاهش مصرف انرژی و قابلیت بازیافت

بر اساس استانداردهای جهانی از عایق‌کاری در ساخت سازه LSF استفاده می‌شود. بنابراین انتقال انرژی به حداقل رسیده و در هزینه‌های مصرف انرژی صرفه‌جویی خواهد شد.
از سوی دیگر، تقریبا تمام مصالح مورد استفاده قابل بازیافت بوده و مصالح بسیار اندکی امکان استفاده مجدد ندارد. بنابراین سازه‌های LSF از این طریق به حفظ محیط زیست کمک می‌کنند.

مقاومت در برابر شرایط محیطی نامطلوب

با به کارگیری ورق‌های گالوانیزه، نگرانی برای خوردگی و زنگ زدگی به حداقل میزان خود خواهد رسید. ورق گالوانیزه مقطعی بسیار مقاوم به خوردگی است و عمری طولانی دارد.

اجرای آسان تاسیسات

استفاده از مقاطع مشبک در سازه، عبور سیم‌ها و لوله‌ها را ساده می‌کند؛ بنابراین تاسیسات مکانیکی و برقی بدون بروز مشکل خاصی اجرا خواهند شد.

 

محدودیت‌های استفاده از سازه LSF

● از سازه ال اس اف نمی‌توان برای ساختمان‌های بیش از ۸ طبقه استفاده کرد.
● اجرای سازه LSF به نیرو متخصص نیاز دارد.
● دهانه را نمی‌توان در ابعاد دلخواه ایجاد کرد.
● تولید جدار نازک‌های گالوانیزه نورد سرد شده با هزینه بالایی همراه است.

نحوه اجرای سازه LSF

اجرای سازه ال اس اف

عملیات اجرای سازه ال اس اف مشابه با سازه های معمولی است

سازه ال اس اف، طی مراحلی مشابه با اجرای سازه‌های معمول نصب و ساخته می‌شوند.

o در اولین گام، باید فوندانسیونی مناسب که عمقی تا ۵۰ سانتی‌متر دارد، اجرا کرد.

o پس از این مرحله، باید انکر بولت‌هایی که برای اتصال صفحات بتن و سازه‌ها به کار گرفته می‌شوند، در فواصل مشخص نصب گردند.

o حال نوبت به اجرای دیوارهای باربر در مکان‌های مشخص شده و به وسیله مهارکننده‌های موقت انجام شود. میله‌های مهارکننده به دیوارهای باربر متصل می‌شوند. پس از اتمام نصب دیوارهای باربر، دیوارهای غیرباربر اجرا می‌شوند.

o در گام بعد، سقف اجرا می‌شود. از سیستم تیرریز مسطح یا خرپای سقفی و به روش بتن درجا یا خشک استفاده می‌شود. تیرچه‌های به کار رفته، فولاد سرد نورد شده هستند.

o عایق‌کاری و پوشش‌دهی گام بعدی اجرا است. ابتدا باید دیوارها به درستی عایق‌بندی شوند. سپس از مصالح مناسب و معمول در بازار مثل سرامیک، سنگ و پی‌وی‌سی برای پوشش‌دهی داخلی و خارجی استفاده خواهد شد.

o برای اجرای تاسیسات برقی و مکانیکی در سازه، عموما از لوله‌های سوپرپایپ یا پی وی سی استفاده می‌شود که ضمن داشتن مقاومت و دوام بالا انعطافی قابل توجه دارند. به دلیل خالی بودن فضای میان دیوارها، به آسانی می‌توان تاسیسات مختلف را اجرا کرد.

o اجرای درب و پنجره‌ها نیز مشابه با سازه‌های معمول خواهد بود.

سازه LSF کجا کاربرد دارد؟

طی سال‌های گذشته، سازه LSF به یکی از پرکاربردترین انواع در ساختمان سازی تبدیل شده است. در حال حاضر در ایران و بسیاری کشورها چون انگلستان، کانادا، استرالیا، ژاپن و … استفاده از این نوع سازه رواج یافته است. از آن‌جایی که ایران کشوری زلزله‌خیز است، انتظار می‌رود کاربرد این نوع سازه برای کاهش خطرات ناشی از زمین‌لرزه بیشتر شود.

● ساختمان‌های مسکونی چند واحدی حداکثر تا ۸ طبقه
● ساخت شهرک‌های مسکونی ضروری در حداقل زمان ممکن
● ساخت سازه در مناطق زلزله‌خیز
● ساختمان‎های ورزشی و آموزشی
● ساخت سالن‌های مختلف برای گلخانه، مرغ‌داری، گاوداری و …
● ساخت خانه باغ و ویلا
● کارخانه‌ها و کارگاه‌های صنعتی موقت و دائمی
● ساخت نیم‌طبقه در فضاهای دارای ارتفاع زیاد
● افزودن طبقات به پشت‌بام ساختمان

قیمت سازه LSF

قیمت سازه LSF به عوامل مختلفی چون نوع طراحی سازه تعداد طبقات، مصالح مورد استفاده، کیفیت نصب و … وابسته است. سازه ال اس اف علاوه بر مزایای خاص و فوق‌العاده خود، قیمتی مناسب دارد. مقاطع فولادی جدار نازک از مهم‌ترین مصالح موثر بر قیمت سازه ال اس اف به شمار می‌روند. با توجه به نوسان قیمت‌ها، توصیه می‌شود قیمت مقاطع فولادی جدار نازک را لحظه‌ای پیگیری کنید.

برای اطلاع از قیمت ورق گالوانیزه نورد سرد شده، قیمت پروفیل سبک و … با کارشناسان ما در آیرومارت در تماس باشید. این مجموعه خدماتی چون برش، خمکاری، جوشکاری و … نیز عرضه می‌کند. جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید از طریق شماره تلفن ۴۵۳۰۶-۰۲۱ با مشاوران آیرومارت در بخش بازرگانی در تماس باشید.

احسان ناجی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
4.8/5 - (16 امتیاز)

  1. علیرضا فرامرزی
    مهر ۱, ۱۴۰۰ ۱۱:۳۰
    چطور تشخیص بدیم که سازه LSF برای ما مناسب هست یا ن؟
    1. آیرومارت
      آبان ۴, ۱۴۰۰ ۱۲:۰۳
      سلام روز بخیر. انتخاب سازه LSF با توجه به پارامترهای مختلفی صورت می‌گیرد. برای اینکار بهتر است با مهندس ناظر مشورت کنید.
021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.