همه چیز درباره لوله کشی آب و فاضلاب ساختمان

3.5/5 - (6 امتیاز)

همه چیز درباره لوله کشی آب و فاضلاب ساختمان

لوله کشی ساختمان

لوله کشی فاضلاب یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های ساختمانی است که باید با توجه به اصول استاندارد انجام شود. در صورت بروز اشتباه در لوله کشی ساختمان، احتمال تعویض و تعمیرات لوله‌ها افزایش یافته و آسایش ساکنین مختل می‌شود.

۳.۵/۵ - (۶ امتیاز)

تعمیرات و تعویض، در نتیجه ضمن به دنبال داشتن هزینه‌های بسیاری زیبایی ساختمان نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. در صورت تعمیر مجدد، لوله کشی ساختمان به صورت روکار اجرا شده که ظاهر ناپسندی به ساختمان تحمیل می‌کند.

انتقال آب در بخش‌های مهم ساختمان و دفع پسماند در زیر و روی زمین با استفاده از سیستم لوله کشی فاضلاب و آبرسانی انجام می‌شود. شیرهای آب با کمک انشعابات لوله‌ها، در محل مقرر نصب می‌شوند. لوله کشی ساختمان با کمک اتصالات، دوراهی‌ها، سه‌راهی‌ها، شیر و فلکه انجام می‌گیرد.

در سیستم لوله کشی فاضلاب و آبرسانی، باید از عدم نشتی لوله‌ها، وجود آب سرد و گرم و خروج قوی و درست مواد پسماند و گندزا اطمینان حاصل کرد.

لوله کشی ساختمان

لوله کشی ساختمان

چرا لوله کشی ساختمان باید استاندارد باشد؟

اجرای لوله کشی ساختمان به صورت استاندارد، مزایایی به دنبال دارد. اما از این مزیت‌ها مطلع هستید؟ موارد زیر، از جمله فواید اجرای اصولی لوله کشی فاضلاب و آبرسانی ساختمان هستند:

✔ کنترل درست حرکت آب و پسماند و رعایت ایمنی در سیستم لوله کشی فاضلاب
✔ بهینه‌سازی و جلوگیری از هزینه‌های تعمیر و نگهداری
✔ استفاده درست از تجهیزات و تاسیسات لوله کشی ساختمان
✔ ممانعت از دوباره کاری، تعمیر و تغییر نمای ساختمان

تمامی این موارد، باید با در نظر داشتن رعایت اصول بهداشتی اعمال شوند. در طراحی لوله کشی ساختمان، باید توجه داشت که لوله‌ها در طول مسیر آسیب فیزیکی نبینند یا خورده نشوند.
بهتر است لوله های آب بالاتر از لوله‌های فاضلاب قرار گیرند. در این صورت اگر لوله‌ها نشتی داشته باشند، فاضلاب به آب وارد نمی‌شود.
لوله‌های آب، باید فشار لازم جهت انتقال آب را تامین کنند. سیستم لوله کشی فاضلاب، باید با شیب مناسب اجرا شود تا فاضلاب در میانه مسیر گرفتگی ایجاد نکند.

 

انواع لوله کشی ساختمان با توجه روش اجرا

لوله کشی ساختمان باید با حوصله و دقت توسط افراد با تجربه در ساختمان انجام شود. در صورت حرفه‌ای نبودن عملیات، تغییرات به سختی قابل اعمال خواهند بود. سیستم لوله کشی فاضلاب به چندین روش قابل اجرا است که هر یک مزایا و معایب خود را دارد. در ادامه به بررسی این روش‌ها می‌پردازیم.

لوله کشی ساختمان به روش سنتی انشعابی

در روش سنتی که از قدیم تاکنون مورد استفاده قرار گرفته است، لوله‌ها به صورت کف خواب در محل تعبیه می‌شوند. در لوله کشی فاضلاب انشعابی، از یک لوله اصلی تعداد زیادی انشعابات ریز و درشت به تمام ساختمان کشیده می‌شود. در این روش، لوله آب گرم و سرد متمایز با هم نیستند. در گذشته، این نوع لوله کشی ساختمان با کمک لوله استیل و امروزه با استفاده از لوله پلیمری انجام می‌گیرد. امروزه این روش به دلیل معایبی که دارد، کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد:

● افت فشار آب در مسیر حرکت: با افزایش ارتفاع، فشار کاهش می‌یابد. در این روش پمپ لازم است.
● احتمال بالای ترکیدگی لوله‌ها: این مساله به دلیل اجرای لوله کشی فاضلاب در عمق بالا اتفاق می‌افتد.
● هزینه بالای اجرای سیستم لوله کشی ساختمان: به دلیل استفاده از لوله‌های فلزی و کنده‌کاری، هزینه‌ها بالا است.
● قطع آب کل در صورت ترکیدگی: سیستم یکپارچه لوله کشی ساختمان عامل این عیب است.
● دردسر در محاسبه قبض آب پرداختی: در این روش از یک کنتور آب برای کل طبقات استفاده می‌شود که میان تمام واحدها مشترک است.

