نحوه اجرای سقف عرشه فولادی با استفاده از جوشکاری گل میخ

4.3/5 - (6 امتیاز)

نحوه اجرای سقف عرشه فولادی با استفاده از جوشکاری گل میخ

سقف عرشه فولادی، یکی از انواع جدید سقف است که جایگزین روش‌های سنتی ساخت سقف شده‌است. عرشه فولادی در واقع نوعی ورق است که با استفاده از فرایند رول فورمینگ، یکی از انواع فرایند نورد، ساخته می شود. این ورق در ساخت سقف یا کف های پروژه های ساختمانی کاربرد دارد. سقف عرشه فولادی روشی جدید و استاندارد است که با کاهش وزن سقف، ایمنی ساختمان را بالا می‌برد. با استفاده از سقف عرشه فولادی، استفاده از مصالح سنگین کنار می‌رود و سرعت کار نیز افزایش می‌یابد. چرا که حمل مصالح و فرایندهای وقت‌گیری چون قالب بندی بتن از اجرای سقف کنار می‌روند. سقف عرشه فولادی با اسکلت بتنی و فولادی قابل اجرا است و به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۴.۳/۵ - (۶ امتیاز)

در این مقاله آیرومارت، پس از پاسخ به سوال سقف عرشه فولادی چیست، درباره انواع عرشه فولادی مزایا و معایب و نحوه اجرای آن بحث خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

سقف عرشه فولادی چیست؟

سقف عرشه فولادی چیست؟

سقف عرشه فولادی از کنار هم قرار گرفتن ورق‌های فولادی موج‌دار، آرماتورهای فولادی و بتن ساخته می‌شود. به طور معمول، از ورق گالوانیزه برای ساخت سقف عرشه فولادی استفاده می‌شود که ضمن داشتن مقاومت بالا، مقاومت به خوردگی و اکسیداسیون نیز دارد. از این رو می‌توان گفت که در برآورد هزینه سقف عرشه فولادی، قیمت ورق گالوانیزه مهم و موثر است.
برای افزایش مقاومت عرشه فولادی، میلگردهای فولادی گزینه بسیار مناسبی به شمار می‌روند که مقاومت آن را تا حد زیادی بالا می‌برند. شایان ذکر است که قیمت سقف عرشه فولادی نسبتا پایین است و نسبت به دیگر انواع سقف، به هزینه کمتری نیاز دارد.

اجزای سقف عرشه فولادی

هر سقف عرشه فولادی به کمک چندین جز ساخته می‌شود که در ادامه به معرفی هر یک می‌پردازیم:

ورق عرشه فولادی

ورق عرشه فولادی که معمولا موج‌دار است و از ورق گالوانیزه ساخته می‌شود، به عنوان عرشه اصلی سقف مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طوری که این ورق‌ها بر روی تیرهای افقی یا فرعی قرار داده می‌شوند و دیگر اجزا بر روی آن‌ها قرار می‌گیرند.

برشگیر یا گل میخ

گل میخ، در نقش برش گیر استفاده می‌شود و رابط بین ورق گالوانیزه و بتن است. گل میخ ها توسط دستگاه جوش قوس الکتریکی به تیرهای سازه‌ای وصل می‌گردند. قبل از جوشکاری گل میخ به ورق فولادی، باید ورق‌های فلزی را پیش گرمایش کرد. اتصال گل میخ ها به طور کلی به سه صورت جوشی، عصایی و پرچی ممکن است.

آرماتور

پس از اینکه ورق عرشه فولادی بر روی تیرها قرار داده شد و توسط گل میخ ها نیز به آن متصل شد، باید از میلگرد های حرارتی استفاده کرد. آرماتورها به برشگیر جوش داده می‌شوند و یک شبکه ایجاد می‌کنند. حضور آرماتورها در مجموعه سقف عرشه فولادی به افزایش مقاومت این نوع سقف کمک می‌کند. برای افزایش سرعت اجرای سقف می‌توان از مش آماده میلگرد استفاده کرد.

بتن

در نهایت نیز، بتن ریزی انجام می‌شود. بتن باید بر اساس استاندارد حداقل ضخامت لازم را داشته باشد. بر اساس مبحث دهم مقررات ملی ساختمان حداقل ضخامت بتن از قسمت تاج ورق باید ۵ سانتی‌متر باشد. شبکه میلگردی توسط بتن پوشیده می‌شود و حداکثر مقاومت را به آن می‌دهد. بتن همچنین به مقاومت در برابر آتش سوزی کمک می‌کند.

مراحل اجرای سقف عرشه فولادی

  1. مرحله اول، جایگذاری ورق عرشه فولادی بر روی تیرهای افقی یا فرعی است. این مرحله با توجه به این که ورق‌های فولادی وزن کمی دارند، به راحتی توسط نیروی انسانی قابل انجام است. ضمن اینکه با سرعت بالایی نیز انجام می‌شود.
  2. ورق گالوانیزه موج‌دار یا عرشه فولادی که بر روی تیرها قرار گرفت، باید گل میخ‌ها به تیرها متصل شود. معمولا در این مرحله ورق فولادی را سوراخ کرده، گل میخ را از آن عبور داده و سپس به روش جوش قوس الکتریکی، آن را به تیرهای فرعی جوشکاری می‌کنند
  3. در گام بعد، آرماتورها که شبکه‌ای از میلگردهای فولادی است در جای خود قرار می‌گیرند.
  4. در آخرین مرحله نیز باید بتن ریزی انجام شود. بتن شبکه آرماتورها را می‌پوشاند و به این ترتیب سقفی با استحکام بالا ساخته می‌شود.

