لوله کشی برق ساختمان و هر آنچه باید درباره آن بدانید

5/5 - (2 امتیاز)

لوله کشی برق ساختمان و هر آنچه باید درباره آن بدانید

لوله گذاری برق ساختمان

لوله کشی برق ساختمان یکی از اساسی‌ترین مراحل ساخت یک ساختمان است. این لوله‌ها برای انتقال سیم برق به کار می‌روند و برقکار نیز باید به خوبی با استاندارد لوله کشی برق ساختمان آشنا باشند.

۵/۵ - (۲ امتیاز)

از این رو ما در این مقاله، ابتدا درباره انواع لوله‌های مورد استفاده و سپس به آموزش لوله کشی برق ساختمان می‌پردازیم. در ادامه همراه وبلاگ آیرومارت باشید.

انواع لوله برای لوله کشی برق ساختمان

لوله‌های مورد استفاده در لوله کشی برق ساختمان، انواع مختلفی دارند. بسته به نیازتان، محیط مورد استفاده و بودجه‌ای که برای این کار در نظر گرفته‌اید، می‌توانید هرکدام را انتخاب نمایید.

برخی از انواع لوله‌های مورد استفاده در لوله گذاری برق ساختمان را در ادامه معرفی کرده‌ایم که به شما کمک می‌کند انتخاب بهتری داشته باشید.

لوله خرطومی در لوله کشی برق ساختمان

۱. لوله‌های خرطومی

این لوله‌ها به دلیل شکل خرطومی خود با این نام شناخته می‌شوند. لوله های خرطومی ساده، پی وی سی، پلی اتیلن، کشاورزی، هواکش و فلزی از انواع لوله‌های خرطومی به حساب می‌آیند.

در لوله گذاری برق ساختمان، از لوله‌های خرطومی ساده، پی وی سی و فلزی استفاده می‌شود که انعطاف‌پذیری زیادی دارند و در بخش پر پیچ و خم ساختمان به خوبی نصب می‌شوند. البته بهتر است این لوله‌ها را در قسمت‌های سطحی و روکار ساختمان به کار ببرید، زیرا مقاومت خوبی در مقابل ضربه ندارند.

  • لوله خرطومی ساده

لوله‌های خرطومی ساده از پلی آمید ساخته شده‌اند و امروزه استفاده از آن‌ها برای لوله کشی برق ساختمان پیشنهاد نمی‌شود. از معایب این لوله‌ها می‌توان به شکنندگی، عدم مقاومت در برابر حرارت و آتش، اشاره کرد.

  • لوله خرطومی پی وی سی

لوله‌ی پی وی سی مانند همان لوله‌ی خرطومی ساده است، اما لوله های پی وی سی به دلیل روکش خود در برابر حرارت و آتش مقاومت بیشتری دارند. البته با این حال امروزه در لوله گذاری برق ساختمان مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

  • لوله خرطومی فلزی

لوله های خرطومی فلزی در دو نوع روکش‌دار و بدون روکش تولید می‌شوند. لوله‌های فلزی روکش‌دار ساخته شده توسط p.v.c، کاربرد بیشتری دارند. لوله‌های فلزی پی وی سی، عمدتا به عنوان سطوحی برای محافظت از سیم و کابل دوربین‌های داخلی به کار می‌روند.

۲. لوله‌های پی وی سی پلاستیکی و سخت

این لوله‌ها از p.v.c سخت ساخته می‌شوند و مانند عایق عمل می‌کنند. از دیگر ویژگی‌های لوله‌های پی وی سی سخت می‌توان مقاومت در برابر مواد اسیدی و شیمیایی، خوردگی، سایش، رطوبت و سهولت در نصب را نام برد. این لوله‌ها عمدتا در زیرساخت‌های بتنی ساختمان به کار می‌روند.

یکی از کاربردهای مهم لوله‌های پی وی سی در انتقال آب است. مطالعه مقاله لوله آب PVC به شما در شناخت بهتر این محصول کمک خواهد کرد.

لوله‌های پی وی سی مقاومت بالاتری نسبت به لوله خرطومی دارند. قیمت لوله پی وی سی نسبتا مناسب است، بنابراین در مقایسه با لوله‌های دیگر محبوبیت بیشتری دارند و سازندگان ساختمان، این مدل را ترجیح می‌دهند.

آموزش لوله کشی برق ساختمان

۳. لوله‌های پلی اتیلن

این لوله‌ها همانطور که از نامشان پیداست، از پلی اتیلن ساخته می‌شوند. پلی اتیلن شامل یک پیوند زنجیره‌ای متشکل از چندین اتم کربن و هیدروژن است و انواع مختلفی دارد. از این لوله‌ها برای محافظت از سیم‌کشی ساختمان، فیبر نوری و کابل‌های مخابراتی استفاده می‌شود.

