نحوه محاسبه میلگرد در فونداسیون چگونه است؟

4.5/5 - (2 امتیاز)

نحوه محاسبه میلگرد در فونداسیون چگونه است؟

محاسبه میلگرد فونداسیون

فونداسیون را شاید بتوان مهمترین بخش هر ساختمان دانست که وظیفه انتقال بار و وزن سازه به زمین را برعهده دارد. محاسبه میلگرد فونداسیون برای سازه‌های مختلف با توجه به نوع خاک و میزان بار وارده انجام می‌شود. مقدار و سایز میلگرد های طولی و عرضی فونداسیون با توجه به پلان سازه مشخص می‌شود، اما می‌توان این میزان را با محاسباتی به صورت کلی نیز تخمین زد که در ادامه آن را توضیح می‌دهیم؛ با وبلاگ آیرومارت همراه باشید.

۴.۵/۵ - (۲ امتیاز)

تعریف فونداسیون و انواع آن

پیش از شروع صحبت درباره نحوه محاسبه میلگرد فونداسیون بهتر است به این موضوع بپردازیم که فونداسیون در سازه چه نقشی را ایفا می‌کند. فونداسیون پایین‌ترین قسمت ساختمان محسوب می‌شود که وظیفه انتقال بار از سایر قسمت‌های ساختمان مانند تیرها و ستون‌ها را برعهده دارد. رایج‌ترین مصالح مورد استفاده در فونداسیون، بتن و میلگرد است که به ترکیب آن بتن مسلح یا بتن آرمه می‌گویند.

همچنین از میلگرد به عنوان یکی از مصالح ساختمانی پرکاربرد در سازه‌های بتنی برای رفع ضعف مقاومت کششی بتن در سازه‌های مختلفی چون ساختمان‌ها، پل‌ها، تونل‌ها و سدها استفاده می‌شود. هنگام بررسی هزینه ساخت سازه، حتما باید قیمت میلگرد امروز را در نظر بگیرید، زیرا میلگرد در بخش‌های مختلفی از ساختمان به کار می‌رود و قیمت آن در هزینه تمام‌شده اهمیت زیادی دارد.

ما علاوه بر محاسبه میلگرد فونداسیون درباره نحوه محاسبه تعداد میلگرد در ستون بتنی دو طبقه صحبت کرده‌ایم. پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر این مطلب را نیز مطالعه کنید.

نحوه محاسبه میلگرد فونداسیون

میلگرد فونداسیون چه کاربردی دارد؟

آرماتور یکی از اجزای مهم در انواع فونداسیون است و از این رو محاسبه میلگرد فونداسیون اهمیت بالایی دارد. این عنصر تقویت‌کننده باعث افزایش استحکام کششی، افزایش مقاومت در برابر ترک و کاهش جابجایی می‌شود.

قرارگیری صحیح و اندازه مناسب میلگردها، خطر کاهش ظرفیت باربری فونداسیون را به دلیل ایجاد ترک در بتن و شکست سازه به علت نشست نامتعادل به حداقل می‌رساند. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که با روش‌های کاشت میلگرد بیشتر آشنا شوید تا میلگرد را به طور صحیح در المان‌های مختلف سازه از جمله فونداسیون قرار دهید. در ادامه به شرح انواع میلگرد برای محاسبه میلگرد فونداسیون می‌پردازیم.

انواع میلگرد در فونداسیون چیست؟

میلگرد فونداسیون شامل دو نوع طولی و عرضی می‌شود. وظیفه میلگردهای طولی، مقاومت در برابر بارهای خمشی است. از سوی دیگر، میلگردهای عرضی باید بتوانند در برابر جمع شدگی ناشی از تغییرات دمایی مقاومت داشته باشند. میلگردهای طولی به موازات طول فونداسیون و در مناطق تحت کشش قرار می‌گیرند.

