تاسیسات ساختمان + بررسی کامل انواع آن

5/5 - (1 امتیاز)

تاسیسات ساختمان + بررسی کامل انواع آن

تاسیسات ساختمان را می‌توان قلب یک ساختمان دانست که شامل اجزا و بخش‌های فنی مختلفی می‌شود. تاسیسات، طیف مختلفی از تجهیزات است که بر اساس نوع و کاربری ساختمان می‌تواند متفاوت باشد. برای نصب تجهیزات، اشخاص یا شرکت‌هایی وجود دارند که هر کدام بخشی از آن را راه‌اندازی می‌کنند. اجرای درست تاسیسات ساختمان و کامل بودن آن باعث افزایش عمر مفید سازه خواهد شد.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

در این مطلب قصد داریم لیست تاسیسات ساختمان و بخش‌های مختلف هر کدام را معرفی کنیم؛ در ادامه همراه وبلاگ آیرومارت باشید.

تاسیسات ساختمان چیست؟

از آنجایی که تاسیسات امکانات زندگی اصلی یک ساختمان است، باید به آن توجه شود. اگر تاسیسات مشکل داشته باشد، کل ساختمان و کاربری آن را کاهش می‌دهد. در واقع، آرامش و آسایش ساکنین ساختمان به این وسایل حیاتی بستگی دارد. بی دقتی در طراحی و اجرای این تاسیسات آسیب‌های جبران‌ناپذیری به قسمت‌های مختلف ساختمان وارد می‌کند.

البته همواره در مراحل ساخت ساختمان باید از افراد مجرب استفاده کرد و کسانی که این تاسیسات را نصب می‌کنند می‌بایست مهارت و تخصص بالایی داشته باشند. با چنین امکانات و شرایطی می‌توانید مطمئن باشید که امکانات موجود در ساختمان تا مدتی طولانی به خوبی برای شما کار خواهند کرد.

تاسیسات ساختمان کلیه تجهیزات یک سازه را که شامل سرمایش، گرمایش، تهویه مطبوع، برق‌رسانی، ارتباطات، دفع زباله و فاضلاب می‌شود، دربرمی‌گیرد. به طور کلی، این موارد از مهمترین و اساسی‌ترین تجهیزات محسوب می‌شوند و در صورت بروز مشکل در هر یک از آن‌ها، آسایش و زندگی انسان تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

تاسیسات ساختمان را می‌توان در دو گروه تاسیسات مکانیکی ساختمان و تاسیسات برق ساختمان تقسیم کرد که در ادامه به طور جداگانه به هر بخش می‌پردازیم.

تاسیسات ساختمان چیست

تاسیسات مکانیکی ساختمان چیست؟

تاسیسات مکانیکی به دو دسته کلی تاسیسات مکانیکی صنعتی و تاسیسات مکانیکی ساختمان تقسیم می‌شوند. تاسیسات مکانیکی صنعتی عمدتا به انتقال آب و فاضلاب و تصفیه آب آشامیدنی اشاره دارد.

ما در این مطلب تنها تاسیسات مکانیکی ساختمان را بررسی می‌کنیم که شامل سازه‌ها و تجهیزاتی است که سیستم‌های داخلی ساختمان را برای بهبود آسایش زندگی و کار ساکنان فراهم می‌کند.

تاسیسات مکانیکی یک ساختمان زیر مجموعه‌های مختلفی را دربرمی‌گیرد که برخی از آن‌ها ضروری به حساب می‌آیند و برخی دیگر تنها در تعدادی از ساختمان‌ها به کار می‌روند. تاسیسات مکانیکی به تجهیزات خاصی از جمله انواع اتصالات لوله نیاز دارند.

انواع تاسیسات مکانیکی ساختمان

تاسیسات مکانیکی ساختمان را می‌توان به موارد زیر تقسیم کرد:

۱. انواع تاسیسات سرمایشی و گرمایشی ساختمان

مهمترین قسمت تاسیسات مکانیکی در یک ساختمان، مربوط به تاسیسات گرمایشی و سرمایشی آن است. این بخش، محیطی راحت از نظر دما و کیفیت هوا را در داخل ساختمان به وجود می‌آورد.

