اصول اجرای صحیح پله بتنی در 5 مرحله

5/5 - (1 امتیاز)

اصول اجرای صحیح پله بتنی در 5 مرحله

پله بتنی

امروزه راه پله های بتنی به صورت مدرن و زیبا در ساختمان‌های مختلف ساخته می‌شوند و جلوه‌ای خاص به فضا می‌بخشند. نحوه اجرا و ساخت راه پله بتنی داخل و خارج ساختمان، با هم تفاوت دارد و برای هر یک از آن‌ها طرح‌های متفاوتی وجود دارد. اما باید اجرای راه پله بتنی به صورت اصولی انجام شود تا طبق نقشه صورت بگیرد.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

ما در این مطلب قصد داریم روش اجرای راه پله بتنی را به شکل مرحله مرحله توضیح دهیم و درباره نکات اجرایی آن صحبت کنیم. در ادامه همراه وبلاگ آیرومارت باشید.

مراحل اجرای پله بتنی

در زیر، پنج مرحله اصلی برای اجرای صحیح پله بتنی را بررسی می‌کنیم:

  1. طراحی پله: در ابتدا، پله براساس نیازهای سازه‌ای و طراحی ساختمان برنامه‌ریزی می‌شود. این شامل انتخاب ابعاد پله، ارتفاع و عرض آن، تعیین تعداد و قطر میلگردها و همچنین انتخاب نوع و ضخامت قالب بندی است.
  2. آماده سازی قالب: در این مرحله قالب بندی راه پله بتنی صورت می‌گیرد. قالب می‌تواند از چوب، فلز یا مواد دیگر ساخته شده باشد. قالب باید ابعاد و شکل دقیق پله را داشته باشد و قابلیت جدا شدن پس از ریخته شدن بتن را داشته باشد. ما پیش‌تر درباره قالب بندی بتن صحبت کرده‌ایم و پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره قالب بندی، مطالعه کنید.
  3. نصب آرماتور: آرماتور بندی یکی از مهمترین مراحلی است که در بخش‌های مختلفی از ساختمان‌سازی انجام می‌شود. میلگردها درون قالب بر حسب نقشه‌های طراحی قرار می‌گیرند. آرماتورها باید در شکل و موقعیت دقیقی قرار گیرند تا به تقویت پله کمک کنند و بتن را احاطه کنند.
  4. ریخته شدن بتن: بعد از نصب آرماتورها، بتن ریزی درون قالب پله انجام می‌شود. بتن باید به طور یکنواخت و با کیفیت بالا ریخته شود تا استحکام پله به حداکثر برسد.
  5. تراکم بتن و صیقل دادن سطح: پس از ریخته شدن بتن، باید آن را تراکم داد تا بتواند استحکام مناسبی بدست آورد. همچنین، پس از تراکم، سطح بتنی پله را صیقل می‌دهند تا ظاهر زیبا و صافی داشته باشد.

مراحل اجرای پله بتنی

روش اجرای راه پله بتنی مدرن

بتن‌هایی که بعد از خشک شدن، صیقل داده شده و آماده مصرف می‌گردند را بتن اکسپوز می‌نامند. پله های بتنی اکسپوز در طرح‌های مختلفی از جمله مدل گرد، تخت و معلق ساخته می‌شوند. روش ساخت یک راه پله بتنی مدرن به سه روش صورت می‌گیرد:

  • نصب جوشی: در روش ساخت پله های بتنی به کمک جوشکاری، پله‌های بتنی اکسپوز را می‌توان به کمک صفحات فولادی در بتن اجرا کرد.
  • نصب با ملات: در روش نصب ملات، از ملات حاوی سیمان و چسب مقاومت بتن جهت افزایش مقاومت و استحکام آن استفاده می‌شود.
  • خشکه چینی: این روش نیز به معنی به روی هم یا کنارهم چیدن سنگ‌ها یا عناصر ساختمانی به شکل منظم و بدون استفاده از ملات است.

