ساندویچ پانل چیست | انواع ساندویچ پنل

5/5 - (1 امتیاز)

ساندویچ پانل چیست | انواع ساندویچ پنل

ساندویچ پانل چیست

ساندویچ پانل، جایگزینی برای مصالح مورد نیاز ساختمان چون آجر و سیمان به شمار می‌رود که با عایق کردن سازه در برابر رطوبت و صدا، جایگاه خود را در صنعت ساختمان سازی به دست آورده است. انواع ساندویچ پنل، در مکان‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرند که نیاز باشد استحکام ساختاری بالا در کنار وزن کم را تامین کنند.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

کاربرد ساندویچ پانل

انواع پانل ساندویچی ظاهر زیبا دارند و به سرعت نصب می‌شوند. ویژگی‌ها و قابلیت‌های آن‌ها موجب شده که به شدت مورد استقبال و استفاده قرار گیرند. از این رو، این مقاله را به پاسخ درباره ساندویچ پانل چیست، چه ویژگی‌هایی دارد و در چه ساختمان‌هایی به کار می‌رود اختصاص داده‌ایم. با آیرومارت همراه باشید.

ساندویچ پانل چیست؟

ساندویچ پنل، یک ساختار سه لایه با هسته‌ای در مرکز و دو لایه ورق فلزی در اطراف است که به منظور پوشش‌دهی در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصولات پیش ساخته، ساختاری شبیه به ساندویچ دارند و از این رو به این نام معروفند. لایه میانی، ماده‌ای عایق و سبک وزن است و دو طرف آن را ورق‌های فولادی نظیر ورق گالوانیزه می‌پوشاند.

در حقیقت لایه بیرونی باید ماده‌ای سخت و محکم باشد. ساندویچ پنل‌ها گاهی با نام پانل‌های کامپوزیت یا پانل‌های عایق بندی ساختاری نیز شناخته می‌شوند.

ویژگی‌های ساندویچ پنل

انواع ساندویچ پنل، به دلیل دارا بودن ویژگی‌ها و مزایای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. از جمله این مزایا می‌توان به موراد زیر اشاره کرد:

  •  وجود یک هسته عایق در هر ساندویچ پنل موجب می‌شود که این محصولات در برابر انتقال حرارت و صدا عایق باشند. از این رو با استفاده از انواع پنل ساندویچی می‌توان در مصرف انرژی صرفه‌جویی کرد. عایق‌های پلی یورتان (PUR)، پلی ایزوسیانورات (PIR) و پلی استایرن منبسط شده (EPS) در صورتی که در ساندویچ پانل مورد استفاده قرار گیرند، یک عایق حرارتی بسیار خوب ایجاد می‌کنند.
  •  ساندویچ پانل ها مصالحی پیش ساخته به شمار می‌روند که متناسب با کاربردی که دارند در کارخانه تهیه شده و نصب آن‌ها سریع و آسان انجام می‌شود. از این رو، سرعت پیش‌برد پروژه نیز افزایش خواهد یافت.
  •  انواع پنل ساندویچی در رنگ‌ها و طرح‌های مختلف تولید می‌شوند و زیبایی ظاهری دارند.
  •  استفاده از ورق‌های فولادی رنگی موجب می‌شود که ساندویچ پنل در برابر خوردگی و زنگ زدگی نیز مقاومت داشته باشد.

ابعاد ساندویچ پنل

انواع ساندویچ پانل چیست

ساندویچ پنل ها براساس نوع کاربردشان به دو دسته دیواری و سقفی تقسیم می‌شوند:

ساندویچ پنل دیواری چیست

ساندویچ پانل دیواری نسبت به ساندویچ پنل سقفی با فراز و نشیب‌های کمتری مورد استفاده قرار می‌گیرد و در ضخامت‌های مختلف تولید می‌شود. از این نوع پنل‌ها برای عایق بندی دیوارهای ساختمان‌های مسکونی و کارگاه‌ها، سوله‌ها و سردخانه‌ها استفاده می‌شود.

پانل‎های معمولی دیواری دو تا چهار سانتی‌متر ضخامت دارند. سردخانه‌ها نیاز به عایق‌های بهتری دارند به همین دلیل در ساخت آن‌ها از ساندویچ پنل‌هایی با ضخامت ده تا پانزده سانتی‌متر استفاده می‌شود. لایه میانی در ساندویچ پانل های دیواری معمولا فوم پلی اورتان، پلی استایرن یا فوم xps است.

ساندویچ پانل سقفی چیست

در ساخت سقف‌ها، استفاده از مصالحی که از علاوه بر عایق کردن، از ورود آب و رطوبت جلوگیری می‌کنند، الزامی است. از طرفی، پوششی که برای سقف استفاده می‌شود باید در مقابل گرمای خورشید، برف و باران و باد مقاومت کافی را داشته باشد. ساندویچ پانل سقفی این انتظارات را برآورده می‌کنند و با داشتن همپوشانی از ورود آب و رطوبت به محیط داخل جلوگیری می‌کنند.

در ساخت سقف‌ها، از ساندویچ پانل های سقفی که بین دو تا ده سانتی‌متر ضخامت دارند استفاده می‌شود. این نوع ساندویچ پنل‌ها نسبت به انواع دیواری، گام‌های بلندتری دارند.

انواع ساندویچ پنل بر اساس مواد سازنده

در ساخت ساندویچ پنل ها، از مواد و مصالح مختلفی استفاده می‌شود. در حقیقت، هر ساندویچ پانل از دو لایه بیرونی و یک لایه درونی ساخته شده است. براین اساس می‌توان انواع مختلفی تولید کرد.

