هزینه ساخت سوله

5/5 - (4 امتیاز)

هزینه ساخت سوله

هزینه ساخت سوله

قبل از اینکه به موضوع هزینه ساخت سوله بپردازیم، ممکن است این سؤال مطرح شود که سوله چیست؟ سوله یکی از مهم‌ترین سازه‌هایی است که معمولاً با سقف شیب‌دار ساخته می‌شود و بنا بر اهداف مالک، استفاده‌های متفاوتی نیز دارد. هزینه ساخت سوله بر اساس عوامل مختلفی تعیین می‌شود و گاهی تفاوت قیمت انواع سوله بسیار چشمگیر است.

۵/۵ - (۴ امتیاز)

قیمت هر متر مربع سوله به موارد مختلفی از جمله ابعاد و طراحی سوله، جنس و کیفیت مصالح ساختمانی، محل ساخت سوله، نیازهای انرژی و سیستم‌های تأمین آب و برق، هزینه نیروی کار و متریال، هزینه ماشین‌آلات و تجهیزات موردنیاز و همچنین هزینه‌های مربوط به پروژه‌های زیربنایی و زیرساختی بستگی دارد.

 ساخت سوله

به‌طورکلی، ساخت یک سوله اغلب با متراژ و ویژگی‌های خاص خود، هزینه‌های متفاوتی دارد که این هزینه بستگی به شرایط بازار و اقتصاد می‌تواند تغییر کند.

قیمت روز ورق و در موارد خاص قیمت ورق گالوانیزه به دلیل پرکاربرد بودن، تاثیر زیادی در هزینه ساخت سوله خواهد داشت.

به‌علاوه، هزینه ساخت سوله می‌تواند بسته به نوع کاربری سوله نیز متغیر باشد. برای مثال، سوله‌ها با استفاده در زمینه‌های کشاورزی، صنعتی، تجاری یا انبارداری، ممکن است نیازمند تجهیزات و سیستم‌های خاصی باشند که هزینه ساخت آنها را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

همچنین، سوله‌ها با ویژگی‌های خاص مانند عایق‌های حرارتی، سیستم‌های تهویه، نورپردازی و تجهیزات ایمنی نیز می‌توانند هزینه ساخت بیشتری داشته باشند.

عوامل دیگری مانند آب و برق، گاز، پیمانکاری، مالیات و مقررات ، نیاز به مجوزها و پروانه‌ها نیز می‌توانند هزینه ساخت سوله را تحت‌تأثیر قرار دهند.

در نهایت، برای داشتن یک برآورد دقیق از هزینه ساخت سوله با کمترین قیمت و استفاده بهتر، باید از این عوامل و قیمت‌ها اطلاع داشته باشید. توصیه می‌شود با مهندسان متخصص و کارشناسان ساختمانی همکاری کرده و در نظر داشته باشید که هزینه‌ها ممکن است در طول زمان تغییر کنند و به‌روزرسانی شوند.

جهت اطلاع از قیمت‌ها و هزینه ساخت سوله در سال ۱۴۰۲می توانید با کارشناسان آیرومارت به شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ در تماس باشید.

عوامل تاثیرگذار بر قیمت ساخت سوله

پیش از این‌که هزینه ساخت سوله را با شما به اشتراک بگذاریم، ابتدا باید در مورد عوامل موثر بر قیمت صحبت کنیم. عواملی مثل:

• وزن
• وجود دفترچه محاسباتی
• اتصالات سازه
• رنگ آمیزی سوله
• محل احداث سوله
• متراژ و مساحت سازه
• کاربرد، مصالح و متریال مورد استفاده برای ساخت
• تیر ریزی سقف
• هزینه نصب سازه

در ادامه ۶ مورد از مهمترین عوامل را برای شما توضیح می‌دهیم:

سوله آهن آلات

۱. وزن سوله

یکی از مهم‌ترین مواردی که در هزینه ساخت سوله تأثیر دارد، محاسبه وزن سوله است. البته وزن به مصالح و متریال به‌کاررفته نیز بستگی دارد.

