تفاوت تیرآهن و تیر ورق چیست؟

5/5 - (1 امتیاز)

تفاوت تیرآهن و تیر ورق چیست؟

تفاوت تیرآهن و تیر ورق

صنعت ساختمان‌سازی در سال‌های اخیر پیشرفت‌های زیادی را به دنبال داشته است. تیر ورق و تیرآهن از مقاطعی محسوب می‌شوند که کاربرد فراوانی برای ساخت سازه‌های مسکونی و پل دارند. در این مقاله قصد داریم تفاوت تیرآهن و تیر ورق را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار دهیم.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

اما قبل از آن باید بدانید تیرآهن و تیر ورق چیست و باتوجه‌به کاربرد آنها تفاوت بین این دو را درک خواهید کرد. پس با ما همراه باشید.

تیرآهن چیست؟

تیرآهن وظیفه تحمل نیروها و فشارهای وارده به سازه‌های ساختمانی را برعهده دارد که باتوجه‌به نیاز، در اندازه‌ها و انواع مختلف با جنس‌های متفاوت تولید می‌شود.

استانداردهای تیرآهن، از ملاک‌های اساسی تولیدکنندگان تیرآهن در ایران برای تولید است و علاوه‌برآن، جدول وزن تیرآهن نیز، از مشخصه‌های مهم برای خریداران تیرآهن محسوب می‌شود.
استفاده از جدول وزن تیرآهن برای محاسبه تیرآهن مورد نیاز ساختمان، یکی از متداول‌ترین روش‌هایی است که سازندگان ساختمان از آن استفاده می‌کنند.

تیرآهن

اجزای تیرآهن

تیرآهن از دو قسمت بدنه و بال تشکیل شده است که در ساخت اسکلت فلزی ساختمان و سازه‌های فولادی مورداستفاده قرار می‌گیرد و باعث ایمن‌سازی سازه‌ها در شرایط آب‌وهوایی مختلف می‌شود.

امروزه باتوجه‌به نوسانات شدید نرخ دلار و دشوارشدن پیش بینی قیمت تیرآهن در سال ۱۴۰۲، پیشنهاد می‌کنیم برای خرید و مشاوره، با کارشناسان آیرومارت به شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید و به‌صورت رایگان از مشاور‌ه‌های ایشان استفاده نمایید.

تیر ورق چیست؟

تیر ورق یک نوع تیر فولادی است که عمدتاً در سایزهای سفارشی تولید می‌شود و وظیفه تحمل فشار و بارهای سنگین را دارد و برای ساخت پل مورداستفاده قرار می‌گیرد. ضخامت تیر ورق به ماهیت سازه بستگی دارد و باتوجه‌به نوع سازه، تیر ورق موردنظر تولید می‌شود.

تیر ورق چیست

اجزای تیر ورق

به‌طورکلی تیر ورق از سه جزء تشکیل شده است که عبارت‌اند از:

• تیغه یا جان تیر؛ جان تیر یا وب پلیت مقاومت بالایی در برابر نیروی برشی دارد و دو صفحه بال را بافاصله مناسب از یکدیگر جدا می‌کند.

• فلنج یا بال تیر؛ وظیفه تحمل بارهای خمشی را بر عهده دارد.

فلنج در تیر ورق

• استیفنرها یا سخت‌کننده تیر ورق

نقش استیفنر در تیر، افزایش ظرفیت ساختاری تیر و همچنین ممانعت از خرابی‌های موضعی ناشی از کمانش است.

 

استیفنر یا سخت کننده

تفاوت تیرآهن و تیر ورق

باتوجه‌به اینکه تیرآهن و تیر ورق هر دو تیر محسوب می شوند و شباهت زیادی با یکدیگر دارند و برای تحمل بارهای سنگین عمومی ساخته شده‌اند. اما تفاوت‌هایی در کاربرد و سایز، میزان تحمل فشار و نوع وظیفه دارند که در ادامه هر یک از این موارد بررسی می‌شود.

