آشنایی با ژاکت فلزی و مقاوم سازی با ژاکت فولادی

5/5 - (1 امتیاز)

آشنایی با ژاکت فلزی و مقاوم سازی با ژاکت فولادی

ژاکت فولادی

در کشورهای زلزله‌خیزی مثل ایران، بالا بردن مقاومت ساختمان‌ها امری ضروریست. همچنین این مقاوم سازی به ایمن بودن در برابر بلایای دیگری مثل سیل هم کمک می‌کند.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

یکی از بهترین روش ها برای این کار، مقاوم سازی با ژاکت فولادی است. این روش برای بالا بردن مقاومت سازه‌های بتنی به کار می‌رود و در بخش‌های مختلف ساختمان از جمله ستون، تیر و … استفاده می‌شود.

از این رو ما در این مطلب از وبلاگ آیرومارت قصد داریم به نحوه مقاوم سازی ساختمان با ژاکت فلزی بپردازیم و درباره مزایا و معایب آن صحبت کنیم. در ادامه همراه ما باشید.

ژاکت فولادی

از جمله روش های رایج افزایش مقاومت سازه، استفاده از ژاکت فلزی و یا فولادی است

ژاکت فولادی چیست؟

همانطور که گفتیم، ژاکت فولادی یا ژاکت فلزی روشی پرطرفدار برای مقاوم سازی ساختمان است. این روش اکثرا برای ستون سازه‌های بتونی به کار می‌رود و برای تقویت آن‌ها از ژاکتی استفاده می‌کند که جنسی فولای دارد.

اجزای این ژاکت دور تا دور سازه قرار می‌گیرند به وسیله‌ی متریالی مثل پیچ و مهره، چسب یا جوشکاری به هم متصل می‌شوند. ژاکت فولادی سطح مقطع را افزایش داده و عضو مورد نظر را محصور می‌کند.

در نتیجه باید به گونه‌ای طراحی شود که به طور همزمان وظیفه مقاوم سازی را انجام دهد و یک عضو جدید را به قدیمی متصل کند.

ژاکت فولادی

مقاوم سازی ستون با ژاکت فلزی

کاربرد ژاکت فلزی برای مقاوم سازی

محصور سازی بتن
افزایش مقاومت برشی عضو
افزایش مقاومت خمشی عضو
افزایش سختی جانبی سازه

روش مقاوم سازی با ژاکت فلزی

استفاده از ژاکت فلزی برای تقویت ستون بتنی، روشی رایج در ایمن سازی ساختمان است. این روش باعث می‌شود تا مقاومت برشی ستون بالا برود و با پوشش فولادی محصور شود. البته میزان تاثیر این راه به مناسب بودن سختی روکش در برابر تغییر شکل‌ها بستگی دارد.

بنابراین برای بهبود آن بهتر است که از کاشت میلگرد استفاده کنید. بدین صورت که این راه جهت انتقال برش بین بتن و ورق به کار می‌رود و به علاوه، باید بین ستون و روکش را با ملات پر کنید. در ضمن می‌توانید از آن به طور موقت برای بهبود ستون‌هایی استفاده کنید که در برابر زلزله آسیب دیده‌اند.

یکی دیگر از کاربردهای ژاکت فولادی، مقاوم سازی ستون‌های ضعیف است. این ستون‌های ساختمان آرماتورهای عرضی یا طولی ندارند و باید آن‌ها را قوی‌تر کنید. این مورد نیز مانند روش قبل صورت می‌گیرد، یعنی باید ورقه‌های فلزی را با استفاده از بولت در اطراف ستون به کار ببرید. در ضمن ورق‌ها باید به شکل مناسبی در بالا و پایین ستون قرار بگیرند و به تیرها وصل شوند.

ژاکت فلزی نه تنها مقاوت برشی یا خمشی ستون را افزایش می‌دهد، بلکه تنش محصورشدگی به وجود می‌آورد و مقاومت بتن را بالا می‌برد. به علاوه از کمانش آرماتورهای طولی جلوگیری می‌کند.

با اتصال روکش های فولادی به فونداسیون و به وجود آوردن پیوستگی بین روکش فولادی طبقات، مقاومت خمشی ستون نیز افزایش پیدا می‌کند. در ارتفاع ستون از سخت کننده استفاده می‌شود تا رفتار خمشی ژاکت های فلزی بهبود یابد. این سخت‌کننده از تورم ژاکت کاسته و ظرفیت شکل‌پذیری خمشی ستون افزایش می‌یابد.

اگر می‌خواهید که نیروی برشی بین عضو بتنی و ورق فلزی منتقل شود، باید اتصال خوبی را برقرار کنید. روش رایج این است که پیش از نصب ورق‌ها، در بخش بتنی و ورق‌ها سوراخ‌هایی را به وجود بیاورید و بولت‌ها را داخل این سوراخ‌ها نصب کنید. سپس فضایی که بین سوراخ‌ها باقی مانده را باید توسط اپوکسی پر کنید.

