روش های رفع شوره ورق گالوانیزه و جلوگیری از آن

4.7/5 - (4 امتیاز)

روش های رفع شوره ورق گالوانیزه و جلوگیری از آن

شوره زدگی ورق گالوانیزه

شوره سفید ورق گالوانیزه از رایج‌ترین عیوبی است که به دلیل انبارداری نادرست، رخ می‌دهد. هدف از گالوانیزه کردن ورق، محافظت بیشتر در برابر عوامل خورنده است.

۴.۷/۵ - (۴ امتیاز)

وقوع این اتفاق منجر به کم شدن مقاومت به خوردگی محصولات می‌شود. بنابراین با انبارداری و بسته‌بندی صحیح، باید از رخ دادن چنین عیبی جلوگیری کرد. راه‌های مختلفی برای پیشگیری و رفع شوره ورق گالوانیزه وجود دارد. در ادامه این مقاله با این روش‌ها، آشنا خواهید شد. همراه با آیرومارت باشید.

گالوانیزه کردن

تاریخچه گالوانیزه کردن به حوالی قرن هجدهم میلادی و زمانی که یک شیمی‌دان فرانسوی روشی را برای استحکام بخشیدن به ورق‌های آهنی پیشنهاد داد، باز می‌گردد.

گالوانیزه، توانست تحول‌های مهمی را در صنعت ایجاد کند و نتایج شگفت‌انگیزی حاصل شد. ورق‌های گالوانیزه از پوشانده شدن ورق‌های فولادی به وسیله روی، ساخته شده‌اند و امروزه از جمله پرکاربرترین ورق‌هایی به شمار می‌رود که در صنایع گوناگون مانند ساختن سقف کاذب، نمای بیرونی ساختمان‌ها، سردخانه‌ها، کابینت‌سازی، کانتینرها، بدنه لوازم خانگی، بدنه دیگ‌های بخار و … کاربرد دارند.

برای آشنایی بیشتر می‌توانید با کلیک بر روی لینک گالوانیزه کردن مقاطع فولادی این فرایند را مشاهده کنید. شوره سفید ورق گالوانیزه را می‌توان اصلی‌ترین معضل این محصول دانست.

این ورق‌ها در کنار مزایای بسیارشان، در زمان انبارداری ممکن است دچار عارضه‌ای به‌نام شوره سفید شوند. اما آیا می‌دانید این شوره‌ها از کجا می‌آید و چگونه می‌توان آنها را حذف و کنترل کرد؟ در این مطلب از ۵ روشی می‌گوییم که به این سوالات مهم پاسخ می‌دهد.

شوره سفید چیست و چند نوع دارد؟

در محیط‌های مرطوب و با تهویه نامناسب، فلز روی، واکنش‌های شیمیایی از خود نشان داده و به هیدروکسید روی تبدیل خواهد شد. هیدروکسید، که سفید رنگ است و حالتی پودری دارد؛ اصطلاحا شوره سفید یا White Rust نامیده می‌شود.

با توجه به شرایط و مدتی که از ایجادش گذشته، سه نوع شوره سفید گالوانیزه با مقدار کم، متوسط و زیاد روی سطح تشکیل می‌شود.

شوره زدگی ورق گالوانیزه

علت تشکیل شوره سفید گالوانیزه چیست؟

شوره سفید، با قرارگیری ورق گالوانیزه در محیطی مرطوب بدون گردش هوا ایجاد می‌شود. به طور معمول اکسیژن و دی اکسید کربن در این محیط پایین است. در واقع به لکه‌هایی که در محل رطوبت ایجاد می‌شود، شوره سفید می‌گویند. شوره سفید، همان اکسید روی و هیدروکسی روی است.

در محیط دارای کلر و سولفات، تشکیل این رسوبات شدت می‌یابد. همچنین با حبس شدن رطوبت یا آب باران بین شکاف ورق‌ها و خشک نشدن آن‌ها به دلیل جریان نیافتن هوا، تسریع می‌شود.

بسته‌بندی و انبار ورق گالوانیزه در محیط مرطوب علت تشکیل شوره ورق گالوانیزه است. حتی خشک کردن ناقص ورق گالوانیزه و باقی ماندن اندکی رطوبت در بسته‌بندی ورق می‌تواند منجر به تشکیل آن شود.

شوره سفید بیشتر در چه قسمت‌هایی ایجاد می‌شود؟

اگرچه ممکن است ورق‌های گالوانیزه در هر ناحیه‌ای دچار شوره شوند اما احتمال ایجاد این مشکل در درزها و نبشی‌ها بسیار بیشتر است. درواقع بخش‌هایی که به هم چسبیده‌اند، راهی برای عبور آب ندارند و رطوبت در آن‌ها باقی می‌ماند، بیشتر در معرض شوره سفید خواهند بود. به عبارت دیگر برای پیدا کردن شوره ورق گالوانیزه باید درزها را بررسی کنید.

آیا شوره سفید خطرناک است؟

از آنجا که شوره سفید به دلیل واکنش آب با فلز روی رخ می‌دهد، می‌تواند به مرور زمان، پوشش روی را نازک کند و یا از بین ببرد. عدم چسبندگی قوی این رسوب‌ها به سطح و تخلخل آن‌ها مانع از حفاظت سطح در برابر رطوبت و اکسیژن می‌شود.

