محاسبه ضخامت لوله های مانیسمان

4/5 - (8 امتیاز)

محاسبه ضخامت لوله های مانیسمان

نحوه محاسبه ضخامت لوله

لوله های مانیسمان یکی از بهترین لوله‌ها برای انتقال سیالات حساس به شمار می‌رود. زیرا آن‌ها استحکام و عمر بالایی دارند و بهترین انتخاب برای شما به حساب می‌آیند. ضخامت لوله های مانیسمان معمولا به 4 رده تقسیم می‌شود و برای به دست آوردن این ضخامت فرمول و روش‌هایی وجود دارند.

۴/۵ - (۸ امتیاز)

از این‌رو ما در این مطلب از وبلاگ آیرومارت فرمول محاسبه ضخامت لوله مانیسمان را برای شما شرح می‌دهیم. همچنین شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت لوله مانیسمان و قیمت لوله مانیسمان رده ۸۰ و سایر رده‌ها، وارد سایت آیرومارت شوید و قیمت انواع ضخامت‌ها را مشاهده کنید. در ادامه همراه ما باشید.

محاسبه ضخامت در لوله های مانیسمان

فرمول محاسبه ضخامت لوله مانیسمان

ضخامت مورد استفاده لوله های مانیسمان را باید با توجه به دما و فشار طراحی و نوع کد طراحی، به دست آورد. این فشار و دما را می‌توانید از سند line list استخراج کنید. در این مقاله ما بر اساس کد ASME B31.3 که به طراحی واحدهای پتروشیمی می‌پردازد، فرمول محاسبه ضخامت لوله مانیسمان را تعیین می‌کنیم.

طبق بند ۳۰۴/۱ از استاندارد B31.3، اگر t (ضخامت لوله) بزرگتر یا مساوی ۰.۱۶۶ قطر (D) و برابر با ۱.۶ قطر لوله مانیسمان باشد، باید از فرمول زیر استفاده کرد:

(t=PD/2(SEW+PY

در اینجا t ضخامت لوله، P فشار طراحی، D قطر لوله، Y ضریب ماده، S حد تنش مجاز، E بازده جوش و W قدرت و استحکام درز جوش نسبت به فلز پایه است.
درواقع ضریب ماده، کیفیت ساختار فلز نسبت به دما را نشان می‌دهد و از روی جدول ۳۰۴.۱.۱ برای D<t/6 در ASME B31.3 به دست می‌آید. این ضریب دارای مقادیری جهت کاهش غیر خطی تنش مجاز لوله است.

این تنش وضعیتی محسوب می‌شود که لوله مانیسمان در آن تحت تاثیر درجه حرارت‌های بالاتر از ۴۸۲ درجه سانتی گراد قرار گرفته و برای دمای پایین‌تر از ۴۸۲ درجه سانتی‌گراد، این عدد به ضریب ۰.۴ می‌رسد.

بازده جوش برگرفته از جدول ۳۰۲.۳.۴ در ASME B31.3 یا از جدول A-1 در ASME B31.3، است. البته اساس آن را باید بسته به روش ساخت لوله توسط سازنده به دست آورید. این ضریب نشان‌دهنده کیفیت جوش طولی در لوله جوش است.

مقدار این ضریب از ۰.۶ برای جوش لب به لب کوره تا ۱.۰ برای لوله مانیسمان می‌تواند تغییر کند. اگر برای ساخت لوله مانیسمان از روش پرچکاری استفاده شود، بازده جوش ممکن است بعد از چند روز ظاهر شود.

به خاطر وجود خوردگی سیال، میزان خوردگی در عمر پروژه را باید به فرمول دما و فشار اضافه کرد. در نتیجه ضخامت حداقل ™ برابر است با ضخامت به دست آمده (t) از فرمول به اضافه c.

tm=t+c

برای به دست آوردن میزان خوردگی، فرمول پیچیده‌ای وجود دارد که محاسبه آن به صورت دستی زمان زیادی می‌برد. بنابراین توسط نرم افزار محاسبه ضخامت لوله اندزه‌گیری می‌شود. اگر این مقدار بیش از ۶ میلی متر باشد، یعنی مواد انتخاب شده برای لوله کشی نامناسب است و باید مواد جایگزین شود.

