انواع لوله فاضلاب خانگی و شهری، موارد کاربرد و مشخصات هرکدام

5/5 - (1 امتیاز)

انواع لوله فاضلاب خانگی و شهری، موارد کاربرد و مشخصات هرکدام

انواع لوله فاضلاب خانگی و شهری، موارد کاربرد و مشخصات هرکدام

بدفع فاضلاب و انتقال آب از مکانی به مکان دیگر، از وظایف مهم انواع لوله فاضلاب خانگی و شهری است که اهمیت بالایی دارد. در سال‌های گذشته از لوله‌های بتنی و سیمانی جهت جمع‌آوری و انتقال فاضلاب خانگی استفاده می‌کردند.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

اما این جنس لوله‌، به دلیل سنگین بودن و سخت بودن حمل‌ونقل و همچنین مسائل زیست‌محیطی، از چرخه خارج و لوله‌های فلزی جایگزین آن شد.

روش های لوله کشی توکار و روکار دو روش برای لوله‌کشی فاضلاب خانگی و شهری است. ساختار ساختمان، شرایط محیطی، نوع نقشه و نوع اجرا در انتخاب نوع لوله و روش لوله‌کشی تأثیرگذار است.

در این مقاله قصد داریم شما را با انواع لوله فاضلاب خانگی و شهری، موارد کاربرد و مشخصات هرکدام آشنا کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

انواع لوله های فاضلاب خانگی و شهری

لوله های فاضلاب باتوجه‌به جنس، کاربرد و روش های اتصال دهی لوله، انواع مختلفی دارند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

  1. لوله های فاضلاب فلزی مثل لوله گالوانیزه، چدنی، مسی
  2. لوله های فاضلاب غیرفلزی مثل پلی‌اتیلن، سفالی، پلیکا، پوشیفت، بتنی و غیره

انواع لوله های فاضلاب خانگی و شهری

 

لوله‌های فلزی

لوله‌های فلزی یکی از انواع لوله‌هایی به‌شمار می‌رود که امروزه کاربرد فراوانی در فاضلاب شهری و خانگی دارند. در ادامه انواع لوله‌های فلزی و کاربرد آنها، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

گالوانیزه

طول این نوع لوله، در حدود ۶ متر و عرض متوسط آن بین ۱.۲ الی ۸ اینچ و دارای دودسته آهنی و فولادی است.

لوله گالوانیزه، لوله‌ای از جنس فولاد و وظیفه آن عمل تهویه است؛ اما در مواردی نیز برای آبرسانی و تخلیه چاه نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد.

لوله‌های تیره خاکستری، از نمونه‌های آهنی لوله‌های گالوانیزه است که در بازار با نام لوله‌های سفید معروف‌اند. کاربرد این لوله‌ها مشابه لوله فولادی گالوانیزه است با این تفاوت که وزن بیشتر داشته و ظاهر کدرتری دارند.

کاربرد لوله گالوانیزه

همان‌طور که گفته شد لوله‌های گالوانیزه به دلیل سنگین بودن نسبت به لوله‌های آهنی کاربرد متفاوتی دارند. از جمله کاربردهای لوله‌های گالوانیزه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سیستم آبیاری
  • سیستم‌های تهویه
  • ساخت تصفیه‌خانه
  • لوله‌های آبرسانی در ساخت‌وساز

اگر از قیمت لوله گالوانیزه و دیگر لوله‌های فلزی مطلع باشید، قطعاً به دنبال راهی برای کاهش آسیب به لوله‌ها در ساختمان خواهید بود. به طور مثال قیمت لوله آب امروز همگام با نوسان ارز در بازار رو به افزایش است.

به همین دلیل بهتر است برای در امان‌ماندن از آسیب به این لوله در فصل سرما قبل از هر کاری اقدام به بازکردن لوله های یخ زده کرده و سپس از روش های عایق کاری لوله استفاده کنید.

لوله‌های چدنی

لوله‌ چدنی از قدیمی‌ترین نوع لوله های فاضلاب به شمار می‌رود که از جنس چدن ریخته‌گری شده ساخته می‌شود.

از لوله‌ چدنی برای لوله‌کشی فاضلاب و جمع‌آوری آب‌های سطحی استفاده می‌شود که دارای ویژگی‌هایی است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌گردد:

  • نسبت به دیگر لوله‌های فلزی کمتر دچار فرسودگی و پوسیدگی می‌شود.
  • استحکام بالاتری در برابر نیروی خارجی دارد.
  • هزینه آن کمتر است و در برابر فاضلاب عفونی از استاندارد بهداشتی بالایی برخوردار است.

