انواع سایز میلگرد در ساختمان سازی

4.1/5 - (8 امتیاز)

انواع سایز میلگرد در ساختمان سازی

انواع سایز میلگرد در ساختمان سازی

انواع سایز میلگرد، در ساخت سازه‌های مسکونی، تجاری یا صنعتی بتنی، برای بهبود مقاومت کششی آن نیاز است. برای ساختن سازه‌های استاندارد و اصولی، باید ابتدا اندازه سایز میلگرد را به طور دقیق انتخاب کنید تا خطری ساختمان را تهدید نکند و یک سازه ایمن داشته باشید؛ چرا که بر طول عمر و موفقیت ساخت تاثیر ‌می‌گذارد.

۴.۱/۵ - (۸ امتیاز)

در بازار، انواع میلگرد با سایزهای مختلف وجود دارد که مهندس طراح سازه، سایز میلگردهای ساختمانی را بر اساس طراحی در قسمت‌های مختلف نقشه ساختمان مشخص می‌کند تا مجری پروژه آن‌ها را متناسب با نقشه تهیه کرده و هنگام اجرا به کار بگیرد. سایزبندی میلگرد در ایران بر اساس استانداردهای مشخصی صورت می‌گیرد.

انواع سایز میلگرد

میلگردها در ایران بر‌اساس قطر سطح مقطع در سایزهای مختلف تولید می‌شوند که جدول سایز میلگرد عبارت است از ۸، ۱۰، ۱۲، ۱۴، ۱۶، ۱۸، ۲۰، ۲۲، ۲۵، ۲۸، ۳۲، ۳۶، ۴۰ و ۵۰ میلی‌متر.

این مصالح ساختمانی در قسمت‌های مختلف ساختمان از جمله فونداسیون، تیرها و ستون‌ها به کار می‌روند. سایز میلگرد بدون آج نیز عموما مشابه میلگردهای آجدار است و در واقع برای آگاهی از انواع سایز میلگرد ساده نیز می‌توان به همین اعداد مراجعه کرد.

انواع سایز میلگرد

سایزهای میلگرد پرکاربرد

اندازه میلگردهای مورد استفاده در تیرها و ستون‌ها بسته به نقشه طراحی‌شده توسط مهندس طراح ساختمان انتخاب می‌شود، با این حال در ساختمان‌های معمولی حداقل سایز میلگرد ستون‌ها معمولا کمتر از ۲۰ نیست. آرماتوربندی تیرها نیز عموما با میلگردهای سایز ۱۴ تا ۲۰ صورت می‌گیرد. برای آشنایی با انواع پی ساختمان و اینکه بدانید ویژگی‌های فونداسیون چیست، مقاله جامع ما را در این باره بخوانید.
انواع سایز میلگردها در فونداسیون نیز معمولا بدین شکل انتخاب می‌شود که آرماتورهای اصلی و تقویتی اغلب سایز ۱۸ و ۲۰ و آرماتورهای عرضی بین ۱۴ تا ۱۶ سایز دارند.

سایز میلگرد خاموت

خاموت‌های به‌کاررفته در تیر، ستون و شناژهای پی ساختمان با استفاده از سایز مشخصی از میلگردها بسته می‌شوند. خاموت‌ها به صورت حلقه مانند دور میلگردهای اصلی تیرها و ستون‌ها قرار می‌گیرند. برای انتخاب سایز میلگرد خاموت در ساختمان‌های معمولی اغلب از کوچکترین سایز یعنی ۸ و یا ۱۰ استفاده می‌شود. برای اطلاع از قیمت میلگرد ۸ کلیک کنید.

سایز میلگرد خرک

میلگرد خرک کاربرد سازه‌ای ندارد و در آماتوربندی پی ساختمان برای نگه داشتن شبکه فوقانی آرماتورها استفاده می‌شود. برای انتخاب سایز میلگرد خرک باید به عمق پی توجه داشت؛ در واقع در عمق‌های بیشتر نیاز به قطرهای بیشتر برای میلگرد داریم. با این حال، قطر میلگرد خرک را کمتر از ۱۴ میلی‌متر انتخاب نمی‌کنند.

