سقف کاذب چیست؟ انواع سبک کاذب

5/5 - (1 امتیاز)

سقف کاذب چیست؟ انواع سبک کاذب

سقف کاذب

سقف کاذب یکی از زیباترین و مهمترین انواع سقف است که در معماری مدرن طرفداران زیادی دارد. در نگاه اول، این سقف باعث می‌شود که سقف اصلی پوشیده باشد و به شما اجازه می‌دهد به زیباسازی مکان بپردازید. اما علاوه بر این موارد، سقف کاذب کاربردهای دیگری دارد. البته این سقف به انواع مختلفی تقسیم می‌شود که هر کدام در فضایی خاص به کار می‌روند.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

بنابراین در این مطلب همراه وبلاگ آیرومارت باشید تا با اینکه سقف کاذب چیست و چه انواعی دارد، آشنا شوید.

تعریف سقف کاذب

به بیان ساده، سقف کاذب سقفی است که در زیر سقف اصلی اتاق یا خانه نصب می‌شود و گاهی اوقات قسمت‌هایی از سقف اصلی را نشان می‌دهد. این سقف‌ها معمولا در فاصله حداقل ۲۰ سانتی‌متری از سقف اصلی قرار می‌‌گیرند و آنها را می‌توان در هر خانه‌ای با هر ارتفاعی استفاده کرد.

سقف کاذب نسبت به سقف اصلی، حالتی معلق دارد و با استفاده از مصالحی مانند گچ پاریس، تخته چند لایه و … ساخته می‌شود. همانطور که انواع سقف های اصلی، مدل‌های مختلفی دارند، تنوع سقف کاذب نیز بالا است. در بخش‌های بعدی این مطلب به توضیح آنها می‌پردازیم.

نمای سقف کاذب چگونه است؟

سقف کاذب به سازه‌های معلق یا نمای دو یا سه بعدی ساختمان‌ها می‌گویند که سقف اصلی بر روی آنها قرار می‌گیرد. انواع سقف کاذب به دلیل نوع نصب‌شان، جلوه‌ای شیک و زیبا را به ساختمان‌ها می‌بخشند. این سقف‌ها به دو دسته سقف یک پارچه و سقف شبکه اجرا می‌شوند.

نمای سقف کاذب

کاربرد سقف کاذب چیست؟

از کاربردهای سقف کاذب می‌توان به پوشاندن و مخفی‌سازی سطح و قطعات زیرین آن اشاره کرد. این قطعات می‌توانند لوله‌های آب، کانال‌های کولر، سیم‌های برق و … باشند که در اکثر مواقع از کف، دیوارها و سقف عبور می‌کنند. کاربردهای دیگر سقف کاذب عبارت‌اند از:

  • پوشش تاسیسات زیر سقف
  • آکوستیک شدن فضا
  • هدایت دما و جلوگیری از هدر رفتن آن
  • جلوگیری از رطوبت
  • استفاده از سقف کاذب برای ایجاد حجم دکوراتیو
  • نورپردازی محیط

به‌طورکلی دو کاربرد پوشش‌دهی و نورپردازی، مهمترین کاربردهای آن به شمار می‌روند.

سقف کاذب چه ویژگی هایی دارد؟

از جمله ویژگی‌های مهم سقف کاذب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • این نوع سقف را می‌توان از گچ، چوب، فلزات رنگین، پی وی سی، شیشه، آهن، ورق‌های فلزی روکش‌دار، آلومینیوم، کامپوزیت و … ساخت.
  • آن‌ها را می‌توان به عنوان یک واحد و با یکدیگر اعمال کرد.
  • انعطاف‌پذیری سقف‌های کاذب باعث می‌شود که طراحان از این نوع سقف در اکثر ساختمان‌ها استفاده کنند.
  • امکان اجرای نقشه‌های ساختمانی با همان جزئیات لازم و تعیین شده.
  • قابلیت مونتاژ نمودن و جداسازی
  • طراحی در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف
  • قابلیت نصب از پایین

ویژگی‌های سقف کاذب

مزایای سقف کاذب چیست؟

انواع سقف کاذب نه تنها در طرح‌ها و مدل‌های مختلفی ساخته می‌شوند، بلکه مزایای زیادی هم دارند که شامل موارد زیر می‌شود:

