تیرآهن و تیرچه چه تفاوتی دارند؟

4.7/5 - (4 امتیاز)

تیرآهن و تیرچه چه تفاوتی دارند؟

فرق تیرچه با تیرآهن

برخی مقاطع فولادی چون تیرآهن، در ساختمان سازی کاربرد بالایی دارند، اما با این‌حال با دیگر اجزای سازه اشتباه گرفته می‌شوند.از این رو، اطلاع از تفاوت آن‌ها با هم اهمیت دارد. تیرآهن و تیرچه دو عضو مهم و متفاوت در ساختمان سازی محسوب می‌شوند.

۴.۷/۵ - (۴ امتیاز)

با این حال هنوز برخی آن‌ها را با هم اشتباه می‌گیرند و نمی‌دانند تیرآهن و تیرچه چه تفاوتی با هم دارند. در این مقاله آیرومارت، قصد داریم با علم به اهمیت این موضوع، تفاوت تیرآهن و تیرچه را مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید.

تفاوت تیرچه و تیرآهن

"تفاوت

با توجه به این‌که تیرآهن و تیرچه به عنوان دو عضو مهم از سازه، نام مشابهی دارند، برخی این دو را با هم اشتباه می‌گیرند. در حالی که تفاوت تیرچه و تیرآهن از لحاظ جنس و کاربرد باید مورد توجه قرار گیرد.

تیرآهن کاربردهای مختلفی دارد. یکی از کاربردهای معروف تیرآهن، کفی ستون است. برخی انواع تیرآهن بال پهن، که مقطع تقریبا مربعی دارند، در ستون‌ها کاربرد دارند و به صورت عمودی استفاده می‌شوند.

یکی دیگر از مهم‌ترین کاربردهای تیرآهن، استفاده به عنوان تیر اصلی یا شاه تیر است. اتصال تیر اصلی به ستون به صورت برشی یا ساده انجام می‌شود. شاه تیر به عنوان یکی از اجزای افقی سازه، وظیفه دارد بار اصلی را از تیر فرعی به ستون‌ها منتقل کند.

ستون‌ها اعضای مهمی از سازه محسوب می‌شوند که به ۳ شکل کناری، گوشه و مرکزی به کار می‌روند. این عضوهای سازه وظیفه انتقال نیروهای عمودی و افقی باد به شالوده را بر عهده دارند.

تیرآهن همچنین در تیرک‌های میانی یا تیر فرعی استفاده می‌شوند. تیرآهن‌های مورد استفاده در تیرک‌های میانی به صورت افقی به شاه تیر متصل می‌شوند. تیر کلاف، تیرهای باریک کرومیت و خرپا نیز از تیرآهن ساخته می‌شوند.

تیرچه یکی از اعضای سازه است که با وظیفه‌ای مشابه، به تیرآهن کمک می‌کند. هر دو عضو در ساختمان سازی اهمیت زیادی دارند و نمی‌توان آن‌ها را از لحاظ اهمیت کاربرد با هم مقایسه کرد. در حقیقت، استفاده از تیرچه در کنار تیرآهن به بالاتر بردن استحکام ساختمان کمک می‌کند.

تیرآهن

"<yoastmark

تیرآهن یکی از پرکاربردترین مقاطع فولادی در ساخت و ساز است. حجم بالای استفاده از فولاد موجب شده که هزینه‌های ساخت و ساز، شدیدا به قیمت مقاطع فولادی مورد استفاده از جمله قیمت تیرآهن وابسته باشد.

این مقطع فولادی به دلیل داشتن استحکام بالا در برابر نیروی برشی و لنگر خمشی، از بهترین مقاطع برای استفاده در اسکلت فلزی است.
موارد زیر از دلایل استفاده از تیرآهن در ساختمان سازی محسوب می‌شوند:

  • افزایش استحکام و مقاومت سازه ر برابر بارهای خمشی و برشی
  • کاهش حجم فولاد لازم در ساختمان
  • سرعت و راحتی اجرا و استفاده
  • امکان اجرای آسان در ارتفاعات بالا

انواع تیرآهن در ساختمان سازی

همانطور که گفته شد این مقاطع فولادی طویل و مستحکم، در سازه‌های با اسکلت فلزی برای حفظ بارهای وارده استفاده می‌شوند. تیرآهن دارای انواع مختلفی است و بر اساس استاندارد به چند نوع تقسیم می‌شوند:

تیرآهن IPE

این نوع تیرآهن بر اساس استاندارد اروپا و ایران ساخته شده و شکل ظاهری آن به حرف “I” انگلیسی شباهت دارد. ضخامت بال این تیرآهن، از ابتدا تا انتها ثابت است. این نوع تیرآهن مورد تایید استاندارد و مهندسین است و از جمله پرکاربردترین انواع تیرآهن در کشور به حساب می‌آید.

