زیرسازی و شاسی کشی نمای ساختمان، انواع و نحوه اجرای آن

4.6/5 - (10 امتیاز)

زیرسازی و شاسی کشی نمای ساختمان، انواع و نحوه اجرای آن

آهن کشی و نبشی کشی نمای ساختمان

زیرسازی و شاسی کشی نمای ساختمان یکی از مراحلی است که پیش از نصب نما انجام می‌گیرد. شاسی کشی با نام‌های آهن کشی و نبشی کشی نیز شناخته می‌شود.

۴.۶/۵ - (۱۰ امتیاز)

نبشی کشی در ساخت اسکلت ساختمان و به منظور استحکام بخشی به آن نیز کاربرد دارد. مقاله نبشی کشی ساختمان و نحوه اجرای آن، به شما در شناخت این فرایند کمک خواهد کرد.

در گذشته نماهای ساختمانی بسیار ساده بودند. اما رفته رفته با پیشرفت صنعت معماری و ساختمان سازی، این نماها نیز پیچیده‌تر شدند. اما باید علاوه بر زیبایی، بحث ایمنی و استحکام را نیز در اجرای نماهای مختلف در نظر داشت. این موضوع باعث شد تا زیرسازی و شاسی کشی به منظور ایجاد بستری مستحکم برای این کار، رونق یابد.

شاید برایتان سوال باشد که اصلا شاسی کشی نما چیست؟ شاسی کشی درواقع مهم ترین مرحله در اجرای نمای ساختمان است و باید بیشترین دقت در اجرای آن صورت گیرد. در این مرحله بستر زیرین نما آماده شده و نما بر روی آن سوار می‌شود.

اشتباه در انجام این مرحله، ممکن است خسارات زیادی را به دنبال داشته باشد و احتمال تخریب نمای ساختمان بالا ‌رود. اما انجام درست آن می‌تواند ایمنی سازه را درمقابل زلزله حفظ نماید.

در ادامه این مطلب قصد داریم تا درباره زیرسازی و شاسی کشی نمای ساختمان و نحوه اجرای آن صحبت کنیم.

مراحل اجرای زیرسازی ساختمان

اجرای زیرسازی نما باید مطابق با اصول و برنامه انجام شود، چرا که کیفیت انجام آن، تاثیر بسیاری بر زیبایی ظاهری، استحکام و دوام نما دارد. مراحل اجرای نما شامل موارد زیر می‌شود:

  • تعیین مصالح مورد نیاز در زیرسازی نما
    برای اجرای زیرسازی نما، اولین مرحله تعیین مصالح مورد نیاز است. تعیین تجهیزات مورد نیاز باید با توجه به عوامل مختلفی صورت گیرد که در ادامه در این رابطه صحبت خواهیم کرد.
  •  تهیه نقشه زیرسازی
    تهیه نقشه درواقع تعیین‌کننده مسیر راه برای ادامه فرایند است. مهندس معمار باید طراحی اولیه را انجام دهد، سپس مطابق با نقشه، زیرسازی انجام شود. این نقشه کمک می‌کند تا شاسی کشی مطابق با اصول خاص آن نما، اجرا شود و از انجام مراحل اضافه و گاهی اوقات هزینه اضافه جلوگیری می‌کند.
  •  ریسمان کشی
    ریسمان کشی به منظور مشخص کردن میزان برآمدگی‌ها و فرورفتگی‌های نما و تراز کردن انجام می‌شود. این مرحله در اجرای درست نما بسیار تاثیرگذار است. مراحل بعدی تحت تاثیر نوع نما ممکن است متفاوت باشد.
  •  نصب توری رابیتس
    پس از ریسمان کشی، درصورتیکه سازه بتنی باشد و از میلگرد استفاده شود، توری رابیتس روی میلگردهای مورد استفاده در زیرسازی، نصب می‌شود. توری رابیتس را در این مرحله باید با مفتول‌های گالوانیزه می‌بندند.
    استفاده از رابیتس به منظور افزایش چسبندگی ملات سیمانی به نما انجام می‎‌گیرد. در نماهای سیمانی به دلیل استفاده از ملات سیمان و دوغاب، لازم است تا رابیتس‌هایی بر روی شاسی نما نصب شود تا ملات از بین میلگردها عبور نکند.

شاسی کشی و زیرسازی نمای ساختمان

مقاطع فولادی مورد استفاده در زیرسازی نما

انتخاب پروفیل مورد استفاده در اجرای زیرسازی باید با توجه به نوع و هندسه نما، میزان استحکام مورد نیاز، مصالح مورد استفاده در نما، شرایط محیطی و بسیاری موارد دیگر انجام ‌شود.