تاسیسات سرمایشی

این سیستم برای سرد کردن آب یا یک سیال در یک نقطه از ساختمان و سپس ارسال آن به قسمت‌های مختلف داخل ساختمان به کار می‌رود. همچنین این سیستم برای خارج کردن حرارت، کنترل رطوبت و بهبود کیفیت هوای داخل ساختمان استفاده می‌شود.

معمولا تاسیسات سرمایشی را در محیط خارجی ساختمان مانند پشت بام، موتورخانه یا زیرزمین تعبیه می‌کنند. از جمله وسایلی که به عنوان تجهیزات سرمایشی برای تولید و انتقال سرما به فضای داخلی ساختمان استفاده می‌شود، می‌توان به انواع کولر آبی، کولر گازی، اسپلیت، داکت اسپلیت، چیلر، هواساز و فن کوئل‌ها اشاره کرد که هر کدام به صورت تبریدی یا تهویه‌ای ، ساختمان را خنک می‌کنند.

در صورتی که سرمایش ساختمان بر اساس تهویه باشد، کنترل حرارت و بهبود کیفیت هوای داخل با حداقل انرژی و در ساختمان‌های انرژی صفر، حتی بدون مصرف انرژی قابل انجام است. یکی از محصولات فولادی پرکاربرد در ساخت تاسیسات تهویه مطبوع در ساختمان ورق گالوانیزه است که می‌توانید قیمت ورق گالوانیزه را از وبسایت آیرومارت مشاهده کنید.

در این نوع سیستم، از عناصر طبیعی مانند باد، رطوبت و حرارت زیر زمین و همچنین عناصر مصنوعی مانند فن برای تولید سرمایش استفاده می‌شود. اما در سیستم سرمایشی مبتنی بر تبرید، از تجهیزاتی برای گردش مایع مبرد به داخل محیط داخلی بهره می‌برند تا این مایع گرما را از محیط جذب کرده و دما را کاهش دهد.

انواع تاسیسات سرمایشی و گرمایشی ساختمان

تاسیسات گرمایشی

از تاسیسات گرمایشی برای کنترل و حفظ حرارت در یک ساختمان در سطح قابل قبولی استفاده می‌شود. سیستم گرمایش در ساختمان ممکن است به صورت گرمایش مرکزی مانند موتورخانه و پکیج یا سیستم گرمایش تبریدی باشد.

به طور معمول، برای گرمایش ساختمان‌ها به عنوان منبع تولید گرما از تجهیزاتی مانند بخاری، شومینه، رادیاتور، آبگرمکن، پکیج دیواری و زمینی، فن کویل، داکت اسپلیت، هواساز، تجهیزات جدید VRF، تجهیزات جدید GHP و موتورخانه‌ها استفاده می‌شود. از جمله اجزای تاسیسات سرمایشی و گرمایشی ساختمان و عملکرد آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کمپرسور: فشار و دما را افزایش می‌دهد و مبرد را به کندانسور منتقل می‌کند.
  • کندانسور: گاز را به مایع بدل کرده و مبرد پرفشار را به فیلتر یا شیر انبساط هدایت می‌کند.
  • اوپراتور: مبرد را به گاز سر تبدیل می‌کند و باعث هدایت آن به کمپرسور می‌شود.
  • دمنده: هوای خنک را به داخل ساختمان هدایت می‌کند.
  • فن: برای کاهش دمای مایع خنک‌کننده و تامین نیروی مکانیکی لازم جهت تنظیم و گردش هوا در سیستم استفاده می‌شود.
  • فیلتر: مانعی برای ورود ذرات اضافی و رطوبت است.
  • شیر انبساط: کاهش فشار و دما، تبدیل مبرد به مایع دو فازی و انتقال آن به اپراتور مهمترین عملکردهای این بخش محسوب می‌شوند.

