آشنایی با تمام روش های کاشت میلگرد

4.3/5 - (3 امتیاز)

آشنایی با تمام روش های کاشت میلگرد

کاشت میلگرد یکی از پرکاربردترین فرآیندهایی است که در صنعت عمران و ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. میلگرد کاربردهای فراوانی دارد و جهت جبران کمبود مقاومت سازه، افزودن عضو جدید و رفع نواقص سازه استفاده می‌شود. همچنین کاشت میلگرد باعث کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی در وقت نیز می‌شود.

۴.۳/۵ - (۳ امتیاز)

از این رو پیشنهاد می‌کنیم در این مطلب از آیرومارت همراه ما باشید تا درباره راه ها و روش های کاشت میلگرد را با شما به اشتراک بگذاریم و مواد لازم آن را به شما معرفی کنیم.

کاشت میلگرد چیست؟

کاشت میلگرد گاهی به اسم کاشت آرماتور نیز شناخته می‌شود و طی آن میلگردها درون بتن قرار می‌گیرند. در حالت کلی کاشت میلگرد روشی جهت تقویت سازه است و تقریبا در تمام پروژه‌ها استفاده می‌شود.

این فرآیند را می‌توان در بخش‌های مختلف ساختمان از جمله تیرها، دیوارها و فوندانسیون به کار برد. همچنین در بعضی از سازه‌ها که به لحاظ باربری ضعیف‌اند و نمی‌توان آن‌ها را بازسازی و تخریب کرد، روش های کاشت میلگرد می‌توانند ظرفیت باربری سازه را تا حد زیادی بالا ببرند.

کاشت میلگرد چیست؟

مزایای کاشت میلگرد

کاشت میلگرد می‌تواند هم به صورت مستقیم و هم در یکی از مراحل اجرایی مقاوم‌سازی سازه به کار برود. میلگرد می‌تواند در تقویت ژاکت بتنی و ژاکت فولادی استفاده شود. مهمترین دلایل به کار بردن میلگرد شامل موارد زیر است:

• مقاوم‌سازی پل‌ها
• مقاوم‌سازی ساختمان
• مسلح سازی بتن سقف
• کاشت میلگرد جهت اجرای ستون
• استفاده در فونداسیون
• اتصال اجزای مختلف ساختمان به یکدیگر
• اجرای مقاوم‌سازی برای ژاکت فولادی، ژاکت بتنی و …
• اضافه کردن عضو جدید به سازه
• تغییر در ابعاد اجزای سازه

نحوه کاشت میلگرد

جهت کاشت میلگرد اول باید حفره‌ای را ایجاد کنید تا محل استقرار میلگرد باشد. البته باید ابعاد این حفره را با توجه به اندازه مورد نظر تعیین کنید و پیش از کاشت میلگرد حفره را تمیز کنید.

این مرحله را با دقت انجام دهید و سریع از آن نگذرید. زیرا پاکسازی سوراخ‌ها یکی از مهمترین مراحل کاشت میلگرد است. جهت این پاکسازی می‌توانید از دستگاه‌های مکنده یا دمنده استفاده کنید.

در ضمن، در حین تمیزکاری باید محل از مواد روغنی و ذرات متخلخل کاملا زدوده شود. سپس حفره‌ها را خشک کرده و جهت کاشت میلگرد از چسب استفاده کنید.

دقت کنید که داخل حفره کاملا خشک شود، در غیر این صورت چسبندگی به خوبی صورت نمی‌گیرد. به طور کلی بعد از ۲ شبانه‌روز که از کاشت میلگرد گذشت، امکان بهره‌برداری از سازه مورد نظر وجود دارد.

نحوه کاشت میلگرد در بتن

کاشت میلگرد در بتن

روش های کاشت میلگرد

همانطور که پیش‌تر عنوان کردیم، میلگرد در بخش‌های مختلفی از سازه قرار می‌گیرد و برای هر کدام روش خاصی استفاده می‌شود. در ادامه برخی از مهمترین راه های کاشت میلگرد را به شما معرفی می‌کنیم:

۱. کاشت میلگرد در بتن

گاهی در مراحل اجرا یا طراحی سازه خطاهایی رخ می‌دهند و مقاومت آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد، از این رو با استفاده از کاشت میلگرد در بتن می‌توان این مشکل را رفع کرد.