مصالح مورد نیاز برای شاسی کشی عبارتند از:

  • نبشی
  • میلگرد
  • ناودانی
  • تیرآهن
  •  رابیتس
  • قوطی

قیمت و کیفیت هرکدام از این مقاطع چون قیمت میلگرد آجدار، هزینه نهایی و کیفیت سازه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

باید گفت که اغلب در فرایند زیرسازی و شاسی کشی از پروفیل نبشی استفاده می‌شود. در این موارد به شاسی کشی، نبشی کشی نما نیز گفته می‌شود.

از سوی دیگر، میلگرد علاوه بر اینکه در فونداسیون و آرماتوربندی ساختمان کاربرد دارد، در نما نیز مورد استفاده قرار میگیرد. میلگرد در نما، برای نگهداری و اتصال رابیتس به کار می‌رود و در حالت کلی نقش استحکام بخشی در شاسی کشی را بر عهده دارد.

در استفاده از میلگرد در شاسی کشی ساختمان، باید به این نکته توجه داشت که هزینه‌ها متاثر از قیمت میلگرد، ممکن است بالا برود. به همین دلیل در مواردی که به استحکام بالاتری در اجرای نما نیاز باشد، از میلگرد استفاده می‌شود.

شرکت پیشرو صنعت نفت آسیا با برند تجاری آیرومارت، تامین کننده تمامی مقاطعی که در بالا ذکر شد، در سبدی بسیار متنوع از سایز، استاندارد، جنس، کیفیت و برند است.

علاوه بر این، تیمی مجرب از افراد حرفه‌ای و فعال در حوزه آهن و فولاد در آیرومارت، با ارائه مشاوره فنی و تخصصی، می‌توانند راهنمای مناسبی در تمامی مراحل خرید شما باشند.

شاسی کشی نمای ساختمان

انواع شاسی کشی نمای ساختمان

انواع شاسی کشی نما با توجه به نوع مصالح مورد استفاده در نماسازی، متفاوت است. به عنوان مثال نماهای ساختمان در انواع نمای آجری، کامپوزیتی، سیمانی، سنگی، شیشه‌ای، چوبی، سرامیکی و نمای رومی قرار می‌گیرند. روش اجرای زیرسازی برای هرکدام از این نماها ممکن است متفاوت باشد. در ادامه به برخی از انواع زیرسازی اشاره خواهیم کرد.

زیرسازی نمای سنگی

در شاسی کشی نمای سنگی حتما باید وزن بالای سنگ را مورد توجه قرار داد. چرا که امکان فروریختن نما به دلیل سنگینی آن وجود دارد. بنابراین باید حتما اتصالات پیچ، پرچ، جوشکاری و نوع مصالح مورد استفاده به دقت کنترل شود. تا زیرسازی، استحکام کافی را داشته باشد.

زیرسازی نمای کامپوزیت

در نمای کامپوزیتی از ورق‌های کامپوزیت آلومینیم استفاده می‌شود. این نوع نما دارای مزایای مختلفی ازقبیل سبک وزن بودن، قابلیت تمیزکاری و شستشو، مقاومت به خوردگی و …. است.

به همین دلیل بسیار مورد توجه قرار گرفته است. برای شاسی کشی نمای کامپوزیتی از پروفیل‌های فولادی استفاده می‌شود. سپس پنل‌های آلومینیوم کامپوزیت بر روی آن‌ها نصب می‌گردد.

زیرسازی نمای خشک

نام خشک برای این نوع زیرسازی به دلیل عدم استفاده از دوغاب و ملات برای نگهداری در پشت نما است. در این نوع شاسی کشی، از المان‌های افقی و عمودی فلزی برای نگهداری استفاده می‌شود و نیازی به ملات ندارد. شاسی کشی نمای سرامیک خشک، مثالی از این نوع زیرسازی است.

زیرسازی نمای سیمانی

در شاسی کشی نمای سیمانی از میلگرد، رابیتس و قوطی فلزی استفاده می‌شود. درواقع ملات بر روی رابیتس پخش می‌شود و نما بر روی آن نصب می‌گردد.

زیرسازی نمای رومی

نمای رومی از انواع نماهای کلاسیک است و به دلیل اشکال هندسی و قوس‌هایی که در نما وجود دارد، از جذابیت بسیار بالایی برخوردار است. وجود این قوس‌ها در نمای رومی موجب شده تا زیرسازی آن کمی دشوار شده و نیاز به تخصص داشته باشد.

زیرسازی نمای آجری

شاسی کشی نمای آجری می‌تواند به صورت سنتی و با استفاده از ملات سیمان و یا اینکه به صورت خشک انجام گیرد. در زیرسازی خشک نمای آجری، از قطعات فلزی مانند ریل، پیچ و انواع پروفیل فولادی استفاده می‌شود.

زیرسازی نمای چوبی

نمای چوبی ازجمله زیباترین نماهای ساختمانی است. به نمای چوبی به اصطلاح، نمای ترموود نیز گفته می‎‌شود. ترموود درواقع نام نوعی چوب پراستفاده در نمای ساختمان است. زیرسازی نمای ترموود می‌تواند از هر دو نوع سیمانی و یا فلزی باشد.