از مزایای پلی اتیلن برای نقشه لوله کشی برق ساختمان، می‌توان به انعطاف‌پذیری بالا و مواد پلاستیکی نرم، وزن سبک، سهولت در نصب، عدم زنگ زدگی، عایق حرارتی و الکتریکی اشاره کرد. البته این لوله‌ها هزینه بالایی دارند و مقرون به صرفه محسوب نمی‌شوند.

۴. لوله‌های PG

لوله‌های PG یکی از پرطرفدارترین انواع لوله های فولادی در زمینه لوله گذاری برق ساختمان به شمار می‌روند. روکش لوله‌های PG از جنس روی است و به دلیل وزن سبک، استحکام بالا، ضخامت پایین و هزینه کم، افراد زیادی به دنبال خرید آن هستند.

لوله‌های PG عمدتا به عنوان سطوح روکار برای محافظت از کابل‌ها و سیم‌های برق در ساختمان و فضای باز به کار می‌روند. این لوله ها به دلیل وجود فولاد و مواد سخت، انعطاف زیادی ندارند. بنابراین برای اتصال لوله‌ها و استفاده در پیچ و خم ساختمان از تجهیزاتی مثل زانویی، گیره و تبدیل استفاده می‌شود.

قیمت لوله فولادی PG با توجه به نوسانات روز بازار متفاوت است، ولی با این حال هزینه کمی دارد و بسیار پرکاربرد است.

نحوه لوله کشی برق ساختمان از کف و دیوار

در لوله کشی برق ساختمان از کف و دیوار، باید سه مرحله مهم را طی کنید که هرکدام را توضیح خواهیم داد. توجه داشته باشید نحوه انجام هر مرحله، کیفیت نهایی کار شما را رقم می‌زند.

  • تهیه نقشه لوله گذاری برق ساختمان

در مرحله اول باید نقشه ساختمان را در دست داشته باشید و سیستم زمین را اجرا کنید تا افراد دچار برق گرفتگی نشوند. سپس با طراحی و ایجاد نقشه، مکان و موقعیت وسایلی مانند پریز و کلید را هم تراز کنید تا ظاهری منظم و مناسب برای محیط خانه ایجاد شود.

با استفاده از تیشه، در تمامی مسیرهای مشخص شده در نقشه یک شیار ایجاد کنید و لوله‌ها را از محل‌های تعیین شده عبور دهید. سپس جعبه‌های برق کلید، پریز و لوله را در این قسمت قرار دهید تا لوله‌ها ثابت بمانند.

بعد از آن قسمت‌هایی که شیار دارند را به وسیله گچ بپوشانید. در پایان کار از کفپوش برای محافظت در برابر ضربه استفاده کنید. توصیه می‌شود در این مرحله لوله‌های پی وی سی سخت به کار ببرید.

  • انجام فرایند لوله گذاری

با استفاده از کاتر، دو سر لوله را جهت عبور سیم‌های برق ببرید و سپس فنر سیم کشی را از لوله‌ها عبور دهید. از چسبِ برق، برای اتصال انتهای سیم‌ها به یکدیگر و سپس به فنر سیم‌کشی استفاده کنید.

در طرف دیگر دهانه لوله، فنر سیم کشی را قرار دهید تا سیم‌های برق از کل لوله عبور کنند. در نهایت پس از اینکه خطوط برق به طور کامل از لوله عبور کردند، سیم‌ها را برش دهید و گره بزنید.

  • قرار دادن کلید و پریزها

در مرحله آخر لوله کشی برق ساختمان، باید پس از تکمیل تمامی فضاهای داخلی ساختمان، قطعاتی مانند کلید، پریز و آیفون را در مکان‌های تعیین شده قرار دهید.

طریقه لوله کشی برق ساختمان از سقف

لوله کشی برق از سقف، بسته به اینکه از سقف کاذب و سقف غیرکاذب استفاده کنید، هم از نظر عملکردی و هم هزینه، متفاوت است. با ما همراه باشید تا تفاوت‌های آن را مورد بررسی قرار دهیم.

لوله کشی برق در سقف غیر کاذب

با اینکه این روزها سقف‌های کاذب استفاده‌های زیادی دارند، ولی همچنان از تیرآهن قیمت مناسب و بتن در ساختمان‌ها استفاده می‌شود. لوله کشی برق در سقف بتنی، ضربی و تیرآهن به این صورت است که لوله‌های برق در کف ساختمان بالایی گذاشته می‌شود و با ایجاد سوراخ‌هایی در کف، لوله‌ها را باز کرده و به حرکت در می‌آورند.

