سقف تیرچه بلوک چگونه تعبیه می‌شود؟

5/5 - (2 امتیاز)

سقف تیرچه بلوک چگونه تعبیه می‌شود؟

سقف تیرچه بلوک

پس از آنکه طاق ضربی نتوانست در برابر زلزله و تنش‌های وارد شده به سازه‌ها عملکرد مناسبی داشته باشد، سقف تیرچه بلوک به صنعت ساختمان سازی راه پیدا کرد. این سقف‌ها قابلیت‌های گوناگونی دارند و در طی سال‌ها از معایب‌شان کاسته و به مزایای آنها افزوده شده است. در این مطلب از وبلاگ آیرومارت از صفر تا صد سقف تیرچه بلوک بیشتر بخوانید.

۵/۵ - (۲ امتیاز)

تاریخچه تکامل سقف تیرچه بلوک

در طی سال‌ها، مطالعات مهندسی نشان داد که در زمان وقوع حوادثی همچون زلزله، نمی‌توان به سقف‌های ضربی کاملا اعتماد کرد. پس باید راه‌ حلی پیدا می‌شد تا بتوان از بنا محافظت کرد و ایمنی ساکنان آن‌ را بالاتر برد.

به همین دلیل سقف تیرچه بلوک ، به صنعت راه و ساختمان سازی راه پیدا کرد. سازه‌هایی که به آن «سقف تیرچه دال» نیز می‌گویند. در سال‌های ابتدایی، از بلوک‌های سیمانی برای سقف‌های تیرچه بلوک استفاده می‌شد. بلوک‌هایی که اگرچه بسیار محکم بودند اما وزن زیادی را بر سازه تحمیل می‌کردند.

پس از آن بلوک‌های آجری به صنعت راه پیدا کردند. این سازه‌ها از هم خانواده‌های سیمانی خود سبک‌تر بودند اما هزینه زیادی داشتند و قیمت تمام شده پروژه‌ها را بسیار افزایش می‌دادند.

به همین دلیل در نهایت یونولیت‌ها جایگزین دو بلوک قبلی شدند. یونولیت‌هایی که در ابتدا کار معمولی بودند و در صورت بروز آتش‌سوزی به شدت صدمه می‌‌دیدند. به همین دلیل با جایگزین کردن یونولیت‌های نسوز، بالاخره راه حل نهایی پیدا شد و سقف تیرچه بلوک به عنوان راهکاری به‌صرفه، ایمن و سریع به بازار راه پیدا کرد.

تاریخچه تکامل سقف تیرچه بلوک

قیمت میلگرد

سقف تیرچه بلوک چه اجزایی دارد؟

سازه‌ سقف تیرچه بلوک از چند بخش اصلی شکل گرفته است. در ادامه به بررسی این اجزا پرداخته‌ایم:

  • تیرچه و اجزای آن
    خرپایی فولادی، که خود از سه جز شامل «میلگرد بالا»، «میلگرد مارپیچ یا عرضی» و «میلگردهای کششی پاشنه» تشکیل شده است. برای میلگردهای بالا بیشتر از میلگرد ساده ۱۰ و میلگرد آجدار ۱۲ استفاده می‌شود. در مجموع توصیه می‌شود که ضخامت میلگردهای این بخش از سازه بین ۲ تا ۱۲ میلی‌متر ضخامت داشته باشند. روی لینک زیر کلیک کنید و قیمت میلگرد در ابعاد مختلف را مشاهده کنید:

قیمت میلگرد آجدار

میلگردهای عرضی، به‌صورت مورب در سازه قرار می‌گیرند و نیروهای برشی که بر سقف وارد می‌شود را تحمل می‌کنند. حداکثر فاصله‌ای که این میلگردها می‌توانند از هم داشته باشند؛ حدود ۲۰ سانتی‌متر است و ضخامت میلگردهای عرضی ۵ تا ۱۰ میلی‌متر است. میلگرد عرضی زاویه‌ی ۳۰ تا ۴۵ درجه می‌سازد و از مهم‌ترین بخش‌های تیرچه بلوک است.

اما، بیشترین قطر میلگرد معلق به میلگردهای کششی پاشنه است. سازه‌ای که بین ۸ تا ۱۶ میلی‌متر قطر دارد و در قسمت پایین سقف نصب می‌شود. حداقل تعداد این میلگردها ۲ عدد است و وظیفه آنها مهار کردن فشاری است که به وسط دهانه وارد می‌شود.

با بالا رفتن وزن سازه، می‌توان تعداد میلگردهای کششی را افزایش داد. ضمنا برای چسبندگی بهتر بین فولاد و آهن، استفاده از میلگرد آجدار توصیه می‌شود.

در کنار این میلگردها، «آرماتور کمکی اتصال» و «آرماتور تقویتی» نیز در برخی از سازه‌ها استفاده می‌شوند و به استحکام بنا کمک خواهند کردد.

بالاخره «آرماتور افت و حرارت» و «آرماتور منفی» نیز وظیفه‌ی دور کردن تنش‌های گوناگون را به عهده دارند تا سقف تیرچه بلوک توان و امنیت بالاتری داشته باشد.

علاوه بر این تقسیم‌بندی، تیرچه‌هایی که در سقف استفاده می‌شوند می‌توانند از نوع «فندوله دار» یا «بدون فندوله» نیز باشند. تیرچه‌های فندوله دار امروزه کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند و در آنها قالب پاشنه به‌صورت سفالی همراه با تیرچه مصرف می‌شود.