در این روش با استفاده از ملات و چسب‌های میلگرد می‌توان آن را در بتن قرار داد. چسب‌های مورد نظر در دو نوع حجمی و گان به فروش می‌رسند و باید به مشخصات فنی آن‌ها توجه کنید.

۲. کاشت میلگرد در فونداسیون

این مورد یکی دیگر از روش های کاشت میلگرد است که برای آن ابتدا باید سایز میلگرد را با توجه به شرایط سازه انتخاب کنید. همچنین به اهداف باربری توجه داشته باشید و عمق میلگرد را محاسبه کنید.

سپس برای جلوگیری از خسارت‌های احتمالی این روش، از دریلینگ استفاده کنید تا ایمنی فراهم شود و سازه دچار آسیب‌های احتمالی نشود.

در روش کاشت میلگرد در فونداسیون، باید این کار را با توجه به میزان بار و جهت اعمال آن انتخاب کنید. هدف اصلی این روش اصلاح ابعاد و اندازه فونداسیون، بهبود ظرفیت باربری و … است. همچنین باید میزان بار وارده بر میلگرد چه از نظر برشی یا کششی را محاسبه کنید تا بر اساس آن بتوانید عملیات کاشت در فوندانسیون را به شکلی اصولی انجام دهید.

کاشت میلگرد در فونداسیون

۳. کاشت میلگرد در ستون

جهت انجام هر گونه تغییر در ستون از جمله نیاز با افزایش ارتفاع، اتصال عضو جدید، برقراری اتصال بین تیر و ستون و اجرای راه‌پله‌های شمشیری، می‌توان از روش کاشت میلگرد در ستون استفاده کرد. هنگام اجرای این روش باید مراقب باشید، زیرا به دلیل کمبود فضا ممکن است دچار اشتباه شوید.

۴. کاشت میلگرد در تیر

یکی دیگر از روش های کاشت میلگرد، استفاده از آن در تیر است. این روش اهداف مختلفی مثل اتصال تیر به ستون و اضافه کردن بخش جدیدی مانند تیر به ساختمان را دارد. این کار را با ظرافت و مهارت بالایی انجام دهید تا از وارد شدن هر گونه آسیب به تیر و اطراف آن جلوگیری شود.

تجهیزات لازم برای کاشت میلگرد

کاشت میلگرد با توجه به نوع رزین، نصب و کاربرد آن به مدل‌های مختلفی تقسیم می‌شود. در این بخش به معرفی موادی که نیاز خواهید داشت می‌پردازیم:

۱. کاشت میلگرد با چسب

همانطور که گفتیم، جهت این کار باید سوراخ‌هایی را ایجاد کنید، سپس آن‌ها را با چسب پر کنید. این چسب‌ها از ترکیبات مواد آلی مانند اپوکسی، پلی استر و وینیل استر، همچنین ترکیبات غیرآلی ساخته می‌شود. چسب‌ها از دو جز تشکیل می‌شوند و هنگام انجام فرآیند به صورت خودکار با هم ترکیب می‎شوند. بعد از پر کردن حفره‌ها میلگردها به شکل پیچشی درون آن‌ها قرار می‌گیرند.

۲. کاشت میلگرد با رزین

استفاده از کپسول‌های شیشه‌ای و تزریق رزین یکی دیگر از راه های کاشت میلگرد است. این کپسول‌ها دارای رزین هستند که بعد از قرارگیری در حفره‌ها، شکسته می‌شوند. با شکستن و از بین رفتن کپسول، هاردنر (سخت کننده) و رزین با هم ترکیب می‌شوند.

روش کاشت میلگرد در بتن

۳. کاشت میلگرد با مواد پایه اپوکسی

اپوکسی، چسبی با قدرت چسبندگی بالا و مناسب برای اتصال میلگرد است. به دلیل چسبندگی بالای آن، روش کاشت میلگرد از سادگی بیشتری برخودار است.

اما آن را به شکل ترکیب کامل حمل نکنید، زیرا قدرت گیرش این مواد به سطوح بتنی و فولادی بالا است. این روش با پایه مواد سیمانی شباهت دارد، ولی هزینه آن بیشتر است.