۲. تاسیسات بهداشتی آب و فاضلاب

عنصر مهم دیگری که در تاسیسات مکانیکی ساختمان جایگاه مهمی دارد، تاسیسات بهداشتی است که مجموعه‌ای از انواع لوله فاضلاب و تجهیزات برای توزیع آب سالم، جمع‌آوری و دفع فاضلاب، تهویه فاضلاب و دفع آب باران را شامل می‌شود.

برخی از تاسیسات بهداشتی ساختمان با عنوان لوله‌کشی آب و لوله‌کشی فاضلاب نامیده می‌شوند، زیرا مهمترین نقش این قسمت تامین آب مصرفی و دفع فاضلاب به شمار می‌رود. تاسیسات بهداشتی را می‌توان به چهار بخش تقسیم کرد:

لوله کشی آب آشامیدنی

کاربرد اصلی تاسیسات بهداشتی در ساختمان، تامین و توزیع آب بهداشتی برای مصارفی مانند شرب و شستشو است. آب آشامیدنی از طریق سیستم لوله کشی شهری وارد ساختمان شده و با کمک لوله کشی داخلی به مناطق مصرفی داخل ساختمان هدایت می‌شود.

آب مصرفی در دو گروه آب سرد و گرم قرار می‌گیرند. لوله‌های CPVC، PEX و مسی جزو بهترین لوله‌ها برای انواع لوله کشی تاسیسات ساختمان محسوب می‌شوند و به عنوان لوله آب به کار می‌روند.

لوله کشی فاضلاب

پس از مصرف آب مصرفی در ساختمان، پسماندهای آن باید از طریق سیستم لوله کشی فاضلاب به بیرون ساختمان هدایت شود. بنابراین لوله‌های فاضلاب به وسایل بهداشتی مانند توالت، حمام، سینک، وان، جکوزی، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی و سینک متصل می‌شوند که رایج‌ترین انواع لوله‌های مورد استفاده برای آن‌ها عبارتند از لوله ABS، لوله پی وی سی و لوله چدنی.

لوله کشی فاضلاب باید به گونه‌ای باشد که آب مصرفی در ساختمان را به روش ثقلی به سیستم فاضلاب شهری خیابان انتقال دهد. بنابراین در صورت عملکرد نادرست این سیستم، احتمال گیر کردن مواد فاضلاب در لوله‌ها وجود دارد.

تاسیسات بهداشتی آب و فاضلاب

لوله کشی هواکش فاضلاب

برای اینکه مواد فاضلاب در داخل سیستم لوله کشی به خوبی حرکت کنند، نیاز به فشار مضاعف دارند. به عبارت دیگر، لوله کشی هواکش که به آن سیستم تهویه نیز می‌گویند، با تنظیم فشار داخل شبکه لوله کشی از گیرکردن مواد فاضلاب در لوله‌ها جلوگیری می‌کند و علاوه بر آن، گازهای فاضلابی را به بیرون از ساختمان می‌فرستد تا مانع از بازگشت آن‌ها به داخل ساختمان شود.

لوله های هواکش فاضلاب از ابتدای شبکه در طبقه همکف تا قسمت بالایی پشت بام ادامه یافته و حداقل تا یک متر امتداد پیدا می‌کنند. بنابراین وجود هرگونه انسداد در خروجی لوله تهویه می‌تواند باعث اختلال در سیستم تخلیه فاضلاب شود و گازهای سمی انباشته شده در شبکه فاضلاب، به ساختمان بازگردد. در این بخش معمولا از لوله‌های UPVC مقاوم در برابر آفتاب استفاده می‌شود.