سایزهای میلگرد خاموت

سایزهای میلگرد در ساختمان های معمولی

میزان و سایز میلگرد در فونداسیون و طبقات مختلف متفاوت بوده و باید بر اساس آنچه در نقشه ساختمان آمده است، میلگردها را خریداری کرد. بر اساس تجربه سازندگان، میلگرد ۱۴ را می‌توان پرمصرف‌ترین سایز میلگرد موجود در بازار دانست که بیش از دیگر سایزهای میلگرد به منظور آرماتوربندی و مسلح کردن بتن استفاده می‌شود. یکی از عوامل مهم موثر بر کاربرد این مقطع، قیمت میلگرد ۱۴ نسبت به اندازه و نیازمندی‌های آرماتوربندی در ساختمان های معمولی است.

به طور کلی، میلگردهای سایز ۱۲، ۱۴، ۱۶ و ۲۵ را می‌توان پرکاربردترین سایزهای میلگرد در ساختمان‌های معمولی دانست. همچنین باید در نظر داشت برای انتخاب میلگرد به لحاظ کیفیت و کارخانه تولیدکننده می‌توانید از تجربه افراد فعال در بازار آهن استفاده کنید.

سایز میلگرد حرارتی

در مورد میلگردهای حرارتی نیز باید گفت این نوع مقاطع فولادی سایزبندی خاص خود را دارند. این میلگردها به منظور جلوگیری از تنش‌های ایجادشده در اثر تغییر حرارت در بتن آرمه استفاده می‌شوند.

استفاده از میلگردهای حرارتی در ساختمان‌سازی نیز می‌بایست مطابق نظر مهندس طراح انجام شود. با این حال، رایج‌ترین میلگرد‌های حرارتی در ساختمان‌های معمولی سطح مقطعی با قطر ۴ و ۵ میلی‌متر دارند.

پس از اینکه میلگردهای مورد نیاز خود را تهیه کرده و کارگاه شما مجهز به این مصالح ساختمانی شد، ممکن است در تشخیص سایز میلگرد دچار مشکل شوید که با بهره‌گیری از برخی روش‌ها می‌توان انواع سایزهای میلگرد را تعیین کرد.

سایز میلگرد حرارتی

نحوه تشخیص سایز میلگرد

روش‌های مختلفی برای تشخیص سایز میلگرد وجود دارد که در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت.

روش چشمی

متداول‌ترین روش تشخیص انواع سایز آرماتور، کنترل چشمی است که بسیاری از مهندسان باتجربه با یک نگاه می‌توانند اندازه میلگرد را تعیین کنند. اما این روش برای مهندسان تازه‌کار مناسب نیست و قوانین نیز به مهندسان ناظر این اجازه را نمی‌دهد، زیرا ضریب خطا در این روش بسیار بالاست.

بر اساس سایز انگشتان

این روش سریع و حرفه‌ای برای مهندسان و معماران مجربی است که اندازه بند انگشت خود را از قبل می‌دانند، بنابراین انگشتان خود را روی میلگرد قرار می‌دهند و سایز آن را به راحتی و بدون هیچ وسیله‌ای مشخص می‌کنند.
این راهکار بهترین شیوه برای کنترل سایز میلگرد است، ولی باید توجه داشته باشید مثلا برای تشخیص میلگرد ۸ تا ۱۰، فقط ۲ میلی‌متر فاصله است و قطعا ضریب خطای بالایی وجود دارد.

استفاده از شابلون

این یک روش ابتکاری است که در بین معماران و مهندسان ناظر بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ همچنین از دقت بالایی برخوردار است و همین امر مزیت مهمی محسوب می‌شود. در این شیوه از شابلون‌های آماده استفاده می‌کنند که اندازه میلگرد روی آن مشخص شده است و کار را آسان‌تر و دقیق‌تر می‌کند.

نحوه تشخیص سایز میلگرد

استفاده از طناب

طناب بنایی وسیله‌ای است که به طور کلی در پروژه‌ها استفاده‌های زیادی دارد. برای اندازه‌گیری سایز انواع میلگرد ساده، می‌توانیم یک تکه طناب را دور میلگرد بپیچیم و اندازه‌گیری کنیم تا اندازه دور میلگرد به دست آید. این راهکار یکی از ساده‌ترین و کم‌دردسرترین روش‌هاست.

