سوله تیر ورقی چیست، آشنایی با اجزا، مزایا و معایب آن

5/5 - (1 امتیاز)

سوله تیر ورقی چیست، آشنایی با اجزا، مزایا و معایب آن

سوله تیر ورقی چیست

سوله تیر ورقی چیست، از چه اجزایی ساخته شده و چه مزایا و معایبی دارد؟ تمام سؤالاتی که ممکن است شما هم هنگام ساخت یا اجرای این نوع از سوله‌ها بپرسید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

حتی خیلی از متقاضیان ساخت این نوع سوله‌ها، هنوز اطلاع دقیقی از این نوع سوله‌ها ندارند. برای ساخت سوله‌های تیر ورقی، ورقه‌های فولادی را در شکل‌های دلخواه برش می‌دهند و در نهایت از طریق اتصالات مختلف، این اجزا را به یکدیگر وصل می‌کنند.

برای استحکام این سوله، راهکار‌های مختلفی در نظر گرفته شده که کف‌سازی یکی از آن‌ها است. همچنین پیش از کف‌سازی، آرماتور‌بندی کمک می‌کند ایمنی سوله نصب شده از جنس تیر ورق را افزایش دهید و آن را کاربردی‌تر کنید. در این مقاله از آیرومارت همراه ما باشید تا همه چیز درباره سوله تیر ورقی را توضیح دهیم.

آشنایی با سوله تیر ورقی و کاربرد آن

سوله‌ها در بخش‌های مختلف صنعت و تجارت مورد استفاده قرار می‌گیرند. این سازه‌های فلزی کاربرد‌های مختلفی از نگهداری و توزیع کالا تا استفاده به عنوان سالن‌هایی چند منظوره و آشیانه هواپیما دارند. روش‌های متنوعی در مراحل ساخت سوله صنعتی ساخته شده با تیر ورق به‌کار گرفته می‌شود.

در تعریفی ساده از سوله تیر ورقی باید بگوییم که پر کاربرد‌ترین نمونه سازه‌ها بوده و از اتصال و جوش دادن ورق‌های فولادی سیاه رنگ، به شکل سازه‌های دلخواه تولید می‌شوند. بنابراین ابتدا ورق‌های فولادی را مطابق طراحی مورد نظر خود و در ابعادی کاملا دقیق برش می‌زنند. سپس با انواع جوشکاری همچون قوس الکتریکی و یا پیج و مهره، ورق‌های برش خورده را به هم متصل می‌کنند.

یکی از اصلی‌ترین دلایلی که باعث شده سوله‌های تیر ورقی از گذشته دور تا کنون ساخته شوند و برای مصارف گوناگونی به کار بروند؛ انعطاف‌پذیری آن در طراحی و ساخت است. به همین دلیل در مکان‌های مختلفی می‌توانید به کار‌گیری این نوع سوله‌ها را ببینید.

سوله تیر ورقی

سوله تیر ورقی از چه اجزایی ساخته شده است؟

شاید با دیدن عکس سوله تیر ورقی تصور کنید که سازه‌ای ساده با اتصال ورقه‌های فولادی را می‌بینید. در صورتی که این نوع سوله‌ها از اجزای مختلفی تشکیل شده‌اند که در همان محل نصب به یکدیگر متصل می‌شوند. در ادامه توضیح می‌دهیم که سوله‌ها از نوع تیر ورقی با چه اجزایی ساخته می‌شوند.

ستون

همانطور که در مقاله سوله چیست بررسی کردیم، اصلی‌ترین جزء سازنده سوله‌ها در هر نوعی، ستون‌های آن است و کل بار وزن این سازه را تحمل می‌کند. ساختار صحیح ستون‌ها باعث می‌شود تا سازه‌ای ایمن داشته باشید.

ستون‌ها با سوار شدن بر فونداسیون، با پیچ و مهره محکم می‌شوند. برای اینکه اصول ایمنی در ساخت سازه نهایی را رعایت کنید. لازم است که با ترازو و شاقول‌بندی از گونیا بودن سوله مطمئن شوید. در صورتی که نمی‌دانید فونداسیون چیست، حتما سری به وبلاگ آیرومارت سری بزنید.

