محاسبه وزن سوله چگونه انجام می‌شود؟

3/5 - (2 امتیاز)

محاسبه وزن سوله چگونه انجام می‌شود؟

عوامل موثر بر وزن سوله

محاسبه وزن سوله یکی از عوامل مهم و بسیار تاثیرگذار بر هزینه ساخت سوله است که باید با دقت انجام شود. به همین دلیل لازم است تمامی عوامل موثر بر وزن سوله با دقت و جزئیات ارزیابی شوند. علاوه بر هزینه، مهندسان پروژه می‌توانند با محاسبه وزن سوله، ایمنی و استحکام سازه را کنترل کنند.

۳/۵ - (۲ امتیاز)

ما در این مقاله ضمن بررسی عوامل موثر بر وزن سوله، روشی را برای محاسبه آنلاین وزن سوله نیز ارائه می‌دهیم. همچنین در مقاله دیگری درباره مراحل ساخت سوله صنعتی صحبت کرده‌ایم که پیشنهاد می‌کنیم آن را نیز مطالعه کنید؛ در ادامه همراه وبلاگ آیرومارت باشید.

عوامل موثر بر وزن سوله

محاسبه وزن سوله در درجه اول به عوامل مختلفی از جمله مصالح مورد استفاده، ابعاد سوله و اجزای ساختاری آن بستگی دارد. این موارد با توجه به نوع سوله مشخص می‌شوند که از انواع آن می‎‌توان به سوله خرپایی و سوله تیر ورقی اشاره کرد.

برای اطلاع از تفاوت سوله خرپا و تیر ورقی کلیک کنید.
در اینجا مهمترین عواملی را که بر وزن سوله اثر دارند، بررسی می‌کنیم تا بدانیم که محاسبه وزن سوله باید با توجه به چه عواملی انجام گیرد.

محاسبه وزن سوله

عرض دهانه

در خصوص عوامل موثر بر وزن سوله، با افزایش عرض دهانه سوله، طول تیرآهن افزایش یافته و متعاقبا وزن آن نیز افزایش می‌یابد. برای دهانه‌های بیشتر از ۳۰ متر، استفاده از تیر ورق برای تیرهای سقف بدون ستون میانی پیشنهاد نمی‌شود، زیرا وزن را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.

با آگاهی از قیمت مصالح ساختمانی مختلف مورد استفاده در ساخت سوله چون قیمت ورق st37 و قیمت ورق st52 به عنوان مصالح رایج در ساخت آن، می‌توانید هزینه ساخت سوله را پس از برآورد مقدار مصالح لازم تخمین بزنید.

ارتفاع

افزایش ارتفاع سوله به معنی افزایش ارتفاع و وزن ستون‌ها است. علاوه بر این، با بیشتر شدن ارتفاع سوله، میزان باد و اثر نیروی باد بر سوله افزایش می‌یابد و در این شرایط وزن آن سنگین‌تر می‌شود.

طول فضای اجرا

طول فضای اجرا ارتباط مستقیمی با طول سوله ندارد. همچنین توجه به این نکته ضروری است که برخی از عناصر سوله مانند بادبند همیشه در سازه به کار می‌روند و کاهش یا افزایش طول سوله بر وجود آن‌ها تاثیری نمی‌گذارد؛ بنابراین افزایش طول سوله تغییری در وزن آن‌ها ایجاد نمی‌کند.

میزان بارش برف

یکی از مهمترین عوامل موثر بر وزن سوله، میزان بارش برف در اقلیم منطقه است. وزن واحد سوله‌های طراحی‌شده در مناطق با بار برف ۲۰۰ کیلوگرم بر متر مربع و بالاتر، به ندرت کمتر از ۴۰ کیلوگرم بر متر مربع است. البته عرض دهانه زیاد (بیش از ۲۰ متر) باعث افزایش بار برف بر وزن انواع سوله می‌شود و وزن را افزایش می‌دهد. طبیعی است که با توجه به این مسائل در هنگام ساخت سوله، محاسبه وزن سوله اهمیت بسیاری دارد.

بار جرثقیل

اساسا هر چه بار سوله بیشتر باشد، انتظار می‌رود سوله سنگین‌تر شود. یکی از بارهای متداول که باید برای طراحی در اکثر سوله‌ها در نظر گرفته شود، بار جرثقیل است.
قرارگیری جرثقیل و انتقال بار دینامیکی ناشی از آن بر روی ستون‌های سوله، باعث افزایش ابعاد مقاطع و وزن سازه می‌شود. تناژ جرثقیل بالای ۱۰ تن، این روند را تشدید می‌کند. همچنین افزایش عرض دهانه باعث افزایش تاثیر بار جرثقیل بر روی ستون‌های سوله و در نتیجه بالا رفتن وزن سوله می‌شود.

