راهنمای خرید پروفیل و نکاتی که باید بدانید

5/5 - (4 امتیاز)

راهنمای خرید پروفیل و نکاتی که باید بدانید

how-to-buy-HSS

پروفیل در لغت از واژه profile گرفته شده است و به معنای شکل سطح مقطع فولادی است. در ادبیات بازار فولاد ایران اما پروفیل به مقاطع عمدتا چهارگوش تو خالی اطلاق می‌­شود. در این مطلب سعی داریم تا نکاتی در خصوص خرید پروفیل تحت عنوان راهنمای خرید پروفیل ارائه دهیم. این محصول از مصالح فلزی پرکاربردی است که به دو گروه عمده پروفیل ساختمانی و پروفیل صنعتی تقسیم می‌شود.

۵/۵ - (۴ امتیاز)

پس از اینکه متوجه شدید پروفیل چیست، باید به کاربردهای آن توجه داشته باشید. پروفیل‌های صنعتی کاربرد گسترده‌ای دارند و از ادوات نظامی تا ساختن خودروها را پوشش می‌دهند. اما پروفیل ساختمانی در تلاش است تا نیاز بناهای گوناگون را رفع کند. برای آگاهی از قیمت پروفیل ساختمانی کلیک کنید. این قطعات فلزی از نظر استحکام و جنس به دو دسته توپر و تو خالی و از نظر طراحی و ابعاد به دو دسته باز و بسته تقسیم می‌شوند. پروفیل‌های باز مصالحی مانند تیرآهن، میلگرد و تسمه می‌باشند و قوطی و لوله، مثال‌هایی از پروفیل‌های بسته هستند. در ایران با توجه به نیاز صنعت، این مصالح معمولا به صورت‌های  L، I، U  و Z ساخته می‌شوند. در ادامه بیشتر درباره آن­ها بخوانید.

پیش از مطالعه متن راهنمای خرید پروفیل، پیشنهاد می‌کنیم ویدئوی زیر را ببینید تا یک دید کلی درباره نکات خرید این مقطع فولادی کسب نمایید.

پروفیل ‌های ساختمانی، متنوع و پرکاربرد

برای خرید پروفیل‌ های مناسب، لازم است ابتدا اشکال و موارد استفاده گوناگون آن‌را را بشناسیم و بدانیم که هر پروفیل در چه بخش و موردی کاربرد دارد. به همین دلیل در ادامه به بررسی رایج‌ترین انواع این مقاطع که بخش مهمی از راهنمای خرید پروفیل ها است ، پرداخته‌ایم.

  • پروفیل مربع – مستطیل

این پروفیل‌ها عمدتا در ساخت در و پنجره، راه پله، ساختن حصار و نرده کشی کاربرد دارند. از آنجا که انتخاب پروفیل مناسب بسیار اهمیت دارد و باید مطابق با نیاز و شرایط محصولی که در نهایت قرار است ارائه شود، پیشنهاد می‌کنیم که حتی برای بخش‌های کوچک نیز محصولات با کیفیت را انتخاب کنید.

  • پروفیل قوطی

مصرف عمده این پروفیل در صنایع خودرو سازی، ساختن پایه میز و صندلی می‌باشد. پروفیل قوطی با ضخامت، سایز و طول‌های متفاوتی به بازار ارائه می‌‌شود تا بسته به نیاز مشتری قابل انعطاف باشند. مثلا می‌توانید یک شاخه پروفیل قوطی با ضخامت ۶ میلی‌متر، طول ۱۲ متر و سایز ۱۴۰ در ۱۴۰ را در کنار یک شاخه دیگر که ۱۰ میلی‌متر ضخامت، ۶ متر طول و سایز ۱۵۰ در ۲۵۰ دارد را سفارش دهید.

پروفیل قوطی

  • پروفیل مبلی یا پروفیل سبک

پروفیل مبلی به آن دسته از محصولاتی تلقی می‌شود که به دلیل ضخامت کم وزن کمی دارند. این مقاطع عمدتا از ورق روغنی ساخته میشوند به همین دلیل قیمت پروفیل مبلی بر این پایه تعیین میشود.. تعدادی از پروفیل های ورق سیاه هم که در ضخامت های بسیار کم و وزن ها کم تولید می شوند در این دسته از محصولات قرار می گیرند. پیش از خرید پروفیل مبلی سایز مورد نظر خود را با دقت انتخاب کنید.