  • نصب سقف روی سطوح وسیع، یکپارچه، قوسی و …
  • قابلیت جابجایی و حمل آسان
  • پایداری و عدم امکان دسترسی به پشت سقف کاذب در اکثر اشکال آن
  • قابلیت تنظیم و نصب آسان و سریع
  • امکان شستشو و پاکسازی سقف کاذب
  • امکان استفاده از نمونه‌های پیش ساخته خشک و بدون گرد و بو
  • ساخت و تولید آسان و سریع برخی از مدل انواع سقف کاذب
  • عدم جابجایی و پایداری سقف پس از نصب
  • امکان ایجاد اشکال هندسی به صورت دلخواه
  • ایزوله بودن و عدم گردش و جابه‌جایی هوا درون آن

معایب سقف کاذب چیست؟

سقف کاذب معایبی نیز دارد که خوب است از آنها اطلاع داشته باشید. در زیر به این معایب اشاره کرده‌ایم:

  • نصب سقف کاذب باعث کاهش ارتفاع سقف می‌شود و باید قبل از نصب به این نکته توجه کنید.
  • شما باید از سقف کاذب مراقبت کنید، زیرا عمرِ طولانی ندارد.
  • پس از مدتی، سقف کاذب گرد و خاک به خود می‌گیرد.
  • استحکام و مقاومت سقف کاذب کمتر از سقف اصلی است و ممکن است در اثر برخی پدیده‌های طبیعی آسیب ببیند.
  • نصب سقف کاذب باید با حساسیت و دقت بالایی انجام شود، زیرا ممکن است سقف در حین اجرا آسیب ببیند. پس در این زمینه به افراد متخصص و حرفه‌ای نیاز دارید.

معایب و مزایای سقف کاذب

انواع سقف کاذب کدامند؟

سقف کاذب انواع مختلفی دارد و که هرکدام ویژگی‌های منحصر به‌فردی دارند که باعث شده هر کدام در مکانی خاص مورد استفاده قرار گیرند. برخی از مهمترین انواع سقف کاذب عبارت‌اند از:

۱. سقف کاذب رابیتس

سقف کاذب رابیتس، نوعی ورق فولادی مشبک است و با استفاده از مفتول یا سیم آرماتور به شبکه اصلی وصل می‌شود. از ویژگی‌های این سقف می‌توان گفت که ملات‌های مورد استفاده می‌توانند به راحتی و بدون ترک خوردگی بچسبند. در ضمن، ما پیش‌تر درباره اینکه رابیتس چیست صحبت کرده‌ایم و می‌توانید این مطلب را مطالعه کنید. همچنین برای محاسبه قیمت رابیتس کاری کافیست مقاله مورد نظر را بخوانید و خودتان قیمت حدودی آن را تخمین بزنید.

با توجه به استفاده از نبشی در رابیتس کاری، در این فرایند استعلام قیمت نبشی اهمیت دارد.

۲. سقف کاذب پانل گچی

این نوع سقف کاذب، در دو مدل یکپارچه و مشبک تولید می‌شود. نوع یکپارچه این سقف، از سازه فولادی سبک تشکیل شده است که می‌توان آن را به سقف اصلی متصل کرد و سپس با استفاده از پیچ‌های مخصوص، صفحات گچی روکش شده روی آن نصب می‌شود.

نوع مشبک این سقف به سقف کاذب کناف معروف است و با استفاده از آجرهای سقفی و سازه‌های سپری تولید می‌شود. سازه‌های مورد استفاده در این نوع سقف، با استفاده از آویزهای قابل تنظیم به سقف اصلی متصل شده و سپس آجرهای سقفی در داخل آن قرار می‌گیرند.

۳. سقف کاذب گریلیوم

این نوع سقف کاذب، نوعی سقف تزئینی است و از ورق‌های آلومینیوم، آهن یا ورق‌های آلیاژی ساخته می‌شود. به این نوع سقف، سقف باز نیز گفته می‌شود. زیرا هنگام نصب سقف، قطعات مربعی شکل داخل آن مشخص است. همچنین قسمت‌هایی از بخش پشتی این سقف مانند تاسیسات به کار رفته در آن، نمایان است. در نتیجه، این سقف معمولا به صورت ترکیبی با انواع دیگر اجرا می‌شود و می‌توان آن را با سیم از سقف اصلی آویزان کرد.

سقف کاذب گریلیوم به روش پرس‌کاری و خم‌کاری و با ورق‌های رنگ آمیزی شده به ضخامت ۰.۴ تا ۱.۵ میلی‌متر ساخته می‌شود. تعداد حفره‌های به کار رفته در این نوع سقف کاذب، خاصیت آکوستیک آن را ایجاد می‌کند.

۴. سقف کاذب آلومینیومی

سقف کاذب آلومینیومی از آلومینیوم ساخته شده است. برای نصب این سقف، ابتدا پشت آن را با پشم و شیشه پر می‌کنند و آن را با استفاده از فولاد گالوانیزه بر روی ساختمان قرار می‌دهند. سقف کاذب آلومینیومی به صورت نواری اعمال می‌شود و همانطور که قبلا توضیح داده شد، از انواع سقف باز به حساب می‌آید.