در ادامه فرق تیرآهن و تیر ورق به طور خلاصه بررسی می‌کنیم:

تیر ورق تیرآهن
نحوه تولید تیر ورق به روش جوشکاری ورق‌های فولادی به یکدیگر یا به‌وسیله پیچ و پرچ است. تولید به روش نورد گرم و یکپارچه
علاوه بر جان و بال، دارای استیفنر یا سخت‌کننده دارای ۲ بال و یک جان
بزرگ‌تر از تیرآهن دارای سایز مناسب
به‌عنوان عضو افقی، برای تحمل بارهای وارده بر سیستم‌های کف و سقف کاربرد دارد. دارای کاربرد وسیع در تمامی پروژه‌ها
حمل‌ونقل دشوار به دلیل وزن بالا حجم کمتر و حمل‌ونقل آسان‌تر
محدودیت در استفاده استفاده آسان
هزینه تولید بالا هزینه تولید نسبتاً مناسب

تفاوت تیرآهن و تیر ورق از نظر عملکرد

تیرآهن و تیر ورق به‌منظور حمایت از سازه در مقابل خم‌شدن و انحراف مورداستفاده قرار می‌گیرند.
برای توضیح فرق تیرآهن و تیر ورق از نظر عملکرد می‌توان گفت عمده مصرف تیرآهن در سازه‌های مسکونی است و در کف، دیوارها، عرشه‌ها و سقف‌ها کاربرد دارد.

تیرآهن‌ها، ظرفیت تحمل بار بالایی دارند و انتخاب خوبی برای سازه‌های کوچک محسوب می‌شوند. تیر ورق‌ها به‌منظور حمایت و پشتیبانی تیرآهن‌های کوچک مورداستفاده قرار می‌گیرند و به دلیل توانایی تحمل بارهای بسیار سنگین، عموماً برای ساخت پل‌ها کاربرد دارند.

تفاوت تیرآهن و تیر ورق از نظر سایز

در توضیح تفاوت تیرآهن و تیر ورق از نظر سایز باید گفت تیرآهن طبق استانداردهای مشخص و در سایزهای مختلف از ۸ تا ۳۲ به بازار عرضه می‌شود. روش های برش تیرآهن متفاوت است و در موقعیت‌های خاص از هریک از این روش‌ها استفاده می‌شود.

تیر ورق را می‌توان از ابتدا در سایزهای مختلف سفارش داد. به‌طورکلی تیر ورق در سایزها و ضخامت‌های دلخواه برش زده می‌شود.

تفاوت تیرآهن و تیر ورق از نظر میزان تحمل فشار

اگر بخواهیم تفاوت تیرآهن و تیر ورق را از نظر میزان تحمل فشار با یکدیگر مقایسه کنیم، باید بگوییم که وظیفه تیر ورق، تحمل نیروهای دینامیکی و متغیر بر سازه است. به همین دلیل گزینه مناسبی برای ساخت پل‌ها محسوب می‌شود. درحالی‌که تیرآهن‌ها در استانداردهای مختلف در بازار وجود دارد و بالطبع کاربردهای آنها متفاوت است.

تفاوت تیرآهن و تیر ورق از نظر وظیفه

فرق تیرآهن و تیر ورق از نظر وظیفه‌ای که دارند می‌توان اینگونه بررسی کرد: تیر ورق، عضو اصلی سازه محسوب می‌شود و وظیفه آن، انتقال فشار به ستون‌هایی است که روی آن قرار دارد. اما تیرآهن به‌عنوان تیر ثانویه سازه، وظیفه انتقال نیروها به تیر ورق را دارد.

فرق تیرآهن و تیر ورق

سخن پایانی

باتوجه‌به تفاوت تیرآهن و تیرورق که در بالا به آن پرداخته شد، می‌توان گفت که تیرآهن در ساختمان‌هایی که کمتر از ۶ تا ۷ طبقه ساخته می‌شود، مورداستفاده قرار می‌گیرد و در سازه‌های بزرگ و عظیم‌الجثه از تیر ورق کمک می‌گیرند.

پس می‌توان گفت از تیر ورق به دلیل مقرون‌به‌صرفه بودن، تحمل فشار بیشتر و استحکام بالا، عمدتاً برای پل‌سازی و برج‌سازی استفاده می‌شود.

همان‌طور که گفته شد تیرآهن در سایزهای مختلف وجود دارد که از آن جمله می‌توان به تیرآهن ۱۴ و ۱۶ اشاره کرد. قیمت تیرآهن ۱۴ و قیمت تیرآهن ۱۶ باتوجه‌به سایز و نحوه تولید آن متفاوت است.

برای استعلام قیمت تیرآهن، تیر ورق و کلیه مقاطع فولادی می‌توانید به سایت آیرومارت مراجعه و یا با کارشناسان ما به شماره ۰۲۱۴۵۶۰۳ تماس بگیرید.

 

سمیرا ورقایی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (1 امتیاز)

021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.