بتن ریزی در هوای بارانی + دستورالعمل‌های اجرای آن

5/5 - (1 امتیاز)

بتن ریزی در هوای بارانی + دستورالعمل‌های اجرای آن

با تغییر فصل و آب و هوا پروژه‌های ساخت و ساز ممکن است تحت تاثیر شرایط جوی قرار گیرند. گرما، بارش باران و برف، وزش باد و رطوبت از جمله عوامل مهم در روند ساخت ساختمان به شمار می‌روند. بتن ریزی نیز یکی از فرآیندهای بسیار مهم ساختمان سازی است که دستورالعمل‌های آن با تغییرات آب و هوایی دستخوش تغییر می‌شوند.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

ما پیش‌تر درباره بتن ریزی در هوای گرم صحبت کرده و توضیح داده‌ایم چه نکاتی باید رعایت شوند. در این مطلب قصد داریم به شرایط بتن ریزی در هوای بارانی بپردازیم؛ تا انتهای مطلب همراه وبلاگ آیرومارت باشید و با شرایط آن آشنا شوید.

نحوه بتن ریزی در هوای بارانی

چگونه باران می‌تواند به بتن آسیب برساند؟

یکی از بزرگترین مشکلاتی که هنگام بتن ریزی در هوای بارانی رخ می‌دهد این است که آب باران می‌تواند در بتن مخلوط شده و نسبت اجزای بتن را برهم بزند. بتن از اختلاط سیمان، سنگدانه‌ها و آب به نسبت‌های مختلف به وجود می‌آید و بعد از هیدراتاسیون (ایجاد حرارت در اثر واکنش آب و سیمان) سخت و قوی‌تر می‌شود.

آب یک عنصر ضروری در فرآیند بتن ریزی است، اما میزان آب بیشتر از حد لازم، استحکام مخلوط بتن را کاهش می‌دهد. در نتیجه، بتن بیشتر در معرض خطر ترک خوردگی قرار می‌گیرد و همچنین بر نتیجه نهایی تاثیر می‌گذارد. علت ترک خوردن بتن چیست؟ مقاله ما را در این باره مطالعه کنید.

همچنین باران بر مقاومت بتن اثر دارد. اگر باران شدید به مدت چند روز مداوم باشد، آب اضافی روی بتن می‌تواند فرآیند گیرش را آهسته‌تر کند. این امر پیوندهای داخلی بین ذرات بتن را تحت تاثیر قرار داده و مخلوط را ضعیف‌تر از حد مورد نظر کند.

گفتنی است برای آرماتوربندی و تقویت بتن در برابر نیروی کششی از انواع میلگرد استفاده می‌شود تا از تضعیف آن جلوگیری شود. شما می‌توانید قیمت روز میلگرد را از سایت آیرومارت استعلام بگیرید.

بتن ریزی در باران

نحوه بتن ریزی در هوای بارانی

برای جلوگیری از بروز مشکل جهت بتن ریزی در هوای بارانی باید چند نکته را مد نظر قرار دهید. به طور کلی بهتر است از بتن ریزی در روز بارانی اجتناب کنید، اما گاهی اوقات شرایط به گونه‌ای است که امکان تعویق در پیشبرد پروژه وجود ندارد.

اگر در روز بتن ریزی بارش باران پیش‌بینی شود، لازم است مطمئن شوید که محل به خوبی با ورقه‌های پلاستیکی، برزنت یا تجهیزات مشابه پوشانده شده است تا زمین در حد امکان خشک بماند.

چنانچه در حین بتن ریزی باران شروع به باریدن کرد، روی بتن تازه را با ورقه‌های پلاستیکی و الوار بپوشانید تا باران روی آن نبارد. اگر بعد از قطع باران بتن می‌ریزید، ابتدا آب سطحی را از لبه دال خارج کنید و در نظر داشته باشید هرگز نباید بتن ریزی را روی سطوح بسیار مرطوب یا حفره‌های پر از آب انجام دهید.

اگر محل کار پوشیده نیست، ریختن بتن در باران شدید را توصیه نمی‌کنیم، زیرا آب باران با بتن تازه مخلوط می‌شود یا مقداری از آن را می‌شوید و هر دوی این‌ها به محصول نهایی آسیب می‌رساند.