ویدئویی جالب از ساخت یک میز فلزی به کمک پروفیل قوطی را در اینجا تماشا کنید:

 

  • پروفیل زد یا Z

اگر می‌خواهید برای یک سوله، سالن ورزشی، پارکینگ و… سقف بلندی بسازید، پروفیل زد را باید انتخاب کنید. از این پروفیل برای یکپارچه سازی سطح مقطع‌های گوناگون استفاده می‌شود و کارخانه‌ها آن‌را با ضخامت‌های مختلفی تولید می‌کنند. پروفیل زد نسبت به سازه‌های دیگر، وزن کم و استحکام بالایی دارد، مقرون به صرفه است و نصب آن، آسان است. به عنوان یک نکته جهت راهنمای خرید پروفیل زد توجه کنید که سایز محصول معرف ارتفاع آن است. برای مشاهده قیمت پروفیل زد به صورت روزانه روی لینک مشخص شده کلیک کنید.

پروفیل زد

  • پروفیل با اشکال خاص

از انواع این محصولات که در دسته پروفیل های ساختمانی قرار میگیرند میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پروفیل ۵۰۷ ( پروفیل سپری )
  • پروفیل ۵۰۸ (دو لبه)
  • پروفیل ۵۰۹ ( تک لبه)
  • پروفیل لنگه دری

اگر قصد خرید پروفیل در این انواع را دارید بهتر است ابتدا با شکل ظاهری آنها آشنا شوید. پروفیل لنگه دری در دو نوع فرانسوی و رومی بیشترین مصرف را دارد و عمدتا برای ساخت چهار چوب فلزی در استفاده میشود. از انواع دیگر این محصولات هم معمولا برای ساخت پنجره فلزی استفاده می شود. به عنوان راهنمای خرید پروفیل در اشکال خاص به تفاوت سطح مقطع این مقاطع اشراف داشته باشید. از همین رو برای آشنایی بیتشر با انواع پروفیل به لینک مشخص شده در وبلاگ آیرومارت مراجعه کنید و شکل سطح مقطع هر یک از این محصولات را مشاهده کنید.

پروفیل با اشکال خاص

  • پروفیل استیل

نوع دیگری از این محصولات وجود دارد از جنسی به غیر از فولاد ساده کربنی تولید می­شود. این مقاطع در انواع آلیاژهای استیل یا فولاد زنگ نزن تولید می­گردند. فولاد زنگ نزن علاوه­بر ایجاد ظاهری زیبا در این مقاطع باعث افزایش مقاومت به خوردگی و اکسیداسیون آن­ها نیز می­شود. پیش از خرید پروفیل استیل طلایی، صنعتی و …، باید انواع گریدهای آلیاژی این محصول آشنا شوید. پروفیل استیل را از لحاظ نوع کاربرد می­توان به دو دسته دکوراتیو و صنعتی تقسیم بندی کرد. قیمت پروفیل استیل دکوراتیو و یا صنعتی با توجه به گرید آلیاژی تغییر می‌کند.

جدول اشتال پروفیل

تمامی این محصولات بر واحد وزن آنها خرید و فروش میشوند. به منظور محاسبه وزن هر شاخه ۱۲ متری یا ۶ متری از این مقاطع باید از جدول استاندارد اشتال استفاده کرد. جدول اشتال پروفیل نشان دهنده ابعاد انواع مختلف پروفیل است. طول اضلاع و ضخامت آن از جمله مولفه های ابعادی مهم این محصول است. برای آشنایی با نحوه استفاده از این جدول به لینک جدول اشتال پروفیل مراجعه کنید.

