ناشاقول بودن ستون بتنی چست+مراحل اجرای شاقول بتنی

4.3/5 - (3 امتیاز)

ناشاقول بودن ستون بتنی چست+مراحل اجرای شاقول بتنی

ناشاقول بودن ستون بتنی چست

شاقول بودن ستون یکی از مهم‌ترین مواردی است که هنگام ساخت اسکلت سازه باید به آن دقت کنید. این کار باید توسط یک مهندس سازه انجام شود. سازه نیز می‌تواند دارای میزان مشخصی از ناشاقول بودن باشد.

۴.۳/۵ - (۳ امتیاز)

در همین حال، مهم است که بدانیم ناشاقول بودن ستون چیست و چطور می‌توان این مشکل را حل کرد. از این رو در ادامه مطلب همراه وبلاگ آیرومارت (پیشرو صنعت نفت آسیا) باشید تا نحوه شاقول کردن ستون بتنی را برای شما شرح دهیم.

ناشاقول بودن ستون بتنی به چه معناست؟

با توجه به اینکه عملکرد سازه‌ها خطی است، ناپایداری ستون در این عملکرد اختلال ایجاد می‌کند. در واقع عملکردی غیرعادی برای سازه رخ می‌دهد که پیامدهای زیادی دارد. به دلیل اینکه خطر ناپایدار شدن برخی از قسمت‌های ستون زیاد است، این نقاط معمولا بین دو ستون قرار دارند.

در صورت وجود لرزش در سازه، نقطه بین دو ستون بیشتر از همه در معرض خطر قرار می‌گیرد. برای درک عواقب ناشاقول بودن یک ستون، باید از خطرات احتمالی آن اطلاع داشته باشید.

عمودی بودن یا شاقول بودن سازه، ایمنی آن را در برابر ارتعاشات ناگهانی سازه افزایش می‌دهد. در عین حال غیر عمودی بودن ستون یکی از مواردی است که می‌تواند آسیب جدی به سازه وارد کند.

بنابراین ناشاقول بودن ستون منجر به ناامنی بیشتر سازه خواهد شد. متاسفانه برخی از مهندسین برای رفع ایرادات ستون، از گچ یا آجر استفاده می‌کنند. این موضوع باعث افزایش ضعف سازه می‌شود.

ناشاقول بودن ستون بتنی

همانطور که عنوان شد، شاقول بودن ستون‌ها بسیار مهم است. چرا که ستون‌ها عناصر فشاری به حساب می‌آیند و وظیفه آن‌ها انتقال بار ساختمان به زمین است.

در صورت ناشاقول بودن، ستون‌ها عملکرد خود را به درستی انجام نمی‌دهند و بار وارد شده را به درستی منتقل نمی‌کنند. هنگام بتن ریزی به دلیل وزن زیاد بتن در اثر نیروهای جانبی، قالب می‌تواند ناپایدار شود.

قبل از بتن‌ریزی، ستون های بتنی باید با دقت شاقول شده و در صورت ناشاقول بودن، تعمیر شوند و سپس اجازه بتن‌ریزی را بدهند.

شاقول کردن ستون ها نیز باید پس از بتن‌ریزی انجام شود، زیرا شاید قالب‌ها در حین بتن‌ریزی جابه‌جا شوند و عدم انجام این کار مشکلات زیادی را در آینده به دنبال خواهد داشت.

هرچه اندازه ستون بزرگتر باشد، احتمال ناشاقولی افزایش می‌یابد. شما می‌توانید برای بتن‌ریزی از کفراژبندی استفاده کنید تا قالب، شکل دلخواه بتن شما را فراهم کند.

انحراف از امتداد عمودی بین ستون‌ها ۶ میلی‌متر برای هر ۳ متر طول، یا حداکثر ۷۵ میلی متر برای کل طول است. یعنی تا این حد ستون‌ها می‌توانند ناشاقول باشند. ولی بیش از این اندازه ناپایداری ایجاد می‌کند.

مشکلات عدم شاقول بودن ستون ها

  •  شاقول نبودن ستون در هنگام زلزله می‌تواند باعث ناپایداری و ریزش ناگهانی سازه شود.
  • در هنگام ساخت سازه رفتار سازه باید خطی باشد، ولی زمانی که ستون‌ها ناپایدار باشند عملکرد آنها غیرخطی می‌شود.
  • این امر باعث ناپایداری ستون می‌شود به گونه‌ای که در محل اتصال ستون به وصله ستون‌ها، لنگر اضافی تشکیل شده و احتمال دارد که از لنگر داخلی ستون بالاتر برود.