استرات

استرات‌ها از اجزای فنی سوله‌های تیر ورقی به شمار می‌روند که از پروفیل قوطی ساخته می‌شوند. استرات در امتداد سوله نصب شده و قاب‌های متوالی به یکدیگر اتصال پیدا می‌کنند. این اجزای فنی به عنوان تکیه گاه‌های جانبی استفاده می‌شوند و طولی بین ۴ تا ۸ سانتی‌متر دارند.

از اتصالات فلنجی برای وصل کردن استرات استفاده می‌شود. به گونه‌ای که این اجزای فنی را با اتصالات گفته شده از یک طرف به سر ستون اصلی و از طرف دیگر به تیغه اصلی تیر میانی وصل می‌کنند.

رفتر

المان‌های هشتی شکلی که در سقف سوله‌های تیر ورقی قرار می‌گیرند، رفتر نام دارند. هر تعداد که سازه شما نیاز به رفتر داشته، به صورت تیغه‌هایی جداگانه به محل نصب برده می‌شوند. سپس برای مونتاژ با استفاده از جرثقیل، این تیغه‌ها به بالا کشیده شده و نصب می‌شود.

شما می‌توانید برای کاهش هزینه‌ها و انرژی مصرفی در حمل بار‌ها، از جرثقیل‌های سقفی استفاده کنید. به گونه‌ای که اجزای جرثقیل سقفی در ناحیه فوقانی یا سقف سوله نصب می‌شوند و به صورت مستقل می‌تواند بار‌هایی با وزن بالا را جا به جا کند. مجموع ستون و رفتر در سوله تیر ورقی، فریم نامیده می‌شود.

مهاربند

مهاربند‌ها جزء قطعاتی‌اند که برای ایمنی بیش‌تر سوله‌ها استفاده می‌شوند. اسکلت سوله تیر ورقی حساس و آسیب‌پذیرند. به همین دلیل از انواع مهاربندها همچون میل مهار، سگراد، وال پست و… در این نوع سوله‌ها استفاده می‌شوند. عدم وجود این اجزای کلیدی، ایمنی سوله‌ها را به خطر میاندازد.

لایه

اتصالات فرعی سوله از جنس پروفیل‌های زد، لایه نام دارند. به دلیل وجود پرلین یا لایه در اجزای سازنده این نوع سازه‌ها، قیمت سوله تیر ورقی تحت تاثیر قیمت پروفیل زد قرار می‌گیرند. قیمت انواع روز انواع پروفیل در سایت آیرومارت قابل دسترس است.

گاهی برای ساخت لایه در این نوع سوله‌ها به جای پروفیل‌های زد از پروفیل‌های نبشی یا ناودانی استفاده می‌کنند. به همین دلیل قیمت این مدل سازه‌ها می‌تواند تحت تاثیر قیمت ناودانی امروز نیز باشد. از دیگر اجزای سوله تیر ورقی می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • بیس پلیت به عنوان محل اتصال ستون و پایه
  • وال پست به عنوان ستون‌های فرعی ابتدا و انتهای سوله
  • آبرو برای هدایت آب به سمت پایین
  • بادبند برای استحکام بیش‌تر سازه
  • سینه بند برای جلوگیری از پیچ خوردگی بال تیر
  • سگراد برای اتصال پرلین‌ها به قاب سقف
  • بولت یا میلگرد‌های بیرون آمده از فونداسیون برای اتصال ستون به فونداسیون

اجزای سوله تیرورقی

استفاده از سوله‌های تیر ورقی و مزایای آن

مهم‌ترین ویژگی تیر ورق، قابلیت بازیافت است. بنابراین از این نظر مشکلی برای نصب سوله‌های تیر ورقی ندارید. از طرفی فضای کمی که اشغال می‌کنند باعث شده افراد زیادی متقاضی ساخت و نصب این نوع سوله‌ها باشند.

شناخت مزایای سوله تیر ورقی دلیل خوبی است برای اینکه به فکر نصب آن باشید. از طرفی برای برآورد هزینه ساخت سوله کافی است قیمت روز نبشی یا پروفیل زد را استعلام بگیرید. زیرا برای ساخت لایه به عنوان اجزای این سوله‌ها از نبشی یا پروفیل‌های زد استفاده می‌شود.