پروفیل‌‎ها چگونه ساخته می‌شوند؟

در مجموع این مقاطع به سه روش تولید می‌شوند که شامل «نورد گرم»، «نورد سرد» و «نورد مرکب» است. در بین این روش‌ها نورد سرد، دقت بیشتری دارد و محصولاتی که با این روش ساخته می‌شوند برای کارهای ظریف کاربرد دارند. نورد گرم برای محصولاتی که نیاز به دقت کمتری دارند استفاده می‌شود و نورد مرکب هم روشی بین این دو نورد است. مواد اولیه انواع پروفیل به گونه‌های گوناگونی از طریق داخل و خارج کشور تهیه می‌شود و پس از آن کارخانه‌ها، برای ساختن انواع پروفیل اقدام می‌کنند. وقتی ورق‌های فولادی اولیه به کارخانه‌ها می‌رسند، آنها را وزن می‌کنند و بر اساس کیفیت و ضخامت، پروفیل‌ها ساخته می‌شوند. برش این مقاطع به کمک دستگاه‌های نیمه اتوماتیک و یا تمام اتوماتیک، با دقت فراوان و صرف زمان کافی انجام می‌شود.

پس از برش، بسته به اینکه محصول نهایی قرار است چه پروفیلی باشد، اقدامات بعدی انجام می‌شود. در این فرآیند از مواد شیمیایی گوناگونی نیز استفاده می‌شود و نحوه جوش و برش هم بسیار مهم است. برای مثال این که از چه روش جوشکاری برای اتصال درز جوش پروفیل استفاده شود در کیفیت و قیمت پروفیل نهایی اثر گذار است. در نهایت با توجه به کیفیت مواد اولیه و فرآیندهایی که برای تولید محصول صرف شده، قیمت گذاری انواع پروفیل‌ها انجام می‌شود.

لازم به ذکر است که اگر محصول دارای خطا یا ناخالصی باشد، تنها با آزمایش‌های کارشناسی و بررسی افراد آگاه می‌توان به آنها پی برد. در نتیجه بهتر است همواره برای خرید پروفیل به وب‌سایت‌ها و مراکز معتبر مراجعه کنید.

چطور بهترین زمان را برای خرید پروفیل انتخاب کنیم؟

تغییرات روزانه قیمت پروفیل موجب شده تا انتخاب زمان خرید مناسب برای صنایع مصرف‌کننده این کالا، کمی دشوار شود. ویدئوی زیر که توسط کارشناسان باتجربه و حرفه‌ای آیرومارت تهیه شده است، می‌تواند راهنمای بسیار خوبی برای انتخاب بهترین زمان برای خرید شما باشد.

قیمت گذاری پروفیل چگونه انجام می‌شود؟

ورق به عنوان ماده اولیه در تولید پروفیل، عامل اصلی تعیین کننده قیمت آن است. هم اکنون سه کارخانه اصلی فولاد مبارکه، نورد و لوله اهواز و مجتمع فولاد گیلان، تولید کننده ورق سیاه مورد استفاده در ساخت پروفیل محسوب می‌شوند.

تا چهار سال پیش ورق سیاه مورد نیاز، از قزاقستان و ترکیه به طور مستمر وارد ایران می‌شد و از این جهت هیچوت کارخانه‌های تولید پروفیل با مشکل موجودی روبرو نبودند. همچنین از آنجاکه در کنار تولید داخل،ورق‌های با کیفیت و قیمت مناسبی وارد می‌شد؛ قیمت‌ها در حالت اعتدال قرار داشت. هم اکنون با ممنوع شدن واردات، بازار با کمبود عرضه و متعاقبا افزایش قیمت روبرو شده است.

کارخانه‌های پیشتر ذکر شده، هرکدام به روشی ورق خود را به فروش می‌رسانند. به عنوان مثال، کارخانه فولاد مبارکه صرفا از طریق بورس کالا برای فروش محصول خود استفاده می‌کند. یعنی کارخانه‌هایی که به صورت مستمر فعالیت دارند و میزان تولید پروفیل آن‌ها در ماه مشخص است؛ در صورت تایید فولاد مبارکه از سهمیه ورق، برخوردار می‌گردد. هرچند میزان این سهمیه نسبت به تولید آن کاخانه قابل توجه نیست. همچنین ابطال بورس و پیشی گرفتن تقاضا از عرضه، از محدودیت‌های دیگر ی هستند که خرید از کارخانه فولاد مبارکه را سخت می‌نمایند.