۲- انواع بلوک

بلوک‌، سازه‌ای تو خالی و پیش ساخته است که با ابعادی مشخص برای پر کردن فاصله‌ی بین تیرچه‌ها تعبیه می‌شود. بلوک می‌تواند سیمانی، آجری و از جنس پلی استایرن باشد. در مهندسی راه و ساختمان، مقاومت بلوک‌ها در تعیین مقاومت سقف محاسبه نمی‌شود و بیشترین نقش آن پوشانندگی است. در واقع بلوک‌ها، سقفی دائمی هستند که قبل از انجام فرآیند بتن پوششی، استفاده شده‌اند و برای انجام فرآیندهای نازک کاری نیز وجودشان ضروری است.

۳- بتن پوششی

در نهایت روی سازه‌ها را با بتن پوششی، می‌پوشانند. این بتن پس از جایگذاری تیرچه‌ها و بلوک‌ها انجام می‌شود و ضخامت آن بسیار اهمیت دارد. ضخامتی که بر اساس طول دهانه و بار وارده حساب می‌شود و مشخصات فنی آن باید بر اساس آخرین ویرایش آیین‌نامه بتن ایران باشد.

نحوه اجرای تیرچه بلوک را به شکل انیمیشن می‌توانید در ویدئوی زیر مشاهده کنید:

مزایای استفاده از سقف تیرچه بلوک

در ادامه به بررسی فواید استفاده از سقف‌های تیرچه بلوک پرداخته‌ایم:

  • صرفه‌جویی در مصرف بتن
    به دلیل استفاده از بتن‌های پیش ساخته و حذف شدن بتنی که در منطقه کششی استفاده می‌شود، مصرف بتن به شدت کاهش پیدا می‌کند. لازم به ذکر است که از بین رفتن بتن در این سازه اختلالی ایجاد نمی‌کند و می‌توان آن‌را دوباره تعمیر کرد.
  • صرفه‌جویی در آرماتورهای فولادی
    با استفاده از بلوک‌های منطقه کششی و کاهش فضای بتنی، نیاز کمتری به آرماتورهای فولادی می‌باشد و در نتیجه هزینه سازه به شدت کاهش پیدا می‌کند.
  • سازه‌ها خطای کمتری دارند
    به دلیل آنکه تمام بخش‌های سقف تیرچه بلوک در کارخانه تولید می‌شود و امکان خطای انسانی در آن بسیار کم است، امنیت سازه بالا می‌رود.
  • وزن کم و حمل و نقل آسان
    بیشتر قسمت‌های سقف تیرچه بلوک وزن بسیار کمی دارند و کارگران می‌توانند آنها را ساده‌تر از سازه‌های دیگر در طبقات جابه‌جا کنند.
  • سرعت در اجرا
    از آنجایی که تمام قسمت‌های این سقف در کارخانه تولید می‌شود، بدون نیاز به کارگران متخصص می‌توان سازه را در سریع‌ترین زمان ممکن جایگزین کرد. صرفه‌جویی در وقت و بالا بردن سرعت پروژه‌ها از مهم‌ترین مزایای سقف تیرچه بلوک است.
  • عایق حرارتی است
    به دلیل وجود بلوک‌های تو خالی، سقف به‌صورت یک عایق عمل می‌کند و نمی‌گذارد که سرما و گرمای داخل سازه‌ها به بیرون نشت پیدا کند.
  • امکان کنترل و عیب‌یابی
    از آنجا که سازه‌های سقف تیرچه بلوک از کارخانه می‌آیند، اگر مشکل و خطایی در ساخت آنها باشد، قابل کشف و بهبود است.
  • استحکام و ضد زلزله بودن
    از مهم‌ترین ویژگی‌های این پروفیل، ضد زلزله بودن و توانایی مقاومت در برابر تنش و تکان‌های شدید است. به همین دلیل ارزشمندی سقف افزایش پیدا می‌کند.

تیرچه بلوک یا عرشه فولادی؟

اسکلت های ساختمان دو نوع اصلی دارند. اسکلت فلزی و بتنی. نقشی که تیرچه بلوک در ساختمان های بتنی ایفا میکند را مقطع عرشه فولادی در ساختمان های فلزی پیاده سازی میکند. با در نظر گرفتن ملاحضات فنی و اقتصادی هر پروژه یکی از این روش های ساخت مورد استفاده قرار میگیرد. چنانچه پروژه خود را به صورت فلزی پیاده کردید و در مرحله اجرای سقف قرار دارید پیشنهاد میکنیم روی لینک زیر کلیک کنید و قیمت روز این کالاو توضیحات دیگری در این خصوص را مطالعه کنید:

قیمت عرشه فولادی

در این مطلب به بررسی سقف تیرچه بلک پرداختیم، اجزای آن‌را بررسی کردیم و مزایای استفاده از آن را برشمردیم. چرایی به صرفه بودن این سقف‌ها را بررسی کردیم و از شیوه نصب و اجرای آنها گفتیم. آیا شما هم تجربه استفاده از این سازه را داشته‌اید و یا نکات دیگری را درباره آن می‌دانید؟ سپاسگزار خواهیم بود اطلاعات خود را با ما در میان بگذارید.

ادمین

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (2 امتیاز)

021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.