وزن طبقه

یکی دیگر از عواملی که بر وزن سوله تاثیر می‌گذارد، وزن طبقه است. توجه داشته باشید که همه سوله‌ها نیم‌طبقه ندارند و این مورد در محاسبه وزن سوله برای همه آن‌ها لحاظ نمی‌شود. سوله‌های دارای طبقه، وزن سنگین‌تری نسبت به سوله‌های بدون طبقه دارند.

تفاوت بین وزن سوله طبقه‌دار و سوله بدون طبقه، می‌تواند ۵۰ درصد باشد. البته در این سوله به دلیل استفاده از مصالح بیشتر، متراژ افزایش می‌یابد که مزایای خاص خود را دارد. یکی از این مزایا، افزایش پایه سوله مخصوصا برای زمین‌های کوچک و محدود است.

نحوه محاسبه وزن سوله

نحوه محاسبه وزن سوله

محاسبه سریع وزن سوله نیاز به محاسباتی ساده دارد که با انجام گام به گام آن‎ها می‌توانید وزن سوله را به دست آورید.

۱. تعیین ابعاد؛ گام اول محاسبه وزن سوله

ابتدا کمیت‌های اساسی سوله یعنی طول، عرض و ارتفاع را محاسبه کنید.

۲. شناسایی اجزای ساختاری

سوله‌های صنعتی معمولا از مصالح مختلفی مانند فولاد، بتن و مصالح سقف ساخته می‌شوند. برای محاسبه دقیق وزن سوله، آن را به اجزای مختلف تقسیم کرده و وزن هر قسمت را به طور جداگانه تعیین کنید. به عنوان مثال، وزن تیرهای فولادی، ستون‌ها، خرپاهای سقف، ورق‌های سقف و هر عنصر دیگری را که بخشی از سازه است، در نظر بگیرید.

۳. محاسبه وزن اجزای فولادی

فولاد یکی از مواد رایج مورد استفاده در سوله‌های صنعتی است. برای محاسبه وزن آهن آلات سوله و قطعات فولادی، باید نوع، اندازه و مقدار فولاد مصرفی را بدانید. قیمت انواع مصالح فولادی چون قیمت قوطی ۱۴ و قیمت پروفیل زد در صفحه این مقاطع همه روزه توسط آیرومارت به‌روزرسانی می‌شود.

وزن فولاد را می‌توان با استفاده از وزن مخصوص فولاد تخمین زد که معمولا توسط سازنده تهیه شده و برای مقاطع استاندارد بر حسب کیلوگرم بر متر بیان می‌شود. طول هر جزء فولادی را در وزن مخصوص آن ضرب کنید تا میزان وزن آن مشخص شود.

۴. محاسبه وزن سایر بخش‌ها

یک سوله بسته به طراحی و ساخت آن ممکن است مواد اضافی مانند پایه‌های بتنی، دیوارها، کف، ورق‌های سقف و روکش وجود داشته باشد. وزن همه این مواد را در نظر بگیرید و آن‌ها را به برآورد کلی اضافه کنید. محاسبه وزن بتن بر اساس چگالی آن گام بعدی است که این عدد برای موارد معمول ساخت و ساز اغلب حدود ۲۴۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب است.
با در نظر داشتن وزن و قیمت ورق گالوانیزه امروز هزینه آن را به عنوان یکی از کالاهای فولادی پرکاربرد در ساخت سوله محاسبه نمایید.

۵. وزن‌ها را جمع کنید

در نهایت وزن تمام اجزا را جمع کنید تا وزن کل سوله بدست آید. به یاد داشته باشید که این یک رویکرد کلی برای محاسبه وزن تقریبی سوله است و دقت تخمین تحت تاثیر جزئیات و ویژگی‌های خاص طراحی سوله قرار دارد.

اگر اطلاعات دقیقی در مورد ساخت سوله مانند مشخصات مهندسی، نقشه‌ها یا مقادیر و ابعاد دقیق مصالح دارید، مشاوره با مهندس سازه یا استفاده از نرم‌افزارهای تخصصی تجزیه و تحلیل سازه، محاسبه دقیق‌تری به شما ارائه می‌دهد.

فرمول محاسبه وزن سوله

استفاده از فرمول محاسبه وزن سوله

برای اینکه بتوان وزن انواع سوله را محاسبه کرد، باید وزن مصالح ساختمانی به‌کاررفته در ساخت آن را در نظر گرفت. بنابراین شما باید به طور جداگانه فرمول محاسبه وزن این مصالح را به دست آورید تا با جمع آن‌ها محاسبه وزن سوله را انجام دهید. آگاهی از جدول وزن تیرآهن و نیز وزن ورق سیاه برای محاسبه وزن هر یک از این مقاطع مفید خواهد بود.

محاسبه وزن سوله آنلاین

برای محاسبه وزن سوله به راحتی و بدون دردسر، با در دست داشتن ابعاد دهانه، ارتفاع و طول سوله می‌توانید از طریق برخی سایت‌ها اقدام کنید. این سایت‌ها به صورت آنلاین وزن انواع سوله را برای شما محاسبه می‌کنند. با انجام این محاسبات همچنین خواهید دانست که هر متر مربع سوله چند کیلوگرم مصرف آهن دارد.

