فولاد گرمکار چیست، چه انواع و کاربردی دارد؟

4.7/5 - (3 امتیاز)

فولاد گرمکار چیست، چه انواع و کاربردی دارد؟

فولاد ابزار گرمکار

همانطور که می‌دانید، فولاد انواع مختلفی دارد و هر کدام در بخش خاصی به کار می‌روند. فولاد گرمکار نیز یکی از انواع فولاد است و بسیاری از تجهیزاتی که به طور روزمره از آن‌ها استفاده می‌کنیم، به وسیله آن ساخته می‌‌شوند.

۴.۷/۵ - (۳ امتیاز)

ما در این مطلب قصد داریم به کاربرد فولادهای ابزار گرمکار و انواع آن بپردازیم. در ادامه همراه وبلاگ آیرومارت باشید.

فولاد گرمکار چیست؟

فولاد گرمکار به عنوان یکی از انواع فولادهای ابزار صنعتی شناخته می‌شود. این فولاد در برابر دماهای بالا مقاومت خوبی دارد، از این رو در مکان‌های مختلفی به کار می‌رود.

در واقع فولاد گرمکار به فولاد ابزار آلیاژی اطلاق می‌شود که استحکام و سختی خود را حفظ می‌کند. در حالی که این فولاد در معرض دماهای بالا قرار می‌گیرد، ولی باز هم مقاومت بالایی دارد.

از جمله کاربردهای آن می‌توان به ساخت قالب‌های فورج، قالب‌های اکستروژن داغ و قالب‌های ریخته‌گری اشاره کرد. دمای تقریبی ۳۱۶ درجه سانتی‌گراد، حداقل دمایی است که باعث می‌شود فولاد گرمکار وارد حوزه تولید ابزار آلات شود.

فولاد ابزار گرمکار در ساخت قالب فورج

در بسیاری از فعالیت‌ها از فولاد گرمکار برای ساخت و برش فلز در دماهای بالا استفاده می‌شود. این فولاد یکی از پرمصرف‌ترین فولادها است و آلیاژهای مختلفی در آن به کار رفته‌اند که خواص مختلف آن را رقم می‌زنند.

برای اینکه فولاد در دمای بالا خواص خود را حفظ کند، مقاومت در برابر نرم شدن و حفظ سختی، از اهمیت بالایی برخوردار است که برای ایجاد این ویژگی‌ها، می‌توان از عملیات حرارتی فولاد گرمکار استفاده کرد.

باتوجه به موارد گفته شده، فولاد گرمکار مزایای مختلفی دارد و همین موضوع باعث شده است تا بتوانید آن را در موارد مختلفی استفاده کنید. شما باید پیش از خرید فولاد ابزار از ویژگی های هر کدام مطلع باشید تا بهترین نتیجه را دریافت کنید. بنابراین در ادامه به طور دقیق‌تر این ویژگی‌های مثبت را بررسی می‌کنیم.

ویژگی های فولاد ابزار گرمکار

از مهم‌ترین خصوصیات فولاد گرمکار، تحمل دمای بالا است، اما ویژگی‌های دیگری هم وجود دارند که عبارتند از:

  • مقاومت بالا در برابر تغییرات شکل ناخواسته
  • استحکام در برابر کشش‌های گرم
  • مقاومت بالا در برابر سایش‌های گرم
  • مقاومت بالا در مقابل ضربه و شوک‌های حرارتی
  • قابلیت ماشینکاری خوب در شرایط آنیل شده

فولاد گرمکار در ساخت قالب تزریق پلاستیک

انواع فولاد ابزار گرمکار

ترکیب شیمیایی فولاد گرمکار شامل عناصری مانند کروم، تنگستن، مولیبدن، وانادیم و کمی کربن است. این نوع فولاد با توجه به آلیاژهای مورد استفاده به گروه‌های مختلفی تقسیم می‌شود که هر کدام خواص منحصر به‌فردی دارند. در این بخش به بررسی هر کدام می‌پردازیم:

۱. فولاد گرمکار کرومیوم

این گروه از فولاد گرمکار حاوی تنگستن، مولیبدن، وانادیم و کبالت است. کربن در این گروه نسبتا پایین نگه داشته می‌شود که به‌همراه کروم بالا، سختی عمقی را تضمین می‌کند.