به همین دلیل اگر به سرعت برای رفع آنها اقدام نشود، ممکن است تمام پوشش گالوانیزه از بین برود. به این ترتیب مقاومت محصول به شکل چشم‌گیری کاهش پیدا می‌کند و یا به شدت شکننده می‌شود.

از سوی دیگر، خوردگی در اثر ازدیاد شوره‌های سفید، می‌تواند ورق‌ها را سوراخ کند و صدمات جبران‌ناپذیری حاصل گردد. بنابراین رفع شوره سفید ورق گالوانیزه بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

همچنین باید توجه داشت که با تشکیل رسوب و باقی‌ماندن روی سطح، رطوبت در مدت زمان بیشتری روی سطح باقی می‌ماند، چرا که حد بحرانی رطوبت نسبی برای چگالش آن کاهش می‌یابد. از طرفی، شوره سفید بر روی سطح گالوانیزه، آب و کلر موجود در محیط را جذب می‌کند و خوردگی روی و فلز را تشدید می‌کند.

۵ روش برای جلوگیری از شوره سفید ورق گالوانیزه چیست؟

اگر می‌خواهید در حین انبارداری، با پدیده شوره زدگی ورق گالوانیزه مواجه نشوید، این ۵ نکته مهم را فراموش نکنید:

  1. ورق‌های گالوانیزه را در محیط‌های بسته و بدون تهویه مناسب قرار ندهید و اجازه ندهید رطوبت در فضای انبار به دام بیفتد.
  2. حتی برای مدت زمان کوتاه، نباید دور ورق‌های گالوانیزه پلاستیک بپیچید.
  3. انبار ورق‌های گالوانیزه باید محیطی کاملا خشک داشته باشد و آب نباید در کف آن جمع شود. با زهکشی مناسب، جریان آب را از انبار دور کنید و راهی ایمن برای عبور آن ایجاد نمایید. با رعایت این نکته لایه‌ای محافظ به‌نام پاتینا بر روی فلزهای گالوانیزه شکل می‌گیرد که استحکام آن را بیشتر می‌کند.
  4. اجازه ندهید که ورق‌ها برای مدت طولانی در مجاورت محیط‌های مرطوب مانند چمن یا خاک باشند.
  5. هوا باید بتواند آزادانه، از میان ورق‌های گالوانیزه عبور کند. بنابراین حتی خاک روی ورق‌ها را با دستمالی خشک، پاک کنید تا مانعی برای گردش هوا نباشد و رطوبت احتمالی بین ورق‌ها به سرعت خشک شود.

روش های رفع شوره ورق گالوانیزه

اگر به هر دلیلی ورق‌های گالوانیزه دچار شوره سفید شدند با تخمین مقدار شوره سفید، از روش‌های زیر برای رفع شوره استفاده کنید.

از اسیدها کمک بگیرید

برای حذف شوره سطحی ورق گالوانیزه با مقدار کم، اسیدهای ضعیف، ساده و حتی گیاهی مانند سرکه سیب می‌تواند اثرگذار باشد. اما اگر مقدار شوره‌ها زیاد بود، محلول ترکیب دی کرومات سدیم (پنج درصد) با اسید سولفوریک غلیظ (هشت درصد) را باید به کار ببرید.

به یاد داشته باشید استفاده بیش از حد از اسید، خود باعث ایجاد خوردگی و مشکلات بعدی می‌شود. به همین دلیل بعد از استفاده از اسیدها، ورق‌های گالوانیزه را با آب شرب بشویید و آن‌ها را در مجاورت هوا قرار دهید تا خشک شوند.

برس‌های محکم و سخت را امتحان کنید

اگر مقدار شوره سفید متوسط یا زیاد است، باید ابتدا شوره‌ها را با برس‌هایی محکم، پاک کنید و تا حد ممکن از بین ببرید تا سطح ورق‌های گالوانیزه دوباره براق شود.

اگر در حین این کار بخشی از فلز روی از بین رفت نگران نباشید. پس از حذف شوره سطحی ورق گالوانیزه، می‌توان دوباره قسمت‌های مختلف ورق‌های گالوانیزه را روی اندود و از آن بدون مشکل استفاده کرد.

در پایان به یاد داشته باشید که حداکثر زمان استاندارد برای انبار کردن ورق‌های گالوانیزه، حدود ۶ ماه است و بهتر است آن‌ها را سریع‌تر برای تبدیل شدن به ابزارها و وسایل تخصصی استفاده کنید.

در صورتی که به دنبال تهیه ورق گالوانیزه سفید هستید، مطالعه مقاله بهترین ورق گالوانیزه ایران را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده و بتواند به سوالات‌تان درباره شوره سفید پاسخ بدهد. اگر شما نیز تجربه‌ای برای از بین بردن این عارضه دارید و یا با روش‌هایی توانسته‌اید مدت انبارداری را افزایش دهید، سپاسگزار خواهیم بود تجربیات خود را با ما در بخش کامنت در میان بگذارید.

انبارداری مدرن آیرومارت، کیفیت کالای شما را تضمین خواهد کرد. شما می‌توانید پس از استعلام قیمت روز ورق گالوانیزه، خرید و انبار آن در آیرومارت به خوبی از کالای خود محافظت کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر از طریق شماره تلفن ۰۲۱۴۵۳۰۶ با آیرومارت تماس حاصل نمایید.

منبع: metalsupermarkets

ادمین

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
4.7/5 - (4 امتیاز)

021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.