به علاوه، اگر به دنبال محاسبه دقیق وزن سوله هستید، می‌توانید با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس حاصل فرمایید و با ارائه مشخصات لازم، این کار را به متخصصان شرکت آیرومارت بسپارید تا علاوه بر وزن کل سازه، وزن سوله در متر مربع را نیز به شما ارائه دهند. کارشناسان آیرومارت، تمامی خدمات مربوط به طراحی، ساخت و نصب سوله را نیز برای شما انجام می‌دهند. تنها کافیست با ایشان تماس بگیرید.
با به دست آوردن وزن سوله و داشتن قیمت مصالح مورد نیاز، می‌توانید قیمت هر کیلو سوله را به دست آورده و در نهایت به محاسبه هزینه ساخت سوله بپردازید.

نرم افزار محاسبه وزن سوله

برای محاسبه وزن سوله نرم افزار خاصی وجود ندارد؛ با این وجود نرم ‌افزارهایی در دسترس است که به وسیله آن‌ها می‌توانید به تجزیه و تحلیل سازه‌ها و تخمین وزن آن‌ها بپردازید. شما می‌توانید از نرم افزارهایی مانند اتوکد، Tekla Structural، نرم ‌افزار تجزیه و تحلیل سازه‌های سه‌بعدی Etabs و نیزSTAAD.Pro برای این منظور کمک بگیرید. مهندسین و کارشناسان مجموعه آیرومارت نیز با کمک نرم‌افزارهای روز دنیا، محاسبات لازم را انجام می‌دهند.

محاسبه وزن سوله با جرثقیل

جرثقیل‌ها در سوله‌های صنعتی کاربردهای زیادی دارند، بنابراین برای محاسبه وزن باید از فرمول محاسبه وزن سوله با جرثقیل سقفی استفاده شود. چنین امری به محاسبه مواردی مانند تناژ جرثقیل، دهانه سوله و استانداردهای لرزه‌ای نیاز دارد. البته این محاسبات با کمک نرم‌افزارهایی مانند اتوکد به راحتی قابل انجام است.

محاسبه وزن سوله با جرثقیل

محاسبه وزن سوله خرپایی

خرپا به سازه‌های صلبی اطلاق می‌شود که متشکل از واحدهای مثلثی شکل است. این ساختار را با اتصال عضوهای باریک و بلند می‌سازند که می‌توانند نیروهای فشاری و کششی را تحمل کنند. سوله خرپایی وزن کمتری نسبت به سایر سوله‌ها داشته و در عین حال از مقاومت مناسبی برخوردار است.

وزن سبک سوله خرپایی آن را به یکی از سازه‌های مناسب برای کاربردهای مختلف بدل کرده است. خرپا را در این نوع سوله‌ها به وسیله ستون‌هایی از ناودانی یا قوطی می‌سازند. برای اطلاع از قیمت ناودانی کلیک کنید.

محاسبه وزن پوشش سقف سوله

سقف سوله باید به درستی طراحی شده و می‌بایست با توجه به نوع کاربری سوله و شرایط محیطی انتخاب شود، زیرا سقف در وزن سوله بسیار موثر است و در نتیجه هزینه ساخت سوله را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

اکثر سقف های سوله به صورت شیب‌دار ساخته می‌شوند. در پوشش انتخابی برای سقف سوله بر اساس نوع کاربری سوله، از پنل‌های مختلف به کار می‌رود که وزن تمام آن‌ها باید در وزن کل سوله حساب شود.

نرم افزار محاسبه وزن سوله

خرید انواع مصالح ساخت سوله از آیرومارت

همانطور که عنوان کردیم، مصالح ساختمانی به کار رفته در سوله علاوه بر وزن و هزینه نهایی، بر ایمنی و استحکام سازه نیز اثرگذار است. بنابراین باید به فکر کیفیت مصالح باشید که آیرومارت در این زمینه کمک زیادی به شما می‌کند. برای مشاهده قیمت انواع ورق از جمله قیمت ورق آهن ۲ میل و قیمت قوطی آهن در انواع مختلف چون قیمت قوطی ۸۰*۴۰ امروز کلیک کنید.

ما به عنوان یکی از معتبرترین مراکز خرید آهن، به طور روزانه قیمت‌ها را اعلام می‌کنیم و تنها با چند کلیک می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید. شما عزیزان برای اطلاع از قیمت امروز آهن می‌توانید از طریق شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ با کارشناسان آیرومارت تماس بگیرید و سوالات خود را نیز از مشاوران ما بپرسید.

انجام صفر تا صد طراحی و ساخت سوله در آیرومارت

ما در آیرومارت و در تیمی حرفه‌ای از مهندسان، خدمات مشاوره، طراحی، ساخت و نصب سوله را از صفر تا صد انجام می‌دهیم و تمام قطعات آن را تامین می‌کنیم؛ کافی است با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید.

غزاله کریمی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
3/5 - (2 امتیاز)

021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.