معایب این روش منجر به روی آوردن به سایر روش‌های لوله کشی ساختمان شد.

لوله کشی ساختمان روکار

احتمال آسیب دیدن لوله‌ها و تعمیرات در روش لوله کشی فاضلاب توکار بالا است. این عامل موجب شد، برخی لوله‌ها به صورت روکار بر روی دیوارها اجرا شوند. این روش جلوه ظاهری زیبایی ندارد؛ البته برای رفع مشکل طراحی داخلی، می‌توان از داکت بر روی لوله‌ها استفاده کرد.
لوله کشی رو کار آب

لوله کشی کلکتوری

امروزه، لوله کشی ساختمان با استفاده از یک دستگاه کلکتور انجام می‌شود. در این روش لوله کشی فاضلاب، هر بخش ساختمان انشعابات خود را دارد. در صورت ترکیدگی، آب کل ساختمان قطع نخواهد شد. میزان مصرف و تعداد واحدها، تعداد کلکتور مورد نیاز را مشخص می‌کنند.

در لوله کشی ساختمان به روش کلکتوری، از لوله‌های پلیمری و پنج لایه استفاده می‌شود. کیفیت لوله‌ها بالا است و خطر ترکیدگی، رسوب‌گیری، افت فشار و خوردگی کمتری برای آن‌ها وجود دارد.

لوله کشی ساختمان به روش زیر سقفی

روش زیر سقفی، جدیدترین نوع لوله کشی فاضلاب است. در اجرای زیر سقفی، لوله‌ها به جای کف در سقف اجرا می‌شوند. در این نوع، استفاده از لوله پنج لایه بهترین عملکرد را به دنبال دارد.
انعطاف بالای لوله‌ها، عدم نیاز به تعداد بالای اتصالات و زانویی و کاهش فشار وارده بر لوله‌ها از مزایای این سیستم هستند. سرعت تعمیر و تعویض نیز بسیار بالا است.

انواع لوله کشی ساختمان با توجه به جنس

با توجه به نوع لوله‌های استفاده شده، سیستم لوله کشی ساختمان متفاوت خواهد بود. لوله گالوانیزه، چدنی، لوله سبز و ۵ لایه از پرکاربردترین انواع در سیستم لوله کشی فاضلاب هستند. لوله گالوانیزه قیمت مناسب می‌تواند با طول عمر بالا و کاربردهای گسترده خود گزینه مناسبی برای شما باشد.

لوله‌های گالوانیزه

در لوله کشی ساختمان، می‌توان از دو نوع لوله فولادی یا آهنی گالوانیزه استفاده کرد. به طور کلی، این لوله‌ها در برابر خوردگی مقاومت بسیار بالایی دارند. به دلیل نداشتن انعطاف کافی، دقت در اندازه‌های لوله گالوانیزه بسیار مهم است. اتصال این لوله‌ها با زانویی، سه راهی و … انجام می‌شود. لوله‌های فولادی و آهنی گالوانیزه در شاخه‌های ۶ متری و دو سر دنده با حداکثر قطر ۸ اینچ در لوله کشی ساختمان استفاده می‌شوند. لوله‌های آهنی گالوانیزه نسبت به نوع فولادی، مقاومت به خوردگی بالاتری در برابر اسیدها دارند.

لوله کشی ساختمان

لوله گالوانیزه از مقاومت بالایی برخوردار است

لوله‌های چدنی

پیش از لوله کشی ساختمان با لوله‌های چدنی، به آن‌ها ضربه بزنید و با توجه به صدای تولیدی از عدم شکستگی اطمینان یابید. استحکام این لوله‌ها با سرب مذاب ریخته شده بر آن‌ها افزایش می‌یابد. جدای از سختی اعمال لوله کشی فاضلاب چدنی، این لوله‌ها، نر و مادگی خاص خود را دارند و به سادگی در هم فرو می‌روند. فراموش نشود که مادگی باید در جهت جریان حرکت فاضلاب قرار گیرد.