این سقف‌ها از پروفیل های آلومینیومی با سطح مقطع مستطیلی تشکیل شده‌اند و هنگام اجرای سقف کاذب، آن را به رنگ مشکی می‌پوشانند تا جلوه بیشتری ایجاد کند. با توجه به این توضیحات، هنگام ساخت این سقف باید قیمت ورق آلومینیوم را بررسی کنید.

۵. سقف کاذب چوبی

سقف کاذب چوبی سقفی است که از چوب تولید می‌شود. سقف کاذب چوبی می‌تواند با تزیین فضایی در محیط مرکزی خانه، روح و تزئینات خاصی به فضا ببخشد. سقف کاذب چوبی به کمک محیط اطراف و دکوراسیون منزل، نوعی منظره گرم، طبیعی و دلنشین را به شما هدیه می‌دهد.

توجه داشته باشید که قبل از انتخاب این نوع سقف، باید مکان مناسبی برای اجرای آن پیدا کنید، مثلا بالای تخت یا مبلمان مکان‌های خوبی محسوب می‌شوند. در ضمن، این سقف به هیچ وجه نباید با محیط و دکوراسیون شما ناسازگار باشد. سقف کاذب چوبی یکی از گران‌ترین سقف های کاذب است و به همین دلیل، افراد زیادی از این سقف تنها در یک اتاق استفاده می‌کنند.

البته اگر در تمام اتاق‌های منزل یا محیط کار خود سقف‌های چوبی نصب کنید، طرح شما یکپارچه‌تر می‌شود. روش اجرای سقف کاذب چوبی به این صورت است که ابتدا کار را کلاف‌کشی می‌کنند. کلاف‌گذاری عمدتا با فولاد انجام می‌شود و پس از آن، قسمت چوبی یا قسمت فرعی سقف نصب می‌شود.

۶. سقف کاذب آکوستیک

انواع سقف تقریبا عایق صوتی محسوب می‌شوند، یعنی امواج صوتی را از خود عبور نمی‌دهند و به محیط باز می‌گردانند. بنابراین اینجاست که سقف کاذب آکوستیک وارد عمل می‌شود. این سقف صدا را جذب می‌کند و سر و صدای محیط را کاهش می‌دهد.
قیمت سقف کاذب آکوستیک مناسب است و در دسته سقف‌های مشبک قرار می‌گیرد. این سقف‌ها از کاشی‌های گچی، چوبی، مقوایی یا پارچه‌ای تشکیل می‌شوند. در عین حال، زیرسازی این سقف از پروفیل سپری ساخته شده است.

این پروفیل‌ها جنس آلومینیومی یا گالوانیزه دارند. در این نوع سقف هر کاشی در قاب مخصوص به خود قرار می‌گیرد. بنابراین تعمیر سقف کاذب آکوستیک آسان است و ورود به فضای پشت آن کار سختی نیست. شما می‌توانید جهت ساخت این سقف، قیمت پروفیل را در سایت آیرومارت چک کنید.

این نوع سقف عمدتا در مناطق مسکونی استفاده نمی‌شود. در مکان‌هایی که می‌خواهیم میزان نویز در محیط را کاهش دهیم، به کار می‌رود. این مکان‌ها شامل سینما، تئاتر، سالن کنفرانس، استودیو، بانک و سالن کنسرت می‌شود. این سقف کاذب زیبایی خاصی ندارد و با توجه به مقرون به صرفه بودن آن، پیشنهاد می‌شود که در فضای آموزشی، فضای مطالعه و سالن اجتماعات استفاده شود.

انواع سقف کاذب

۷. سقف کاذب pvc

این سقف به دو نوع تقسیم می‌شود که عبارت‌اند از:

  • سقف کاذب پی وی سی با پانل نواری یا سقف نواری پی وی سی با پایه پروفیل فولادی.
  • سقف مشبک پی وی سی، متشکل از تایل‌های پی وی سی و پروفیل های سپری. جنس پروفیل‌ها از آلومینیوم یا گالوانیزه است.

سقف پی وی سی عایق صدا و حرارت است و از آنجایی که رنگ این متریال ثابت بوده، سقف را می‌توان شستشو داد. این نوع سقف زیبا، سبک و جنس آن قابل تغییر است. سقفpvc در برابر رطوبت کاملا مقاومت دارد، بنابراین مناسب‌ترین گزینه برای استخر، حمام و سرویس بهداشتی است، زیرا آب و بخار بر آن تاثیر نمی‌گذارد.