به طور معمول حداکثر تلرانس tm بدست آمده در اثر خطای احتمالی در ساخت لوله را ۱۲.۵% منفی در نظر می‌گیرند و آن را به ضخامت به دست آمده اضافه می‌کنیم. البته این عدد همیشه یکسان نیست و درجه خطا را باید از سازنده و بر اساس جنس لوله پیدا کرد. مثلا اگر ۱۲.۵٪ را مبنا قرار دهیم، محاسبه به شرح زیر است:

Tf = tm+0.125 tf
Tf : ضخامت نهایی لوله
Tf=tm/0.875

نرم افزار محاسبه ضخامت لوله مانیسمان

استانداردهای موجود برای محاسبه ضخامت لوله مانیسمان

برای محاسبه فشار کاری لوله های مانیسمان و بررسی ضخامت آنها، سه استاندارد وجود دارد که می‌توانید با رجوع به آنها ضخامت را تعیین کنید. این سه مرجع عبارتند از:

  1. انجمن استانداردهای ملی آمریکا (ANSI)، با شاخص Schedule number
  2. با استفاده از انجمن مهندسین مکانیک آمریکا (ASME) و انجمن تست مواد آمریکا (ASTM)
  3. توسط انجمن نفت آمریکا (API)، استاندارد API 5L برای لوله‌های خطی. البته در این استاندارد هیچ شاخص ابعادی برای شکل و ضخامت منحصر به فرد جداره وجود ندارد.

اعداد و اقلام (ASME & ASTM) از سال ۱۹۳۹ تحت تاثیر اعداد Schedule number قرار گرفته‌اند. با این حال، به دلیل نیاز به استفاده از این ضخامت‌ها، برخی از تولیدکنندگان همچنان از اعداد قدیمی استفاده می‌کنند.

اگر شما هم در خصوص تفاوت لوله مانیسمان و API سوال دارید، کلیک کنید.

فشار کاری لوله های مانیسمان

هنگام محاسبه ضخامت لوله های مانیسمان، به موارد زیر دقت کنید:

  1. در لوله‌های تا ۱۰ اینچ، ضخامت محدوده STD برابر با ضخامت رده ۴۰، و در سایزهای ۱۲ تا ۲۴ اینچ بسته به ضخامت محدوده STD ضخامت آنها ۹.۵۳ میلی‌متر است.
  2. در لوله‌های تا سایز ۸ اینچ ضخامت رده XS به رده ۸۰ و در سایزهای ۱۲ تا ۲۴ اینچ بر حسب رده XS، ضخامت آنها ۱۲.۷ میلی‌متر است.
  3. لوله‌های رده ‌xxs معادلی ندارند و برای ضخامت لوله‌ها باید به جدول استاندارد تولیدکننده مراجعه کنید.

خرید لوله مانیسمان

ما در این مطلب به طور خلاصه فرمول و نحوه محاسبه ضخامت لوله های مانیسمان را شرح دادیم. شما می‌توانید برای خرید انواع لوله قیمت مناسب، وارد سایت آیرومارت شوید و قیمت روز بازار را مشاهده کنید.

همچنین کارشناسان ما به شما کمک می‌کنند تا بهترین کیفیت را خریداری کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره‌های رایگان، با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید.

احسان ناجی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
4/5 - (8 امتیاز)

  1. محمدرضا
    بهمن ۱۸, ۱۴۰۰ ۱۶:۴۹
    ضخامت لوله فقط به فشار سیال وابسته س؟
    1. آیرومارت
      بهمن ۱۹, ۱۴۰۰ ۱۲:۴۵
      سلام. ضخامت لوله در محاسبه وزن لوله نیز موثر است. برای انتخاب لوله ضخامت مناسب باید به تمامی پارامترها یعنی فشار سیال، وزن سازه و …. توجه نمایید.
  2. نهاوندی
    خرداد ۲۳, ۱۴۰۱ ۱۶:۵۲
    یعنی قبل از ساخت اول میان محاسبه میکنن که برای این فشار چه ضخامتی مناسبه؟
    1. آیرومارت
      خرداد ۲۴, ۱۴۰۱ ۱۲:۵۴
      ابعاد لوله همچون ضخامت براساس استاندارد تولید مشخص می‌شود. دوام و استحکام لوله‌ها را با استفاده از تست هیدرواستاتیک می‌سنجند.
021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.