لوله کشی آب باران

سیستم لوله کشی آب باران یکی از المان‌های جدید شبکه فاضلاب ساختمان به شمار می‌رود. در گذشته آب باران همراه با مواد فاضلاب از طریق لوله‌های فاضلاب دفع می‌شد، اما امروزه سیستم لوله کشی آب باران از لوله‌کشی فاضلاب جدا می‌شود تا بتوان از آب باران برای موارد غیرآشامیدنی مثل آبیاری گیاهان بهره برد.

۳. تاسیسات گازرسانی

حمل و نقل سوخت‌های گازی و توزیع آن‌ها به مصرف‌کنندگان مهمترین وظیفه تاسیسات گازرسانی در ساختمان‌ها به شمار می‌رود که بر حسب نوع گازرسانی، به یکی از شاخه‌های زیر تقسیم می‌شوند:

  • گازرسانی شهری
  • گازرسانی صنعتی
  • گاز سازی پزشکی

لوله کشی گاز در ساخت ساختمان‌ها باید پس از اتمام مرحله دیوارچینی، تکمیل پرونده و انتخاب پیمانکار شروع شود. همچنین باید بر اساس علم مهندسی و کارشناسی اجرا شود، زیرا حتی کوچکترین نشتی در هر قسمت از انواع لوله گاز و اتصالات لوله کشی می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری را به همراه داشته باشد. برای استعلام قیمت لوله گاز و ثبت سفارش آنلاین یا تلفنی به وبسایت آیرومارت مراجعه کنید.

۴. تاسیسات آتش نشانی

موضوع ایمنی افراد ساکن در ساختمان به قدری اهمیت دارد که تاسیسات آتش نشانی به عنوان یکی از تاسیسات مکانیکی ساختمان برای این منظور طراحی شده است. این سیستم از آتش‌سوزی جلوگیری می‌کند و در صورت ایجاد آتش بلافاصله واکنش نشان می‌دهد. تجهیزات آتش نشانی را می‌توان به چند گروه تقسیم کرد که اطفا حریق جزو بخش مکانیکی قرار دارد.

وظیفه دستگاه اطفای حریق، جلوگیری از گسترش آتش و ایجاد آسیب جدی به ساختمان است. پیشگیری از گسترش آتش در تاسیسات آتش نشانی از چند طریق امکان‌پذیر است که شامل اطفا حریق خشک، اطفا حریق تر، اطفا حریف ترکیبی تر و خشک، اطفا حریق با کمک کف و آبپاش خودکار می‌شوند.

تاسیسات مکانیکی ساختمان

۵. تاسیسات استخر و جکوزی

در تاسیسات استخرهای خانگی، به کاسه استخر، کاسه جکوزی، آب بندی، بتن ریزی و برخی مصالح ساختمانی دیگر نیاز است که همگی در دسته تاسیسات ساختمانی قرار می‌گیرند. تاسیسات استخر را می‌توانیم به دو بخش زیر تقسیم کرد:

سیستم هیدرولیک

این قسمت شامل سیستم لوله کشی عمومی لوله و اتصالات استخر و سیستم آب است که وظیفه جمع‌آوری، انتقال و عبور آب از قسمت‌های مختلف مانند تصفیه‌خانه و موتورخانه را دارد. در واقع، آب از طریق سیستم لوله کشی از استخر و کاسه‌های جکوزی جمع‌آوری شده، به سمت موتورخانه هدایت می‌شود و پس از عبور از تمامی تجهیزات موتورخانه، به داخل کاسه استخر و جکوزی بازمی‌گردد.

یکی از جنبه‌های مهم سیستم هیدرولیک استخر و جکوزی این است که لوله‌ها و اتصالات مورد استفاده باید از UPVC یا PVC سفت و سخت ساخته شوند، زیرا این ماده دارای تمامی استانداردهای تامین آب بوده و از نظر بهداشتی برای حمل آب شرب کاملا مناسب است. یکی دیگر از مزایای قابل توجه لوله و اتصالات UPVC، تحمل فشار بالا و تحمل دمای بالا (تا ۶۰ درجه سانتیگراد) است.