در واقع اگر منطقه موردنظر برف‌خیز باشد، شما باید اسکلت فلزی قوی‌تری را به کار ببرید. در نتیجه فولاد بیشتری نیاز است و این موضوع وزن و هزینه را بالا می‌برد. در برخی از موارد نیز باتوجه‌به شرایط جوی، ممکن است نیاز به ورق از نوع گالوانیزه یا ورق رنگی داشته باشید. در وبلاگ آیرومارت درباره این موضوع که اسکلت فلزی یا بتنی، کدامیک بهتر است، بخوانید.

۲. محل احداث

هر چه فاصله سوله موردنظر از کارخانه سازنده آن بیشتر باشد، قیمت نهایی افزایش می‌یابد. چراکه با افزایش فاصله، هزینه‌های مربوط به حمل‌ونقل بالا می‌روند. از طرفی جنس و تراکم خاک و کف سازی سوله نیز می‌تواند بر قیمت ساخت سوله اثر داشته باشد.

زیرا خاک سستی که تراکم لازم را ندارد، باید مقاوم‌سازی شود و در نتیجه هزینه‌ها بالا می‌روند؛ بنابراین اگر قصد ساختن سوله‌ای با ابعاد بزرگ را دارید، حتماً مطمئن شوید که دیواره‌ها در مقابل شرایط آب‌وهوایی مختلف مثل باران، برف و رطوبت مقامت کافی دارند.

محل احداث سوله

۳. متراژ و مساحت

همانطور که پیداست هر چه متراژ سوله بیشتر باشد، شما نیز باید قیمت ساخت سوله بیشتر خواهد بود. زیرا مصالح و متریال بیشتری به کار می‌روند. مثلا هزینه یک سوله ۵۰۰۰ متری با یک سوله ۸۰۰۰ متری تفاوت دارد.

این ابعاد شامل مواردی مثل طول، ارتفاع و دهانه سوله هستند. به عنوان مثال قیمت ساخت سوله‌ با دهانه ۱۰ متر نسبت به هزینه ساخت سوله با دهانه ۲۰ متر کمتر خواهد بود.

۴. نوع مصالح و متریال

متریال و مصالح به‌کاررفته در سوله باتوجه‌به کاربری و طراحی آن انتخاب می‌شوند. همچنین شما باید بهترین مواد را استفاده کنید تا برای سوله مشکلی پیش نیاید.

به‌علاوه در حال حاضر هزینه ساخت سوله بر اساس نوسانات قیمت فولاد و آهن مدام در حال تغییر است. این دو مصالح در ساخت سوله نقش زیادی دارند و با افزایش ارز نیز قیمت آن‌ها بالا می‌رود.

برای مثال برای پوشش سقف، متریال مختلفی مثل ورق‌های UPVC و ساندویچ پانل سقفی‌ به کار می‌روند که بسته به ضخامت آنها، هزینه ساخت سوله با ساندویچ پانل فرق کند.

برای پوشش دیوارها از مصالحی مانند بلوک، آجر معمولی، آجر دو طرف نما، سفال، ساندویچ پانل‌های دیواری و UPVC دیواری استفاده می‌شود. اگر سوله برای مکانی مثل تالار به کار برود و مالک پوشش سنگی را انتخاب کند، در این صورت هزینه بالا می‌رود.

۵. نوع کاربری

نهایتاً یکی از اصلی‌ترین عوامل در هنگام محاسبه هزینه ساخت سوله آنلاین، نوع کاربری آن است. زیرا کاربری تمام مواردی که ذکر کردیم را به‌تنهایی در برمی‌گیرد. یعنی محل احداث، ابعاد و متریال به‌کاررفته همگی باتوجه‌به کاربری مشخص می‌شوند.

فراموش نکنید که ساختن سوله باید باهدف انجام شود، در غیر این صورت شما متحمل هزینه‌های ساخت، تعمیر و بازسازی می‌شوید.

کاربری سوله

۶. طراحی

سوله‌ها را می‌توان با طراحی از پیش تعیین شده ساخت، یا اینکه برای پروژه موردنظر نقشه‌ای جدید را طراحی کرد؛ بنابراین نقشه جدید هزینه بیشتری دارد. البته مراحل ساخت سوله صنعتی و دیگر سوله‌ها با یکدیگر متفاوت است.
طراحی نیز با عامل کاربری در ارتباط است، یعنی شما باید هدف خود را به شرکت سازنده بگویید تا بر اساس آن بهترین مدل را برایتان انتخاب کند. انواع سوله‌ها عبارت‌اند از:

  • سوله سبک خرپایی
  • سوله یو بی ام UBM
  • سوله تیرورقی
  • سوله دست‌دوم

هر کدام از این سوله‌ها، برای کاربری خاصی طراحی می‌شوند و مزایا و معایب خود را دارند. البته باید بدانید که مدل خرپایی محدودیتی در ابعاد و کاربری ندارد، یعنی می‌توانید در دهانه‌های بزرگ آن را بسازید.