البته مقدار تنگستن و مولیبدن بیشتر فولادهای گرمکار، باعث افزایش سختی و استحکام می‌شود، اما چقرمگی را اندکی کاهش می‌دهد. مطالعه مقاله نمودار تنش کرنش فولاد، می‌تواند در شناخت هرکدام از این خواص کمک شایانی به شما بکند.
انواع سنباده

۲. فولاد گرمکار تنگستن

عناصر آلیاژی اصلی این فولاد، کربن، تنگستن، کروم و در موارد خاص وانادیم است. این گروه نسبت به فولادهای کرومیوم، عناصرآلیاژی بیشتری دارند و در برابر نرم شدن از خود مقاومت نشان می‌دهند. اما فولادهای این گروه ترد و شکننده‌تر به‌شمار می‌روند.

در فولادهای گرمکار این گروه، چقرمگی و مقاومت به شوک حرارتی، عموما با کاهش مقدار کربن، حاصل می‌شود. با این حال، باید به مقدار تنگستن و وانادیوم نیز توجه کرد. مقدار مشخصی از این عناصر، بهترین ترکیب را با درجه قابل توجهی از چقرمگی و مقاومت در برابر شوک حرارتی نشان می‌دهد.

در جدول فولادهای گرمکار، ویژگی هر کدام از آن‌ها آورده شده است و متخصصین بر حسب نیاز خود و با توجه به اطلاعات جزئی تر، فولاد مورد نظر را انتخاب می کنند.

ساخت انواع سنباده با فولاد ابزار گرم کار

۳. فولاد گرمکار مولیبدن

عناصر آلیاژی اصلی در این گروه، مولیبدن، کروم و وانادیم همراه با تنگستن و مقادیر متفاوتی از کربن است. گریدهای این نوع فولاد، خواص و کاربردهای تقریبا مشابهی با نوع تنگستنی دارند. مزیت اصلی این فولادها در مقایسه با گروه قبلی، مقاومت بیشتر در برابر حرارت است.

یکی از پرکاربردترین فولادهای این گروه، فولاد گرمکار ۲۳۴۴ است که می توان آن را آلیاژی از کروم دانست. همچنین با دارا بودن مولیبدن و وانادیم، به عنوان تقویت کننده و برای استحکام بخشی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاربرد فولاد ابزار گرمکار

همانطور که اشاره کردیم مهم‌ترین ویژگی فولاد گرمکار این است که مقاومت بالایی در برابر دماهای بالا دارد و نرم نمی‌شود. به همین دلیل، بیشتر در موارد زیر به کار می‌روند:

  • تولید قالب‌های تزریق
  • ساخت ابزار و تجهیزات مورد نیاز برای حفاری
  • تهیه ابزار برای ساخت مهره
  • تهیه فولادهای مورد نیاز برای انواع تیغه قیچی
  • تولید قالب دایکاست
  • ساخت قالب‌های مورد استفاده برای پولک‌زنی
  • تولید انواع سنباده

استفاده از فولاد گرمکار در ساخت بیل مکانیکی

عوامل موثر بر قیمت فولاد گرمکار

چنانچه به دنبال قیمت فولاد گرمکار فروشی هستید، باید بدانید که فولاد بر اساس عناصر موجود آن قیمت‌گذاری می‌شود. مثلا فولاد کم آلیاژ، قیمت پایین‌تری دارد. هر چه آلیاژهایی مثل کروم، وانادیوم، کربن، سیلیسیم و نیکل در فولاد بالاتر بروند، شما باید هزینه بیشتری بپردازید. البته مواردی دیگری همچون روش تولید، ابعاد و قطر فولاد نیز در قیمت آن تاثیر گذارند.

سخن آخر

در این مقاله درباره یکی از انواع آلیاژهای فولادی، یعنی فولاد ابزار گرمکار صحبت کردیم و به بیان خواص آن پرداختیم.
امروزه همانطور که در اطراف خود می‌بینیم، انواع آلیاژهای فولادی، کاربرد گسترده‌ای دارند. از پرکاربردترین محصولات فولادی می‌توان به میلگرد، تیرآهن، پروفیل، ورق و … اشاره کرد. بازرگانی فولاد آیرومارت، قادر به تامین تمامی این مقاطع فولادی و استیل در سایز، برند، کیفیت و قیمت متفاوت است.

برای استعلام قیمت روز این محصولات و هرگونه مشاوره فنی، فقط کافیست با شماره ۴۵۳۰۶-۰۲۱ تماس بگرید. ما در آیرومارت شرایطی را فراهم کرده‌ایم که تجهیزات مورد نیازتان با قیمت مقرون به‌صرفه در دسترس شما باشند.

 

منبع:dew-stahl

سحر اشکواری

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
4.7/5 - (3 امتیاز)

021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.