میلگردهای عرضی به موازات عرض فونداسیون و همچنین در مناطق تحت کشش قرار می‌گیرند. در ضمن، این میلگردها باعث جلوگیری از حرکت میلگردهای اصلی می‌شوند.

میلگرد فونداسیون

نحوه محاسبه میلگرد فونداسیون

برای محاسبه میلگرد فونداسیون ابتدا باید طول میلگردهای طولی و عرضی را محاسبه کنید. همان‌طور که عنوان شد، میلگردهای استفاده‌شده در طول فونداسیون به صورت طولی و میلگردهای به کار رفته در عرض آن به صورت عرضی قرار می‌گیرند. به طور کلی تقسیم‌بندی میلگردهای فونداسیون شامل موارد زیر است:

  • میلگردهای طولی فونداسیون
  • میلگردهای عرضی فونداسیون
  • میلگردهای تقویت کننده فونداسیون

میلگرد طولی فونداسیون

محاسبه میلگرد طولی فونداسیون

همان‌طور که از نام آن‌ها پیداست، میلگردهای طولی در امتداد شناژ های فونداسیون قرار داده می‌شوند و در ردیف‌های بالا و پایین قرار می‌گیرند. برای محاسبه میلگرد طولی فونداسیون باید موارد زیر را در نظر گرفت:

کاور: به فضای بین میلگرد و سطح بتن، کاور می‌گویند. دلیل در نظر گرفتن کاور برای میلگرد، جلوگیری از زنگ زدگی میلگرد و نگهداری راحت آن در محل تعیین‌شده است.

خم: برای ایجاد پیوند بهتر بین بتن و میلگرد، دو سر میلگرد طولی و عرضی خم می‌شود که به آن خم میلگرد می‌گویند.

برای محاسبه وزن میلگرد فونداسیون، ابتدا باید طول آرماتور را به دست آوریم. سپس طول به دست آمده را در تعداد میلگرد ضرب کنید و با استفاده از وزن واحد طول میلگرد و ضرب کردن آن در عدد به دست آمده، وزن کل میلگردها مشخص می‌شود. جهت به دست آوردن طول آرماتور، به کاور و خم میلگرد نیاز داریم. برای این منظور از فرمول زیر استفاده کنید:

طول میلگرد طولی = طول محور + (طول خم × ۲) – (طول کاور × ۲)

محاسبه میلگرد عرضی فونداسیون

نحوه محاسبه میلگرد عرضی مشابه طولی است، با این تفاوت که در محاسبه طول میلگرد عرضی فونداسیون، به جای طول محور در فرمول از عرض محور استفاده می‌کنیم:

طول میلگرد عرضی = عرض محور + (طول خم × ۲) – (طول کاور × ۲)

نحوه محاسبه میلگرد تقویت فونداسیون

میلگردهای آرماتوربندی فونداسیون به افزایش مقاومت کششی بتن کمک می‌کنند. برای محاسبه وزن میلگرد تقویت کننده مورد نیاز، کافی است طول آن را داشته باشید تا تعداد میلگردهای تقویت‌کننده را در طول میلگرد تقویتی ضرب و سپس در وزن واحد طول ضرب کنیم.

وزن میلگرد تقویتی فونداسیون = طول یک عدد میلگرد فونداسیون × تعداد × وزن واحد طول

وزن واحد طول را می‌توانید از جداول وزن میلگرد استخراج کنید. در آیرومارت، جدول وزن هر سایز مثل وزن میلگرد ۱۶ به صورت جداگانه برای بررسی‌های بیشتر تهیه شده است.