لوله‌های پلی پروپیلن (لوله سبز)

لوله‌های پلیمری سبز، نسبت به انواع فلزی کاربرد بیشتری دارند. وزن کم این لوله‌ها، اجرای سریع، مقاومت به زنگ زدگی بالا، رسوب‌گیری کم و قیمت مناسب از مزایای این نوع هستند.

برای آشنایی با ۱۰ تفاوت لوله فولادی با لوله پلیمری، کلیک کنید.

لوله‌های ۵ لایه

خوردگی و ترکیدگی در لوله‌های فلزی، خسارات بالایی به دنبال دارد. این عامل منجر به حرکت سیستم لوله کشی ساختمان به سمت انواع جدید لوله شد. با اینکه لوله‌های پلیمری مشکلات لوله‌های فلزی را ندارند، اما نفوذ اکسیژن، عدم تحمل فشار و دمای بالا و … از محدودیت‌های آن‌ها است. لوله‌های ۵ لایه، لوله‌های جدیدی هستند که از چندین لایه فلز و پلیمر تولید می‌شوند. این انواع ضمن افزایش مقاومت و انعطاف، رسوب و خوردگی را کاهش می‌دهند.

شروع یک عملیات اصولی لوله کشی ساختمان

اجرای سیستم لوله کشی فاضلاب باید با رعایت اصول اولیه انجام شود. در صورت بی‌توجهی به نکات پایه، نتیجه این سیستم مورد تایید نخواهد بود. بدین منظور لوله کشی ساختمان باید با رعایت نکات زیر انجام گیرد:

● اتصالات با توجه به ممانعت از رسوب‌گذاری انجام گیرند.
● هوابندی و آب‌بندی لوله‌ها فراموش نشود تا بوی بد به داخل ساختمان نفوذ نکند.
● مسیر انتخابی برای اجرای سیستم لوله کشی ساختمان، باید از ترکیدگی آن‌ها جلوگیری کند.
● نباید فشار بالایی به لوله‌ها وارد شود.
● بهتر است برای افزایش مقاومت لوله‌ها، وسیله‌ای در زیر آن‌ها تعبیه شود.

لوله کشی آب ساختمان

نکات مهم در لوله کشی ساختمان

علاوه بر اصول پایه و اولیه، باید نکات دیگری را در هنگام لوله کشی فاضلاب مد نظر قرار داد. بی‌‌توجهی به این اصول، کیفیت لوله کشی ساختمان و عمر آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
به عنوان مثال، در هنگام اجرای لوله کشی ساختمان و تعبیه لوله‌ها در زمین، عمق باید کنترل شود. عمیق بودن یا فاصله کم از سطح هر دو نامطلوب است. لوله‌هایی که نزدیک به سطح باشند، در معرض آسیب دیدگی به دلیل عبور خودرو هستند. در حالی‌که، لوله‌هایی که در عمق بالا باشند، آسیب ‌دیدگی با فشار بالای خاک تهدیدشان می‌کند. علاوه بر این، در اجرای لوله کشی ساختمان به موارد زیر توجه داشته باشید:

● لوله‌ها باید دور از محل انجماد باشند. منجمد شدن باعث شکستگی و نشتی خواهد شد.
● از لوله‌های پلیمری باید در برابر نور خورشید محافظت کرد.
● دسترسی به لوله‌ها باید آسان باشد تا در صورت نیاز به تعمیر، با مشکل روبرو نشوید.
● لوله‌های آب باید در محلی باشند که سایش، انفجار یا خوردگی رخ ندهد.

آب آشامیدنی، از میان لوله‌ها عبور می‌کند و به مردم می‌رسد. کیفیت لوله‌ها باید به گونه‌ای باشد که در رنگ و طعم آب تغییری ایجاد نکند. از سوی دیگر، نشتی لوله‌ها، آب را با مواد بیرونی ترکیب می‌کند.
لوله کشی فاضلاب نباید ضعیف و با ظرفیت کم باشد. لوله‌ها باید ظرفیت انتقال پسماند تا مکان‌های دور را داشته باشند.
سیستم لوله کشی فاضلاب، باید شیب استانداردی داشته باشد تا از جمع شدن پسماند و گرفتگی در مسیر فاضلاب جلوگیری کند.