نصب ساندویچ پانل

لایه‌های بیرونی

می‌توان لایه بیرونی پنل ساندویچی را یکی از جنس‌های زیر انتخاب کرد:

  •  ورق فولادی گالوانیزه
  •  ورق آلومینیوم
  •  ورق آلوزینک
  •  تخته سه‌لا
  •  پلاستیک
  •  تخته سیمانی
    و …

یک پانل ساندویچی ممکن است دو رو ورق فولادی یا دو رو فویل آلومینیومی باشد یا تنها یک روی آن را ورق فولادی و یک روی دیگر را فویل آلومینیوم تشکیل دهد. لایه بیرونی متناسب با کاربرد و استحکام و مقاومتی که از ساندویچ پنل انتظار می‌رود انتخاب می‌شود. چرا که لایه بیرونی با محیط در ارتباط است و در معرض آسیب‌های خارجی قرار دارد. برای ساخت ساندویچ پنل مناسب برای سردخانه‌ها، اغلب از ورق آلوزینک استفاده می‌شود. این نوع ورق در برابر خوردگی، اکسایش، سایش و ضربه‌های خارجی مقاومت بالایی دارد.
قیمت ورق آلومینیوم، ورق آلوزینک و قیمت ورق گالوانیزه از عوامل مهم موثر بر قیمت ساخت ساندویچ پانل به شمار می‌روند.

خرید ساندویچ پانل

لایه‌های درونی

لایه درونی هر ساندویچ پنل، از مصالحی تشکیل می‌شود که عایق حرارت و صوت باشند. در حقیقت هر ساندویچ پنل به واسطه این لایه در برابر حرارت و صدا عایق می‌شود. انتخاب یکی از انواع عایق با توجه به کاربرد انجام می‌شود. از جمله این مواد عایق می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  فوم پلی یورتان
  •  فوم پلی ایزو سیونات
  •  پلی استایرن سخت شده
  •  انواع پشم شیشه و پشم سنگ

فوم پلی یورتان یکی از پرکاربردترین انواع عایق است که در ساخت پانل ساندویچی کاربرد دارد. فوم های پلی یورتان خلل و فرج زیاد و ریز دارد که موجب عایق بودن حرارتی و صوتی آن می‌شوند. فوم پلی یورتان همچنین در برابر جذب رطوبت مقاوم است و در فشارهای بالا تحمل خوبی دارد. ضدحریق بودن ویژگی دیگر این نوع فوم به شمار می‌رود. فوم‌های شیمیایی، اولویت بالاتری نسبت به مواد معدنی دارند چرا که نه تنها قیمت مناسب‌تری دارند بلکه از نظر کارایی هم بهتر عمل می‌کنند.

کاربرد ساندویچ پانل

همانطور که تا اینجای متن توضیح داده‌ایم، یکی از مهم‌ترین دلایل تولید ساندویچ پنل، تولید عایق‌هایی برای استفاده و جلوگیری از هدررفت انرژی است. پانل های ساندویچی، ضمن داشتن مقاومت خوب، سبک وزن بوده و عایق حرارتی و صوتی خوبی به شمار می‌روند که کاربردهای متعددی دارند. از جمله این کاربردها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  سردخانه‌ها
  •  اتاقک‌های قابل جا‌به‌جایی
  •  انبارها
  •  کارگاه‌ها
  •  ساختمان‌های مسکونی و غیرمسکونی
  •  ساخت اتاقک‌های ایزوله در محیط‌های صنعتی و بهداشتی چون بیمارستان

ساندویچ پنل دیواری چیست

ابعاد ساندویچ پنل

به طور معمول، پانل های ساندویچی ۱۰۰۰ میلی‌متر عرض دارند و طول آن‌های متناسب با نوع پروژه تغییر می‌کند. ضخامت عایق در ساندویچ پانل های مختلف متفاوت است زیرا هر ضخامت متناسب با یک نوع کاربرد مشخص می‌شود.

به طور کلی، ضخامت پانل برای عایق‌های پلی یورتان و پلی ایزوسیونات از ۴ تا ۲۰ سانتی‌متر، پشم معدنی از ۵ تا ۱۵ میلی‌متر و برای عایق پلی استایرن منبسط شده از ۴ تا ۱۵ میلی‌متر متغیر است.

نصب ساندویچ پانل

ساندویچ پنل ها نسبت به دیگر سقف‌های عایق، به سهولت و با سرعت بالا اجرا می‌شوند و این یکی از ویژگی‌های مهم آن‌ها است که منجر به افزایش سرعت انجام پروژه‌های ساخت و ساز می‌شود. ساندویچ پانل دیواری را می‌توان به سادگی دیوارهای کاذب نصب کرد.

در نصب آن‌ها از رول پلاک استفاده می‌شود. ساندویچ‌ پانل سقفی به دلیل نوع طراحی با سهولت نصب می‌شود. البته در هنگام نصب به نکات مربوط به آب بندی باید توجه شود و ورقه‌ها در مقابل نفوذ آب به محیط داخلی مقاوم باشند.

خرید ساندویچ پانل

انواع پنل ساندویچی، از محصولات پیش ساخته‌ای است که برای روکش کردن ساختمان‌ها و عایق کردن آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. واضح است که قیمت انواع مصالحی که در ساخت این پانل‌ها استفاده می‌شوند برای تعیین قیمت ساندویچ پانل مهم است. در حقیقت، قیمت ساندویچ پنل را نوع عایق و قیمت آن، نوع ورق یا فویل و قیمت آن و هزینه‌های مربوط به ساخت پنل ساندویچی مشخص می‌کند.

زینب نصیریان

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (1 امتیاز)

021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.