 

نحوه محاسبه سطح مقطع میلگردها

نتیجه مراحلی که تاکنون ذکر شد، میلگرد مورد نیاز برای یک طبقه است. برای محاسبه میلگرد مورد استفاده در ساختمان دو طبقه باید حداقل عمق فونداسیون را به دست آورد. با محاسبه حداقل عمق و حداقل عرض نوارها، می‌توان حداقل سطح میلگردها (As) در فونداسیون را محاسبه کرد:

حداقل عمق فونداسیون (h) = (تعداد طبقات*۱۰) + ۲۰ سانتی‌متر

حداقل عرض نوارها (b) = (تعداد طبقات*۲۰) + (۲۰ تا ۴۰ سانتی‌متر)

حداقل سطح مقطع میلگرد (As) = b*h*0.0025

از این سطح مقطع برای محاسبه تعداد میلگردها استفاده می‌شود:

b*h*0.0025 = تعداد میلگردها * πr2

نحوه محاسبه میلگرد تقویت فونداسیون

نکات مهم در محاسبه میلگرد فونداسیون

علاوه بر محاسبه و کنترل ظرفیت باربری فونداسیون طبق مقررات ملی ساختمان و سایر آیین‌نامه‌ها مربوطه، طراحان باید در موارد اجرایی دقت لازم را داشته باشند تا در زمان اجرای پروژه با مشکل مواجه نشوند. برخی از این نکات مربوط به کل عملیات احداث فونداسیون و برخی دیگر مربوط به آرماتوربندی فونداسیون مربوط می‌شوند که باید در محاسبه میلگرد فونداسیون مد نظر قرار گیرند.

حداقل عمق (ارتفاع) فونداسیون سطحی باید ۵۰ سانتی‌متر باشد.

عمق فونداسیون باید کمتر از عمق یخبندان باشد. عمق یخبندان در واقع پایین‌ترین نقطه‌ای است که آب و رطوبت در سردترین روز سال در آن نقطه یخ می‌زند. بر اساس قوانین مقررات ملی ساختمان در ایران، عمق یخبندان برای هر منطقه متناسب با دمای آنجا در نظر گرفته می‌شود.

معمولا حداقل قطر آرماتورهای مورد استفاده در فونداسیون ۱۰ میلی‌متر و فاصله آکس به آکس آرماتورها کمتر از ۳۵ سانتی‌متر و بیش از ۱۰ سانتی‌متر است.

فاصله تعیین‌شده برای آرماتورهای شبکه آرماتوربندی، جهت عبور بتن و سهولت هنگام ویبره زدن است.

میلگردها باید با کمک مفتول‌های فولادی در نقاط اصلی تقویت شوند؛ امری که به حفظ تعادل و استحکام میلگردها صرف نظر از وزنشان کمک می‌کند. مفتول‌ها به طور کلی برای جلوگیری از جابجایی میلگردها در هنگام بتن ریزی استفاده می‌شوند.

طراحان سازه، ابعاد فونداسیون و میلگردهای طولی و عرضی را با کمک نرم افزار SAFE محاسبه کرده و در اختیار تیم اجرایی قرار می‌دهند.

میلگرد عرضی فونداسیون

خرید انواع میلگرد فونداسیون از آیرومارت

شرکت پیشرو صنعت نفت آسیا با نام تجاری آیرومارت انواع مقاطع فولادی مانند میلگرد را از برندهای معتبر تهیه کرده و با قیمت مناسب عرضه می‌کند. شما می‌توانید قیمت میلگرد ۱۴ را به عنوان یکی از مقاطع پرمصرف در ساختمان و قیمت میلگرد اهواز را نیز به عنوان یکی از برندهای معتبر بازار از وبسایت آیرومارت بررسی کرده و سفارش خود را به صورت آنلاین یا تلفنی به ثبت برسانید.

آیرومارت امکانی را فراهم کرده است تا شما مشتریان عزیز بتوانید تنها با چند کلیک محصول مورد نظرتان را خریداری کنید. این شرکت با داشتن زیرساخت‌های لازم مانند انبار به مساحت ۱۰ هزار متر مربع در شورآباد تهران قادر به ارسال محصولات در سریع‌ترین زمان ممکن به سراسر کشور است. برای دریافت اطلاعات بیشتر کافی است با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید و توسط کارشناسان مجرب ما راهنمایی شوید.

غزاله کریمی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
4.5/5 - (2 امتیاز)

021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.