تیرآهن INP

این تیرآهن نیز مشابه با حرف انگلیسی I است و بر اساس استاندارد روسیه و چین در کارخانه‌های داخلی چون کارخانه ذوب آهن تولید می‌گردد. بر خلاف تیرآهن IPE، ضخامت بال این مقطع فولادی با فاصله گرفتن از جان کم می‌شود.

تیرآهن IPB

تیرآهن IPB، از مقاطع فولادی است که بال و جان برابر دارد و به تیرآهن بال پهن یا تیرآهن هاش نیز معروف است. علت نامگذاری این تیرآهن شباهتی است که به حرف انگلیسی H دارد. برای استعلام قیمت هاش کلیک کنید.

تیرآهن لانه زنبوری

تیرآهن لانه زنبوری که به نام تیرآهن CPE شناخته می‌شود از دو نیمه تیرآهن که دهانه‌های شش ضلعی منتظم دارند، ساخته می‌گردد. بدین ترتیب که با ایجاد یک نیمه شش ضلعی بر روی جان دو بخش برش خورده تیرآهن، آن‌ها را از نیمه به هم متصل می‌کنند تا شکل شش ضلعی کامل تشکیل شود. اتصال این دو از طریق جوشکاری انجام می‌گیرد.

تیرچه

اصطلاح تیرچه به تیرهای فرعی اطلاق می‌شود که وظیفه تحمل و انتقال بارهای حمل و نقل، مرده و زنده سقف را بر عهده دارند. تیرچه یا از جنس چوب ساخته می‌شود و یا ترکیبی از فولاد و بتن است. تیرچه در انتقال بار به زمین نقش اساسی دارد. بدین صورت که بار ابتدا به ستون‌ها، سپس به فونداسیون منتقل می‌شود. محل نهایی انتقال بار، زمین خواهد بود.

انواع تیرچه

تیرچه به طور کلی انواع مختلفی دارد و به روش‌های متنوعی تولید می‌شود.

تیرچه بتنی

این نوع، با استفاده از میلگرد های فولادی و بتن تولید می‌شود. در فرایند ساخت این نوع تیرچه، از بلوک‌هایی استفاده می‌شود که از جنس سیمان یا سفال ساخته شده باشند.

تیرچه خرپایی

تیرچه پیش ساخته خرپایی، از ترکیب پاشنه بتنی و خرپای فولادی ساخته می‌شود. در خرپای این نوع تیرچه انواع آرماتور کششی، عرضی، بالایی، آرماتور تقویتی، آرماتور کمکی اتصال و بتن پاشنه تیرچه کاربرد دارند.

تیرچه پیش تنیده

تیرچه پیش تنیده از جمله تیرچه های پرکاربرد در سقف‌هایی که تحت بار زنده قرار می‌گیرند و در سازه‌های نیمه صنعتی به کار می‌روند. فرایند ساخت این نوع تیرچه نسبت به دیگر انواع پیچیده است و در ساخت آن از بتن و مفتول‌های بسیار مقاوم فولادی استفاده می‌شود. پیش از بتن ریزی کابل‌های فولادی توسط جک کشیده می‌شوند و پس از اتمام فرایند بتن ریزی، از جک آزاد می‌شوند.

تیرچه فلزی با جان باز

تیرچه فلزی، نوع دیگری از تیرچه است که در آن از دو میلگرد آجدار فولادی یا یک تسمه برای بال فوقانی و از یک تسمه برای بال تحتانی استفاده شده است.

در این نوع تیرچه – بر خلاف تیرچه بتنی که پاشنه‌ای از جنس بتن دارد – از فلز به عنوان پاشنه استفاده می‌شود. در تیرچه فلزی با جان باز، میلگردهای زیگزاگ کاربرد دارند.

خرید تیرآهن با آیرومارت

شرکت بازرگانی پیشرو صنعت نفت آسیا، تامین کننده انواع مقاطع فولادی مورد استفاده در صنایع به ویژه ساختمان سازی است. محصولات این مجموعه از جمله تیرآهن و میلگرد، از برترین برندهای داخلی و خارجی تامین شده و کیفیت تضمین‌شده دارند. آیرومارت علاوه بر عرضه مقاطع فولادی، خدماتی چون برش، جوشکاری و خمکاری را متناسب با نیاز مصرف کننده انجام می‌دهد.

همچنین، کارشناسان آیرومارت با بررسی نیاز صنایع و مشتریان خود، در انتخاب مقاطع فولادی لازم برای پروژه به آن‌ها یاری می‌رسانند. جهت کسب راهنمایی‌های بیشتر، از طریق شماره تلفن ۰۲۱۴۵۳۰۶ با کارشناسان مجموعه تماس حاصل فرمایید. همچنین امکان استعلام قیمت مقاطع فولادی چون قیمت میلگرد ساده، قیمت ورق و … در وبسایت مجموعه فراهم آمده است.

جهت دسترسی آسان، می‌توانید از صفحات رسمی آیرومارت در اینستاگرام و تلگرام استفاده کنید.

منبع: roofingsuperstore

احسان ناجی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
4.7/5 - (4 امتیاز)

021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.