در بین مدل‌های مختلف، هزینه این سوله تقریباً مقرون‌به‌صرفه‌تر است و قیمت کمتری دارد. برای مثال این سوله از دهانه ۱۸ متری به بالا، به لحاظ مقاومت و قیمت به انواع دیگر برتری دارد.

هزینه ساخت انواع سوله در سال ۱۴۰۲

برای بررسی هزینه سوله می‌توان آن را به دودسته سبک‌وسنگین وزن تقسیم کرد. معمولاً برای سوله سبک از مدل خرپا استفاده می‌شود، البته این‌ها مقاومت بسیار خوبی هم دارند و وزن سبک نشان از بی‌کیفیت بودن آنها نیست.
در واقع در مدل خرپا فولاد کمتری به کار می‌رود و بار بر کل سازه پخش می‌شود. همچنین در برابر عوامل آب‌وهوایی مختلف مقاومت زیادی دارند. اما به دلیل استفاده اصولی اما کم از فولاد، هزینه ساخت کاهش می‌یابد.
قیمت ساخت سوله در سال ۱۴۰۲ باتوجه‌به خدمات، نوع شرکت و تحت‌تأثیر قیمت تیرآهن، ورق و … کمی متفاوت است.

با در نظر داشتن عوامل بالا، هزینه ساخت سوله تغییر می‌کند. با توجه به این‌که قیمت‌‌ها افزایشی است، قیمت مصالح ساختمانی و قیمت آهن نیز رو به افزایش است. در نتیجه باید در نظر داشت که در چنین شرایطی قیمت ساخت سوله در سال ۱۴۰۲ نیز رو به بالا خواهد بود.

در حال حاضر قیمت دقیق هزینه ساخت سوله در سال ۱۴۰۲ باتوجه‌به نوسانات دلار قابل برآورد نیست و می‌توان گفت که این هزینه وابسته به مصالح و نوع سوله متفاوت است. مسلماً هزینه ساخت سوله ۳۰۰ متری نسبت به هزینه ساخت سوله ۱۰۰۰ متری کمتر است. در ادامه در مورد هزینه ساخت برخی از انواع سوله و تجهیزات موردنیاز آن صحبت خواهیم کرد.

ساخت سوله با ورق

هزینه ساخت سوله با ورق

برای تخمین هزینه ساخت یک سوله با ورق، باید به عوامل متعددی از جمله ابعاد سوله، جنس ورق، نوع پوشش سقف و دیوارها، متراژ سوله، محل ساخت، وضعیت بازار و قیمت مصالح در منطقه، هزینه نصب و نقل‌وانتقال مواد و تجهیزات، متراژ کف، تعداد و نوع درب‌ها و پنجره‌ها، سیستم‌های برق، آب، فاضلاب و تهویه‌مطبوع، و هزینه‌های دیگر مربوط به ساخت‌وساز توجه کرد. البته نمودار قیمت دلار در ۱۰ سال گذشته نیز نشان‌دهنده نوسانات هزینه ساخت سوله است.

هزینه ساخت سوله با ورق

به‌طورکلی، هزینه ساخت سوله با ورق می‌تواند به‌صورت هزینه‌های زیر تقسیم شود:

هزینه مواد

شامل ورق‌های فلزی، پوشش سقف و دیوارها، ستون‌ها، تیرها، پیچ و مهره‌ها، عایق‌ها و سایر مصالح موردنیاز برای ساخت سوله است.

هزینه نصب

شامل هزینه نصب و انواع جوشکاری ورق‌ها، نصب ستون‌ها، تیرها، عایق‌ها، درب‌ها، پنجره‌ها و سایر اجزا و برآورد نیروی انسانی برای ساخت سوله است.

