لوله آب pvc چیست و چه انواع و کاربردی دارد؟

5/5 - (3 امتیاز)

لوله آب pvc چیست و چه انواع و کاربردی دارد؟

لوله آب PVC

لوله آب PVC از رایج‌ترین و پرکاربردترین انواع لوله پلاستیکی در شبکه آبرسانی است. وزن پایین، سادگی نصب، دوام و طول عمر بالا، مقاومت به ضربه و سایش و قابلیت بازیافت از جمله ویژگی‌های مثبت این متریال است. مزایای متعدد پی وی سی منجر به کاربرد گسترده آن در بسیاری حوزه‌ها شده است. یکی از این حوز‌ه‌ها، سیستم آبرسانی خانگی، شهری و صنعتی است. در ادامه این مقاله از بلاگ آیرومارت درباره تمامی انواع، ویژگی‌ها، مزایا و معایب لوله پی وی سی (PVC) بحث خواهیم کرد.

۵/۵ - (۳ امتیاز)

لوله PVC چیست؟

لوله PVC که برگرفته از واژه “Polyvinyl Chloride” است، از انواع لوله پلاستیکی است و از پرکاربردترین انواع لوله در صنعت ساختمان سازی به حساب می‌آید. پس از پلی اتیلن و پلی پروپیلن، PVC پرمصرف‌ترین نوع پلیمر دنیا است. که از پلیمریزاسیون مونومر وینیل کلراید، تولید می‌شود. قیمت پایین لوله پی وی سی و مزیت‌های مختلف آن، منجر به افزایش کاربرد این نوع لوله در صنعت ساختمان سازی و شبکه آبرسانی شده است. این پلیمر نسبت به دو نوع دیگر قیمت بالاتری دارد.

پی وی سی به عنوان یک پلیمر ترموپلاست، در دو نوع سخت و منعطف تولید می‌شود. افزودن برخی نرم‌کننده‌ها به لوله پی وی سی انعطاف خوب و وزن پایینی به آن می‌بخشد. از طرفی، اتصال لوله‌ها و سرهم‌بندی آن‌ها به سادگی انجام می‎‌شود.

لوله پی وی سی چیست

توجه کنید که لوله‌های موجودی در بازار به دو گروه فلزی و غیر فلزی تفکیک می‌شوند. نمی‌توان تفاوت لوله فولادی با لوله پلیمری را نادیده گرفت. از جمله لوله های فلزی می‌توان به لوله مانیسمان اشاره کرد. قیمت روز لوله مانیسمان و دیگر انواع لوله فولادی را می‌توانید در سایت آیرومارت ببینید.

لوله آب PVC

لوله آب PVC از جمله لوله‌های پر کاربرد در بازار هست.

انواع PVC

به طور کلی PVC در دو نوع سخت شده و منعطف تولید می‌شود. با توجه به فرمولاسیون نیز انواع مختلفی از لوله پی وی سی وجود دارد که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

PVC-P

این نوع پی وی سی با افزودن نرم‌کننده‌ به فرمولاسیون، انعطاف بالایی کسب می‌کند. نرم‌کننده‌ها تبلور را کاهش داده و به انعطاف پلیمر می‌افزایند. این مواد اضافه شده، روان‌کننده نیز بوده و ضمن افزایش انعطاف، پلاستیکی شفاف ایجاد می‌کند.

PVC-U

UPVC (یو پی وی سی)، PVC سخت شده یا غیر پلاستیکی است. در پی وی سی معمولی، مواد نرم‌کننده‌ای نظیر فتالیت به رزین اضافه شده است. حال آن‌که، در UPVC فتالیت یا BPA وجود ندارد. فتالیت برای سلامتی مضر است و از این رو UPVC از لحاظ ایمنی کیفیت بالاتری دارد. لوله آب UPVC برای انتقال آب شرب گزینه بهتری است. این نوع لوله بیشترین کاربرد را در انتقال فاضلاب دارد.