تجهیزات دیگر

این قسمت شامل تجهیزات تصفیه، تجهیزات استریلیزاسیون و تجهیزات گرمایشی و سرمایشی است که همگی در یک توالی استاندارد و از پیش تعریف شده به صورت سری یا گاهی موازی نصب می‌شوند.

این تجهیزات شامل دیگ‌های بخار، دیگ‌های آب گرم، فیلترهای شنی، مبدل‌های حرارتی و پمپ‌های تصفیه است. مجموعه‌ای از این ابزار و تجهیزات در نهایت موتورخانه استخر و جکوزی را به وجود می‌آورند.

۶. تاسیسات آسانسور

در آسانسور، نیروی محرکه مورد نیاز برای حرکت کابین توسط موتورهای الکتریکی تامین می‌شود. البته در آسانسورهای کششی بخشی از نیروی مورد نیاز برای حرکت کابین توسط سیستم تعادل تامین می‌شود. برای اطلاع از قیمت سیم بکسل آسانسور، به صفحه این کالا مراجعه نمایید.

سیستم تعادل شامل چندین وزنه است که کابین آسانسور را متعادل می‌کنند. نکته مهم این است که وزنه‌ها باید در قاب قفل شوند تا در اثر ضربات احتمالی آسیب نبینند. سیستم تعادل و کابین آسانسور را سیستم تعلیق می‌نامند.

کابین و وزنه تعادل در حرکت خود، توسط حداقل دو ریل فولادی هدایت می‌شوند. ریل‌های فولادی باید به طور دقیق و بدون نقص طراحی شوند. این ریل‌ها برای هدایت کابین و وزن در حرکت عمودی و کاهش حرکت افقی به کار رفته و از نوسانات کابین نیز جلوگیری می‌کنند.

سیستم ترمز نصب شده بر روی موتور برای توقف کابین آسانسور در طبقات استفاده می‌شود. در این سیستم از یک سیم‌پیچ، هسته فلزی متحرک، بازو و لنت ترمز برای ماشین آلات سنگین تشکیل شده است. این سیستم باید در زمان قطع برق فعال شده و از حرکت کابین جلوگیری کند تا ایمنی افراد در آسانسور حفظ شود.

یکی از مهم‌ترین قسمت‌های الکتریکی و کنترلی آسانسور، تابلوی فرمان است که شامل مدارهای کنترل، ریزپردازنده‌ها و قطعات الکترونیکی می‌شود. این قطعات وظیفه کنترل حرکات کابین و اعلام شرایط مختلف را برعهده دارند، اما برای کنترل کابین، پنل فرمان باید از کابلی به نام تراول کابل استفاده کند.

مسیر کابل از یک طرف به تابلو فرمان و از طرف دیگر به زیر کابین متصل می‌شود. طول این کابل باید به گونه‌ای در نظر گرفته شود که در مسیر رفت و آمد به کابین گیر نکرده و در ارتباطِ بین کابین و کنترل پنل اختلال ایجاد نکند.

تاسیسات آسانسور

تاسیسات برقی ساختمان چیست؟

تاسیسات برقی در ساختمان شامل سیستم‌های روشنایی، سیستم های اطفا حریق، آنتن مرکزی و … است که برق لازم برای راه‌اندازی آن‌ها توسط شرکت برق تامین می‌شود. تاسیسات الکترونیکی، برق مورد نیاز برای روشنایی، گرمایش و سایر تجهیزات الکتریکی و تاسیسات ساختمان‌ها و خانه‌ها را تامین می‌کند.

رعایت نکات ایمنی یک موضوع مهم در تاسیسات برقی ساختمان است. این تاسیسات شامل یک مدار انشعابی می‌شود که برق فضای داخلی ساختمان را تامین می‌کند. تاسیسات الکتریکی باید توسط یک مهندس برق طراحی شوند، اما مهندسان طراح و معماران لازم است اطلاعاتی مانند مکان وسایل روشنایی، خروجی‌ها و مکان‌های توزیع برق و کلیدها را بدانند تا بتوانند عملکرد آن‌ها را کنترل کنند.