برای ایجاد سوراخ‌های مناسب در دیوار، می‌توان ابزاری به اسم هیلتی چرخشی را به کار برد. شاید این سوال پیش بیاید که چرا باید لوله کشی را از کف ساختمان فوقانی انجام دهید؟

در جواب این سوال باید بگوییم که مصالح استفاده شده برای گچ کاری و پوشش سقف بسیار کمتر از متریالی است که برای کف ساختمان استفاده می‌شود. در نتیجه برای سقف غیر کاذب نمی‌توان سطح لوله‌ها را به خوبی پوشش داد و امکان ایجاد شیار در سقف وجود ندارد. بنابراین این روش مناسبی نیست.

لوله کشی برق ساختمان از سقف

لوله کشی برق در سقف کاذب

سقف کاذب وزن کمی دارد و در فاصله کمی از سقف اصلی قرار می‌گیرد. هدف از نصب سقف کاذب، پوشاندن تجهیزات به‌کار رفته در سقف اصلی است. این تجهیزات و تاسیسات برای ایجاد نمای زیبا برای محیط داخل خانه استفاده می‌شود.

در لوله کشی برق ساختمان از سقف کاذب، به لوله گذاری از ساختمان بالا، کنده‌کاری و شیارزنی احتیاجی نیست. بلکه لوله‌ها توسط بست تفنگی به سقف اصلی متصل شده و در پایان کار، سقف کاذب روی باقی تاسیسات نصب می‌شود.

نکات لوله کشی برق ساختمان

رعایت اصول لوله کشی برق ساختمان امری ضروری است که کمک می‌کند تا ایمن‌تر کار کرده و نتایج بهتری حاصل کنید.

  • لوله کشی برق برای قسمت‌های توکار ساختمان که شکلی مورب دارند، مناسب نیست.
  • در قسمت‌های توکار ساختمان از زانو و سه راهی استفاده نکنید.
  • در قسمت‌های روکار برای جلوگیری از برخورد لوله با دیوار، از بست دو پیچه استفاده کنید.
  • لوله‌های برق در هنگام نصب باید خالی باشند و پس از نصب، سیم‌کشی انجام شود.
  • لوله کشی برق ساختمان از کف، ارزان‌تر از لوله‌کشی برای سقف است. زیرا شیارزنی و سیم کمتری به کار می‌رود.
  • در جاهایی که به لوله‌های بلند نیاز دارید، از بوشن‌ها جهت اتصال آن‌ها استفاده کنید.
  • کلیه لوله کشی های برق توکار ساختمان باید با لوله‌های پی وی سی سخت انجام شوند. زیرا نسبت به لوله‌های پلی‌اتیلن قیمت مقرون به‌صرفه‌تری دارند.
  • هنگام اتصال لوله‌ها توسط زانویی به یکدیگر، لازم است از نوار چسب مناسب استفاده کنید تا لوله‌ها به شکل محکم‌تری به هم وصل شوند.
  • هنگام حفاری مراقب باشید که بیش از نصف ضخامت دیوار بریده نشود.

قیمت لوله کشی برق ساختمان

با توجه به نکات گفته شده، لوله گذاری برق ساختمان با تجهیزات مختلفی صورت می‌گیرد و هر لوله، قیمت مخصوص به خود را دارد. همچنین با توجه به مساحت ساختمان دستمزد برقکار نیز تغییر می‌کند.

جهت اطلاع از قیمت لوله فولادی در انواع مختلف مانند قیمت لوله آب ۱/۲، لوله گاز  و …، با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید. مشاوران تیم آیرومارت شما را به خوبی راهنمایی می‌کنند و مقرون به‌صرفه‌ترین قیمت را پیشنهاد می‌دهند.

سحر اشکواری

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (2 امتیاز)

  1. اکبری
    دی ۱۳, ۱۴۰۰ ۱۶:۵۶
    برای لوله کشی ساختمان کدومش مقرون به صرفه تره؟
    1. آیرومارت
      دی ۱۴, ۱۴۰۰ ۱۶:۴۵
      سلام وقت بخیر. به طور معمول قیمت لوله فلزی نسبت لوله پلاستیکی بیشتر است. البته دقت کنید که در لوله کشی ساختمان علاوه بر قیمت، باید خواص و استحکام لوله را نیز سنجید.
021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.