رسیدن آب آشامیدنی به ساکنین ساختمان نیاز به فشار استاندارد دارد. عموما، از یک پمپ آب برای تقویت فشار آب استفاده می‌شود. همچنین منبع باید از محل ورود آب، موقعیت بالاتری داشته باشد.
نکته مهم دیگر، ورود پسماند به فاضلاب است. لوله‌ها باید مواد زائد را به مخازن مخصوص دفع فاضلاب انسانی یا فاضلاب شهری بریزند.
از سوی دیگر، بوی نامطبوع باید از طریق لوله تهویه‌ای که بالاتر از سقف قرار دارد، از خانه خارج شود.
در طراحی سیستم لوله کشی فاضلاب، باید از عدم بازگشت فاضلاب به دلیل سیل و مسائل این چنینی اطمینان حاصل گردد.
وزن بالا و اعمال فشار، به لوله‌ها آسیب جدی وارد می‌کند. وزن شیرآلات اصلی و فرعی و کلکتورها نباید به لوله‌ها اعمال شود.
لوله‌ها به دو صورت روکار و توکار قابل اجرا هستند. در فضای باز، استفاده از عایق برای محافظت از لوله‌ها الزامی است.

عوامل موثر بر قیمت لوله کشی ساختمان

عوامل مختلفی بر هزینه اجرای لوله کشی فاضلاب ساختمان موثر هستند. از جمله این عوامل عبارتند از:

نوع لوله کشی ساختمان

لوله کشی فاضلاب و آبرسانی یا به صورت کف خواب اجرا می‌شود یا زیر سقفی. در اجرای زیر سقفی، کیفیت مصالح، دوام لوله کشی فاضلاب و زمان اجرا بالاتر است. همگی این موارد بر افزایش قیمت تاثیر می‌گذارند.

لوله کشی رو کار آب کفی

مصالح و لوله‌ها

در لوله کشی آب ساختمان، یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر هزینه‌های نهایی کار، قیمت لوله آب است که باتوجه به جنس، برند، کیفیت و سایز آن متفاوت است. علاوه‌براین، جنس و کیفیت لوله‌ها، بر هزینه انجام لوله کشی ساختمان نیز تاثیر می‌گذارد. به عنوان مثال، در صورت استفاده از لوله چدنی، مهارت و دقت بالاتری لازم است که قیمت را افزایش می‌دهد.

ابعاد کار

هزینه اجرای لوله کشی فاضلاب برای یک بخش با اجرا برای کل ساختمان، متفاوت است. شایان ذکر است، در صورت اجرای هواکش، تهویه هوا یا لوله‌کشی برای سیفون، هزینه اجرای لوله کشی ساختمان افزایش خواهد یافت.

زمان اجرا

با توجه به نوع کار، حجم و سختی آن زمان اجرای لوله کشی ساختمان تغییر می‌کند. افزایش زمان موجب بالاتر رفتن هزینه‌ها می‌شود.

هزینه تعمیرات لوله کشی ساختمان

در صورتی که مصالح و لوله‌ها کیفیت کافی را نداشته یا به صورت استاندارد اجرا نشده باشند، پس از مدتی ممکن است نشتی، ترکیدن یا خوردگی برای آن‌ها اتفاق افتد. در این صورت هزینه تعمیرات نیز به هزینه لوله کشی فاضلاب اضافه می‌شود. برای تشخیص نشتی از دستگاه نشت‌یاب استفاده می‌شود که هزینه‌ای جدا دارد.

در صورتی که در خصوص گازکشی ساختمان نیز می‌خواهید اطلاعات کسب کنید، حتما سری به نوشته گاز کشی ساختمان آیرومارت بزنید. لازم به ذکر است برای لوله کشی توکار ساختمان می‌توان از لوله مانیسمان استفاده کرد. برای استعلام قیمت لوله مانیسمان می‌توانید به صفحه خرید این محصول رفته و خرید خود را آنلاین انجام دهید.

استعلام قیمت لوله آب و فاضلاب

یکی از عوامل موثر بر هزینه تمام شده در لوله کشی فاضلاب و آبرسانی، قیمت لوله است. نوع لوله و حجم لازم، قیمت را تعیین می‌کنند. با توجه به نوسانات بازار برای داشتن اطلاع دقیق از هزینه‌ها بهتر است استعلام قیمت روز لوله از مراکز معتبر فروش انجام شود.

توصیه می‌شود برای داشتن خریدی مطمئن با متخصصین مجرب آیرومارت در تماس باشید. کارشناسان این مجموعه اطلاعات لازم را در اختیار شما گذاشته و به سوالات شما پاسخ خواهند داد. برای برقراری ارتباط، با شماره ۴۵۳۰۶-۰۲۱ تماس حاصل فرمایید.

 

رویا سبزعلی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
3.5/5 - (6 امتیاز)

021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.