زیرسازی نمای ساختمان

نکات شاسی کشی ساختمان

آهن کشی نمای ساختمان اگر به درستی انجام نشود، علاوه بر این که ظاهر کار را خراب می‌کند، بر روی میزان استحکام و دوام نما نیز تاثیرگذار است. ممکن است فرو بریزد و خسارات مالی و جانی به بار آورد. برخی از نکات کلیدی در اجرای شاسی کشی نما عبارتند از:

  •  حتما پیش از انجام زیرسازی، از نقشه‌ای که توسط مهندس معمار طراحی شده است، استفاده شود. تا زیرسازی اصولی صورت گیرد.
  •  در انتخاب مصالح باید دقت لازم را به خرج داد.
  • عملیات تراز کردن باید با دقت بالا و تحت کنترل مهندس مربوطه انجام شود.
  • بهتر است از پوشش ضد زنگ یا رنگ بر روی مقاطع فولادی به کار رفته در شاسی کشی استفاده شود. تا به مرور زمان دچار خوردگی و فرسودگی نشود و طول عمر بالاتری داشته باشد.
  •  در شاسی کشی نمای سنگی به دلیل اینکه وزن سنگ بالا است، بهتر است که در انتخاب اتصالات و نوع پروفیل و … دقت زیادی صورت گیرد. تا مشکلی از لحاظ تحمل وزن بالای سنگ نداشته باشد.

نکات مورد توجه در قرارداد شاسی کشی نما

مواردی که در نمونه قرارداد شاسی کشی نما بین پیمانکار و صاحب پروژه مطرح می‌شود عبارتند از:

  •  مشخصات طرفین قرارداد
  •  مدت قرارداد
  •  مبلغ قرارداد
  • نحوه پرداخت مبلغ قرارداد
  • شروط قرارداد
  • خسارت قرارداد
  • تعهدات کارفرما و پیمانکار پروژه
  • اسناد مربوط به قرارداد
  • قوانین فسخ قرارداد

عوامل موثر بر قیمت شاسی کشی نما

قیمت شاسی کشی نما و زیرسازی تحت تاثیر عوامل مختلفی ممکن است دچار تغییر شود. برخی از این عوامل عبارتند از:

  • نوع نمای ساختمان
  • مواد و مصالح مورد استفاده در ساخت نما
  • قیمت آهن در بازار
  • ابعاد و متراژ پروژه
  • طرح نمای ساختمان
  • متراژ نما
  • میزان آهن مصرفی در پلیت گذاری
  • میزان پروفیل مصرفی در ستون‌های عمودی
  • دستمزد کار ( براساس متراژ پروژه، معمولا بین ۱۵۰-۱۸۰ هزار تومان در نظر گرفته می‌شود. البته باید درنظر داشت که باتوجه به پیچیدگی نما ممکن است به مبالغ بیشتر نیز تغییر کند.)

هرکدام از این موارد ممکن است به طور مستقیم یا غیرمستقیم، قیمت شاسی کشی را تحت تاثیر قرار دهد. به عنوان مثال قیمت نبشی، به عنوان پرمصرف‌ترین محصول فولادی مورد استفاده در این فرایند، تاثیر بسیاری بر قیمت نهایی اجرای نمای ساختمان دارد.

سخن پایانی

در این مطلب درباره زیرسازی و شاسی کشی نمای ساختمان و نکاتی که باید در اجرای آن رعایت شود، صحبت کردیم. بدیهی است که نحوه اجرا و مصالح مورد استفاده در این کار، تاثیر بسیاری بر کیفیت نهایی آن دارد. بنابراین انتخاب مصالح باکیفیت و مقرون‌به‌صرفه، لازمه انجام آهن کشی است.

بازرگانی فولاد آیرومارت علاوه بر اینکه تامین کننده انواع مقاطع فولادی در بازار آهن آلات است، خدمات ارزنده‌ای را در رابطه با هر محصول ارائه می‌دهد. ازجمله خدمات آیرومارت در رابطه با محصولات مختلف عبارتند از:

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با هر کدام از این خدمات و دریافت مشاوره فنی و تخصصی در رابطه با هر محصول، فقط کافیست با شماره ۴۵۳۰۶-۰۲۱ تماس گرفته و با مشاوران آیرومارت گفتگو نمایید.

سحر اشکواری

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
4.6/5 - (10 امتیاز)

  1. فائزه
    مهر ۱۳, ۱۴۰۰ ۲۲:۴۱
    میلگرد حتی توی نما هم کاربرد دارد..
    1. آیرومارت
      مهر ۱۷, ۱۴۰۰ ۱۷:۰۷
      سلام. میلگرد کاربرد گسترده‌ای دارد و تنها به آرماتوربندی محدود نمی‌شود.
021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.