مشکلات ناشاقول بودن ستون بتنی

نحوه شاقول کردن ستون بتنی چگونه است؟

این فرایند ساختمانی به یکی از دو روش زیر انجام می‌شود:

۱. شاقول به روش سنتی:

این مدل شاقول، یکی از ارزان‌ترین و ساده‌ترین راه‌ها برای اندازه‌گیری تراز بودن ستون است. به این صورت که یک نخ که یک سر آن وزنه کوچکی قرار دارد، با فاصله مشخصی روی یکی از عناصر بالای قالب قرار می‌گیرد و فاصله نخ تا قالب را اندازه می‌گیریم.

این عدد باید در تمام طول قاب برابر باشد. برای ستون‌های بزرگتر، بهتر است از دو شاقول در یک طرف استفاده کنید تا خطاها به حداقل برسد.

۲. دوربین نقشه برداری (تئودولیت):

استفاده از دوربین نقشه برداری روشی پیشرفته و هزینه‌بر است، اما دقت بالایی دارد. در اینجا باید دوربین را موازی و با فاصله کمی از ستون‌ها بگذارید، سپس آن را روی لبه بالایی قالب قرار دهید و دوربین را پایین بیاورید. اگر لبه بالا و پایین بود، یعنی ناشاقولی وجود دارد و باید مقدار انحراف را اندازه‌گیری کنید.

پیدا کردن ناشقول بودن ستون با دوربین

چطور باید از ناشاقول بودن ستون بتنی جلوگیری کرد؟

قالب‌ها باید توسط جک‌ها و در همه جهات محکم شوند. به علاوه پاي آنها با گچ و آجر پوشانده شود تا در هنگام بتن‌ريزي خم نشوند و حركت نكنند. برای شاقول کردن ستون‌ها در گوشه‌ها و لبه‌های ساختمان‌هایی که جک را نمی‌توان نصب کرد، می‌توان قالب‌ها را با سیم آرماتوربندی یا دو پیچ محکم کرد.

نحوه کار با دو پیچ اینطور است که قبل از بتن ریزی سقف یک قلاب را در محل مناسب و نزدیک ستون‌های کناری قرار دهید تا دو پیچ با سیم نجاری و میلگرد محکم شود. شما می‌توانید با اطلاع از قیمت میلگرد ساده و قیمت میلگرد آجدار، مدلی باکیفیت را انتخاب کنید تا ایمنی سازه حفظ شود.

خرید آهن آلات و تجهیزات فولادی

با توجه به نکات گفته شده، تا زمانی که از شاقول بودن ستون‌ها مطمئن نشدید، اجازه بتن‌ریزی را صادر نمایید. همچنین برای تجهیزات ساختمان باید به فکر بهترین و باکیفیت‌ترین‌ها باشید.

پیشنهاد می‌کنیم جهت خرید آهن آلات با آیرومارت در ارتباط باشید. کارشناسان ما شما را به خوبی راهنمایی می‌کنند و می‌توانید از مقرون به‌صرفه‌ترین قیمت‌ها اطلاع داشته باشید. جهت کسب اطلاعات بیشتر، با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید.

رویا سبزعلی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
4.3/5 - (3 امتیاز)

  1. یاری
    آذر ۲۲, ۱۴۰۰ ۲۲:۵۱
    ناشاقول بودن ستون بتنی به تنهایی می تونه باعث خرابی تو زمان زلزله بشه؟
    1. آیرومارت
      آذر ۲۳, ۱۴۰۰ ۱۶:۳۲
      سلام روز بخیر. زمان وقوع زلزله نیروهای جانبی به ستون ساختمان وارد می‌شود. در صورت ناشاقول بودن ستون بتنی، به دلیل تراز نبودن، احتمال فرو پاشی و تخریب ساختمان افزایش می‌یابد.
      1. رضا
        اسفند ۴, ۱۴۰۱ ۲۰:۱۹
        سلام ،آیا می شود ستون ناشاقول را بعد از بتن ریزی شاقول کرد ؟یعنی کلا چند روز بعد از بتن ریزی و باز کردن قالب ها
        1. آیرومارت
          اسفند ۵, ۱۴۰۱ ۱۵:۰۵
          سلام. خیر. ستون ناشاقول رو بعد از بتن ریزی نمیشه شاقول کرد.
021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.