انواع تاسیسات برقی ساختمان

این تاسیسات را می‌توان به موارد زیر تقسیم کرد:

روشنایی ساختمان

مهمترین و اصلی‌ترین هدف سیستم روشنایی در تاسیسات برقی ساختمان این است که قسمت‌های داخلی ساختمان مانند اتاق خواب، نشیمن، راهروها، آشپزخانه، سرویس‌های بهداشتی و حمام را روشن کند. این امر از طریق سیم کشی برق و لوله کشی برق ساختمان حاصل می‌شود.

دو روش کلی برای نورپردازی قسمت‌های مختلف ساختمان بسته به کاربری آن وجود دارد؛ نورپردازی سقفی و نورپردازی از دیوار. نکته مهم در انتخاب روش نورپردازی برای ساختمان، انتخاب نوع نورپردازی داخلی است که حس آرامش، سکون یا انرژی شما را در ساختمان افزایش دهد. بر این اساس نورپردازی به شکل‌های عمومی، موردی، تاکیدی و هوشمند انجام می‌شود که به سلیقه صاحب ساختمان و نیاز او بستگی دارد.

پریزهای ساختمان

برای اتصال دستگاه‌های الکترونیکی یک ساختمان به یک منبع تغذیه جریان متناوب، باید دوشاخه‌های آن‌ها را به پریزهای تعبیه شده در مدار سیم کشی برق ساختمان وصل کنیم. بنابراین سیستم پریز برق بخش مهمی از تاسیسات برقی ساختمان است.

پریزهای برق به دو مدل پریزهای هوشمند و معمولی طبقه‌بندی می‌شوند و در مدل‌های مختلفی وجود دارند که هر کدام را برای هدفی می‌سازند. برای مثال، برخی از آن‌ها فقط تایمر دارند و در برخی از پریزها برنامه‌ریزی‌های پیشرفته‌تری برای کاهش یا افزایش جریان و ولتاژ دیده می‌شود. پریزهای برق معمولی را نیز بسته به نوع کاربری و نوع حفاظت، به دو مدل تک فاز و سه فاز و دارای اتصال به زمین و بدون اتصال به زمین طراحی می‌کنند.

سیستم ارتباطی ساختمان

امروزه از تلفن تنها برای برقراری تماس با خارج از ساختمان استفاده نمی‌شود، بلکه برای دسترسی به اینترنت جهت انتقال اطلاعات، ارسال و دریافت نامه الکترونیکی، دسترسی و لینک دادن به سیستم‌های مکالمه تلفن ثابت و وصل شدن به شبکه‌های رایانه‌ای نیز از آن بهره می‌گیرند.

برای دستیابی به قابلیت ارتباط داخلی با تلفن بسیار مهم است که سیم کشی آن دقیق و اصولی باشد. برای سیم کشی تلفن ثابت در ساختمان به تجهیزات مختلفی مانند موارد زیر نیاز داریم:

  • جعبه‌های اصلی و فرعی
  • کابل تلفن
  • فیش و سیم مخصوص
  • سوکت و پریزهای ضروری برای تلفن

انواع تاسیسات برقی ساختمان

سیستم‌های صوتی و تصویری ساختمان

در ساختمان‌های مسکونی، اداری و تجاری، سیستم‌های صوتی و تصویری مختلف با آنتن مرکزی وجود دارند که باعث رفاه و آسایش ساکنین می‌شوند. برای راه‌اندازی سیستم آنتن مرکزی در ساختمان لازم است تا تجهیزات مورد نیاز آن را فراهم کرد که عبارتند از:

  • آنتن اصلی
  • پیش تقویت‌کننده
  • تقویت‌کننده
  • اسپلیتر سوئیچ جهت‌دار
  • ترمینال و اتصالات کابل به پریزهای دیواری
  • کابل‌های اتصال

سیستم شبکه‌ای و اینترنت

در عصر دیجیتال، استفاده از سیستم‌های شبکه‌ای با اینترنت مرکزی در ساختمان‌ها یک ضرورت است که باید به آن توجه شود. به همین دلیل امروزه سیستم‌های شبکه به بخشی جدایی‌ناپذیر از تاسیسات برق ساختمان ها تبدیل شده‌اند. سیستم شبکه به تجهیزات و زیرساخت مورد نیاز برای اتصال یک یا چند کامپیوتر به شبکه جهانی اینترنت اشاره دارد.