در ضمن، بتن ریزی در هوای بارانی مشکل دید را نیز ایجاد می‌کند. وقتی باران شدید می‌بارد، دیدن محل قرارگیری آرماتورها دشوار است. در شرایط باران شدید بهتر است تا بهبود آب و هوا صبر کنید. از طرف دیگر، می‌توانید تغییراتی در محل ایجاد کرده و بدین ترتیب بتن را در یک منطقه سرپوشیده و مسقف بریزید. این کار از بتن در برابر آب و هوای بارانی محافظت می‌کند و کیفیت پوشش بتن را بهبود می‌بخشد.

به هیچ عنوان بتن را روی سطوح مرطوب یا در سنگرهای پر از آب نریزید، چرا که آب و ناخالصی‌ها با بتن مخلوط می‌شوند و علاوه بر تغییر نسبت آب به سیمان، ناخالصی‌های بالقوه مضر در بتن پدید می‌آید. این امر باعث تضعیف بتن و آسیب قابل توجه به آن می‌شود.

بتن ریزی در زمان باران

نکات مهم بتن ریزی در شرایط بارانی

برای به حداقل رساندن مشکلات بتن ریزی در شرایط بارانی نکات زیر را رعایت کنید:

۱. آب استفاده شده در مخلوط را کنترل کنید

در فصل بارندگی، رطوبت هوا افزایش می‌یابد و بنابراین مواد اولیه شما مرطوب‌تر می‌شود. برای کنترل رطوبت، باید مقدار آب مخلوط بتن را به طور دقیق اندازه بگیرید. شما همچنین می‌توانید از مواد افزودنی برای کنترل میزان اب در بتن بهره ببرید.

۲. مواد افزودنی خود را ضد آب کنید

استفاده از افزودنی‌های آب کننده کریستالی بتن، مقاومت آن را در برابر نفوذ آب تحت فشار هیدرواستاتیک بالا می‌برد. این مخلوط با ذرات آب و سیمان واکنش داده و بلورهای سیلیکات کلسیم را تشکیل می‌دهد که هم منافذ و هم ریزترک‌های بتن را مسدود می‌کند؛ به این ترتیب، از عبور آب جلوگیری می‌شود. این واکنش علاوه بر ترک‌های ناشی از انقباض اولیه بتن، ترک‌های ایجاد شده در طول زمان را به نوعی آب‌بندی می‌کند.

۳. اثر بادهای شدید را به حداقل برسانید

بادهای شدید ممکن است منجر به ایجاد ترک‌های انقباضی شود. استفاده از توری‌های ساختمانی در مراحل ساخت ساختمان بسیار مرسوم است و در اینجا نیز می‌توانید آن را به کار ببرید. توری‌های فلزی می‌توانند اثرات باد را در بتن ریزی در هوای بارانی به حداقل برسانند.

۴. آسیب‌های احتمالی را فورا تعمیر کنید

پس از اتمام باران، بررسی خسارات احتمالی روی سطح بتن ضروری است. اگر فکر می‌کنید کیفیت سطح بتن به خطر افتاده است، برای انجام تعمیرات آماده شوید و بلافاصله پس از پایان بارندگی مرمت را انجام دهید. اگر ضخامت کافی وجود داشته باشد، با ریختن بتن اضافی می‌توان آسیب‌های جزئی را ترمیم کرد. اگر ضخامت بتن کم است، احتمالا باید بتن ریزی را دوباره انجام دهید.

بتن ریزی در شرایط بارانی

خرید تجهیزات لازم برای بتن ریزی

همان‌طور که عنوان شد، برای تقویت بتن باید میلگردهای باکیفیت را مورد استفاده قرار دهید. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم جهت اطلاع از قیمت میلگردهای پرمصرف در ساختمان مانند قیمت میلگرد ۱۶ و برندهای معتبر مانند قیمت میلگرد میانه به وبسایت آیرومارت مراجعه کرده و قیمت‌های به‌روز را همراه با نمودار مشاهده کنید.

شرکت پیشرو صنعت نفت آسیا با نام تجاری آیرومارت با بیش از ۳۵ سال سابقه فعالیت در بازار آهن و بهره‌مندی از زیرساخت‌هایی مانند انبار ۱۰ هزار متر مربعی، خدمات مختلفی مانند گالوانیزه کردن، پالت سازی و شکل‌دهی میلگرد را ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره، با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید و توسط کارشناسان حرفه‌ای راهنمایی شوید.

غزاله کریمی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (1 امتیاز)

021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.