هزینه تجهیزات

شامل سیستم‌های برق، آب، فاضلاب، تهویه‌مطبوع، روشنایی و سایر تجهیزات موردنیاز سوله است.

هزینه‌های مربوط به زیربنا

شامل کارهای تراش‌کاری، بتن‌ ریزی کف، ساخت پایه‌ها و انواع فونداسیون و سایر کارهای مربوط به زیربنا و پیش‌زمینه ساخت سوله است.

هزینه ساخت سوله مرغداری

سوله‌های مرغداری، همچون سایر انواع سوله‌ها، برای استفاده در بخش مرغداری و پرورش مرغ طراحی و ساخته می‌شوند. این نوع سوله‌ها معمولاً ساختمان‌های بزرگ و بدون ستون با پوشش بالا برای پرورش و نگهداری مرغ‌ها را شامل می‌شوند.

در تعیین هزینه ساخت سوله مرغداری عواملی چون سیستم تهویه هوا، سیستم آب و خوراک، سیستم جمع‌آوری کود، امکانات بهداشتی، سیستم ایمنی، مدیریت زیست‌محیطی و دخیل است.

هزینه ساخت سوله مرغداری

هزینه ساخت سوله تالار

سوله تالار یا سوله برای برگزاری مراسم و رویدادها، یک ساختمان بزرگ و باز با امکانات مناسب برای برگزاری تمامی یا برخی از رویدادها مانند جشن‌ها، عروسی‌ها، کنفرانس‌ها، نمایشگاه‌ها، کنسرت‌ها و سایر فعالیت‌های عمومی است. این ساختمان‌ها برای جمع‌آوری تعداد زیادی از افراد و ارائه خدمات و تسهیلات مناسب به آن‌ها طراحی شده‌اند.

هزینه ساخت سوله تالار صرف فضای تالار، امکانات تأسیساتی، طراحی و دکوراسیون مناسب، امکانات رفاهی، تجهیزات و وسایل فنی، امنیت، موقعیت جغرافیایی، محوطه پذیرایی، و غیره می‌شود.

هزینه ساخت سوله تالار باید مطابق با بودجه و تجهیزات

سوله تالار باید با در نظر گرفتن همه موارد فوق، باید از نظر اقتصادی قابل بهره‌برداری و مدیریت باشد. نوع تجهیزات مورد استفاده در ساخت و بهره برداری سوله تالار، باید به نحوی باشد که برای برگزاری رویدادها مناسب باشد.

هزینه ساخت سوله خرپایی

هزینه ساخت یک سوله خرپایی به عوامل مختلفی بستگی دارد که از آن جمله می‌توان به‌اندازه و ابعاد سوله، مصالح موردنیاز، طراحی و مهندسی، تجهیزات و امکانات، متراژ سوله و هزینه نصب و ساخت اشاره کرد.
اگر میخواهید بدانید سوله خرپایی چیست می توانید به قسمت بلاگ سایت آیرومارت مراجعه کنید.

قیمت خرید تجهیزات ساخت سوله در سال ۱۴۰۲

پیش از اینکه قیمت نهایی را بدانید باید هنگام بررسی هزینه ساخت سوله به قرارداد دقت کنید. در قرارداد باید هزینه اجرا و تمام مصالحی که قرار است مصرف شوند را عنوان کنید.

زیرا گاهی برخی شرکت‌ها هزینه‌های دیگر را قید نمی‌کنند و ازاین‌رو هزینة داخل قرارداد و قیمت نهایی با یکدیگر تفاوت دارند. در نتیجه شما باید پیش از شروع پروژه قیمت‌ها را ارزیابی کنید و کار را به یک شرکت حرفه‌ای بسپارید.

سخن پایانی

جهت خرید مقاطع فولادی و استعلام قیمت ورق رنگی و کلیه مقاطع موردنیاز خود، می‌توانید با آیرومارت در ارتباط باشید. بهترین متریال در بازرگانی آیرومارت عرضه می‌شوند و کارشناسان شما را به‌خوبی راهنمایی می‌کنند.

همچنین مهندسین شاغل در آیرومارت کلیه خدمات ساخت سوله را با مناسب‌ترین قیمت در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند. برای اطلاع از هزینه‌ها و دریافت مشاوره‌های رایگان، همین حالا با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید.

 

رویا سبزعلی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (4 امتیاز)

021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.