انواع مختلفی از شبکه‌های کامپیوتری وجود دارند:

  • شبکه WAN یا شبکه محیط گسترده
  • شبکه MAN یا شبکه محیط شهری
  • شبکه LAN یا شبکه محلی
  • شبکه PAN یا شبکه شخصی

این شبکه‌ها برای انجام وظایف خود نیاز به اتصالاتی دارند که توسط سخت افزار ارائه می‌شوند و ارتباط بین شبکه‌ها از طریق اینترنت صورت می‌گیرد. یکی از رایج‌ترین مدل‌های سیستم شبکه در ساختمان‌ها، اینترنت مرکزی است.

تاسیسات اعلام حریق

در بخش تاسیسات مکانیکی به سیستم اطفا حرق اشاره کردیم، ولی سیستم اعلام حریق را می‌توان جزو انواع تاسیسات الکتریکی ساختمان در نظر گرفت. سیستم‌های اعلام حریق به گونه‌ای طراحی شده‌اند که نسبت به آتش و دود حساس باشند و زمانی که دود یا آتش را تشخیص دهند، با صدا یا هشدار به سرنشینان آتش هشدار می‌دهند.

سیستم تشخیص حریق از حسگرهایی تشکیل شده است که در یک محفظه پلاستیکی و اغلب بر روی سقف اتاق‌های یک ساختمان نصب می‌شوند. نوع پیشرفته‌تری از سیستم تشخیص حریق به طور خودکار جریان هوا را در ساختمان خاموش یا غیرفعال می‌کند.

تاسیسات اعلام حریق

سایر انواع تاسیسات ساختمانی

ما در این مطلب مهمترین تاسیسات ساختمان را بررسی کردیم که در اکثر ساختمان‌های مسکونی و تجاری به کار می‌روند. ولی در بخش‌های دیگر نیز می‌توان تاسیسات دیگری مثل تهویه مطبوع، پله برقی، آب نما، اعلام سرقت و دوربین مدار بسته را هم مشاهده کرد که بسته به نوع ساختمان تفاوت دارند.

خرید انواع لوازم تاسیسات ساختمانی از آیرومارت

همان‌طور که مطالعه کردید در بخش تاسیسات مکانیکی انواع لوله، ناودانی و مصالح مشابه به کار می‌روند و جزو اساسی این بخش‌ها محسوب می‌شوند. شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت انواع مقاطع فولادی مانند قیمت میلگرد و قیمت روز ناودانی وارد سایت آیرومارت شوید و بعد از بررسی قیمت‌ها، محصول مورد نظرتان را به طور آنلاین سفارش دهید.

شرکت پیشرو صنعت نفت آسیا با برند تجاری آیرومارت با داشتن زیرساخت‌های لازم مانند انباری به مساحت ده هزار متر مربع در شورآباد تهران، آماده دریافت سفارشات و ارسال بار در تناژ دلخواه به سراسر کشور در سریع‌ترین زمان ممکن است. آیرومارت محصولات خود را از برندهای معتبر تهیه کرده و با قیمت‌های رقابتی به شما مشتریان عزیز عرضه می‌کند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره و همچنین ثبت سفارش به صورت تلفنی با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید و توسط کارشناسان مجرب ما راهنمایی شوید. شما همچنین می‌توانید سفارش خود را به صورت آنلاین و تنها با چند کلیک به ثبت برسانید.

غزاله کریمی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (1 امتیاز)

021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.