ژاکت فلزی

مزایای مقاوم سازی ساختمان با ژاکت فلزی

سرعت اجرای بیشتر
امکان اصلاح مشکلات سازه‌ای
عدم نیاز به قالب‌بندی
محصور کردن مناسب بتن ستون‌ها
عدم ایجاد مشکلات معماری زیاد
به وجود آوردن پیوستگی بین اعضای سازه
ایجاد باربری مرکزی ستون

معایب مقاوم سازی ساختمان با ژاکت فلزی

هزینه نسبتا بالا
نیاز به پوشش ضد حریق
نیاز به عملیات تزریق و حجم زیاد گروت
نیاز به عملیات کاشت و جوشکاری
نسب دشوار

متریال مورد نیاز مقاوم سازی با ژاکت فلزی

همانطور که از اسم این روش مشخص است، در آن پروفیل‌های فولادی بیشتر استفاده می‌شود. علاوه بر این، موادی مثل چسب‌های اپوکسی، گروت سیمانی، چسب‌های کاشت بولت، جوشکاری، پیچ و مهره نیز به کار می‌روند. با این حال با توجه به طراحی ژاکت و جزئیاتی که در آن استفاده شده، احتمال دارد که مواد دیگری در طول اجرا اضافه شوند.

مقاوم سازی با ژاکت فلزی

اجرای ژاکت فلزی برای افزایش مقاومت ستون

روش های اجرای ژاکت فولادی در ستون

مقاوم سازی ستون با ژاکت فلزی، می‌تواند به ۳ صورت نواری v شکل، دورپیچ یا موضعی مورد استفاده قرار بگیرد. هنگامی که ستون‌های ساختمان طوری طراحی شده باشند که در آنها اصول خاموت‌ ها رعایت نشده باشد، ورق‌های فلزی را در اطراف آن‌ها و از طریق جوشکاری متصل می‌کنند.

برای اتصال این قطعه‌ها به ستون باید از بولت استفاده کنید، زیرا این کار فشار برشی و خمشی سازه را به ورق‌ها وارد می‌کند و سپس به زمین منتقل می‌شود. همچنین ورق‌ها علاوه بر پوشش دادن بتن و جلوگیری از فشار و خمش در ستون، از ترک خوردن بتن هم جلوگیری می‌کنند.

زمانی که شما بخواهید مقاومت برشی ستون‌ها را بالا ببرید باید به جای ورق‌های فلزی از نوار استفاده کنید. در ضمن از این نوارها جهت انتقال نیرو و بارهای مهاربند بالایی به زیرین نیز استفاده می‌شود.

در ویدئو زیر، مراحل مقاوم سازی ستون با ژاکت فولادی را مشاهده کنید:

تفاوت ژاکت فلزی با ژاکت بتنی

در حقیقت این دو ژاکت عملکرد یکسانی دارند، ولی اجرای آنها با یکدیگر متفاوت است. برای ژاکت فولادی باید از عملیات جوشکاری، پیچ و مهره و پلیت استفاده شود.

در مقابل در روش بتنی، میلگرد و بتن‌ریزی صورت می‌گیرد. در فرایند مقاوم سازی با ژاکت فولادی سرعت اجرا بیشتر است و تجهیزات جانبی کمتری به کار می‌روند.

اما در ژاکت بتنی به تجهیزات بیشتری مثل بتن‌ ریزی و قالب‌بندی نیاز است و همه این‌ها باعث کاهش سرعت اجرا می‌شوند. به علاوه، ژاکت بتنی وزن ساختمان را بالا می‌برد و سطح مقطع عضو سازه‌ای را نیز افزایش می‌دهد.

خرید متریال ژاکت فولادی

ما در این مطلب به بررسی مقاوم سازی با ژاکت فلزی پرداختیم و درباره معایب و مزایای آن نکاتی را با شما به اشتراک گذاشتیم. به طور کلی این یکی از مناسب‌ترین و راحت ترین روش‌ها برای مقاوم سازی است.

اما با این حال باید از متریال مناسب استفاده کنید تا ساختمان شما به خوبی ایمن شود. به همین جهت پیشنهاد می‌کنیم برای خرید متریال و دریافت مشاوره با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید. کارشناسان آیرومارت به تمامی سوالات شما پاسخ می‌دهند.

مهدیه قاسمی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (1 امتیاز)

  1. حسن
    آبان ۲۲, ۱۴۰۰ ۱۵:۴۳
    فیلم ژاکت فولادی خیلی خوب بود. ممنون از مطلب فوق العاده کاملتون
    1. آیرومارت
      آبان ۲۳, ۱۴۰۰ ۱۲:۱۱
      سلام روز بخیر. ممنون از لطف شما استفاده از ژاکت فولادی در مقاوم سازی سازه فولادی تاثیر زیادی دارد.
  2. مصطفی
    خرداد ۳, ۱۴۰۱ ۱۴:۲۵
    ویدئو ژاکت فولادی خیلی خوب توضیحش داد و تکمیل کننده بود
    1. آیرومارت
      خرداد ۴, ۱۴۰۱ ۱۰:۱۹
      سلام. سپاس از همراهی شما لطفا از بقیه مطالب وبلاگ آیرومارت را نیز مطالعه نمایید.
021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.