وزن کردن

این روش قبل از بسته شدن آرماتور امکان‌پذیر است، زیرا ابتدا باید وزن و سپس اندازه میلگرد را با وزن یک شاخه از آن سنجید. فرمول محاسبه وزن تقریبی یک متر میلگرد در طول مشخص، به شرح زیر است:

۱۶۲/نمره میلگرد به توان ۲ = وزن تقریبی هر متر میلگرد به کیلوگرم

همچنین می‌توانید برای پیدا کردن وزن انواع سایز میلگرد بدون نیاز به انجام محاسبات به جدول وزن میلگرد مراجعه کنید. آیرومارت، جدول وزن انواع میلگرد همچون وزن میلگرد ۱۶ را برای شما تهیه نموده است. البته باید توجه داشت پیدا کردن ترازو در کارگاه و وزن کردن میلگرد نیز سختی‌های خود را دارد.

استفاده از کولیس

یکی از دقیق‌ترین روش‌ها برای تعیین سایز میلگرد بدون آج یا آجدار، اندازه‌گیری قطر میلگرد با کولیس و تعیین نمره آن است. نکته‌ای که در این روش باید به آن دقت کرد، توجه به تفاوت‌های سه نوع قطر میلگرد (اسمی، میدانی و خارجی) است. معمولا این سوال پرسیده می‌شود که آیا اندازه‌گیری با کولیس باید از روی آج میلگرد باشد یا از پایین آج؟ آشنایی با نحوه خواندن کولیس در این مرحله، اهمیت بالایی دارد.

در میلگردهای آجدار سه نوع قطر داریم که عبارتند از قطر اسمی، قطر خارجی (با احتساب آج) و قطر زمینه (بدون احتساب آج). به عنوان مثال میلگرد ۱۶ با آج یکنواخت، دارای قطر اسمی ۱۶، قطر خارجی ۱۸ و قطر زمینه ۱۵ است.

طبق استاندارد ملی مثلا برای میلگردی که قطر اسمی آن ۱۴ میلی‌متر است، قطر زمینه ۱۳ و قطر خارجی ۱۵.۵ میلی متر می‌شود. پس اگر سایز ۱۴ را در کارگاه با کولیس اندازه بگیرید، باید به عدد ۱۵.۵ برسید.

نحوه تشخیص سایز میلگرد با کولیس

نحوه تشخیص سایز میلگرد با کولیس

استفاده از آچار فرانسه

این شیوه نیز تقریبا دقیق است، البته باید از یک آچار مدرج استفاده کنید که اندازه‌های خاص، توسط مهندس مربوطه از قبل محاسبه و علامت‌گذاری شوند. از همان مقادیر برای تعیین اندازه میلگرد استفاده می‌شود.

خرید میلگرد برای ساخت ساختمان

برای خرید و اطلاع از قیمت میلگرد آجدار و ساده، قیمت میلگرد ۱۸، ۲۴ و … در تمامی سایزها و در هر تناژی و همچنین خرید ورق، تیرآهن و … کافیست وارد سایت آیرومارت شوید و ثبت سفارش محصول موردنظرتان را انجام دهید.

همچنین کارشناسان تیم ما در تمامی مراحل خرید، کنار شما هستند و به شما کمک می‌کنند تا راحت‌تر سایز میلگرد مناسب ساختمان خود را تهیه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر، با شماره ۴۵۳۰۶-۰۲۱ تماس بگیرید.

سحر اشکواری

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
4.1/5 - (8 امتیاز)

  1. پیمان
    اردیبهشت ۱۵, ۱۴۰۱ ۰۹:۲۶
    قیمت روز میلگرد ۱۴ رو چطور میتونیم بگیریم
    1. آیرومارت
      اردیبهشت ۱۷, ۱۴۰۱ ۱۱:۱۸
      سلام روز بخیر. برای استعلام قیمت و خرید میلگرد ۱۴ به سایت و کانال تلگرام آیرومارت مراجعه نمایید.
021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.