برای آشنایی بیشتر با مشخصات این لوله‌ها، کافیست مقاله چدن چیست را مطالعه نمایید. امروزه لوله‌های چدنی به دلیل وزن زیاد و زنگ‌زدگی در برابر مواد شیمیایی مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

لوله های مسی

لوله‌های مسی نیز از قدیمی‌ترین نوع لوله های فاضلاب خانگی و شهری است که بیشتر برای خطوط آب و فاضلاب مناطق مسکونی استفاده می‌شدند؛ اما به دلیل مقاومت کم در برابر آب‌وهوای سردوگرم، هزینه بالای مس و احتمال زنگ‌زدن، استفاده از آن‌ها محدوده شده است.

کاربرد لوله‌های مسی

از جمله کاربردهای لوله مسی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آبپاش‌های آتش‌نشانی
  • سیستم سرمایشی و گرمایشی
  • انتقال سیالات سنگین
  • سیستم انتقال آب خانگی

قیمت لوله مسی باتوجه‌به کاربرد آن می‌تواند متفاوت باشد. شما می‌توانید برای استعلام قیمت روز لوله، با کارشناسان آیرومارت به شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید.

لوله های فاضلاب فلزی

لوله های فاضلاب غیرفلزی

لوله‌های غیرفلزی نیز باتوجه‌به مواد اولیه بکار رفته در ساخت آن‌ها، مشخصات متفاوت و به دنبال آن کاربردهای مختلفی دارند. در ادامه این مطلب به بررسی لوله های فاضلاب غیرفلزی می‌پردازیم و کاربرد هریک را توضیح خواهیم داد.

لوله پلی‌اتیلن

لوله‌های پلی‌اتیلنی، ویژگی‌های منحصربه‌فرد و کارایی زیادی در تأسیسات ساختمانی دارند. ماده اولیه تشکیل‌دهنده این لوله، پلی‌اتیلن است و برای انتقال آسان فاضلاب مورداستفاده قرار می‌گیرد. از محاسن لوله پلی‌اتیلن عمر بالا، نصب آسان و توانایی تحمل فشار بالا و از معایب آن انعطاف کم برای جهت‌دهی لوله است.

پلی اتیلن بسیار مقاوم و مستحکم است و معمولا عمر استفاده بالایی دارد. از طرفی، قیمت لوله فاضلاب شهری از اهمیت بالایی برخودار است. لوله پلی اتیلن یکی از انواع لوله فاضلاب محسوب می‌شود که وزن نسبتا پایین و قیمت مناسبی دارد. بنابراین، در برخی از پروژه‌های ساختمانی استفاده می‌شود.

شما می‌توانید این لوله‌ها را به صورت حرارتی به یکدیگر متصل کنید و اتصالاتی مانند زانویی، سه راهی و … را به کار نبرید. همین موضوع باعث شده است که در بسیاری از مکان‌ها از این نوع لوله فاضلاب استفاده شود.

در حال حاضر لوله های پلی اتیلن اکثرا برای نصب سیستم های فاضلاب شهری مورد استفاده قرار می‌گیرند و کمتر برای ساخت لوله های فاضلاب ساختمان به کار می‌روند.

کاربرد لوله پلی‌اتیلن

از کاربردهای مهم این لوله در فاضلاب شهری و خانگی، می‌توان به انتقال مواد پسماند کارخانه‌ها، انتقال مواد شیمیایی و همچنین انتقال مواد بهداشتی اشاره کرد.

انتقال آب و فاضلاب بین‌شهری، آبیاری مزارع، باغات و زمین‌های کشاورزی نیز از دیگر کاربردهای این لوله است.

لوله سفالی

لوله سفالی، سازگار با محیط‌زیست و محکم است؛ اما در آب‌وهوای نامناسب و یا فشارهای خارجی، احتمال ترک‌خوردگی در آن زیاد است. امروزه برای جلوگیری از آسیب به لوله‌های سفالی لایه‌ای از بتن روی لوله‌های سفالی می‌ریزند. اما این کار باعث کاهش عمر این لوله و در نتیجه گرفتگی‌های متعدد می‌شود.

لوله پلیکا (PVC)

لوله‌ پی‌وی‌سی از دسته باکیفیت‌ترین و پرکاربردترین لوله های فاضلابی محسوب می‌شود. جنس لوله پلیکا از پلی ونیل کلراید است و برخلاف دیگر لوله‌های پلاستیکی این ویژگی را دارا است که در صورت حریق، آتش را پخش نمی‌کند و فقط نقطه موردنظر می‌سوزد.