پس در ادامه به شما می‌گوییم که ساخت سوله تیر ورقی چه مزایایی دارد:

  • دوام و ماندگاری زیاد سوله با تضمین ماندگاری در چند دهه
  • امکان ساخت سوله با دهانه‌هایی طویل
  • امکان نصب و پیاده‌سازی سریع به وسیله اتصالات پیچ و مهره
  • نصب سوله تیر ورقی با قیمتی ارزان
  • انعطاف‌پذیری در طراحی و ساخت سوله‌های تیر ورق
  • استفاده از تکنولوژی‌های مدرن برای ساخت سوله
  • امکان نصب جرثقیل‌ها و دستگاه‌هایی سنگین در سوله با جنس تیر ورق
  • امکان ساخت سازه در چندین طبقه
  • تعداد زیاد نیروی متخصص
  • قابلیت جا به جایی سوله به دلیل جدا‌سازی اجزای آن
  • امکان بازیافت قطعات سازنده

سوله‌های تیر ورقی

معایب سوله تیر ورقی چیست؟

علیرغم مزایای ساخت سوله از نوع تیر ورقی، معایبی هم دارد. از عوامل موثر بر وزن سوله، مقدار فولاد مصرفی در ساخت سازه است. گرچه با افزایش مقدار فولاد در ساخت سوله تیر ورقی استحکام آن در برابر نیروهای وارده افزایش می‌یابد، اما افزایش وزن از یک حد مشخص عیب محسوب می‌شود. چرا که نه تنها وزن سازه افزایش می‌یابد، هزینه ساخت آن نیز در نهایت افزایش می‌یابد و برای سازنده و خریدار صرفه اقتصادی ندارد.

هرچند که می‌توان این سوله‌ها را با دهانه‌های بزرگ‌تری ساخت. اما دقت کنید که سوله‌ های تیر ورقی در ابعاد دهانه خود محدودیت دارند. به گونه‌ای که اگر بخواهید طول دهانه این سوله را افزایش دهید، لازم است که در میان این دهانه ستون جدید نیز اصافه کنید.

معایب سوله تیر ورقی

سخن پایانی

با بررسی همه آنچه که باید درباره سوله‌ تیر ورقی بدانید، توضیح دادیم که این نوع سوله‌ها جزء جدایی ناپذیر از صنایع به شمار می‌روند و از گذشته تا امروز کاربردهای گسترده‌ای داشته‌اند. چرا که امکان ایجاد تنوع در طراحی و ساخت این نوع سوله‌ها وجود دارد.

حتی با استفاده از کف‌ سازی سوله می‌توانید ظاهری زیبا‌تر در سوله‌ها ایجاد کنید و استحکام آن را افزایش دهید. برای ساخت سوله‌های تیر ورقی یا انواع دیگر نیاز به مواد اولیه و قطعات مختلف دارید. برای مثال اطلاع از قیمت روز تیرآهن برای ساخت سوله‌های تیرآهنی ضروری است. شما می‌توانید تمام آنچه که برای ساخت سوله نیاز دارید، از تیر ورق‌ها تا پروفیل‌های زد و…. را از آیرومارت تهیه کنید.

آیرومارت به عنوان یکی از شرکت‌های فعال و بزرگ در حوزه بازرگانی فولاد، بهترین مرجع برای استعلام قیمت‌ها و خرید آهن آلاتی که نیاز دارید، محسوب می‌شود.

نه تنها در ساخت سوله، حتی برای ساخت سازه نهایی خود اگر نیازی به هر نوع از نبشی‌ها، ورق‌ها و… داشتید، کافی است با کارشناسان ما در ارتباط باشید. برای مثال استعلام قیمت میلگرد امروز از طریق کارشناسان ما در آیرومارت امکان‌پذیر است. همچنین در صورت نیاز، آیرومارت با ارائه سرتیفیکیت خیال مشتری را از خرید راحت می‌کند.

خرید اعتباری آهن‌آلات یکی دیگر از مواردی است که تهیه مقاطع از آیرومارت را برای مشتریان جذاب می‌کند. همین الان تلفن را بردارید و با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید.

غزاله کریمی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (1 امتیاز)

021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.