۴. کاشت میلگرد با گروت سیمانی

یکی دیگر از مواردی که در کاشت میلگرد در بتن استفاده می‌شود، تزریق گروت سیمانی است. گروت‌ها معمولا ترکیبی از آب، سیمان و افزودنی و سنگدانه‌های سیلیسی هستند.

در ضمن گروت‌ها در اتصال فونداسیون و بیس پلیت‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. گروت سیمانی می‌تواند فضای بین دو المان را به خوبی پر کند، بنابراین در کاشت میلگرد کاربرد زیادی دارد. پیش از اجرای این فرآیند، باید محصول را به مدت ۳۰ دقیقه با آب ترکیب کنید و بعد از انبساط به عنوان ملات به کار ببرید.

تفاوت بین میلگرد و آرماتوربندی

در بسیاری از مواقع افراد زیادی تفاوت بین میلگرد و آرماتور را نمی‌دانند و این مفاهیم را به جای یکدیگر استفاده می‌کنند. با توجه به واژه‌نامه مهندسی عمران، میلگرد در زبان انگلیسی با کلمه‌ای به نام rebar و آرماتور با کلمهreinforcement bar تعریف می‌شود.

با ریز شدن بر روی مفاهیم این لغات، واژه انگلیسی مربوط به آرماتور به معنی میلگرد مسلح است. یعنی زمانی که ما هنوز میلگرد را در قطعات بتونی استفاده نکردیم، خم و برش‌ها را بر روی آن‌ها انجام نداده‌ایم و با استفاده از سیم آرماتوربندی در المان‌های سازه‌ای از آن‌ها استفاده نکرده‌ایم، این تعریف میلگرد است.

زمانی که میلگردها خم و برش داده می‌شوند، مطابق نقشه‌های اجرایی توسط سیم‌های آرماتوربندی بسته می‌شوند و بتن بر روی آن‌ها می‌ریزند، به این فرآیند آرماتوربندی می‌گویند. به میلگردهای مورد استفاده در این فرایند، آرماتور گفته می‌شود. شما به همین سادگی می‌توانید تفاوت بین میلگرد و آرماتور را متوجه شوید.

سایزهای مختلفی از میلگرد را می‌توان در آرماتوربندی مورد استفاده قرار داد که تحت نظر مهندس پروژه باید انتخاب سایز صورت گیرد. اگر نگاهی به قیمت روز سایزهای مختلف میلگرد مانند قیمت میلگرد ۸، ۱۴، ۱۶ و … بیندازید، متوجه می‌شوید که تفاوت قیمت آن‌ها در تناژهای بالا، مبلغ قابل توجهی خواهد شد، از این‌رو هرگونه اشتباه در انتخاب، خسارات مالی زیادی را به خریدار تحمیل می‌کند. بنابراین، بدون مشورت با افراد متخصص، اقدام به خرید میلگرد نکنید.

آرماتوربندی

خرید میلگرد

امروزه در بازار، انواع میلگردها به فروش می‌رسند و هر کدام برای استفاده خاصی به فروش می‌رسند. چنانچه شما هم به دنبال اطلاع از قیمت میلگرد و خرید آن هستید، می‌توانید با آیرومارت در ارتباط باشید. ما انواع میلگرد ساده، آجدار و استیل را به مشتریان عرضه می‌کنیم و در انتخاب آن‌ها نیز به شما کمک می‌کنیم.

برای استعلام قیمت روز انواع میلگرد آهنی و قیمت میلگرد استیل و یا هر نوع مقطع فولادی دیگر، کافیست به صفحات قیمتی وبسایت ما سری بزنید تا به قیمت امروز هر محصول در بازار، دسترسی داشته باشید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و ارتباط با کارشناس مجرب آیرومارت، با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید.

رویا سبزعلی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
4.3/5 - (3 امتیاز)

  1. یلدا
    آبان ۲۲, ۱۴۰۰ ۱۵:۳۷
    کاشت میلگرد همون میلگرد گذاری تو فوندانسیونه؟
    1. آیرومارت
      آبان ۲۳, ۱۴۰۰ ۱۸:۱۸
      سلام وقت شما بخیر. بله برای اجرای فونداسیون میلگردها به کمک بتن در کنار یکدیگر محکم می‌شوند.
021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.