اگر فضای پشت سقف کاذب پی وی سی نشتی آب داشته باشد یا حتی در آب غوطه‌ور شود هم برای سقف مشکلی پیش نمی‌آید و آبی از آن عبور نمی‌کند. البته در گذشته سقف پی وی سی منحصرا برای محیط‌های مرطوب بود، اما این روزها برای فضاهایی مانند پذیرایی و اتاق خواب کاربردهای فراوانی دارد.

۸. سقف کاذب آی گلس

این سقف در مراحل ساخت ساختمان، یکی از انواع سقف های ایرانی محسوب می‌شود. در سقف کاذب آی گلس شاهد تنوع فوق العاده‌ای در طرح‌ها هستیم که رکورددار متنوع‌ترین طرح‌ها در بین انواع سقف‌ها است. این متریال سقفی از مواد شفافی مانند اکریلیک ساخته می‌شود که قابلیت عبور نور را دارد. در دکوراسیون داخلی فضاها از ورق‌های اکریلیک (پلکسی گلاس) و شیشه استفاده زیادی می‌شود.

در هر صورت این نوع سقف‌ها دید خوبی از خانه و محیط کار شما فراهم می‌کند. این فناوری، یک فناوری بومی است و کمتر در خارج از کشور استفاده می‌شود. کاشی‌های آی گلس یک سانتی‌متر ضخامت دارند، سقف آن سبک و دارای رنگ‌های متنوع است. استحکام این سقف در برابر ضربه خوب است، اما هزینه آن کمی بیشتر از انواع دیگر است. علاوه بر این، نصب سقف کاذب آی گلس باید به صورت ترکیبی باشد و مونتاژ شود.

۹. سقف کاذب cnc

سقف های کاذب CNC از کاشی‌های ام دی اف، اچ دی اف یا پی وی دی تشکیل شده و به عنوان کاشی‌های سقفی تزئینی استفاده می‌شوند. این نوع سقف یکی از جدیدترین و زیباترین انواع سقف کاذب به شمار می‌رود. نوع ام دی اف آن بیشتر برای محیط‌های خشک استفاده می‌شود، اما از نوع اچ دی اف و پی دی اف آن برای محیط‌های مرطوب نیز می‌توان استفاده کرد.

در این نوع سقف کاذب، نورپردازی پشت طلق و شیشه برای زیباتر شدن دکوراسیون به کار می‌روند و در نتیجه زیبایی دکوراسیون را دوچندان می‌کنند.

قیمت هر نوع سقف کاذب، از عواملی است که ممکن است بر پیش بینی قیمت مسکن سال ۱۴۰۲ اثر بگذارد.

۱۰. سقف کاذب کشسان

این سقف یکی از مدرن ترین انواع سقف کاذب است و با استفاده از پارچه پی وی سی ساخته می‎شود. از آنجایی که این پارچه از PVC ساخته شده است، انعطاف‌پذیری بالایی دارد. به این معنی که می‌توانید از گرما برای شکل دادن و کشش قطعه به دلخواه استفاده کنید.

از این نوع پارچه‌ها علاوه بر سقف های کاذب، می‌توان برای ایجاد دیوارپوش و دیوارهای انعطاف‌پذیر نیز استفاده کرد. پارچه استفاده شده در این نوع سقف به دسته‌های مات، ساتن، لاکر، گلکسی و … تقسیم می‌شود و نوع لاکر آن دارای رنگ‌های متنوعی است.

استفاده از سقف کشسان، نمایش نورپردازی زیبا و مدرن را آسان می‌کند و استفاده از پارچه کشسان، امکان چاپ انواع تصاویر و طرح‌ها را بر روی آن فراهم می‌کند. از دیگر ویژگی‌های پارچه الاستیک می‌توان از ضد آب بودن، قابلیت شستشو، قابل حمل، ضد گرد و غبار و غیر قابل اشتعال بودن نام برد.

خرید انواع تجهیزات برای نصب سقف کاذب

همانطور که مطالعه کردید، هنگام ساخت سقف باید انواع ورق‌ها و تجهیزات فولادی را مورد استفاده قرار دهید. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم جهت اطلاع از قیمت رابیتس و قیمت ورق گالوانیزه به عنوان عامل موثر در تعیین قیمت سقف رابیتس و انواع مقاطع فولادی را وارد سایت آیرومارت شوید و خرید خود را به صورت آنلاین انجام دهید. در ضمن جهت کسب اطلاعات بیشتر، کافیست با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید و توسط کارشناسان مجرب راهنمایی شوید.

غزاله کریمی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (1 امتیاز)

021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.