فروش ورق در مجتمع فولاد گیلان و نورد لوله اهواز به این شکل نیست و توسط تجار انجام می‌شود. به این معنی که خرید طی ضوابط خاصی انجام نمی‌گیرد و تعیین کننده نهایی نرخ کالا، همین تجار خواهند بود. انحصار محصول و انتخابی بودن قیمت نهایی، همواره بر قیمت ورق و پروفیل اثر گذارد و موجب نوسان آن می‌گردد، که در این ویدیو به تفصیل به شرح این موضوع پرداخته‌ایم.

عوامل موثر بر قیمت پروفیل در بازار 

  1. بورس کالا:
    گاهی تقاضا بسیار زیاد است و کارخانه نمی‌تواند به اندازه نیاز عرضه کند. در چنین شرایطی رقابت بین خریداران زیاد می‌شود و قیمت نهایی کالا از قیمت پایه فاصله زیادی میگیرد و افزایش می‌یابد. گاهی اوقات این فاصله خیلی زیاد و درنهایت بورس باطل میشود. پس مصرف کننده برای تامین نیاز خود به سمت بازار آزاد روی می‌آورد.
    در نتیجه کنسل شدن بورس کالا باعث افزایش تقاضا در هفته‌های بعد و موجب بوجود آمدن یک دور باطل می‌شود.
    نکته: تعیین کننده قیمت ورق و متعاقبا پروفیل در نهایت بازار است نه بورس.
  2. هزینه حمل و نقل و ارسال بار:
    هزینه ارسال از کارخانه‌ای همچون فولاد مبارکه که تقریبا در مرکز کشور قرار دارد، چندان تفاوتی نمی‌کند. اما ارسال بار از کارخانه‌ای همچون مجتمع فولاد گیلان که در شمال کشور قرار دارد؛ به جنوب هزینه زیادی دربر خواهد گرفت.
  3. اجرت تولید:
    هزینه تولید بیشترین تاثیر را در قیمت نهایی کالا دارد. این هزینه شامل حقوق کارگران، آب و برق و تعویض قالب و مواردی از این دست می‌شود.
  4. عرضه و تقاضا:هرچه تقاضا بیشتر و عرضه کمتر باشد، قیمت پروفیل بالاتر می‌رود.
  5. نرخ ارز:
    نرخ ارز ابتدا بر روی قیمت ورق و در نهایت پروفیل اثر می‌گذارد.

عوامل موثر بر قیمت پروفیل در بازار

چه پروفیلی را انتخاب کنید؟

در مطلب مربوط به راهنمای خرید پروفیل سعی شد تا با انواع مختلف این مقطع و ویژگی های منحصر به فرد هر یک صحبت شود. پیش از هر اقدامی، باید نیاز خود را بشناسید و بدانید که چه تعداد، در چه ابعاد و برای چه کاری قرار است از پروفیل‌ها استفاده کنید و بعد می‌توانید با آگاهی بیشتری محصولات مورد نظرتان را انتخاب کنید. پس از آن، قیمت پروفیل ‌ها در گستره‌ی گوناگونی است که با توجه به شیوه ساخت، مواد اولیه و در مجموع کیفیت تولید تعیین می‌شود. از سوی دیگر، وزن و بسته‌بندی محصولات هم بر قیمت نهایی اثرگذار است. برای تصمیم نهایی می‌توانید با توجه به این نکات، قیمت خرید پروفیل را کنترل کنید.

برای استعلام قیمت پروفیل ۳۰*۶۰، قیمت پروفیل c و قیمت پروفیل سبک، خرید انواع پروفیل، کسب اطلاعات درباره حداقل وزن سفارش‌ها، تفاوت پروفیل‌ها، اطلاع از شیوه شناسایی پروفیل‌های باکیفیت و… در کنارتان خواهیم بود. با بهترین محصولات فلزی، ایمنی و کیفیت فعالیت‌های خود را به بالاترین سطح برسانید.

ادمین

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (4 امتیاز)

  1. مهدی شریعتی مقدم
    مهر ۱, ۱۴۰۰ ۱۱:۴۳
    اگر بخایم یک پروفیل باکیفیت بخریم، کدام برند رو پیشنهاد می‌کنید؟
    1. آیرومارت
      آبان ۴, ۱۴۰۰ ۱۲:۰۱
      سلام روز بخیر پروفیل جهان و پروفیل سپنتا از جمله تولید کنندگان مطرح داخلی به شمار می‌روند.
021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.