PVC-C

پلی وینیل کلرینیه یا PVC-C ترموپلاستی تولید شده از رزین PVC است که ضمن داشتن انعطاف‌پذیری بالاتر، تحمل دمای بالاتری دارند. از این نوع پی وی سی در صنایع برای انتقال آب گرم، آب سرد و انتقال مایعات صنعتی استفاده می‌شود. همچنین این پی وی سی برای انتقال آب آشامیدنی، پخت و پز و حمام مناسب است. این لوله‌ها مقاومت به تنش کششی و فشار بالاتری دارند.

PVC-O

این لوله PVC دیواره‌ای ضخیم‌تر داشته و تحت فرآیند تولید ساختاری آرایش‌یافته کسب می‌کنند. لوله PVC-O وزن پایینی دارد و خواص مکانیکی و فیزیکی آن‌ها بهبود یافته است. ویژگی برجسته دیگر این لوله‌ها مقاومت در برابر خستگی، خراش و ترک است.

PVC-M

برای تولید لوله‌‌های پی وی سی با خواص بهبود یافته مکانیکی، به لوله PVC عوامل اصلاح کننده افزوده می‌شود که در نتیجه آن مقاومت، چقرمگی و سختی آن افزایش می‌یابد. به علت بالاتر بودن مقاومت به ضربه ، سختی و چقرمگی این لوله‌ها، از آن‌ها در حوزه‌های صنعتی فشار قوی کاربرد استفاده می‌کنند.

انواع لوله پی وی سی

چرا لوله پی وی سی به عنوان لوله آب مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

لوله آب PVC از جمله پراستفاده‌ترین تجهیزات در شبکه آبرسانی و سیستم فاضلاب است. گرچه لوله آب فلزی نیز در این سیستم مورد استفاده قرار می‌‍گیرد، اما موارد زیر، علت کاربرد بالای لوله آب PVC است:

● دوام بالا در برابر خوردگی: لوله آب PVC با عبور ندادن جریان از خود و مقاومت در برابر واکنش‌های الکتروشیمیایی، نسبت به خوردگی مقاومت بسیار بالایی دارد.

● مقاومت شیمیایی بالا: یکی از ویژگی‌های قابل توجه این لوله‌ها مقاومت بالا به روغن‌ها، الکل‌ها، مواد نفتی غیرآروماتیک، اسیدهای غیر آبی، بازها و نمک‌ها است.

● وزن پایین: وزن پایین لوله آب PVC هزینه خرید را کاهش و حمل و نقل و نصب آن را ساده‌تر می‌کند.

● مقاومت در برابر شعله: لوله آب PVC به سختی مشتعل می‌شود. دمای اشتعال لوله‌های مذکور ۴۵۴ درجه سانتی‌گراد است. همچنین در صورت نبود شعله، سوختن آن‌ها متوقف می‌شود. سوختن PVC با گازهای HCL آزاد شده توسط خود لوله متوقف می‌شود و به آن خاصیت خودخاموش‌شونده می‌دهد.

● استحکام کششی بالا در طولانی مدت: با داشتن این ویژگی، لوله‌های آب پی وی سی در ضخامت‌های پایین و با وزن کمتر قابل ساخت و استفاده هستند.

● ضریب اصطکاک پایین: پایین بودن ضریب اصطکاک و سطح صاف و صیقلی آن‌ها منجر به افزایش مقاومت آن‌ها در برابر جریان سیال می‌شوند. سطوح PVC در برابر ضربات سطحی و ساده شکسته نخواهند شد.

● عدم تاثیر بر کیفیت آب: لوله آب PVC مطابق با استانداردهای NSF تولید شده و بر این اساس مقادیر سرب، قلع، جیوه، کروم، کادمیوم و باریم و دیگر عناصر سمی احتمالی در ساخت آن از میزان استاندارد هم کمتر بوده و به اندازه‌ای نیست که کیفیت آب را تحت تاثیر قرار دهد.