روش اجرای راه پله بتنی

نحوه اجرای راه پله بتنی گرد

اصول کلی ساخت پله گرد بتنی مشابه سایر راه پله های بتنی است که توضیح دادیم. تنها تفاوت این پله این است که در حین طراحی پله های بتنی گرد، محاسبات دقیق‌تری انجام می‌شود و طراحی با دقت بالایی صورت می‌گیرد. زیرا کوچک‌ترین اشتباه در طراحی باعث ایجاد مشکل در راه پله های گرد می‌شود. در ساخت پله های بتنی گرد پس از طراحی، مانند حالت قبل نوبت به آرماتوربندی می‌رسد.

سپس قالب‌های چوبی را به تعداد کافی در جای خود قرار داده تا محکم می‌شوند. این قالب‌ها باید بسیار محکم باشند، زیرا ممکن است در حین بتن ریزی حرکت کنند. قالب گیری باید به گونه‌ای صورت بگیرد که پس از بتن ریزی و حذف قالب‌های چوبی، شکل نهایی راه پله مشخص شود.

نکته مهم در ساخت پله های گرد بتنی این است که اگر در حین کار مشکلی مانند جابجایی قالب و یا هر مشکلی به وجود آمد، قابل تعمیر نیست و باید پله‌ها تخریب شوند و کار از اول انجام شود. از این‌رو، ساخت پله های بتنی گرد سخت است و هزینه زیادی دارد.

همچنین لازم است بدانید که پله های بتنی وزن سنگینی دارند و وجود چنین پله‌هایی بار زیادی را بر ساختمان وارد می‌کند. در نتیجه، اگر در حال ساخت خانه هستید، باید از اسکلت محکم برای ساختمان خود استفاده کنید. مدت زمان ساخت پله های بتنی نیز طولانی است و اساسا این کار زمان‌بر تلقی می‌شود.

نحوه اجرای راه پله بتنی

نکات مهم در ساخت اجرای پله بتنی

  • به طور کلی می‌ توان گفت که با افزایش ارتفاع پله‌ها، تعداد آنها کاهش می‌یابد. به عنوان مثال، در یک ساختمان مسکونی، ارتفاع استاندارد پله‌ها ۱۶ تا ۲۰ سانتی‌متر و در مجتمع‌های عمومی ۱۵ تا ۱۷ سانتی‌متر است.
  • شیب پله نیز اهمیت زیادی دارد. به طور کلی شیب استاندارد برای ساخت پله های بتنی گرد ۳۰ درجه است که این عدد بسته به کاربرد و فرم آنها می‌تواند تغییر کند. هرچه ارتفاع پله‌ها کمتر باشد، طول آنها بیشتر می‌شود و در نتیجه شیب کمتری دارد.
  • پله های بتنی گرد را می‌توان با مدل‌های مختلف طراحی کرد. در مدل‌های کلاسیک، پله‌ها را بدون فاصله از یکدیگر می‌سازند و در مدل‌های مدرن‌تر، هر پله به شکل جداگانه ساخته و نصب می‌شود.
  • جهت داشتن راه پله بتنی گرد می‌توان از پله های بتنی پیش ساخته هم استفاده کرد. با این حال، پله‌ها به تعداد کم و در اندازه‌های کوچک ساخته می‌شوند.

ساخت اجرای پله بتنی

خرید تجهیزات لازم برای ساخت پله بتنی از آیرومارت

همانطور که مطالعه کردید، هنگام اجرای راه پله بتنی به تجهیزات مختلفی مثل میلگرد نیاز دارید. شما می‌توانید جهت خرید میلگرد و اطلاع از قیمت میلگرد ۸، قیمت میلگرد ۱۴ امروز و …، وارد سایت آیرومارت شوید و محصول مورد نظرتان را آنلاین خریداری کنید. همچنین جهت کسب اطلاعات بیشتر، کافیست با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید و توسط کارشناسان با تجربه راهنمایی شوید.

غزاله کریمی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (1 امتیاز)

021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.