در این ویدیو نحوه اجرای سقف عرشه فولادی با استفاده از جوشکاری گل میخ نشان داده شده است.

عرشه فولادي در واقع ورق فولادی شکل داده شده است. از این محصول برای اجرای سقف سازه ها استفاده می شود. عرشه فولادي در واقع جایگزینی برای تیرچه بلوک سیمانی است. ورق گالوانیزه به عنوان یکی از انواع ورق پر مصرف برای ساخت عرشه فولادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. عرشه فولادی در سقف سازه های اسکلت فلزی به کار میرود. تیرآهن را باید محصول اصلی یک اسکلت فلزی دانست. برای مشاهده قیمت تیرآهن روی لینک مشخص شده کلیک کنید.

دلیل استفاده از ورق گالوانیزه، مقاومت این نوع ورق در برابر خوردگی در مقابل رطوبت است. همچنین استفاده از این نوع ورق ها در ساخت و ساز نه تنها سرعت پیشرفت پروژه را به لحاظ سرعت اجرایی شدن سقف عرشه فولادی تسریع می کند بلکه ایمنی بیشتری در برابر آتش سوزی و زلزله دارد و مقرون به صرفه تر است.
برای اتصال این محصول به تیرهای سقف از روش خاصی از جوشکاری استفاده می کنند و جوشکاری با کمک قطعه ای خاصی به اسم گل میخ انجام می شود.
گل میخ در یک تفنگ جوشکاری قرار می‌گیرد. روکش سرامیکی هم در انتهای آن قرار می‌گیرد. با اعمال جریان برق جوشکاری به صورت نقطه ای انجام می شود. پوشش سرامیکی در نهایت شکسته و جدا می‌شود. که وظیفه آن جلوگیری از اکسیداسیون حوضچه مذاب است. پوشش سرامیکی همچنین از پاشش مذاب به اطراف جلوگیری می کند. به این شکل عرشه به اسکلت متصل می شود.

انواع سقف عرشه فولادی

سقف عرشه فولادی به دو نوع سقف غیرمرکب و سقف مرکب تقسیم می‌شوند که در ادامه هر دو را معرفی خواهیم کرد:

سقف غیرمرکب

این نوع سقف کارایی چندانی ندارد و قیمت آن نیز از انواع مرکب کمتر است. در سقف مرکب، ورق‌های عرشه فولادی به صورت افقی قرار گرفته و به عنوان قالب بتن نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. مقاومت سقف غیر مرکب از انواع مرکب پایین‌تر است. اما گاهی برای افزایش مقاومت آن، از میلگردهای فولادی نیز استفاده می‌شود.

سقف مرکب

سقف مرکب خود دارای دو نوع بدون میلگرد و با میلگرد است. اغلب اوقات، برای ساخت سقف عرشه فولادی از میلگردها استفاده می‌شود تا مقاومت آن افزایش یابد. بنابراین در سقف‌هایی که مقاومت بالا نیاز باشد از سقف عرشه فولادی مرکب با میلگرد استفاده می‌شود.

گاهی‌ اوقات می‌توان به جای استفاده از میلگرد، از گل میخ‌ها در قسمت‌های میانی ورق فولادی استفاده کرد. گاهی اوقات نیز از ورق‌های آجدار استفاده می‌کنند که آج بزرگ آن‌ها باعث پیوند بین بتن و ورق شود.

انواع سقف عرشه فولادی

مزایای استفاده از سقف عرشه فولادی

مزایای سقف عرشه فولادی باعث شده‌اند تا این نوع سقف به یکی از انتخاب‌های مهندسین برای ساخت سازه‌های بتنی و فولادی تبدیل شود. از جمله این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • سقف عرشه فولادی به کاهش وزن سازه کمک می‌کند.
  • سبک بودن وزن ورق های گالوانیزه حمل و نگهداری آن‌ها را ساده‌تر می‌کند.
  • نیروی انسانی کمتری برای اجرای این سقف نیاز است.
  • چند سقف را می‌توان به صورت همزمان اجرا کرد.
  • اجرای سقف عرشه فولادی ارزان است.
  • سقف متال دک مقاومت بالایی در برابر حریق و آتش‌سوزی دارد.
  • سقف عرشه فولادی برای سقف‌های سنتی و تیرچه بلوک جایگزین مناسبی است.
  • متال دک با داشتن پوشش گالوانیزه، مقاومت بالایی در برابر شرایط جوی دارد.

معایب سقف عرشه فولادی

  • نصب نادرست سقف متال دک، احتمال لرزش سقف را افزایش می‌دهد.
  • در سازه‌های بتنی اجرای سقف عرشه فولادی مشکل است.
  • برای اجرای این نوع سقف به نیروی متخصص و ماهر نیاز است.

قیمت سقف عرشه فولادی

مهم‌ترین اجرای سقف عرشه فولادی، ورق گالوانیزه یا ورق عرشه فولادی و میلگرد فولادی است. قیمت هر یک از این مصالح به قیمت آهن وابسته است. در نهایت، هزینه اجرای سقف عرشه فولادی با دقت به قیمت عرشه فولادی، قیمت میلگرد و قیمت گل میخ مشخص می‌شود. جهت خرید این مصالح ساختمانی و اطلاع از قیمت هر یک می‌توانید به صفحه آن‌ها در وبسایت آیرومارت مراجعه نمایید و یا از طریق شماره تلفن ۰۲۱۴۵۳۰۶ با کارشناسان ما در تماس باشید.

مدیر

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
4.3/5 - (6 امتیاز)

021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.