● قابلیت بازیافت: لوله آب PVC را می‌توان بدون از بین رفتن کیفیت آن، بازیافت و مجددا استفاده کرد. لوله‌های بازیافت شده گواهینامه‌های کیفی لازم را دریافت خواهند کرد.

● مقاومت به ضربه: لوله آب PVC نسبت به سایر متریال مورد استفاده در ساخت لوله مقاومت به ضربه بالاتری دارد. اگرچه با کاهش دما مقاومت به ضربه این لوله‌ها کاهش می‌یابد اما باز هم از مقدار مورد نیاز بالاتر است.

● مقاومت به سایش، مقاومت به فرسودگی و خراش، نسبت استحکام به وزن بالا، هدایت حرارتی و الکتریکی کم، عدم آسیب‌رسانی به محیط زیست و نصب آسان و سریع از دیگر ویژگی‌های مثبت این نوع لوله آب هستند.

پی وی سی از سالیان دور مورد استفاده قرار می‌گرفته و از بسیاری جهات بررسی و آزمایش شده است. عملکرد خوب پی وی سی اثبات شده و بر همین اساس از بین تمام لوله‌ها، لوله آب PVC پرکاربردترین است. در استفاده از لوله PVC به عنوان لوله آب، مدول الاستیسیته و استحکام کششی در زمان، دو عامل بسیار مهم و تاثیرگذار بر کیفیت سیستم لوله کشی هستند.

معایب لوله پی وی سی (PVC)

در کنار تمام مزایای ذکر شده، در استفاده از لوله آب PVC باید به محدودیت‌های توجه داشت:

● شکنندگی و آسیب‌پذیر بودن در دمای پایین: این مشکل با استفاده از لوله‌هایی با ضخامت بالاتر یا قرار دهی لوله در عمق بیشتر، قابل حل است.
● تغییر فرم برخی انواع در برابر عبور آب گرم و حرارت بالا
● محدودیت دیگر، عبور کردن اکسیژن از دیواره لوله و ایجاد شرایط خوردگی برای قطعات و اتصالات فلزی است. این محدودیت در لوله PVC-C رفع شده است.

کاربردهای لوله پی وی سی (PVC)

مزایای انواع لوله آب PVC نه تنها به کاربرد آن در سیستم آبرسانی منجر شده، بلکه این نوع لوله را به بسیاری صنایع و حوزه‌ها راه داده است:

● سیستم فاضلاب‌های خانگی
● سیستم فاضلاب شهری و صنعتی
● سیستم آبیاری کشاورزی تحت فشار و بدون فشار
● شبکه‌های آبرسانی تحت فشار و کم فشار
● استفاده به عنوان عایق جریان‌های هادی و برق
● سیم‌کشی برق و مخابرات

لوله آب PVC

لوله pvc در صنایع مختلف کاربرد دارد.

خرید لوله آب PVC

با توجه به مزایای PVC، لوله آب PVC از پرکاربردترین لوله‌ها در ساختمان سازی است. شرکت‌های بسیاری این محصول را تولید و راهی بازار می‌کنند. عوامل مختلفی چون کیفیت مواد اولیه داخلی و خارجی، حمل و نقل این مواد، روند تولید بر قیمت لوله PVC تاثیرگذار هستند. معیار محاسبه قیمت هر لوله آب PVC طول و وزن آن است. قیمت لوله آب ۱/۲ فلزی نیز از همین عوامل تاثیر می‌پذیرد.

از دیگر مزایا و معایب لوله آب PVC چه می‌دانید؟ در بخش کامنت نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

رویا سبزعلی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (3 امتیاز)

  1. امیرعلی
    شهریور ۳۱, ۱۴۰۰ ۱۴:۰۲
    بسیار ارزنده و مفید
    1. آیرومارت
      آبان ۴, ۱۴۰۰ ۱۲:۰۹
      سلام وقت بخیر بسیار خرسندیم که این مطلب آیرومارت برای شما مفید واقع شده
021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.