لوله PVC، بسیار سبک و مقاوم در برابر اسید و باز است. این لوله دارای مزیت عدم زنگ‌زدگی و رسوب‌پذیری است. اما در کنار این مزیت، خاصیت ترک‌خوردگی و شکنندگی در حرارت‌های زیر صفر درجه، از معایب آن محسوب می‌شود.

ضمن اینکه این لوله مناسب برای استفاده برای سرویس‌های آب گرم نیست. ما پیش‌تر درباره مقایسه لوله pvc و گالوانیزه صحبت کرده‌ایم و اگر قصد خرید لوله فاضلاب را دارید، پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم مطالعه کنید.

لوله های فاضلاب غیرفلزی

گاروگیت

این لوله دارای استحکام بسیار بالایی است و به‌صورت دوجداره ساخته می‌شود. برای عبور فاضلاب از درون لوله گاروگیت، سطح داخلی آن به‌صورت صاف و صیقلی ساخته شده است.

به‌منظور مقاومت بیشتر نسبت به فشار، سطح خارجی آن را موج‌دار می‌سازند. جنس این لوله از پلی‌اتیلن است و تفاوت آن فقط در شکل طراحی است.

لوله فاضلاب پوشیفت

نسل جدید لوله های فاضلاب، لوله پوشیفت است که برای ساختمان مورداستفاده قرار می‌گیرد. این لوله جنسی از پلی‌اتیلن دارد و دارای مزایایی است که در ادامه به این موارد اشاره می‌کنیم:

  • مقاوم بالا در برابر شکنندگی و پوسیدگی
  • عدم پخش‌کردن آتش
  • نصب و راه‌اندازی سریع و آسان
  • اتصالات آسان با واشر و سوکت که مانع از نشت آب می‌شود.

روش نصب این لوله‌ها بسیار راحت‌تر از لوله‌های معمولی است، در نتیجه می‌تواند سرعت نصب را تا حد زیادی افزایش دهد. اگر بدانید که پایپینگ چیست و کمی از لوله کشی آب ساختمان اطلاع داشته باشید، می‌توانید آن را به سادگی، نصب و راه‌اندازی کنید.

در یک طرفِ لوله فاضلاب پوش فیت یک سوکت یک طرفه وجود دارد که لوله دوم در آن قرار می‌گیرد. این سوکت‌ها به خوبی از نشت آب جلوگیری می‌کنند و به سه راهی، زانویی و … نیازی نخواهید داشت.

بتنی

لوله بتنی از دیگر انواع لوله های فاضلاب ساختمانی و شهری است. از مزایایی این نوع لوله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نصب آسان
  • غیر قابل اشتعال
  • مقرون‌به‌صرفه
  • مقاومت و طول عمر بسیار بالا
  • سازگاری بالا با محیط‌زیست

همه انواع لوله های فاضلاب ممکن است هم در بخش خانگی و هم در بخش شهری مورداستفاده قرار گیرند. اما سایز لوله فاضلاب باتوجه‌به کاربرد آن و بخش مورداستفاده، متفاوت است.

سایز لوله فاضلاب خانگی معمولاً با لوله‌های مورداستفاده در فاضلاب شهری تفاوت دارد.

بهترین برند لوله فاضلاب

لوله های فاضلاب عرضه شده در ایران با برندهای متفاوت موجودند. از جمله معتبرترین و بهترین برند لوله فاضلاب در ایران می‌توان به نیو فلکس، پلی ران، اینگل، وینوپلاست، پارس پلاست، داراکار اشاره کرد.

بهترین برند لوله فاضلاب

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم شما را با انواع لوله فاضلاب خانگی و شهری، موارد کاربرد و مشخصات هرکدام آشنا کنیم. انواع لوله های فاضلاب باتوجه‌به جنس و سایز آنها کاربرد متفاوتی دارند.

اگر قصد لوله‌کشی خانگی یا شهری دارید پیشنهاد می‌کنیم شناخت کلی از انواع لوله فاضلاب خانگی و شهری، موارد کاربرد و مشخصات هرکدام داشته باشید. این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا با رعایت‌کردن نکاتی در این باره، از آسیب‌دیدگی و یا گرفتگی لوله‌ها جلوگیری به عمل آید.

بازرگانی آیرومارت منبع مناسبی برای قیمت لوله گالوانیزه ۲ اینچ، فلزی، استیل و … است. شما می‌توانید با متخصصین مجرب آیرومارت تماس بگیرید و از خدمات آنلاین شرکت آیرومارت استفاده نمایید.

غزاله کریمی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (1 امتیاز)

021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.